Het schoonste Vlaamse accent/dialect

Welk accent/dialect vind je het mooiste?


  • Totaal aantal stemmers
    231
Trouwens, het is een fabeltje dat Limburgs trager is. De klinkers worden meer open, en er is veel meer toonverschil tussen klanken. Hoogteverschil in tonen, dan, waardoor het zangerig klinkt. Dat komt voor een stuk omdat Limburgs een toontaal is, waarbij de verandering van toon een betekenisverandering met zich meebrengt ("berg" waarbij je van laag naar hoog gaat is enkelvoud, van hoog naar laag is meervoud).

Maar qua tempo is het heel vergelijkbaar met de andere regiolecten, zelfs als je puur naar aantal lettergrepen per seconde kijkt:
https://www.dbnl.org/tekst/_taa014200401_01/_taa014200401_01_0234.php (4,15 in Antwerpen, 4,14 in Limburg). Als je daar de dialecten en hun betekenissen in meeneemt, wordt het verschil verwaarloosbaar.

Waarom is Limburgs een toontaal. Het is toch een dialect, geen taal? #dtv
 
Bevers awa! nem nou!

Als kind vaak bij mijn grootouders gezeten dus ik praat met een redelijk sterk dialect. Ik kan uiteraard AN praten maar alle klanken kan ik toch niet wegsteken. Ik merk van mezelf dat ik wel direct platter wordt als ik word aangesproken met klanken die in mijn dialect zitten en als ik volledig op mijn gemak ben moet ik echt moeite doen om AN te praten.

Ik ben wel fan van dialecten trouwens. Dat gezappige doet wel iets met mij. Ik vind AN gewoon nooit natuurlijk overkomen maar bon, das smaak.

Qua andere dialecten vind ik Gents erg leuk en Antwerps door een Sinjoor ook. De "nieuwere" vormen van Antwerps kan ik niet horen (ik heb het dus voor het dialect van antwaarepe, ni van antwierpen) Idem met Brussels (Goethals ftw!)
Limburgs is gewoon een leuke kadans maar ik begrijp er niks van en kempisch vind ik niet zo mooi.
Door vrienden in West-Vlaanderen kan ik dat wel verstaan maar, hoewel het by far het meest authentieke klinkt, ik vind het niet zo "mooi".
 
De "nieuwere" vormen van Antwerps kan ik niet horen (ik heb het dus voor het dialect van antwaarepe, ni van antwierpen)

Zelfde hier, "klassiek" Antwerps prachtig (logisch, ben er opgegroeid), maar wat bv een Tourist er uit slaagt, wtf.
Elk dialect heeft wel iets moois vind ik. (alleen bij sommige West-Vlamingen die op het einde van bijna elke zin "éé" zeggen, kan ik me lichtjes ergeren 😬 )

Heb wel liever of volledig dialect of volledig AN, geen poging tot AN met in bijna elke zin een uitschieter.

Maar langs de andere kant is mijn perfect Antwerps dialect er ook op achteruit gegaan😂.
19 jaar samen met een Limburgse en 18 jaar wonende in de Kempen is het een mix geworden.
Kennismaking in de Kempen: "ah menneke, gij zijt precies van't stad
Kennismaking in't stad: "ga zé precies ni van hier e moat.
 
Ik vind het Zuid-Limburgs een prachtig accent. Ik heb een kameraad uit Heers en ik kan oprecht genieten van dat accent.

Verder het accent uit de Noorderkempen, en dan vooral regio Hoogstraten - Meer - Wuustwezel. Dat is een sappige mengeling van het typische Kempisch accent met Nederlands uit Nederland. "Nouw moete gij mij 'uns zeggen hoe ge da voor mekoar goat krijgen". Prachtig. :)
 
Buiten enkele dialectenwoorden en typische uitspraken slaag ik er niet in om een dialect te spreken. :cry:

Ik ben echt gecharmeerd door meerdere dialecten, toch zeker als ze goed zijn uitgevoerd.
 
Terug
Bovenaan