Absoluut. Ik ken zo iemand die met zijn stiefvader als dakwerker werkt, daar valt bij momenten ook geld als slijk te verdienen.
Na één of andere storm zijn er altijd wel mensen die zo snel mogelijk hun dak gerepareerd willen zien. Dan plakken ze er een absurde prijs op en geregeld mogen ze gewoon opdraven. 10.000 euro voor een halve zaterdag met 3 man het dak op te kruipen, dikt aardig aan.
Alle offertes die ze maken doen ze standaard x2, als de mensen een beetje zagen over de prijs doen ze er wat af, teveel zagen dan doen ze er niks af, moeten ze maar op een ander gaan.. Ze zitten meer als een jaar volgeboekt dus waarom zou je het niet doen hé.
Een beetje stielman (loodgieter, dakwerker, electricien...) die van aanpakken weet is binnen maximaal 25 jaar "binnen".
 
Een beetje stielman (loodgieter, dakwerker, electricien...) die van aanpakken weet is binnen maximaal 25 jaar "binnen".
Toch even een kanttekening maken:

Het verdienmodel van 40% te pakken op sanitair en dan nog je werkuren aan 50/u staat toch stevig onder druk. Klanten zoeken prijzen op of krijgen soms gewoon dezelfde korting na wat zagen bij de groothandel. Online is het grootste deel van het materiaal gewoon te krijgen aan nettoprijs.

Mensen vinden het normaal om de grote man uit te hangen met een gin tonic op het terras en daar 16 euro voor te betalen en dan is het helemaal geen probleem dat die gin tonic 5x de productprijs kost, maar als het op ketels aankomt dan zoeken ze alles op en is het al gezaag als je 30% winst neemt op een ketel.




Alleen is ook maar alleen, begin eens alleen aan een nieuwbouw of badkamer, dan ga je al mogen trekken en sleuren. Of je bedoelt met aanpakken: iemand voor jou laten werken, maar dan komen we weer bij het personeelstekort, waar ga je die goede werkkracht vinden? Of ga je met buitenlandse werkkrachten werken die vaak andere normen hanteren op vlak van afwerking?
 
Alleen is ook maar alleen, begin eens alleen aan een nieuwbouw of badkamer, dan ga je al mogen trekken en sleuren. Of je bedoelt met aanpakken: iemand voor jou laten werken, maar dan komen we weer bij het personeelstekort, waar ga je die goede werkkracht vinden? Of ga je met buitenlandse werkkrachten werken die vaak andere normen hanteren op vlak van afwerking?
Kunnen rekenen en tellen, een goede boekhouder hebben en hier en daar wat zwartwerk.
Personeel is idd niet meer zoals 20 jaar geleden, toen had je bekwame A2'ers die op de arbeidsmarkt kwamen nu mag je blij zijn als ze hun eigen naam kunnen schrijven.
Dit is idd geen optie meer.
 
Toch even een kanttekening maken:

Het verdienmodel van 40% te pakken op sanitair en dan nog je werkuren aan 50/u staat toch stevig onder druk. Klanten zoeken prijzen op of krijgen soms gewoon dezelfde korting na wat zagen bij de groothandel. Online is het grootste deel van het materiaal gewoon te krijgen aan nettoprijs.

Mensen vinden het normaal om de grote man uit te hangen met een gin tonic op het terras en daar 16 euro voor te betalen en dan is het helemaal geen probleem dat die gin tonic 5x de productprijs kost, maar als het op ketels aankomt dan zoeken ze alles op en is het al gezaag als je 30% winst neemt op een ketel.




Alleen is ook maar alleen, begin eens alleen aan een nieuwbouw of badkamer, dan ga je al mogen trekken en sleuren. Of je bedoelt met aanpakken: iemand voor jou laten werken, maar dan komen we weer bij het personeelstekort, waar ga je die goede werkkracht vinden? Of ga je met buitenlandse werkkrachten werken die vaak andere normen hanteren op vlak van afwerking?
In de bouw heb je toch ook zeer veel van die DHZ-bedrijven die je ondersteunen bij de plaatsing en daarnaast ook nog eens de materialen leveren aan groothandelsprijzen. Dankzij een boekhoudkundig trucje kan dit bij renovatie zelfs aan 6% BTW allemaal.

Als iemands auto kapot is gaat hij naar de garage, maar in de bouw denkt iedereen dat hij het zelf wel kan.
 
Is dat dan niet zo?
In principe doen aannemers niet aan rocket science, maar vermits je nu eenmaal niet in alles tijd en middelen kan steken (en dat laatste kan je letterlijk zien als het juiste gereedschap) spendeer je zo'n dingen uit in de hoop dat een significante meerprijs ook inhoudt dat iemand met genoeg ervaring en "I do give a fuck" attitude het doet.

Eigenlijk gaat dat ook op voor garagisten hé, mijn broer is automecanieker en als je hem dingen ziet doen lijkt dan allemaal zo moeilijk niet, maar dat is dan ook jarenlange ervaring en weten aan wat je kan wringen en wat niet :unusure:
 
In principe doen aannemers niet aan rocket science, maar vermits je nu eenmaal niet in alles tijd en middelen kan steken (en dat laatste kan je letterlijk zien als het juiste gereedschap) spendeer je zo'n dingen uit in de hoop dat een significante meerprijs ook inhoudt dat iemand met genoeg ervaring en "I do give a fuck" attitude het doet.

Eigenlijk gaat dat ook op voor garagisten hé, mijn broer is automecanieker en als je hem dingen ziet doen lijkt dan allemaal zo moeilijk niet, maar dat is dan ook jarenlange ervaring en weten aan wat je kan wringen en wat niet :unusure:
Eens, @808 State staat lijkt te insinueren dat dat niet zo is, of dat dat een kwalijke zaak is. Misschien dat ik het gewoon niet goed lees hoor :)
 
Eigenlijk gaat dat ook op voor garagisten hé, mijn broer is automecanieker en als je hem dingen ziet doen lijkt dan allemaal zo moeilijk niet, maar dat is dan ook jarenlange ervaring en weten aan wat je kan wringen en wat niet :unusure:
Doet me denken aan een discussie die mijn grootvader zaliger eens had met een garagist. Bij een depannage vroeg die 1000 Bfr om aan een vijs te draaien waarop hij zei: "dat is dan 1 Bfr om aan die vijs te draaien, en 999 Bfr om te weten aan welke vijs ik moest draaien".
 
Goh ja, het nadeel wat je hebt bij je auto is dat je hem volledig binnen doet bij de garage, ik heb er géén probleem mee te betalen voor de expertise voor echte herstellingen en het uurloon dat daarbij komt kijken. Maar dat is dan € 25 voor 25 cl ruitenwisselvloeistof? € 80 voor nieuwe ruitenwissers? Neen, dat wringt gewoon, omdat de expertise daar 0,0 meerwaarde is.

Idem in de bouw, voor bepaalde zaken moet je een vakman hebben, voor andere klusjes: tja, als je dan je handen wat uit je mouwen steekt kan je beter zelf dat "domme" werk doen. Het staat je vrij om een vakman ook te betalen om je werf op te kuisen, maar kans is groot dat die zelf ook niet graag doet (ken zelfs een vakman die voor zo'n dom werk extra aanrekent om het niet te moeten doen, en als hem 't dan toch "moet" doen: kassa, kassa).
 
Bij die garages zal het er niet op verbeteren. Vroeger kon wie handig is makkelijk zelf iets vervangen aan de wagen, of bijvoorbeeld de olie verversen als je er thuis de middelen voor had. Met die elektrische wagens zal je zo goed als niets meer kunnen oplossen en ben je overgeleverd aan de garages.
 
Idem in de bouw, voor bepaalde zaken moet je een vakman hebben, voor andere klusjes: tja, als je dan je handen wat uit je mouwen steekt kan je beter zelf dat "domme" werk doen. Het staat je vrij om een vakman ook te betalen om je werf op te kuisen, maar kans is groot dat die zelf ook niet graag doet (ken zelfs een vakman die voor zo'n dom werk extra aanrekent om het niet te moeten doen, en als hem 't dan toch "moet" doen: kassa, kassa).
Voor dat tussenwerk zie ik nu toch wel veel mensen die (waarschijnlijk in het zwart) op bv. fb zichzelf aanprijzen als klusjesman. Een "echte" stielman zal voor zo'n zaken vaak zelfs niet meer willen afkomen, tenzij het deel is van een grotere offerte.
 
Toch even een kanttekening maken:

Het verdienmodel van 40% te pakken op sanitair en dan nog je werkuren aan 50/u staat toch stevig onder druk. Klanten zoeken prijzen op of krijgen soms gewoon dezelfde korting na wat zagen bij de groothandel. Online is het grootste deel van het materiaal gewoon te krijgen aan nettoprijs.

Mensen vinden het normaal om de grote man uit te hangen met een gin tonic op het terras en daar 16 euro voor te betalen en dan is het helemaal geen probleem dat die gin tonic 5x de productprijs kost, maar als het op ketels aankomt dan zoeken ze alles op en is het al gezaag als je 30% winst neemt op een ketel.

Alleen is ook maar alleen, begin eens alleen aan een nieuwbouw of badkamer, dan ga je al mogen trekken en sleuren. Of je bedoelt met aanpakken: iemand voor jou laten werken, maar dan komen we weer bij het personeelstekort, waar ga je die goede werkkracht vinden? Of ga je met buitenlandse werkkrachten werken die vaak andere normen hanteren op vlak van afwerking?

Ik heb het soms toch wat moeilijk met deze gang van zaken - op bepaalde gebieden lijkt er geen limiet meer te bestaan in onze maatschappij:

- De advocaat die voor standaard copy/past shit telkens lijkt te vragen om een nier te verkopen
- De herstelfirma voor de CV ketel die standaard 75 € verplaatsingskost + 45 €/kwartier vraagt
- De loodgieter die een kraan komt vervangen en daar een paar honderd euro voor aanrekent voor iets dat 2-3 uur werk is, alsof het niets is
- ...

De vergelijking met een Gin tonic vind ik ook niet echt fair, dat is namelijk een luxe product - iets waar je kan voor kiezen en bovendien niet echt nodig hebt. Ook de orde -grootte is anders: een winst van 12 € op een Gin tonic VS een winst van 2500 € op een CV installatie. Als je wat gaat uitzoomen en deze lijn zou doortrekken zullen op het einde van de rit alleen nog maar de loodgieters een Gin tonic kunnen gaan drinken - niet wenselijk voor de economie/maatschappij.

Iets wat mij ook wat ergert in de bouwsector (en het is zowel de schuld van de klanten als van de uitvoerders): alles is tegenwoordig via projectontwikkelaars - bepaalde aannemers worden uitgeperst als citroenen en die gaan daar vlotjes in mee (en zijn bereid heel ver te gaan m.b.t. zowel de betaling als behandeling van hun personeel), als een particulier bij diezelfde aannemer dezelfde offerte vraagt zal die vervolgens een héél andere prijs krijgen. Het model van vroeger: particulier heeft zin om een huis te zetten, contacteert een architect en werkt vervolgens met losse aannemers - wel, dat model is compleet om zeep, de winst is overall gewoon groter en bovendien verschoven (van particulier naar o.a. ontwikkelaar) en Jan met de pet -die helemaal achteraan staat is dubbel en dik de sigaar, zowel naar controle van de werkzaamheden als puur financieel.

Ik heb er geen bezwaar tegen dat iedereen goed de kost verdient, maar je ziet meer en meer excessen in beide richtingen - mensen die kippen slachten op de meest onmogelijke uren, in de kou en/of warmte aan een hongerloon ... niet echt fair en niet verwonderlijk dat je geen personeel kan vinden.

In mijn dorp is een vrij grote horeca -zaak, ook zij worstelen met een tekort aan personeel - echter zie ik ook veel verloop van mensen (die in een andere horeca zaak gaan werken - loon was bij een aantal alvast een motivatie om te veranderen). Als ik dan in de jaarrekening zie dat men 200-300K winst per jaar draait en weinig schulden heeft vraag ik me af of de zaakvoerders het tekort niet in de hand werken, er is namelijk behoorlijk wat ruimte om iets meer te betalen - het bedrag hierboven is dan nog zonder de massa zwart geld (ik ken zowel de uitbaters als een paar personeelsleden). Dat is een ander soort tekort dan pakweg schrijnwerkers - horeca jobs zijn veel toegankelijker waardoor een financiële incentive echt wel effect zal hebben. Anderzijds snap je het ook wel - eenmaal gewend om 5 cijfers netto/maand te verdienen is het moeilijk een stap terug te zetten - ook al verdien je dan nog steeds royaal.
 
In mijn dorp is een vrij grote horeca -zaak, ook zij worstelen met een tekort aan personeel - echter zie ik ook veel verloop van mensen (die in een andere horeca zaak gaan werken - loon was bij een aantal alvast een motivatie om te veranderen). Als ik dan in de jaarrekening zie dat men 200-300K winst per jaar draait en weinig schulden heeft vraag ik me af of de zaakvoerders het tekort niet in de hand werken, er is namelijk behoorlijk wat ruimte om iets meer te betalen - het bedrag hierboven is dan nog zonder de massa zwart geld (ik ken zowel de uitbaters als een paar personeelsleden). Dat is een ander soort tekort dan pakweg schrijnwerkers - horeca jobs zijn veel toegankelijker waardoor een financiële incentive echt wel effect zal hebben. Anderzijds snap je het ook wel - eenmaal gewend om 5 cijfers netto/maand te verdienen is het moeilijk een stap terug te zetten - ook al verdien je dan nog steeds royaal.
Dat is het kapitalisme he. Hoeveel miljarden winst maken de banken niet op jaarbasis. Hoeveel verdient een loketbediende of poetsvrouw bij een bank? Peanuts in vergelijking met de winst maar zo werkt het nu eenmaal en dat zal voor die horeca eigenaar juist hetzelfde zijn....
 
- De herstelfirma voor de CV ketel die standaard 75 € verplaatsingskost + 45 €/kwartier vraagt
- De loodgieter die een kraan komt vervangen en daar een paar honderd euro voor aanrekent voor iets dat 2-3 uur werk is, alsof het niets is.
Probleem met beide zaken is het feit dat die loodgieter of herstelfirma zijn dag moet volkrijgen of er op zijn minst een deftige omzet moet uithalen. Hij moet ook achter die kraan rijden, en terugrijden. Voor mij als bijberoeper is dat minder erg. Ik kan in de vm les geven en in de nm nog een kraan gaan vervangen of weet ik wat. Ik heb toch mijn dagloon van het school en al de rest is extra. Als je natuurlijk heel de dag gebeld wordt om maar wat kraantjes te vervangen, dan ga je daar ook niet rijk van worden.

- ...

De vergelijking met een Gin tonic vind ik ook niet echt fair, dat is namelijk een luxe product - iets waar je kan voor kiezen en bovendien niet echt nodig hebt. Ook de orde -grootte is anders: een winst van 12 € op een Gin tonic VS een winst van 2500 € op een CV installatie.
Het was niet echt een vergelijking, maar het valt mij vaak op dat mensen zeer snel vallen over technische kosten, of dat nu gaat over versleten remmen/banden op hun wagen of herstellingen aan hun woning. Mensen moeten gewoon inzien dat een woning/wagen ook bijkomende kosten geeft gedurende het gebruik.


Winst is hier wel een groot woord. Het gereedschap dat je nodig hebt om een cv ketel te plaatsen is niet goedkoop. Het gaat om meer dan enkel 2 waterpomptangen. Je mag al enkele ketels gaan plaatsen eer je alles terugverdiend hebt. Goed uitgerust ben je snel met 15K gereedschap op baan, daarbij nog de camionette met inrichting en we liggen aan 50K.

Dan is die alleenwerkende advocaat met enkel zijn pc , bureau en wat wetboeken goedkoper af.

Iets wat mij ook wat ergert in de bouwsector (en het is zowel de schuld van de klanten als van de uitvoerders): alles is tegenwoordig via projectontwikkelaars - bepaalde aannemers worden uitgeperst als citroenen en die gaan daar vlotjes in mee (en zijn bereid heel ver te gaan m.b.t. zowel de betaling als behandeling van hun personeel), als een particulier bij diezelfde aannemer dezelfde offerte vraagt zal die vervolgens een héél andere prijs krijgen.
Projectontwikkelaars lappen er overal een paar K bij, dat is algemeen geweten, het enige wat telt voor die mannen is maximale winst en tegen die mannen kan niemand op. Vaak zijn dat ook altijd dezelfde namen die opduiken, die gasten komen aan stukken grond waar je als particulier gewoon nie aangeraakt. De firma's die daar voor werken zijn niet altijd de beste stielmannen, maar vaak gewoon zelfstandigen die op hun gemak willen zijn en werkzekerheid willen.


Er is nog heel veel renovatiewerk, ik gok dat er zelf meer renovatiewerk is dan nieuwbouw. Dat kan gaan van een simpele ketelvervanging, tot bijplaatsen van airco's of een totaalrenovatie met architect. Daar komen geen projectontwikkelaars aan te pas en zal je ook een ander soort stielman aantreffen.

Het model van vroeger: particulier heeft zin om een huis te zetten, contacteert een architect en werkt vervolgens met losse aannemers - wel, dat model is compleet om zeep, de winst is overall gewoon groter en bovendien verschoven (van particulier naar o.a. ontwikkelaar) en Jan met de pet -die helemaal achteraan staat is dubbel en dik de sigaar, zowel naar controle van de werkzaamheden als puur financieel.
Wie kan dat nog betalen? Het begint al met de grond. Vaak is de grond hier al in het bezit van een sod-firma of projectontwikkelaar.
 
Dat is het kapitalisme he. Hoeveel miljarden winst maken de banken niet op jaarbasis. Hoeveel verdient een loketbediende of poetsvrouw bij een bank? Peanuts in vergelijking met de winst maar zo werkt het nu eenmaal en dat zal voor die horeca eigenaar juist hetzelfde zijn....

True - maar de banken staan niet om de haverklap te zagen en te kagen dat ze geen personeel vinden :)
 
De hele kijk van de bevolking op werken is ook veranderd doorheen de jaren. Vroeger gingen mensen werken om de rekeningen te kunnen betalen en was zo goed als elke job goed, er waren ook nog niet zoveel keuzes. Nu wil 99% een job doen die leuk en uitdagend is.

Ik zie ons in de toekomst nog prefab woningen importeren, of hier hele werkdorpen vol overzees werkvolk neerpoten, niemand anders zal het nog willen doen.
 
De hele kijk van de bevolking op werken is ook veranderd doorheen de jaren. Vroeger gingen mensen werken om de rekeningen te kunnen betalen en was zo goed als elke job goed, er waren ook nog niet zoveel keuzes. Nu wil 99% een job doen die leuk en uitdagend is.
Komt volgens mij ook al omdat er 1. Meer keuze is. (De vroegere boerenzoon moest er niet aan denken voor arts te kunnen/mogen studeren, ge moest uw plek kennen verdikke!) En 2. Velen ook gewoon gezien hebben hoe ouders/partners/... thuis chagrijnig de frustraties van het werk afreageerden. Toen "moest" je bij wijze bij dezelfde baas blijven die je op je 14j had gekozen; nu kan je vlotter veranderen zonder als probleemgeval gezien te worden, waardoor je ook gewoon bewust op zoek kan naar wat je voldoening schenkt.
 
Komt volgens mij ook al omdat er 1. Meer keuze is. (De vroegere boerenzoon moest er niet aan denken voor arts te kunnen/mogen studeren, ge moest uw plek kennen verdikke!) En 2. Velen ook gewoon gezien hebben hoe ouders/partners/... thuis chagrijnig de frustraties van het werk afreageerden. Toen "moest" je bij wijze bij dezelfde baas blijven die je op je 14j had gekozen; nu kan je vlotter veranderen zonder als probleemgeval gezien te worden, waardoor je ook gewoon bewust op zoek kan naar wat je voldoening schenkt.
Er is ook gewoon meer informatie beschikbaar. Hoeveel mensen vroeger niet gewoon ergens solliciteerden omdat "iemand", de ouders of een kennis ofzo, zei dat hij daar goed af zou zijn. Zo kon je eigenlijk je hele leven onderbetaald zijn, je zou het net zoals je collega's nooit merken (want over je loon praten is hier een taboe).

De voorwaarden zijn ook veranderd natuurlijk, de simpele jobjes waarvoor je bij wijze van spreken mentaal op testbeeld kon blijven staan, waarna je lekker vroeg naar huis ging om je werkelijk interessante tijdsbesteding bij een vereniging van het dorp te hebben, die zijn er voor een groot deel uitgegaan. En de pensioenleeftijd is ook gestegen, dus nogal wiedes dat mensen meer belang hechten aan de arbeidsvoorwaarden.
 
Vacaturenwebsites en jobmagazines zullen zeker nog niet bestaan hebben. Als er vroeger in je dorp een grote fabriek was dan was het al een no-brainer om daar te gaan werken, idem voor gezinnen waar de vader bij de Post of aan 't spoor werkte.
 
Komt volgens mij ook al omdat er 1. Meer keuze is. (De vroegere boerenzoon moest er niet aan denken voor arts te kunnen/mogen studeren, ge moest uw plek kennen verdikke!) En 2. Velen ook gewoon gezien hebben hoe ouders/partners/... thuis chagrijnig de frustraties van het werk afreageerden. Toen "moest" je bij wijze bij dezelfde baas blijven die je op je 14j had gekozen; nu kan je vlotter veranderen zonder als probleemgeval gezien te worden, waardoor je ook gewoon bewust op zoek kan naar wat je voldoening schenkt.
Jamaar op zoek naar wat je voldoening schenkt...allemaal goed en wel maar wie gaat er dan poetsen of met de bus rijden of s'nachts in de fabriek werken....etc?? Mensen zonder diploma willen dit zelfs niet meer doen.

Al die Polen en Roemenen die hier in de bouw komen werken terwijl hier nog zoveel werklozen zijn....
 
Terug
Bovenaan