Het schoonste Vlaamse accent/dialect

Welk accent/dialect vind je het mooiste?


  • Totaal aantal stemmers
    231
Je staat op een uur ongeveer overal in Vlaanderen, buiten de spits dan meegerekend:p
Was het niet zo dat +-75% nooit buiten zijn gemeente verhuisd?
 
Je staat op een uur ongeveer overal in Vlaanderen, buiten de spits dan meegerekend:p
Was het niet zo dat +-75% nooit buiten zijn gemeente verhuisd?
De cijfers weet ik niet maar ik heb het er ook al vaak over gehad hier thuis hoe mensen weinig (en niet ver) verhuizen en hoe we een uur rijden "ver" vinden. Komt waarschijnlijk door ons klein land, maar als ik destijds een vriend hoorde klagen dat hij een andere vriend "nooit meer ging zien" omdat die naar het Leuvense ging verhuizen, een dik half uur rijden, vond ik dat toch wat overdreven.
 
Het leuke is wel dat ik de meeste dialecten toch goed kan verstaan. Terwijl een West-Vlaming die heel plat spreekt voor de rest quasi onverstaanbaar wordt.

Op reis zaten bijvoorbeeld Limburgers naast ons aan het zwembad. Die dachten, afgaande op hetgeen ze van op afstand opvingen, dat wij Russen waren. Tot ik AN sprak tegen hen en dan was 't van: 'MOH DAT ZIJN OOK BELGEN'.
Mijn ouders zijn ooit ook eens 'beschuldigd' geweest van Russen te zijn. Net nadat ze van Oilsjt naar regio Roeselare waren verhuisd.
De ouders van mijn pa kwamen uit Kortrijk en Izegem en waren verhuisd naar Aalst toen mijn pa een paar maanden was. Zodoende kon die wel redelijk goed West-Vlaams.
Die stond dus te praten tegen de buurman en die zijn schoonbroer. Opeens kwam mijn ma naar buiten en vroeg iets in het plat Oilstjers. Toen de buurman en zijn schoonbroer terug binnen waren, vroeg die schoonbroer dus of wij Russen waren. 😁
 
We moeten echt onze dialecten koesteren vind ik, het is toch uniek in de wereld dat wij op zo een kleine oppervlakte zoveel verschillende dialecten hebben.

Ik vind dan ook alle dialecten iets hebben en ben vaak gefascineerd door de manier waarop mensen in hun streektaal spreken.

Als ik dan toch iets moet noemen vind ik wel het echte Brussels iets hebben. En uiteraard het echte Gents. Maar absoluut niet het soort "Murielle Scherre of Mathias De Clercq" pseudo Gents, bij de meesten die zo praten heb ik altijd het gevoel dat ze dat overdreven bewust zo doen omdat het ergens "hip" ofzo zou zijn.

En ik hou ook wel niet van Antwerpenaars die denken dat hun taal het enige juiste algemeen aanvaarde Vlaams zou zijn. De "vieze vis" van @JPV hierboven bewijst al meteen het tegendeel.
 
Het leuke is wel dat ik de meeste dialecten toch goed kan verstaan. Terwijl een West-Vlaming die heel plat spreekt voor de rest quasi onverstaanbaar wordt.

Op reis zaten bijvoorbeeld Limburgers naast ons aan het zwembad. Die dachten, afgaande op hetgeen ze van op afstand opvingen, dat wij Russen waren. Tot ik AN sprak tegen hen en dan was 't van: 'MOH DAT ZIJN OOK BELGEN'.

Bij mij dachten ze "Denemarken" :p wat toch al begrijpelijker is dan Rusland.

Of is dat die sk-klank van jouw kanten? Want dacht dat gij onder het "Kortrijks" zou zitten?
 
Ik vraag we altijd wel af in wat voor een grot zo'n mensen leven. Allezja, ik woon rond Brussel, ik sta op een uur in Oostende. Als je wat geoefend bent fiets je heen en terug naar de kust dezelfde dag. Limburg is even ver in een andere richting.
Wel indachtig houden dat ze ons van op een afstand wat hoorden praten hé.

Maar 't zag er wel kerktorenvolk uit. Precies m'n schoonmoeder. Ze loopt 2 dagen nerveus als we naar de Ardennen gaan. Begrijpelijk, zo'n reis.

Bij mij dachten ze "Denemarken" :p wat toch al begrijpelijker is dan Rusland.

Of is dat die sk-klank van jouw kanten? Want dacht dat gij onder het "Kortrijks" zou zitten?
Klopt. Dat kan er inderdaad mee te maken hebben.
 
En zo sprak de West-Vlaming. 😂

Nee, serieus, welke Antwerpenaar spreekt er "vis" uit als "vies"? Idk welke Antwerpenaren jij kent, maar ik hoor die "i" alleen maar heel kort en snel uitgesproken worden. Ohja, en het is "vis", niet "vès" eh. :)
Allé kom, ik heb jaren in en rond Antwerpen gewerkt en gewoond en had een Antwerpse schoonfamilie, ik ken quasi geen enkele Antwerpenaar die vis niet als vies uitspreekt.

Maar het is echt wel zoals ik hier daarnet schreef, de doorsnee Antwerpenaar denkt wel degelijk dat ze het juist uitspreken met een scherpe ie-klank.

Maar de juiste uitspraak is echt eerder iets als vès, met een doffe korte i-klank. Net zoals dik niet als diek wordt uitgesproken, ik niet als iek en kip niet als kiep. Maar een Antwerpenaar spreekt die dus doorgaans echt wel met een "ie" uit. Leuk hé, dat hoort bij de regio en het dialect, maar zeker geen correcte AN uitspraak.
 
1j met iemand in de klas gezeten op de hogeschool die van Sint-Niklaas was... Ik vermoed een toffe kerel, maar ik begon hem op den duur te mijden als de pest omdat het ZO moeilijk was om hem te verstaan. Deed ook 0,0 moeite om tussentaal te spreken. 🙈
 
Even een snelcursus Kortrijks, gebracht door de plaatselijke legende.

Nu we toch over plaatselijke legendes bezig zijn, dit is die van Oostende 😄 (R.I.P.):

Moest het niet aan mijn familie hebben gelegen ik had haar niet gekend volgens mij. Ook echt stokoud dit.
 
1j met iemand in de klas gezeten op de hogeschool die van Sint-Niklaas was... Ik vermoed een toffe kerel, maar ik begon hem op den duur te mijden als de pest omdat het ZO moeilijk was om hem te verstaan. Deed ook 0,0 moeite om tussentaal te spreken. 🙈
Heb ook nog gewoond en gewerkt in en rond Sint-Niklaas, het Waaslands dialect en zeker het Sinnekloases is één van de weinige dialecten waar ik echt geen fan van ben. Al kan dat ook wel liggen aan sommige mensen die me daar gewoon minder lagen.
 
Overigens, die kaart met dialecten heeft ook die uit Nederland, dat is toch ook een hele nieuwe wereld hoor. Gronings, Twents, ... en die taal uit bv. Schiermonnikoog, wasda.
Ooit een heel leuk programma ("Typisch") gezien met zo'n dialect, ik denk Twents, maar de naam van de gemeente is mij ontsnapt... mooi bosrijk gebied in ieder geval. Deed mij bijna constant aan West-Vlaams denken met een Duitse tongval. Erg leuk!
 
De "bruine muizen" zal bijna iedereen "fout" zeggen. Bij een UI mag je niet van U naar I gaan, maar van EU (ö) naar U.
Ik ga dat echt eens moeten horen want ik kan me er niks bij voorstellen :thinking:

Ik weet wel dat toen ik in Antwerpen woonde, ze lachten om de manier hoe ik 'meisjes' uitsprak, omdat ik echt de ij-klank (met de j) maakte, en niet ei, of zo.
 
Terug
Bovenaan