willydrama
Well-known member
'Swens' enkel rond Boechout gehoord, vergelijkbaar met 'KWESTIE estiejem nie...' in de Westhoek.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik moet mij toch aansluiten bij de 'hekapbolln' hier in KortrijkDaarom dat dat woord niet gebruikt wordt in het West-Vlaams
gehakt = gekapt
gehaktballen = bouletten of ballekes gekapt

Hiender...Junder!
Trouwens, het is een fabeltje dat Limburgs trager is. De klinkers worden meer open, en er is veel meer toonverschil tussen klanken. Hoogteverschil in tonen, dan, waardoor het zangerig klinkt. Dat komt voor een stuk omdat Limburgs een toontaal is, waarbij de verandering van toon een betekenisverandering met zich meebrengt ("berg" waarbij je van laag naar hoog gaat is enkelvoud, van hoog naar laag is meervoud).
Maar qua tempo is het heel vergelijkbaar met de andere regiolecten, zelfs als je puur naar aantal lettergrepen per seconde kijkt:
https://www.dbnl.org/tekst/_taa014200401_01/_taa014200401_01_0234.php (4,15 in Antwerpen, 4,14 in Limburg). Als je daar de dialecten en hun betekenissen in meeneemt, wordt het verschil verwaarloosbaar.
Veel legerbasissen in Limburg.Waarom is Limburgs een toontaal. Het is toch een dialect, geen taal? #dtv

De "nieuwere" vormen van Antwerps kan ik niet horen (ik heb het dus voor het dialect van antwaarepe, ni van antwierpen)
)
.
Fleus. Of sebiet.Swens gebruiken wij ook in de Denderstreek, voor terwijl.
En flees voor straks![]()
Tot fleus(kes)!Fleus. Of sebiet.
Elk dialect heeft wel iets moois vind ik. (alleen bij sommige West-Vlamingen die op het einde van bijna elke zin "éé" zeggen, kan ik me lichtjes ergeren)

Hey Antwerpenaar, 't is VIS en niet VIES!Mja, niet elke Antwerpenaar spreekt het zo expliciet of krachtig uit, maar velen hebben het toch heel vaak over kiep ipv kip of vies ipv vis. Maar vooral bij deze dame is het echt heel erg opvallend en ronduit ergerlijk.
Ves = vers. Vis wordt in de Westhoek toch gewoon als vis uitgesproken.Hey Antwerpenaar, 't is VIS en niet VIES!
Hey West-Vlaming, 't is VIS en niet VES!
Het moet niet altijd over curryworsten, frikandellen en lange hamburgers gaan hé.
Niet overtuigd. Ik weet dat we bv. de ui meer als oa uitspreken in woorden als buiten en ook de ij-klank verkrachten we (zoals in 'gij' - ik zou zelfs niet weten hoe je die klank die we produceren fonetisch moet schrijven), maar een korte i naar een lange heb ik zelf nooit gemerkt. Mijn ex zei ves tegen vis en als ik daar op wees, heeft die dat ook nooit als weerwoord gebruikt. En tegen kip zeggen we kiekeMja, niet elke Antwerpenaar spreekt het zo expliciet of krachtig uit, maar velen hebben het toch heel vaak over kiep ipv kip of vies ipv vis. Maar vooral bij deze dame is het echt heel erg opvallend en ronduit ergerlijk.

Maar dat is dus het bizarre eraan, dat de gemiddelde Antwerpenaar dat dus niet gelooft of hoort. Echt vreemd. Wellicht omdat een lange i, zoals in kieken, dan ook door jullie veel "langer" wordt uitgesproken dan in de rest van Vlaanderen. Waardoor jullie van jullie zelf denken dat jullie dus kiep kort uitspreken. Vreemd volkske zulle.Niet overtuigd. Ik weet dat we bv. de ui meer als oa uitspreken in woorden als buiten en ook de ij-klank verkrachten we (zoals in 'gij' - ik zou zelfs niet weten hoe je die klank die we produceren fonetisch moet schrijven), maar een korte i naar een lange heb ik zelf nooit gemerkt. Mijn ex zei ves tegen vis en als ik daar op wees, heeft die dat ook nooit als weerwoord gebruikt. En tegen kip zeggen we kieke![]()
Hey Antwerpenaar, 't is VIS en niet VIES!
Hey West-Vlaming, 't is VIS en niet VES!
Het moet niet altijd over curryworsten, frikandellen en lange hamburgers gaan hé.
Ves = vers. Vis wordt in de Westhoek toch gewoon als vis uitgesproken.