Moeilijke discussie natuurlijk - per definitie is deze manier van benaderen ook meteen het einde van de maatschappij zoals we ze kennen - er zijn namelijk op heel veel plaatsen tekorten - je zou kunnen argumenteren dat gezondheidszorg toch wel belangrijker is maar als er te weinig leerkrachten zijn om verpleegkundigen op te leiden, of als de koerier met de noodzakelijke spuitjes maar niet komt opdagen heb je hetzelfde probleem.

Stel nu eens dat ziekenhuizen en masse ook die toer opgaan en doodleuk zeggen: mannekes - bij ons is de zorg verzekerd, wij hebben voldoende verpleegkundigen, de beste zorgkundigen, de beste artsen ... maar het zal u X keer zoveel kosten als nu, en neen, de ziekenkas gaat dat niet betalen.

Men mag niet vergeten dat, op het einde van de rit, alles ook effectief nog moet betaald worden - waar willen/kunnen we dan naartoe:

- de witte sector gewoon privatiseren - wie ze kan betalen zal ze krijgen en de rest, geven we die nog basiszorg of laten we ze gewoon aan hun lot over?
- we gaan besparen op andere zaken (pensioenen, onderwijs, infrastructuur, justitie ...) om budget vrij te maken?
- we gaan de belastingen verhogen

Om dan te eindigen met de vraag: hoe zit het eigenlijk met het budget van België inzake gezondheidszorg in vergelijking met andere landen - en hoe is die situatie daar - eventueel mogelijk om te vergelijken en/of bij te leren/sturen?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind er weinig discussie aan.
Het staat een mens toch vrij om betere arbeidsvoorwaarden op te zoeken.

Willen ze continuïteit, dan moeten ze de arbeidsvoorwaarden maar verbeteren.
Ik vind dit opbrengen al een enorme middelvinger naar werknemers in die sector.

Die interim-bureaus zagen dat er een grote discrepantie was tussen de prestaties die werknemers in gezondheidszorg leverden en hoe weinig ze daarvoor betaald werden. Ze zagen dat werknemers in gezondheidszorg er niet in slaagden eerlijk vergoed te worden, dus zagen uitzendbureaus een opportuniteit om die kloof te dichten en er zelf ook een ver deel van te nemen.
Dit is gewoon hoe marktwerking in elkaar zit.
 
Ik vind er weinig discussie aan.
Het staat een mens toch vrij om betere arbeidsvoorwaarden op te zoeken.

Willen ze continuïteit, dan moeten ze de arbeidsvoorwaarden maar verbeteren.
Ik vind dit opbrengen al een enorme middelvinger naar werknemers in die sector.
In een vrije privé markt geef ik je gelijk, echter is een gereguleerde markt grotendeels gefinancierd door de overheid iets helemaal anders. Stel dat leerkrachten hetzelfde doen en het onderwijs anderzijds ook zo kan optreden: ontslag volgens dezelfde procedure als iemand die werkt als orderpicker bij PostNL. Het kot zou langs beide zijden te klein zijn vermoed ik.Of dat we een leerkracht Wiskunde het dubbele gaan betalen als een leerkracht voor een beter vertegenwoordigd vak - dat zou ook de vrije markt zijn, net zoals verpleger A meer betalen dan verpleger B, gewoon omdat die eerste sneller werkt.

In overleg en in stappen met de juiste focus lijkt mij de enige mogelijke oplossing.
 
De zorgsector zou beter investeren in betere arbeidsvoorwaarden voor men weer een zinloos opbod van loonsverhogingen begint.
Mensen willen een goede work-life balans en de zorgsector is typisch om de mensen daarin uit te persen.
Dat is zoals JPV zijn vriendin. Niemand wil 20u bezet zijn door het werk. Zelf al zou 10k per maand verdienen.

1 van mijn ex'en werkte als verpleegkundige in de radiologie. Die zat dikwijls heel het weekend thuis omdat ze van wacht was. Als je van wacht bent moet je binnen de x tijd in het ziekenhuis zijn.
Hoeveel verdiende dat? 0 euro als ze u niet oproepen. 25 euro per dag als ze u oproepen.

Zo'n dingen moeten gewoon illegaal zijn.
Loon naar werk en duidelijke arbeidsduurtijd. Dat is belangrijk.
 
Of dat we een leerkracht Wiskunde het dubbele gaan betalen als een leerkracht voor een beter vertegenwoordigd vak - dat zou ook de vrije markt zijn,

Als ge leerkracht Wiskunde zijt, vindt ge dan ook veel gemakkelijker een voltijdse job in de buurt van waar ge woont. Voor beter vertegenwoordigde vakken moet ge het vaak doen met overschotjes van lesuren in scholen die een eindje rijden zijn. Dat is ook marktwerking.

En nog een nota die natuurlijk belangrijk is: in totaal zijn er 69.1% statutairen en 30.9% contractuelen (enkel globale cijfers beschikbaar, geen idee of dit evenredig verdeeld is over alle niveau's).

En i.v.m. de vacatures: of omdat het misschien toch niet zo'n aantrekkelijke aanbiedingen zijn als mac hier constant doet uitschijnen en ze niet ingevuld geraken :p

Soms ligt het niet aan de verloning, maar aan de randvoorwaarden of jobinhoud. Ik ga geen job gaan doen waarvan ik weet dat die me gaat tegensteken voor 300 bruto (150,- netto) meer.

In sommige beroepen bereik je uiteindelijk het punt dat je genoeg verdient om je alles te kunnen veroorloven wat je wilt. En je dus eerder begint te kijken naar inhoud, flexibiliteit, ligging,...
 
Laatst bewerkt:
1 van mijn ex'en werkte als verpleegkundige in de radiologie. Die zat dikwijls heel het weekend thuis omdat ze van wacht was. Als je van wacht bent moet je binnen de x tijd in het ziekenhuis zijn.
Hoeveel verdiende dat? 0 euro als ze u niet oproepen. 25 euro per dag als ze u oproepen.
Dat is niet standaard alleszins. Ik ken vpk's van verschillende ziekenhuizen die soms van wacht zijn en die krijgen daar altijd voor vergoed.
Ze gaan trouwens ook gewoon nog uit, alleen zorgen ze wel dat ze op tijd in het ziekenhuis kunnen zijn. Dus niet ff naar Parijs gaan in je weekend dat je van wacht bent natuurlijk :D
 
Artikeltje m.b.t. tekort in het onderwijs, ik lees ook herkenning van de problemen - maar nog niet direct een oplossing, niettegenstaande lijken toch al wat puzzelstukjes beschikbaar - wie gaat ze dan leggen, Ben Weyts?

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230126_98309734

 
't lastige is dat de puzzelstukjes geblokkeerd worden door een historisch akkoord dat regeringen heeft doen vallen en in de grondwet ingeschreven is.

Zoiets aanpassen kan je dus enkel NADAT je én die artikels voor herzienbaar mogelijk maakt én dan nog een volgende verkiezing afwacht én die nieuwe regering dan ook nog een akkoord vindt hierover.

Dus vergelijk het eerder met blindgedoekt een puzzel oplossen die enkel bestaat uit volledig vierkante puzzelstukjes zonder inkepingen.
 
Dus vergelijk het eerder met blindgedoekt een puzzel oplossen die enkel bestaat uit volledig vierkante puzzelstukjes zonder inkepingen.
Niet om vervelend te doen maar dat type puzzel lijkt me net het gemakkelijkst op geblinddoekt op te lossen. :unsure:
Dat zal ongetwijfeld een eclectische tekening geven, maar de puzzel gaat wel direct gelegd zijn.
 
Niet om vervelend te doen maar dat type puzzel lijkt me net het gemakkelijkst op geblinddoekt op te lossen. :unsure:
Dat zal ongetwijfeld een eclectische tekening geven, maar de puzzel gaat wel direct gelegd zijn.
tussen leggen en oplossen is er nog een verschil hé. Genoeg politieke partijen die een voorstel kunnen voorleggen, maar het probleem oplossen is nog een andere zaak :)
 

Onrechtsstreeks zal dit weer gevolgen hebben.
Los van het feit dat ik zeker nooit plakker zou willen worden, is het wel een job met direct resultaat.

Dakwerker is een hondenstiel, niet weggelegd voor slappelingen, als je ziet wat die mannen (of moet ik mensen gebruiken om woke te zijn) allemaal moeten sleuren. Maar ook hier heb je direct resultaat. Er is nog zeer veel werk en in tegenstelling tot sanitair kunnen mensen daar moeilijker prijzen van opzoeken of online dingen kopen.
 

Onrechtsstreeks zal dit weer gevolgen hebben.
Los van het feit dat ik zeker nooit plakker zou willen worden, is het wel een job met direct resultaat.

Dakwerker is een hondenstiel, niet weggelegd voor slappelingen, als je ziet wat die mannen (of moet ik mensen gebruiken om woke te zijn) allemaal moeten sleuren. Maar ook hier heb je direct resultaat. Er is nog zeer veel werk en in tegenstelling tot sanitair kunnen mensen daar moeilijker prijzen van opzoeken of online dingen kopen.

Idd, het is ook een sector waar we de grote instroom van buitenlandse werkkrachten héél dankbaar mogen zijn, ik denk dat het bijna onmogelijk is geworden een gebouw neer te planten zonder buitenlandse werkkrachten.

Zo zie je maar dat loon niet alles is, beide bovenstaande beroepen hebben goede verdiensten - (al zijn er ook best wat uitzonderingen in plakwerken). Het zijn ook beroepen waarvan je héél zelden iemand zal aantreffen > 60 jaar - en met reden, beiden fysiek héél zwaar.
 

Onrechtsstreeks zal dit weer gevolgen hebben.
Los van het feit dat ik zeker nooit plakker zou willen worden, is het wel een job met direct resultaat.

Dakwerker is een hondenstiel, niet weggelegd voor slappelingen, als je ziet wat die mannen (of moet ik mensen gebruiken om woke te zijn) allemaal moeten sleuren. Maar ook hier heb je direct resultaat. Er is nog zeer veel werk en in tegenstelling tot sanitair kunnen mensen daar moeilijker prijzen van opzoeken of online dingen kopen.
Als mijn zoon of dochter dakwerker wil worden, mag hij/zij dat, op 1 voorwaarde: dat die dat als zelfstandige doet. Teveel werknemers zien werken in onveilige toestanden, élk jaar hadden we in de winter enkelen die op het dak gestuurd werden bij duidelijk vriesweer. OK wat mij betreft als het over een noodgeval gaat, maar dan wel mét veiligheidsmateriaal. Als je dat niet meekrijgt van je baas is het al erg, als je dat niet meekrijgt tijdens vriesweer is het moorddadig.

(en ja, als zelfstandige zal dat ook wel zonder zo'n materiaal gebeuren, maar dan kiest die daar zelf voor)
 
Als mijn zoon of dochter dakwerker wil worden, mag hij/zij dat, op 1 voorwaarde: dat die dat als zelfstandige doet. Teveel werknemers zien werken in onveilige toestanden, élk jaar hadden we in de winter enkelen die op het dak gestuurd werden bij duidelijk vriesweer. OK wat mij betreft als het over een noodgeval gaat, maar dan wel mét veiligheidsmateriaal. Als je dat niet meekrijgt van je baas is het al erg, als je dat niet meekrijgt tijdens vriesweer is het moorddadig.

(en ja, als zelfstandige zal dat ook wel zonder zo'n materiaal gebeuren, maar dan kiest die daar zelf voor)
Ik heb in andere subfora al verteld over onze dakwerker, en wat ik daar zag op vlak van veiligheid (of niet zag) lijkt me alleen maar mogelijk bij een kleine zelfstandige eerlijk gezegd. Eigenlijk geen idee of er zelfs dakwerkers zijn die met al het nodige veiligheidsmateriaal werken voor het dak van een gewone woning, lijkt me jezelf benadelen ten opzichte van al die andere dakwerkers die gewoon een ladder tegen de gevel zetten en op het dak kruipen eerlijk gezegd.

Het is ook gewoon een sector waar je zeker mag zijn dat je werk vindt, of je nu een diploma hebt of niet, lijkt me.
 
Ik heb in andere subfora al verteld over onze dakwerker, en wat ik daar zag op vlak van veiligheid (of niet zag) lijkt me alleen maar mogelijk bij een kleine zelfstandige eerlijk gezegd. Eigenlijk geen idee of er zelfs dakwerkers zijn die met al het nodige veiligheidsmateriaal werken voor het dak van een gewone woning, lijkt me jezelf benadelen ten opzichte van al die andere dakwerkers die gewoon een ladder tegen de gevel zetten en op het dak kruipen eerlijk gezegd.
klopt en werkgevers weigeren zware boetes hierop, omdat ze weten dat dit de prijzen zou doen opdrijven.

Maar wel schrijnend dat VRT een beeld moet gebruiken van iemadn zonder bescherming...

 
De zorgsector zou beter investeren in betere arbeidsvoorwaarden voor men weer een zinloos opbod van loonsverhogingen begint.
Mensen willen een goede work-life balans en de zorgsector is typisch om de mensen daarin uit te persen.
Dat is zoals JPV zijn vriendin. Niemand wil 20u bezet zijn door het werk. Zelf al zou 10k per maand verdienen.

1 van mijn ex'en werkte als verpleegkundige in de radiologie. Die zat dikwijls heel het weekend thuis omdat ze van wacht was. Als je van wacht bent moet je binnen de x tijd in het ziekenhuis zijn.
Hoeveel verdiende dat? 0 euro als ze u niet oproepen. 25 euro per dag als ze u oproepen.

Zo'n dingen moeten gewoon illegaal zijn.
Loon naar werk en duidelijke arbeidsduurtijd. Dat is belangrijk.
Ik ken er nochtans andere in de zorg die zeker geen klagen hebben.
- eentje is 52j en heeft 54 verlofdagen per jaar.
- mijn buurvrouw is ook verpleegster, werkt enkel nachtshifts. Zij werkt één volle week en is daarna twee weken op rij thuis.

Ge kunt dat nu niet slechte voorwaarden noemen, zal misschien afhankelijk zijn van hospitalengroep waarvoor je werkt ?

Wachtvergoeding bij politiediensten bedraagt ook slechts 1€ per uur als ge niet opegroepen wordt (maar wel beschikbaar moet blijven).
En niets als ge opgeroepen wordt (maar dan krijgt ge uw uren betaald natuurlijk).

't zijn niet alleen de arbeisvoorwaarden die belangrijk zijn natuurlijk, de job zelf moet je ook nog aanspreken om te willen starten uiteraard.
 
Schoondochter is eind februari afgestudeerd als verpleegkundige.

Eerst gaan solliciteren bij een geprivatiseerd ziekenhuis. Kon meteen beginnen op geriatrie, dat ze haar visum nog niet gekregen had was geen probleem. Met belofte van na een paar maanden kun je overplaatsing aanvragen naar andere afdeling. Ik zei meteen geloof dat niet. Een maand verlof krijgen geen sprake van. Geen gratis parking. Parkeren op straat.

Daarna gaan solliciteren bij een OCMW Ziekenhuis. Kon kiezen welke afdeling ze wou beginnen. Part time of full time, werken en verder studeren voor master. Kon allemaal. Contract kon enkel afgesloten worden wanneer ze haar visum heeft ontvangen. Een maand verlof geen probleem indien op tijd aangevraagd. Gratis parking, crèche aanwezig.
 
Het is ook gewoon een sector waar je zeker mag zijn dat je werk vindt, of je nu een diploma hebt of niet, lijkt me.
Absoluut. Ik ken zo iemand die met zijn stiefvader als dakwerker werkt, daar valt bij momenten ook geld als slijk te verdienen.
Na één of andere storm zijn er altijd wel mensen die zo snel mogelijk hun dak gerepareerd willen zien. Dan plakken ze er een absurde prijs op en geregeld mogen ze gewoon opdraven. 10.000 euro voor een halve zaterdag met 3 man het dak op te kruipen, dikt aardig aan.
Alle offertes die ze maken doen ze standaard x2, als de mensen een beetje zagen over de prijs doen ze er wat af, teveel zagen dan doen ze er niks af, moeten ze maar op een ander gaan.. Ze zitten meer als een jaar volgeboekt dus waarom zou je het niet doen hé.
 
Ik ken er nochtans andere in de zorg die zeker geen klagen hebben.
- eentje is 52j en heeft 54 verlofdagen per jaar.
- mijn buurvrouw is ook verpleegster, werkt enkel nachtshifts. Zij werkt één volle week en is daarna twee weken op rij thuis.

Ge kunt dat nu niet slechte voorwaarden noemen, zal misschien afhankelijk zijn van hospitalengroep waarvoor je werkt ?

Wachtvergoeding bij politiediensten bedraagt ook slechts 1€ per uur als ge niet opegroepen wordt (maar wel beschikbaar moet blijven).
En niets als ge opgeroepen wordt (maar dan krijgt ge uw uren betaald natuurlijk).

't zijn niet alleen de arbeisvoorwaarden die belangrijk zijn natuurlijk, de job zelf moet je ook nog aanspreken om te willen starten uiteraard.
Natuurlijk zijn er mensen die niet moeten klagen. Ik heb ook nooit het tegendeel beweerd. Ik ken zelf hoofdverpleegkundigen die beter verdienen dan menig hospitaaldokter.
Maar dat is juist heel het probleem. Willekeur. Kom je op A terecht heb je geluk, kom je op B terecht niet.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn van onze arbeidswetgeving?
A moet kunnen, B moet aangepakt worden.
 
Idd, het is ook een sector waar we de grote instroom van buitenlandse werkkrachten héél dankbaar mogen zijn, ik denk dat het bijna onmogelijk is geworden een gebouw neer te planten zonder buitenlandse werkkrachten.
Het is natuurlijk ook door die buitenlandse instroom dat er zoveel extra woningen nodig zijn.
 
Terug
Bovenaan