Ik zou dan ook verder gaan, met kiezen bedoel ik zoeken naar de grootste gemene deler - dat is Nederlands en rekenen/wiskunde, voor diegenen met taalproblemen moet men nadenken om de rest op te offeren - dus geen Godsdienst, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Muziek, Biologie, .. en de gevolgen daarvan zijn dan maar wat ze zijn, het alternatief is slechter.
Ik kan er niet over oordelen maar ik ben wel geneigd besluiten dat dit een gegeven van deze tijd is, zelf kleine 20 jaar op de schoolbanken gezeten en dergelijk gedrag heb ik nooit gezien, niet bij de kinderen, niet bij de ouders. Ik zeg hier niet dat die problemen niet bestaan maar ik zeg wel dat ze door te hoge tolerantie en een compleet scheefgegroeide mentaliteit, gebrek aan opvoeding thuis wel feel feller escaleren en ik zeg ook dat het de taak van de ouders is hun kinderen op te voeden, als dat niet lukt moet men de kinderen daar weghalen en plaatsen waar het wel lukt. Daarnaast ben ik ook 100% zeker dat deze problemen zich niet bij elke leerkracht in dezelfde mate manifesteren en dat daar mogelijks ook wat punten te rapen vallen.
Maar kinderen weghalen is geen realistische oplossing uiteraard - maar we kunnen ze wel van school sturen, uiteraard ten koste van het kind in kwestie - al is dat 99/100 toch verloren als elke vorm van basismentaliteit ontbreekt. Vaste en strengere structuren helpen doorgaans, dus niet te veel vrijheden en een vaste routine. Een hond die bijt en vervolgens wordt geaaid zal blijven bijten.