Het schoonste Vlaamse accent/dialect

Welk accent/dialect vind je het mooiste?

• Totaal aantal stemmers
    276
Ik ben van origine een West-Vlaming, mijn vrouw is een Antwerpse met sterke Limburgse roots, we wonen al jarenlang in Oost-Vlaanderen en de kinderen spreken dan ook overtuigend Merelbeeks-Gents...
Mijn voorkeur gaat uit naar het Limburgs van mijn schoonfamilie (kanten van Bilzen en Genk), dat is zo'n zacht taaltje itt het West-Vlaams van mijn geboortestreek (Roeselare).

Moeilijk dit.
Als geboren Kempenaar zou ik makkelijk kunnen kiezen voor Kempisch maar ik vind Limburgs (Hasselts) echt een heel leuk dialect, zeker bij vrouwen (Charlotte Timmers haar tongval bijvoorbeeld).

Waas/dender omdat ik vandaar kom :p Maar anders is Antwerps toch mooi.

En ik vind het nog altijd spijtig dat men in België/vlaanderen zo hard neerkijkt op dialect. Ik vind het schitterend dat de Noorse eerste minister gewoon haar dialect spreekt, dat journalisten op de nationale TV gewoon hun dialect spreken, etc

Is dat niet ook eerder iets van Vlaams-Brabant?
Volgens leraar Nederlands in het middelbaar ook van toepassing in en rond Dendermonde.
Hij ging de klas rond en volgens hem sprak iedereen het verkeerd uit.

(Volgens mijn vrouw doe ik dat ook en leer ik het verkeerd aan aan onze kinderen.
Ik hoor echter geen verschil en vind dat de rest van de wereld gek aan het worden is... :laugh: )

Volgens leraar Nederlands in het middelbaar ook van toepassing in en rond Dendermonde.
Hij ging de klas rond en volgens hem sprak iedereen het verkeerd uit.

(Volgens mijn vrouw doe ik het ook en leer ik het verkeerd aan aan onze kinderen.
Ik hoor echter geen verschil en vind dat de rest van de wereld gek aan het worden is... :laugh: )
Als je klanken nooit hebt (correct) geleerd dan ben je niet geoefend om die te horen, je moet een Spaanstalige eens vragen of ze een verschil tussen rad en raad horen bijvoorbeeld.

Waas/dender omdat ik vandaar kom :p Maar anders is Antwerps toch mooi.

En ik vind het nog altijd spijtig dat men in België/vlaanderen zo hard neerkijkt op dialect. Ik vind het schitterend dat de Noorse eerste minister gewoon haar dialect spreekt, dat journalisten op de nationale TV gewoon hun dialect spreken, etc
Ik vind dat het neerkijken toch meevalt in Vlaanderen? Vroeger lag de nadruk toch veel meer op de standaardtaal. Nu is tussentaal toch meer de standaard en zijn er succesvolle series waar dialect wordt gesproken. Op nieuwszenders blijft dat inderdaad het Algemeen Nederlands.

Ik vind dat het neerkijken toch meevalt in Vlaanderen? Vroeger lag de nadruk toch veel meer op de standaardtaal. Nu is tussentaal toch meer de standaard en zijn er succesvolle series waar dialect wordt gesproken. Op nieuwszenders blijft dat inderdaad het Algemeen Nederlands.
Dat neerkijken was vroeger toch veel sterker, in de tijd van het ABN? Als je terugkijkt naar TV van toen komt dat ook nogal gemaakt over.
In mijn lagere school lag men nog wakker van spreektaal zoals ge/gij, in het middelbaar liepen daar boerenzonen rond die recht uit de jaren '50 leken te komen.

En zo sprak de West-Vlaming. 😂

Nee, serieus, welke Antwerpenaar spreekt er "vis" uit als "vies"? Idk welke Antwerpenaren jij kent, maar ik hoor die "i" alleen maar heel kort en snel uitgesproken worden. Ohja, en het is "vis", niet "vès" eh. :)
Dat is het standaardlesje bij dictie in Antwerpen:
- Denk bij het woord "vies" altijd dat er "vis" staat en spreek het zo uit, dan zit je juist.
- Wissel bij "kanaal" de twee a-klanken om en je zit ook juist. (kànoal vs koanààl)

Je hebt open en gesloten klinkers, maar ook klanken die vooraan of achteraan zitten. De gesloten I van "vis" wordt open in het Antwerps, "IE". In het Limburgs verschuift hij naar achteren, van I naar ö (brul ipv bril).

De O die van open-achteraan naar open vooraan-verschuift van Antwerpen naar Brabant is idd een typische, en in Limburg wordt hij opnieuws nog iets opener. De tweeklanken verdwijnen vaak ook in het Brabants: ei, ui wordt è, eu. En de typische Leuvense L die een enorme nadruk krijgt idd ook.

Edit: Maar ik herken Muñoz en Arevee wel. Bij ons in de dictieles vonden de Antwerpenaren vaak ook dat ze vlekkeloos spraken :D

Laatst bewerkt:
Bedoel je geen Limburgers? Een viiiiiis?
Trouwens, het is een fabeltje dat Limburgs trager is. De klinkers worden meer open, en er is veel meer toonverschil tussen klanken. Hoogteverschil in tonen, dan, waardoor het zangerig klinkt. Dat komt voor een stuk omdat Limburgs een toontaal is, waarbij de verandering van toon een betekenisverandering met zich meebrengt ("berg" waarbij je van laag naar hoog gaat is enkelvoud, van hoog naar laag is meervoud).

Maar qua tempo is het heel vergelijkbaar met de andere regiolecten, zelfs als je puur naar aantal lettergrepen per seconde kijkt:
https://www.dbnl.org/tekst/_taa014200401_01/_taa014200401_01_0234.php (4,15 in Antwerpen, 4,14 in Limburg). Als je daar de dialecten en hun betekenissen in meeneemt, wordt het verschil verwaarloosbaar.

Ik kan me niet direct een politicus of nieuwsanker voorstellen die echt gents, antwerps, brussels of west vlaams spreekt in hun job. Jij wel?

Ik ben een grote fan van vrouwen die Hasselts spreken of met zo'n accent babbelen (hebben altijd een voetje voor). Mensen/dieren/andere subjecten die Antwerps spreken, daar heb ik altijd een gezonde portie afkeer van. Het is vis, Antwerpenaren, niet vies. Tenzij je over jullie eigen accent bezig zijn, dan is dat vies.

Brussels is ook wel leuk. Zit nu op bureau bij een collega die regelmatig plat Brussels spreekt en dat heeft wel iets.

Wel blij dat West-Vlaams/Kortrijks duidelijk de winnaar is.

Ik ben toch geen voorstander van dat Franse "sk" in het Kortrijks. Al die van Kortrijk werden afgeslacht tijdens de Brugse Metten omdat die van Kortrijk "schild" niet kunnen uitspreken.

Ik ben toch geen voorstander van dat Franse "sk" in het Kortrijks. Al die van Kortrijk werden afgeslacht tijdens de Brugse Metten omdat die van Kortrijk "schild" niet kunnen uitspreken.
Ze letn doa pertank extra ip in skole.

Ik hoor graag Limburgers bezig. Maar misschien is dat omdat ik dagelijks samenwerk met Limburgers. Ook zot dat die allemaal een poes hebben.
'Hoe is 't mejaaaaaaaauw?'

Edit: Maar ik herken Muñoz en Arevee wel. Bij ons in de dictieles vonden de Antwerpenaren vaak ook dat ze vlekkeloos spraken :D
Oh maar dat zal ik absoluut nooit zeggen hoor, zelf lessen genoeg gehad om dat te trachten verbeteren. In het begin was dat vrij tot zeer dramatisch, ondertussen (enfin enkele jaren terug toch) was dat best ok maar vlekkeloos gaat dat bij mij nooit worden.

Ik ben wel vrij zeker dat ik nooit vies zeg tegen een vis, eerder een te korte/scherpe i in dat soort worden.

Terug
Bovenaan