Het onderwijs

Ik zou dan ook verder gaan, met kiezen bedoel ik zoeken naar de grootste gemene deler - dat is Nederlands en rekenen/wiskunde, voor diegenen met taalproblemen moet men nadenken om de rest op te offeren - dus geen Godsdienst, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Muziek, Biologie, .. en de gevolgen daarvan zijn dan maar wat ze zijn, het alternatief is slechter.

Ik kan er niet over oordelen maar ik ben wel geneigd besluiten dat dit een gegeven van deze tijd is, zelf kleine 20 jaar op de schoolbanken gezeten en dergelijk gedrag heb ik nooit gezien, niet bij de kinderen, niet bij de ouders. Ik zeg hier niet dat die problemen niet bestaan maar ik zeg wel dat ze door te hoge tolerantie en een compleet scheefgegroeide mentaliteit, gebrek aan opvoeding thuis wel feel feller escaleren en ik zeg ook dat het de taak van de ouders is hun kinderen op te voeden, als dat niet lukt moet men de kinderen daar weghalen en plaatsen waar het wel lukt. Daarnaast ben ik ook 100% zeker dat deze problemen zich niet bij elke leerkracht in dezelfde mate manifesteren en dat daar mogelijks ook wat punten te rapen vallen.

Maar kinderen weghalen is geen realistische oplossing uiteraard - maar we kunnen ze wel van school sturen, uiteraard ten koste van het kind in kwestie - al is dat 99/100 toch verloren als elke vorm van basismentaliteit ontbreekt. Vaste en strengere structuren helpen doorgaans, dus niet te veel vrijheden en een vaste routine. Een hond die bijt en vervolgens wordt geaaid zal blijven bijten.
Daar volg ik je zeker in. Het zal dan ook een mentaliteitswijziging moeten zijn die in combinatie met andere maatregelen gebeurt. Leerkrachten worden tegenwoordig ook wel wat aanzien als het vuil van de straat, met de meest eenvoudige job die er bestaat en die bovendien nog dik overbetaald blijken te zijn voor het schampere aantal uren dat ze maar moeten werken. Een grove misvatting, maar wel eentje waar een stevig aandeel van de bevolking mee kampt.

En nog zoiets, als ik eens hoor bij de andere ouders wat die klasgenootjes allemaal nog van hobby's doen dan valt mijn mond toch ook open soms. Voetbal met twee keer training op een avond en dan match de zaterdagochtend, vrijdagavond naar de zwemles, en zondag dan nog naar de scouts. Of bij de meisjes op woensdagmiddag gaan dansen, maandagavond notenleer en zondag Chiro. Een ouder wist me vorige week nog te vertellen dat zijn dochter om 20u thuiskomt van de kunstacademie en dat ze zo moe is dat ze direct haar bed induikt. Dat je kind een hobby heeft en/of zichzelf verder probeert te ontwikkelen is perfect verdedigbaar, maar ik heb de indruk dat er onder sommige ouders een soort opbod bestaat wat hobby's betreft. Die ouders zijn dan vaak ook nog eens zo opgejaagd als wat aan de schoolpoort omdat ze nog van hot naar her moeten, al die stress wordt toch ook overgezet op de kinderen met alle gevolgen van dien?

De vraag is of dat allemaal wel te combineren valt met het schoolwerk. Een kind wil misschien na de schooltijd ook graag even op het gemak thuis zijn, of heeft voldoende tijd nodig om mentaal tot rust te komen en wil geen hele week meegesleurd worden in een soort rat race. En dan spreek ik nog niet over de vele kinderen van gescheiden ouders waarbij die impact er ook nog eens bij komt.

De onze zitten nu in het tweede en derde leerjaar, en ik ga die iedere avond ophalen na mijn werk ergens tussen 16u30 en 17u. Ze maken hun huiswerk in de studie, dus als wij thuis zijn rond 17u kijk ik de boekentassen na, en doen we samen nog wat schoolwerk indien nodig. Daarna eten we en dan ontspannen ze samen met ons zodat ze tegen 20u kunnen gaan slapen. Op geen enkele voor ons werkbare manier past daar nog een hobby tussen.
Integendeel. Hoe meer hobby's, des te beter.
Muziekles of een andere creatieve hobby? Goed voor de ontwikkeling van't kind.
Sporten? Nog beter voor de mentale en fysieke toestand van het kind.
Chiro of andere jeugdbeweging? De omgang met andere kinderen dan klasgenoten kan alleen maar positief genoemd worden. Het maakt het netwerk veel breder.

Kinderen zitten al genoeg op hun 'lui' gat een hele dag in de klas. Laat ze na de schooluren gerust enkele hobby's doen, da's enkel positief.

Daar volg ik je zeker in. Het zal dan ook een mentaliteitswijziging moeten zijn die in combinatie met andere maatregelen gebeurt. Leerkrachten worden tegenwoordig ook wel wat aanzien als het vuil van de straat, met de meest eenvoudige job die er bestaat en die bovendien nog dik overbetaald blijken te zijn voor het schampere aantal uren dat ze maar moeten werken. Een grove misvatting, maar wel eentje waar een stevig aandeel van de bevolking mee kampt.

Soms wel / soms niet

Chiro of andere jeugdbeweging? De omgang met andere kinderen dan klasgenoten kan alleen maar positief genoemd worden. Het maakt het netwerk veel breder.

Kinderen zitten al genoeg op hun 'lui' gat een hele dag in de klas. Laat ze na de schooluren gerust enkele hobby's doen, da's enkel positief.
Neen, dat hangt echt van het kind af. Ik ken verschillende ouders die klagen dat hun kind driftbuien heeft, maar die kinderen worden dan van hot naar her gevoerd: zwemmen, tekenen, muziek, scouts, turnen... Er zijn allicht kinderen die dat allemaal aankunnen, maar kinderen hebben ook rust nodig. Dat wordt enorm onderschat.

Als een kind het vraagt en het ook aankan (wat ouders goed moeten beoordelen), oké, maar niet omdat "hoe meer hoe beter" is.

Hoe meer hoe beter is wat overdreven maar ik volg je wel. Hedendaagse kinderen zijn van nature toch vrij lui, dat komt ook door onze moderne maatschappij waar gewoon ravotten op straat en in het lokaal bosje niet meer bestaat.

Als je in de lagere school huiswerk niet kan combineren met een hobby vind ik toch ook wel heel vreemd.

Laatst bewerkt:

Uiteraard, maar bijvoorbeeld in het weekend of op een woensdagnamiddag.
Meerdere avonden in de week van pier naar pol met het eten nog half in de keel is voor ons geen optie.

Ja goed, hoe meer hoe beter is mss een sterke overdrijving. Maar ik zie niet in wat er mis is met 2x voetbaltraining, 1x match en dan nog Chiro en/of muziekles.

Zolang ouders erop toezien dat men naast die hobby's ook school: studeren en huiswerk de nodige aandacht blijft geven, en daar knelt bij sommigen het schoentje.

De zesjescultuur zit ook bij heel wat ouders ingebakken en de hobby krijgt soms gewoon voorrang op studeren, ook wanneer zoonlief toch nooit een toptalent in het tennis zal worden hoor.

Dat heb je dan in elke KMO of multinational ook, maar daar heeft de overgrote meerderheid van de bevolking zeker zo geen uitgesproken mening over :).
Idd, maar bij onderwijs, de witte sector, overheden … is het belastinggeld zonder concurrentie of keuze, als dan de resultaten tegenvallen loop je extra in de kijker, als dan ook nog eens blijkt dat je sector, hier het onderwijs, ook nog eens bovengemiddeld veel middelen en mensen krijgt ben je helemaal kop van jut - maar al die elementen samen maken dat die kritiek mss toch niet louter gebaseerd is op perceptie.

Mss moeten leerkrachten ook eens wat assertiever zijn, zowel tov ouders, directie en regels - als die administratie zo tijdrovend en nutteloos is zou ik gewoon collectief zeggen: den boom in, ik geef les - als dan de resultaten er zijn om te tonen ben je een held of heldin.

Inspecties tolereren dat niet. Die moeten dat allemaal in hun pollen hebben en zien. Bij herhaaldelijk negatief advies mag je je school sluiten.

Mss moeten leerkrachten ook eens wat assertiever zijn, zowel tov ouders, directie en regels - als die administratie zo tijdrovend en nutteloos is zou ik gewoon collectief zeggen: den boom in, ik geef les - als dan de resultaten er zijn om te tonen ben je een held of heldin.
Lijkt me nu wel heel naïef in een sector waar beginnende leerkrachten elk jaar moeten hopen dat ze aan hun uren komen, misschien door meerdere scholen te combineren, en je dan op de deliberatie met je mond vol tanden staat want waar is je bewijs dat die puber de stof niet beheerst.

Idd, maar bij onderwijs, de witte sector, overheden … is het belastinggeld zonder concurrentie of keuze, als dan de resultaten tegenvallen loop je extra in de kijker, als dan ook nog eens blijkt dat je sector, hier het onderwijs, ook nog eens bovengemiddeld veel middelen en mensen krijgt ben je helemaal kop van jut - maar al die elementen samen maken dat die kritiek mss toch niet louter gebaseerd is op perceptie.

Niet bepaald makkelijk als je in een keurslijf moet lopen van einddoelen en eindtermen. Ik kan enkel opnieuw naar de situatie van mijn vrouw verwijzen en waarbij het klopt zoals @Sylverscythe al aanhaalt. Ze is in deze school 3 jaar geleden gestart. Geen nieuwkomer in het onderwijs, wel eentje in die school. Andere scholengemeenschap bovendien dus heeft ze - na lang overpeinzen - haar benoeming bij de vorige opgezegd. Hoe, waarom en wat is een heel andere discussie maar laat ons zeggen dat het een hele administratieve mallemolen is gebleken en bovendien een sprong in ondiepe. Dat is gelukkig wel goed uitgedraaid en ze is opnieuw al in enkele uren benoemd in die school.

Ze neemt daar zeker het voortouw naar aanpassingen toe in zowel leerstofinhoud als klasmanagement en advies naar ouders toe. Mede door bv. in de adviesraad te zetelen. Maar dat is allemaal niet zo simpel voor startende leerkrachten of mensen die daar simpelweg niet de voeling of durf voor hebben. Er moet simpelweg terug een manier gevonden worden om gegronde basis aan kennis te genereren bij kinderen. Dat is iets dat start van de allerjongste want hoe ouder ze worden, hoe minder evident het is om opgelopen schade in te halen.

Dat laatste ziet ze bv. heel sterk in de lessen Nederlands. Kinderen in een eerste middelbaar kunnen geen of amper zinsleer. Ze hebben vage noties van dingen maar geen kennis.

Ik zet mijn kinderen af om 7u40 aan de school (startuur lagere school is 8u35) en probeer ze op te halen tegen 17u. (einde school is 15u25).
Gisteren 2u om over de ring te geraken dus noppes.
Hoe mensen sport, scouts en muziekles kunnen combineren is mij een raadsel.
Misschien moet ik leerkracht worden.

Ik zet mijn kinderen af om 7u40 aan de school (startuur lagere school is 8u35) en probeer ze op te halen tegen 17u. (einde school is 15u25).

Ze kunnen er nog gebruiken 👍
Veel succes !

Dichter bij huis werken of thuiswerken 😅

Terug
Bovenaan