Bovengemiddeld ? Voor hogere masters dan bedoel je ? Maaltijdcheques, niet bij de federale overheid.
De royale pensioensregeling waarvoor ze maandelijks een stuk loon afgeven, maar waar de regering wel op wil besparen ?

Die indexactie heeft toch niks te maken met arbeidsvoorwaarden ? Er is niemand die kon inschatten dat de inflatie zo hoog ging zijn, de voorbije jaren hebben ze vaker niets gehad tov de privé waar men toch elk jaar wel iets krijgt.

En de rest heb je weer uit jou vooroordelenboekje geplukt, of kan je me tonen op selor waar dat ergens staat tussen arbeidsvoorwaarden ?

Mijn referentiekader is inderdaad de masters bij de Vlaamse Overheid. De Vlaamse Overheid werft dan ook voornamelijk masters aan.

Inflatie kon niemand voorspellen, maar het voordeel is daar wel. Dat "vooroordelenboekje" is de bittere realiteit, zelf meegemaakt allemaal. En het ergste is: ambtenaren worden nog steeds aan de lopende band statutair gemaakt.
 
Mijn referentiekader is inderdaad de masters bij de Vlaamse Overheid. De Vlaamse Overheid werft dan ook voornamelijk masters aan.
32,4% van het personeel (leerkrachten niet meegerekend) is master. Dat je mss daar veel vacatures ziet, lijkt me omdat daar een hoger verloop is.
 
Tgoh, ik herinner me uw post in het loontopic dat uw bruto echt wel aan de lage kant ligt. Plus dat jij daar een hoop onbetaalde overuren klopt en het geen fulltime betrekking is.

En ik veronderstel dat dat nu bij die vacature ook het geval is? Allez, daarmee trek je toch heel moeilijk mensen aan.

Eerlijk gezegd, als ze er volk tekort komen zouden ze al moeten beginnen met u een voltijdse betrekking aan te bieden + uw loon te verhogen zodat je niet continu onbetaald zit te werken.

Maar ik veronderstel dat er voor die kledingwinkels wel een hoop achterpoortjes zijn waarom ze vrijwel altijd deeltijdse vacatures geven?
Dit
Sommige werkgevers zitten te klagen dat ze niemand vinden, maar ze willen er niet voor betalen ook.
 
Dit
Sommige werkgevers zitten te klagen dat ze niemand vinden, maar ze willen er niet voor betalen ook.
Neen, er zijn gewoon niet zoveel mensen over die werk zoeken.

Wij betalen echt wel goed, en we vinden ook niemand. Ik heb hier een vacature die al 3 maand openstaat
Wij vinden op dit ogenblik ook moeilijk voldoende arbeiders (en die worden ook goede verloond, die hebben bij ons ook recht op een wagen via cafetariaplan)
 
Neen, er zijn gewoon niet zoveel mensen over die werk zoeken.

Wij betalen echt wel goed, en we vinden ook niemand. Ik heb hier een vacature die al 3 maand openstaat
Wij vinden op dit ogenblik ook moeilijk voldoende arbeiders (en die worden ook goede verloond, die hebben bij ons ook recht op een wagen via cafetariaplan)
Ik heb het dan vooral uit de sector van Jonas zijn voorbeeld.
Wij vinden ook moeilijk volk terwijl die wel een deftige verloning krijgen.
 
Ik heb het dan vooral uit de sector van Jonas zijn voorbeeld.
Wij vinden ook moeilijk volk terwijl die wel een deftige verloning krijgen.
Maar het is gewoon in alle sectoren moeilijk. Wij proberen nog tientallen mensen aan te werven, die worden goed beloond, medewerkers die iemand aanbrengen krijgen een premie van 500 EUR,...

We vinden gewoon geen (of onvoldoende) volk.
 
Mijn referentiekader is inderdaad de masters bij de Vlaamse Overheid. De Vlaamse Overheid werft dan ook voornamelijk masters aan.
32,4% van het personeel (leerkrachten niet meegerekend) is master. Dat je mss daar veel vacatures ziet, lijkt me omdat daar een hoger verloop is.
En nog een nota die natuurlijk belangrijk is: in totaal zijn er 69.1% statutairen en 30.9% contractuelen (enkel globale cijfers beschikbaar, geen idee of dit evenredig verdeeld is over alle niveau's).

En i.v.m. de vacatures: of omdat het misschien toch niet zo'n aantrekkelijke aanbiedingen zijn als mac hier constant doet uitschijnen en ze niet ingevuld geraken :p
 
En nog een nota die natuurlijk belangrijk is: in totaal zijn er 69.1% statutairen en 30.9% contractuelen (enkel globale cijfers beschikbaar, geen idee of dit evenredig verdeeld is over alle niveau's).

En i.v.m. de vacatures: of omdat het misschien toch niet zo'n aantrekkelijke aanbiedingen zijn als mac hier constant doet uitschijnen en ze niet ingevuld geraken :p

Persoonlijk vind ik ook dat leerkrachten geen aantrekkelijk pakket hebben. Je moet al vrij "gepassioneerd" zijn om daarin in te stappen want voor de arbeidsvoorwaarden doe je dat toch niet?

Geen maaltijdcheques, onbetaalde uren (alle randactiviteiten), nauwelijks werkmateriaal ter beschikking of geen vergoeding voor eigen gebruik materiaal*, brutolonen zijn matig, flexibiliteit is enkel in jouw nadeel (springuren, werken op verschillende scholen, directie die je de cursussen die je moet geven wijzigt enkele weken voor het van start gaan van het academiejaar), geen vrij verlof,...

* Wel heel recent aangepast maar 20euro vergoeding en sommigen krijgen een laptop is toch nog altijd heel triestig.


En die leerkrachtenvakbond is toch ook waardeloos
- Hulp voor directeurs basisonderwijs: basisscholen krijgen de middelen voor de aanwerving van een beleidsondersteuner, die de schooldirecteur ontlast en ruimte geeft om bezig te zijn met het schoolbeleid. Vanaf 2022 zal er jaarlijks zo’n 23 miljoen euro worden vrijgemaakt – omgerekend gaat dat over zo’n 450 à 500 voltijdse betrekkingen.

- Vakbondsleden krijgen vrijgestelde uren: jaarlijks zal er, onder het luik ‘Samen school maken’, 15 miljoen euro beschikbaar
zijn om vakbondsleden vrij te stellen voor overleg. De maatregel was voor onderwijsverstrekkers GO! en OVSG een struikelblok. ‘Het equivalent van 300 voltijdse leerkrachten uit de klas halen, is ‘gezien de huidige context onaanvaardbaar’, zei Koen Pelleriaux, de afgevaardigd bestuurder van het GO! eerder.


Schone vorm van zelfbediening.
 
En i.v.m. de vacatures: of omdat het misschien toch niet zo'n aantrekkelijke aanbiedingen zijn als mac hier constant doet uitschijnen en ze niet ingevuld geraken :p

Bij ons zijn er vacatures geweest die de procedure 3 keer doorlopen hebben.

Enerzijds wegens stringente eisen, Ingenieur en de normale examens waar ik ook doorgeworsteld ben. En waarin je enkel kon slagen als je u voorbereid had of het geluk hebt gehad, zoals ik, dat ik in de maand daarvoor een vacature in de privé had meegedaan voor sales waar die technieken in voorkwamen en men mij toen van naadje tot draadje had uitgelegd welke onderdelen er waren en hoe dat allemaal ineenzat... was daar bij laatste 2, maar er toch naastgegrepen. Zonder dat was ik nooit van mijn leven daar 2de geworden.

Om die reden heeft men toen besloten om ingenieurs automatisch in a2 niveau in te schalen. Waardoor er nu iets meer geïnteresseerden zijn. Maar toch ook niet om te zeggen van... man man we moeten ze van ons afslaan... als vliegen op ....

Al lijkt een andere oorzaak in mijn ogen ook te zijn dat ze allemaal de beste willen die onmiddellijk inzetbaar zijn. Maximale winst opleveren en liefst tegelijkertijd ook nog meerdere elkaar uitsluitende karakteristieken hebben. Er zijn mensen die goed zijn in talen. Er zijn mensen die goed zijn in wiskunde. Als je dan ook een Ingenieur zoekt die 5 talen spreekt, die er zijn, dan staat uw vacature nu eenmaal lang open. En is het natuurlik makkelijk roepen dat je geen kat vindt.

Al lijkt mij het eerder de invloed te zijn van de vergrijzing die ervoor zorgt dat er meer en meer mensen eruit stappen. En dat er een beperkte aanvoer van nieuwe profielen zijn. Dus ofwel ga je dan ook ervoor moeten gaan betalen, die opleiden of uw eisen verlagen en opleiden doorheen de tijd.
Maar dat kost allemaal tijd, moeite en geld.
En het helpt natuurlijk niet dat handenarbeid al die decennia al werden afgeraden... dan is het niet makkelijk om nieuwelingen aan te trekken als die er niet zijn. Of die mensen liever achter een pc zitten met hun koffieken voor een 9-5 job, dan handenarbeid verrichten. Zwijg stil dat ze zien dat ze dat de rest van hun leven gaan mogen doen... want de aanstuurjobkes of bureaujobkes zitten nu bij die universitairen,zoals mij, die zo een job nu in beslag nemen. Goed voor de universitairen, slecht voor de ouderen die het daardoor niet `rustiger` kunnen aanpakken of waarbij die jongere gastjes hen konden ontlasten van de fysisch zwaardere delen.
 
Persoonlijk vind ik ook dat leerkrachten geen aantrekkelijk pakket hebben. Je moet al vrij "gepassioneerd" zijn om daarin in te stappen want voor de arbeidsvoorwaarden doe je dat toch niet?

Geen maaltijdcheques, onbetaalde uren (alle randactiviteiten), nauwelijks werkmateriaal ter beschikking of geen vergoeding voor eigen gebruik materiaal*, brutolonen zijn matig, flexibiliteit is enkel in jouw nadeel (springuren, werken op verschillende scholen, directie die je de cursussen die je moet geven wijzigt enkele weken voor het van start gaan van het academiejaar), geen vrij verlof,...

* Wel heel recent aangepast maar 20euro vergoeding en sommigen krijgen een laptop is toch nog altijd heel triestig.
Voor sommige eerder humane diploma's is dat wel een ok pakket lijkt me, maar iemand met een meer STEM-opleiding zal daarvan natuurlijk niet onder de indruk zijn. En respect krijg je er ook al niet meer voor, wat een paar van de huidige problemen in het onderwijs verklaart.
 
medewerkers die iemand aanbrengen krijgen een premie van 500 EUR,...
Dat is nu toch ook niet veel? Als het via een recruiter zou zijn, zou je daar een veelvoud van kwijt zijn.
Bij mijn vorige werkgever was dat 3000 bruto als premie.
 
Persoonlijk vind ik ook dat leerkrachten geen aantrekkelijk pakket hebben. Je moet al vrij "gepassioneerd" zijn om daarin in te stappen want voor de arbeidsvoorwaarden doe je dat toch niet?

Geen maaltijdcheques, onbetaalde uren (alle randactiviteiten), nauwelijks werkmateriaal ter beschikking of geen vergoeding voor eigen gebruik materiaal*, brutolonen zijn matig, flexibiliteit is enkel in jouw nadeel (springuren, werken op verschillende scholen, directie die je de cursussen die je moet geven wijzigt enkele weken voor het van start gaan van het academiejaar), geen vrij verlof,...
Wat is op den duur wél nog een aantrekkelijke job? Als je +2000 euro netto hebt voor 4/5e te werken + alle schoolvakanties. Dan moet je toch niet beginnen over maaltijdcheques of geen vrij verlof.
Uiteraard dat ze in het onderwijs met verschillende problemen worstelen maar het is niet dat er op een ander alleen maar pluspunten zijn. Het gras is altijd groener aan de overkant.
 
Wat is op den duur wél nog een aantrekkelijke job? Als je +2000 euro netto hebt voor 4/5e te werken + alle schoolvakanties. Dan moet je toch niet beginnen over maaltijdcheques of geen vrij verlof.
Uiteraard dat ze in het onderwijs met verschillende problemen worstelen maar het is niet dat er op een ander alleen maar pluspunten zijn. Het gras is altijd groener aan de overkant.
+2000 netto voor 4/5 als leerkracht? Dan heb je toch al zeer veel ancienniteit?
 
Wat is op den duur wél nog een aantrekkelijke job? Als je +2000 euro netto hebt voor 4/5e te werken + alle schoolvakanties. Dan moet je toch niet beginnen over maaltijdcheques of geen vrij verlof.
Uiteraard dat ze in het onderwijs met verschillende problemen worstelen maar het is niet dat er op een ander alleen maar pluspunten zijn. Het gras is altijd groener aan de overkant.

Hoeveel hebben er daar +2000 netto voor 4/5? :p Enkel degene met masters met 10 jaar ervaring ofzo + bachelors met beroepsbekwaamheid +20jaar ervaring ? Dat is dus misschien een 20% van je leerkrachtenkorps?

Ik denk niet dat het matig brutoloon het issue is maar gewoon het gebrek aan extralegale voordelen en een gebrek minimum aan werkmateriaal.
Een laptop met de gebruikelijke office-toepassingen zou toch het absolute minimum moeten zijn. Dat is toch een minimum van respect voor je werknemers? En dat gaan ze nog niet eens aan iedereen geven. :p

Zou jij nog bij je werkgever blijven als die zegt: "je moet maar je eigen laptop kopen en we betalen daar geen cent van terug"
 
Voltijds?
Wat betalen de normale dagen?
Waar vind je betaalbaar kinderopvang op een zondag?:p
Vast contract of tijdelijk contract?

Niemand wil halftijdse tijdelijke contracten met ambetante uren zodat je niet kan combineren met iets anders.

Dit! Veel van de grote spelers in retail beginnen met het maximale aan tijdelijke contracten te geven.
En veel van die bedrijven geven enkel nog deeltijdse contracten, maar ze willen wel die uren elke week flexibel kunnen inzetten op de dagen en tijden die voor hen het best uitkomen, wat inderdaad een merde is om dat nog met iets anders te kunnen combineren.
De extra uren vullen ze zoveel mogelijk op met jobstudenten / interims, want goedkoper. Maar in periodes waarin er geen interims te vinden zijn, verwachten ze wel dat de werknemer springt om overuren te doen. Of als de jobstudent / interim niet komt opdagen, valt dat werk ook op de "vaste" deeltijdse contracten.

In andere sectoren zijn vakbonden soms (of vaak?) een plaag die onrealistische eisen stelt, maar in retail hoor je ze precies niet over dit soort toch wel regelmatig scheve toestanden.
 
Wat is op den duur wél nog een aantrekkelijke job? Als je +2000 euro netto hebt voor 4/5e te werken + alle schoolvakanties. Dan moet je toch niet beginnen over maaltijdcheques of geen vrij verlof.
Uiteraard dat ze in het onderwijs met verschillende problemen worstelen maar het is niet dat er op een ander alleen maar pluspunten zijn. Het gras is altijd groener aan de overkant.
Gohja maar zet dat nu eens af tegen het loonpakket van een master wiskunde, chemie, fysica, ing., ir, ... Dus de mensen die we graag zouden wetenschapsvakken zien geven in de derde graad.

En dan eindig je in het slechtste geval met een bachelor secundair onderwijs, met als enige motivatie om voor die sector te kiezen "dat TEW te moeilijk was".
 
Verloning van leerkrachten lijkt zelden een issue te zijn.
Veel mensen voelen zich geroepen om leerkracht te worden en plaatsen dat boven nog betere verloning die ze mss elders kunnen krijgen.

Probleem op vlak van tekort aan leerkrachten ligt eerder in dat ze te weinig leerkracht kunnen zijn binnen hun job.
 
Verloning van leerkrachten lijkt zelden een issue te zijn.
Veel mensen voelen zich geroepen om leerkracht te worden en plaatsen dat boven nog betere verloning die ze mss elders kunnen krijgen.

Probleem op vlak van tekort aan leerkrachten ligt eerder in dat ze te weinig leerkracht kunnen zijn binnen hun job.
Het lijkt des overheids te zijn. Ik ervaar dat zowel bij de federale als bij de vlaamse overheid - waar ik gewerkt heb - . Is dat men zo zichzelf laat verlammen omdat men altijd 360 graden hun eigen reet wil dekken. Iedereen heeft schrik van een schandaal of een klacht. Vooral die klachten lijken altijd een probleem te zijn. Iedereen zit daar met "oh nee wat als er een klacht binnenkomt?" . So fucking what? Klachten zijn daarom niet gegrond hé... maar goed.

Dus voor die 0.1 % van de gevallen (pulling numbers from my ass) verwacht men dat iedereen ten alle tijde dan 30 % (weeral: ass) extra werk levert om gewoon altijd gecovered te zijn....
 
Gohja maar zet dat nu eens af tegen het loonpakket van een master wiskunde, chemie, fysica, ing., ir, ... Dus de mensen die we graag zouden wetenschapsvakken zien geven in de derde graad.
En die Masters Wiskunde gaan dus niet richting onderwijs. En indien die 20 jaar ervaring hebben, lachen die eens met 2000 EUR netto en 40 dagen verlof.
Wat is op den duur wél nog een aantrekkelijke job? Als je +2000 euro netto hebt voor 4/5e te werken + alle schoolvakanties. Dan moet je toch niet beginnen over maaltijdcheques of geen vrij verlof.
Uiteraard dat ze in het onderwijs met verschillende problemen worstelen maar het is niet dat er op een ander alleen maar pluspunten zijn. Het gras is altijd groener aan de overkant.
Geef me eens aan wie met een pakweg een diploma ASO in het onderwijs terecht kan? Want die vinden we dus ook niet
 
Terug
Bovenaan