Opgegroeid tussen het Oostends en "zware" streektaal.

Mijn ouders begonnen vanaf mijn 12-13 opzettelijk dialect tegen mij te praten thuis, want, "het werd toch wel eens tijd dat ik dat ging spreken, ik was toch geen klein kind meer".

Tegen mijn familie praat ik vandaag nog steeds Oostends, tegen mensen die ik niet ken en mij niet in het dialect aanspreken niet omdat ik dat onbeleefd en wat asociaal ben beginnen vinden om de één of andere reden.
Ook bij mij is mijn dialect niet zó meer zo fel als vroeger. Huidige vriend komt uit het Antwerpse (niet de eerste trouwens, al kwam die uit de Zuiderkempen) en dialect praten tegen iemand die geen West-Vlaming is, ik kan dat gewoon niet zonder dat het awkward aanvoelt.
Als ik streektaal praat is dat al intussen jaren zonder zwaar accent, waardoor men soms twijfelt of ik echt van "de zee" ben, maar ik kan nog altijd heel makkelijk schakelen naar het Oostends.
Als een 60+ (of ouder) Oostendenaar tegen mij begint, is dat wel een trigger om al eens weer meer te praten zoals vroeger.
Ik ben zelf niet altijd de grootste fan van mijn dialect, al hangt het erg af van de setting. Ik vind het vaak wel aangenaam en zelfs charmant om het op tv te horen zoals in een prachtige serie als Een jaar op zee met Wim
Willaert EDIT: Lybaert dus. (Echt jammer dat het topic op dit forum zo leeg is gebleven.)
Ik vind het dan ook erg jammer dat er algemeen nog steeds zo vaak zo denigrerend wordt gedaan over West-Vlaams en/of West-Vlamingen. Alsof wij de enige provincie zijn met een speciaal dialect en alsof je enkel bij West-Vlaams ondertitelingen nodig hebt.

Ook het vooroordeel dat wij enkel dialect zouden kunnen.
Fun fact trouwens: mijn West-Vlaamse familie praat veel "beschaafder" tegen mijn vriend (en het grootste deel zijn dan nog boomers) dan mijn schoonfamilie uit het Antwerpse tegen mij.
En mijn vriend begrijpt zelfs gewoon West-Vlaams en vindt het heel vreemd dat veel binnenlanders er zoveel moeite mee lijken te hebben.
Plat Antwerps uit bv. Lili & Marleen begrijp ik anders ook niet echt veel van (al verbeterde dit na een tijdje kijken wel), en een plat dialect uit Limburg? (Gezien "Limburgs" niet bestaat volgens sommigen.)
Maar goed, de vraag was dus wat mijn favoriete dialect is.
Ik vind dialecten over het algemeen erg leuk om naar te luisteren. Zeeuws-Vlaams bijvoorbeeld (oké, dat is in theorie Nederlands dialect). Ik hoor dit ook liever dan West-Vlaams.
Zelfs datzelfde plat Antwerps uit Lili & Marleen vind ik leuk, leuker dan wat je nu hoort.

Plat Gents is grappig.
Zuiderkempen (Balen-Mol dan toch) vind ik charmant en erg leuk om na te doen (bedankt ex uit die regio), als het niet
te plat is.