Het onderwijs

Een breed grootschalig plan ligt niet binnen de mogelijkheden gegeven hoe ons onderwijs wettelijk is ingericht en hoe het historisch gegroeid is. Maar als je iemand wenst die alle denkbare mogelijkheden uit die post gaat halen lijkt de juiste persoon wel op haar plaats te zitten.

Ik snap ook de kritiek op haar maatregelen niet erg goed. Ze zet duidelijk in op meer lestijd, hernieuwde focus op kennisoverdracht, inclusief het verbannen van invulboeken, en het aanpakken van problematisch gedrag. Allemaal zaken die toch erg breed gedragen worden onder de bevolking?
Ze zet niet in op reële lestijd, maar op symbolische. Ze wil scholen dwingen om les te geven op momenten waar realistisch gezien weinig kennisoverdracht mogelijk is (eerste en laatste schooldag), op momenten waar scholen hun handen vol hebben aan de administratie die hen vanuit de overheid wordt opgelegd (klassenraden, deliberaties) en gaat ingrijpen op de momenten waar leerkrachten zich laten bijscholen (wat neerkomt op dalende onderwijskwaliteit).

Het verbannen van invulboeken is eigenlijk opnieuw een uitstekend voorbeeld van steekvlampolitiek, dat binnen een bredere hervorming kan werken, maar als losse maatregel (en het is een losse maatregel, er is niets voorzien om leerkrachten te ondersteunen) enkel de taaklast zal verhogen en waarbij ik de kans hoger acht dat ze de onderwijskwaliteit zal doen afnemen dan doen toenemen.

Het niveau van onze leerkrachten is de afgelopen jaren alleen maar afgenomen, helaas. Tegelijk is hun administratieve taaklast alleen maar toegenomen. Die invulboeken zijn vaak wél nog gemaakt door mensen met zowel de gedegen vakkennis als pedagogische kennis én de tijd om een samenhangend geheel te maken, wat allemaal steeds meer ontbreekt bij individuele leerkrachten.

Dat je verwijst naar 'breed gedragen onder de bevolking' is voor mij eigenlijk ook het beste bewijs van wat ik bedoel. Demir voert geen beleid dat het onderwijsveld ten goede komt, of de leerresultaten zal verbeteren, maar een beleid dat goed klinkt bij de bevolking. Da's goed voor de verkiezingen, maar ondertussen verkommert het onderwijs, de toekomst van onze kinderen en onze kenniseconomie wel verder.

Door de vrijheid van het onderwijs heb je als overheid inderdaad geen vrijgeleide om alles te veranderen dat je wil, maar je kan écht wel veel meer samenhangende, bredere plannen maken dan de steekvlammen en losse ballonnetjes waar Demir en Weyts en veel van hun voorgangers mee zijn afgekomen.

Neen, die bedoel ik niet, @Obi Wan Kenobi . Een schoolfeest op een jaar is het probleem niet. Maar als het èn èn èn is, is dat toch compleet overbodig? Je hebt een project over afval sorteren, over verkeersveiligheid, over samenhorigheid, anti-pesten, gekke harenweek... En vroeger deed je dan lessen in zo'n thema en was dat gewoon geïntegreerd in je jaarplan en kon je een aantal eindtermen aanstippen. Nu moet er vaak een hele show rond gefabriceerd worden, liefst met een verkleedpartij en meer en meer en meer bij wijze van spreken. Dat is toch allemaal niet nodig?

Je moet ook niet onderschatten hoe cruciaal ons onderwijs destijds was om grote lagen van de bevolking op gelijk "niveau" te brengen. Vlaamse kinderen wiens ouders soms effectief amper konden lezen. Maar wel een tijd waar ze vijf en een halve dag achter schoolbanken zaten.

Het kan dat er vandaag wat bijkomende hindernissen op cultureel vlak zijn, maar het is misschien net die groep die het meest geschaad wordt door een dalende niveau, lage verwachtingen en beperking van onderwijstijd.
Het is die groep het niveau veel te ver naar beneden haalt.. Ge kunt geven en proberen meetrekken maar uiteindelijk is het niveau dan zo laag dat niemand nog capabel is. Gewoon snel schakelen en niveau per niveau steken..
De groep die op dit moment het meest geschaad wordt zijn de kinderen die wel capabel zijn maar gewoon naar beneden getrokken door de incapabelen.

Laatst bewerkt:
Meer uren is in mijn ogen niet gelijk aan beter onderwijs.

Ze zet niet in op reële lestijd, maar op symbolische.

Het aantal uren is wettelijk geregeld, een school mag niet na 16u30 of iets in dien aard nog les geven. Het zit in de aard van de politiek om wat mogelijk op te zoeken en niet wat ideaal is.

Ze stelt trouwens voor om klassenraden niet verplicht te maken, dus dat is al direct wat administratie minder. Haar voorstel om ook lessen in te plannen die paar dagen na de examenperiode vind ik persoonlijk ook van de pot gerukt, maar haar intenties zijn duidelijk. Er moet meer les gegeven worden aan een beter niveau en minder tijd verspild aan bijzaken.

Als jullie betere voorstellen hebben om dat te implementeren ben ik benieuwd, maar ik denk dat je onderschat hoe weinig bewegingsruimte dat Ministerie bezit. Na deze eerste golf van 'gemakkelijkere' maatregelen komt er misschien tijd voor lange onderhandelingen met de koepels over een grootschaligere aanpassing.

Ze durven gewoon het probleem niet benoemen.. Anderstaligen(in 95% van die gevallen ook een allochtoonse achtergrond) die naar Vlaamse scholen gaan en gewoon niet kunnen volgen omdat ze het niet verstaan en 0 ondersteuning krijgen van hun ouders die geen woord Nederlands spreken.. Waarom de fuck worden die toegelaten op een Vlaamse school? En dan zijn er Vlaamse kinderen die geen plaats hebben en ergens anders een school moeten zoeken.
Die kinderen doen hun best, maar dan spreken ze tijdens elke vakantie en zeker de grote vakantie 8 weken geen letter Nederlands en dan begint het schooljaar terug. Die kunnen dan terug met moeite Nederlands en dan moeten ze bouwen op wat ze het jaar daarvoor gezien hebben? kansloos.
Dan hebt ge de Vlamingen die hun doodvervelen omdat het tempo zooooo laag ligt.. En dan worden die schoolmoe want het is boring as fuck..
Minstens 1 ouder zou vlot Nederlands moeten spreken. Die ouders kijken niet om naar hun kinderen, de school moet hun alles maar leren..
Het ligt in hoofdzaak aan de taal en grotendeels is het de fout van de ouders.
Mijn kinderen hebben veel van die anderstalige vriendjes, ik zie die dan op verjaardagsfeestjes, maar dat is alsof die 2 jaar achter zitten e.. En dat zit dan in dezelfde klas..
Bij mijn jongste dochter zijn er dit schooljaar twee Franstalige kinderen uit het Brusselse gestart, eentje daarvan is zelfs pas half oktober ingestroomd. Vaak kunnen die kinderen wel mee wat de pure stof zoals wiskunde betreft, maar ze begrijpen geen Nederlands en weten dus niet wat ze moeten doen. Ze zit nu in het tweede en wat de maaltafels betreft zijn die nog bijna niets opgeschoten, de juf is de hele tijd bezig met het vertalen en uitleggen van de leerstof en de oefeningen aan die Franstalige kinderen. Dat wordt dan opgevangen door de andere kinderen thuis massaal veel oefeningen te laten maken via Bingel (een online platform van dezelfde uitgever als de invulboeken).

Laatst bewerkt:
Dat je verwijst naar 'breed gedragen onder de bevolking' is voor mij eigenlijk ook het beste bewijs van wat ik bedoel. Demir voert geen beleid dat het onderwijsveld ten goede komt, of de leerresultaten zal verbeteren, maar een beleid dat goed klinkt bij de bevolking. Da's goed voor de verkiezingen, maar ondertussen verkommert het onderwijs, de toekomst van onze kinderen en onze kenniseconomie wel verder.
Exact dit. Ik sta nu al 10+ jaar in het secundair onderwijs en beleid wordt gevoerd op basis van de mening van de maatschappij.

Wat betreft de facultatieve vrije dag: geen enkel probleem dat ze deze afschaffen.

Op onze school zijn de examens sinds gisteren gedaan. Vandaag is er een verbeterdag om de collega's die gisteren nog examen hadden, de ruimte te geven om klaar te geraken tegen de klassenraden van morgen en donderdag.

Ik denk niet dat je met onderstaande uitspraken als sector een positief signaal geeft, ook in Ter Zake laat de sector geen kans onbenut om te verwijzen naar werkdruk en burn -outs - ook dergelijke communicatie zie ik eerder negatief op strategisch vlak als je dat koppelt aan het aantal leerlingen per personeelslid - dat is een cijfer dat men niet graag publiceert want je zou geneigd zijn te besluiten dat het systeem compleet naar de vaantjes is op basis daarvan:

“Wij hadden dit jaar zo’n brugdag op maandag 10 november”, zegt Heremans. “Daar gaan we niet over struikelen.” In het Heilig Hartinstituut van Heverlee is er traditioneel begin oktober een verlengd weekend. “Wij zetten die ene vrije dag in op een maandag”, zegt Goyens. “Is die dag levensnoodzakelijk? Misschien niet. Maar dat verlengde weekend doet wel enorm veel deugd – een kleine adempauze na de hectische septembermaand.”

Neen, die bedoel ik niet, @Obi Wan Kenobi . Een schoolfeest op een jaar is het probleem niet. Maar als het èn èn èn is, is dat toch compleet overbodig? Je hebt een project over afval sorteren, over verkeersveiligheid, over samenhorigheid, anti-pesten, gekke harenweek... En vroeger deed je dan lessen in zo'n thema en was dat gewoon geïntegreerd in je jaarplan en kon je een aantal eindtermen aanstippen. Nu moet er vaak een hele show rond gefabriceerd worden, liefst met een verkleedpartij en meer en meer en meer bij wijze van spreken. Dat is toch allemaal niet nodig?
Inderdaad. Dat vind ik hier ook. Pyjama-dag, dikke-truien dag, strap dag, wat weet ik nog allemaal. Daar komt dan nog eens bij dat ze elke dag buiten een mijl gaan wandelen (want ze moeten bewegen he), elke maand naar de bibliotheek in de hoofdgemeente met de fiets rijden (want een eventuele bus doorrekenen kan niet door de maximumfactuur), ze 2x per jaar met de fiets naar het industrieterrein rijden om daar een halve dag afval te gaan opruimen en zo kan ik probleemloos nog een pak aantal zaken vinden waar er lestijd gewoon weggegooid wordt. Ik wil nog geloven dat men dat allemaal wat kan inkaderen met de leerstof, maar voor mij hebben ze een te grote invloed op de lestijd en een negatieve invloed die groter is dan de voordelen. Voor de primussen geen probleem met minder uren, maar het zijn de kinderen die meer tijd nodig hebben om iets te snappen die daar de dupe van zijn.

Daarnaast vind ik ook dat er steeds meer zaken verwacht worden van de kinderen waar ze niet rijp genoeg voor zijn. Zie bv met die leerstof die vorig jaar ergens gedropt werd die verplicht in het leerplan en de eindtermen moest en kinderen van het lager moesten een of andere koning van de Congo kennen die elke volwassene zelf moest googlen.

Het aantal uren is wettelijk geregeld, een school mag niet na 16u30 of iets in dien aard nog les geven. Het zit in de aard van de politiek om wat mogelijk op te zoeken en niet wat ideaal is.

Ze stelt trouwens voor om klassenraden niet verplicht te maken, dus dat is al direct wat administratie minder. Haar voorstel om ook lessen in te plannen die paar dagen na de examenperiode vind ik persoonlijk ook van de pot gerukt, maar haar intenties zijn duidelijk. Er moet meer les gegeven worden aan een beter niveau en minder tijd verspild aan bijzaken.

Als jullie betere voorstellen hebben om dat te implementeren ben ik benieuwd, maar ik denk dat je onderschat hoe weinig bewegingsruimte dat Ministerie bezit. Na deze eerste golf van 'gemakkelijkere' maatregelen komt er misschien tijd voor lange onderhandelingen met de koepels over een grootschaligere aanpassing.

Nogmaals meer lesuren ≠ beter onderwijs

Enkele toplanden (volgens de Pisa ranking toch) hebben nu al een pak minder lesuren dan ons.
en wij zouden onze uren nog opkrikken.

1. Te weinig taal interventies

Ze voeren reeds vroeg de koala test in , kleuters krijgen dan een taalbad als het niet goed is.
Maar er is verder geen gevolg tenzij op het einde van een klassenraad.
Maar een kind die midden januari toekomt uit een ander land mag in het de 4de leerjaar aanschuiven zonder dat ze maar 1 woord Nederlands begrijpen. Dit is ten koste van de lesgeeftijd en andere leerlingen , want ja daar kruipt tijd in.

Nog meer inzetten op taal dus, als je het niet begrijpt ga je het ook niet kunnen leren.
De taalachterstand wordt meegenomen naar alle andere vakken.

2. Te brede eindtermen en dat voor een stuk verminderen, focus meer op wat echt belangrijk is.

Er zijn inderdaad een te brede waaier aan eindtermen of zij projecten zoals @Falafel al zei voor het onderwijs.
De leerkrachten moeten nu bijna alles aanleren, Ook ouders kunnen hun dingen bijbrengen zoals vroeger toch het geval was?
Ik denk maar aan veters strikken, verkeer,...

Er staan dingen in de nieuwe eindtermen bvb. 4de leerjaar die 80% van de Vlamingen niet weet

3. Het m decreet en de opvolging is een besparingsmaatregel en een fiasco zonder de juiste ondersteuning.
Zorg voor meer ondersteuning als je het deftig wilt doen of schaf het af.

4. meer focus op lesgeven en voorbereiden voor de leerkrachten en dus minder administratie
De klassenraden aanpassen is al goed maar is maar het tipje van de ijsberg

Zorg voor beter, makkelijk en bruikbaar algemeen platform
waarschijnlijk vaak ook dubbelwerk door CLB, school, leerkrachten , Overheid
zorg voor Administratieve ondersteuning (invoeren van data, communicatie, formulieren , kopie's maken ,...)
En nog vele andere dingen.

5. Zorg dat leerkracht terug een status krijgt
(door het moeilijker te maken ?)
Veel ouders hebben geen respect meer hebben voor de leerkracht , maar hierdoor ook de leerlingen niet wat zorgt voor meer chaos en orde in de klas. Wat terug in het nadeel is van de lestijd. Maar er is al een tekort aan leerkrachten dusjah wat moet je doen ?

----------------
Het is inderdaad makkelijk gezegd en een politiek steekspel vaak en niet alles is waarschijnlijk mogelijk/makkelijk te bereiken.
Maar Demir heeft waarschijnlijk al een half jaar bezig geweest om dit in gang te steken terwijl dit echt het probleem niet is.
De tijd dat ze hieraan spendeerde zou ze beter steken in andere zaken.

Als ik hier alles lees is het probleem duidelijk. Meer uren lost het probleem niet op als de kwaliteit en inhoud van de uren niet verbetert

2 grote problemen hier

- teveel randzaken
- kinderen die ons landstaal niet spreken

Terug naar 'de kern' dan zeker, maar hoe we die gemengde + (vooral in steden) klassen moeten aanpakken, geen idee
ps. andere discussie oa migratie: bij instroom via migratie kunnen er meer eisen voor talenkennis zijn

Laatst bewerkt:
Als ik hier alles lees is het probleem duidelijk. Meer uren lost het probleem niet op als de kwaliteit en inhoud van de uren niet verbetert

2 grote problemen hier

- teveel randzaken
- kinderen die ons landstaal niet spreken

Terug naar 'de kern' dan zeker, maar hoe we die gemengde + (vooral in steden) klassen moeten aanpakken, geen idee
Ok hear me out,

3 klassen
- 1 voor kinderen die geen woord nederlands spreken (A)
- 1 voor kinderen die het nederlands al wat beter begrijpen en ook kunnen spreken (B)
- 1 voor kinderen waar nederlands de "moedertaal" is (C)

Klas A krijgt enkel Nederlands (spreken, begrijpen, lezen en schrijven) tot ze effectief kunnen verdergaan naar klas B.
Klas B verder uitbouwen van Nederlands samen met paar andere vakken zoals Wiskunde tot ze op het niveau zijn dat ze Nederlands kunnen alsof het hun taal is.
Klas C bouwt verder op de andere vakken met volle begrip dat ieder kind begrijpt wat de leerkracht zegt.

Hierbij -denk ik- leg je ook een beetje de verantwoordelijkheid bij de ouders en omgeving van de kinderen om de taal machtig te zijn. Is het ideaal? nee, zeker niet.

Als (en dat zal zeker een onderdeel zijn) taal een probleem is lijkt de richting tot mogelijke oplossing toch duidelijk: meer taallessen
  • meer taallessen voor deze groepen, bij voorkeur als extra lessen maar ook ten koste van andere vakken - je moet keuzes maken.
  • meer schrijven, lezen en luisteren - en bij voorkeur in een niet overdreven digitale omgeving
  • verplichte taalexamens en taalcursussen voor de ouders
  • idealiter ook naschoolse activiteiten zoals sport of jeugdbeweging

Je hebt bij die anderstaligen enerzijds kinderen die enkel Frans spreken, vaak van Afrikaanse origine en komende uit het Brusselse. En anderzijds heb je kinderen die geen enkele van onze landstalen spreken. Wat die Franstaligen betreft zou ik die ouders toch aanraden van ofwel asap zelf Nederlands te leren en te zorgen dat die kinderen het ook kunnen, ofwel de kinderen naar een Franstalige school te sturen in het Brusselse of over de taalgrens. Kinderen die bijvoorbeeld enkel Oekraïens of Arabisch spreken kunnen opgenomen worden in een taalbad. De grootste tegenstand om Nederlands te leren ervaar ik wel bij die Franstaligen, dat is een landstaal en ze zullen hier op de gemeente of bij andere openbare diensten ook wel geholpen worden in het Frans. Iemand die enkel Arabisch praat heeft geen keuze en zal sneller het Nederlands gaan leren.

Ik kan mij dat echt niet voorstellen dat ik zou verhuizen naar Arlon en mijn kind daar maar zonder enige kennis van het Frans ga inschrijven in een school en dan nog eens ga eisen dat de leerkracht mij ook nog eens te woord staat in het Nederlands.

Als (en dat zal zeker een onderdeel zijn) taal een probleem is lijkt de richting tot mogelijke oplossing toch duidelijk: meer taallessen
  • meer taallessen voor deze groepen, bij voorkeur als extra lessen maar ook ten koste van andere vakken - je moet keuzes maken.
  • meer schrijven, lezen en luisteren - en bij voorkeur in een niet overdreven digitale omgeving
  • verplichte taalexamens en taalcursussen voor de ouders
  • idealiter ook naschoolse activiteiten zoals sport of jeugdbeweging
Ik ben eigenlijk ook voorstander van meer uren taal. Dan zit je natuurlijk met de vraag waar je die uren moet gaan halen. Zelf denk ik daarbij spontaan aan een vak als godsdienst (ik denk nu puur uit kader van een katholieke school omdat dit is waarin ikzelf ben opgegroeid). Ik weet niet wat de meerwaarde is van dat vak over de gehele schoolperiode gezien. Ik ben helemaal niet tegen het bijbrengen van andere culturen en geloven maar dat zou je volgens mij perfect in een taalles kunnen integreren tijdens x-aantal uur per jaar of er gewoon doorheen geweven wanneer de leerstof dat toelaat.

Ik wil toch ook nog even stilstaan met wat die "expert" aanhaalt over dat er in een lesuur van 50 minuten maar 34 minuten effectief wordt lesgegeven. Scholen (ik spreek in middelbare termen) doen hun uiterste best om dat zo optimaal mogelijk te laten verlopen (bv. twee uur van hetzelfde vak na elkaar) maar je zit sowieso met tijdsverlies bij een wissel tussen vakken. Ofwel moeten de leerlingen wisselen van lokaal, ofwel de leerkracht. Niet iedereen heeft de kracht van instant transmission, dus dat vergt tijd.

Daarnaast een voorbeeld gegrepen uit het dagelijkse lesleven van mijn vrouw. Dit nu specifiek een derde middelbaar STEM, in een klassieke middelbare school in een Vlaamse, overwegend witte gemeente.
De ver van homogene klasgroep zit gevuld met 22 leerlingen die elk hun achterliggende noden en disfunctionaliteiten hebben. Daarbij zit er bv. lln. die geregeld tijdens de lesmomenten uitbundig met de armen zwaaien, constant zitten te draaien op hun stoel enz.
Dat stoort nu eenmaal een lesmoment en dat haalt ook andere lln. uit hun concentratie. Maar hey; dat moet ook allemaal met de mantel der liefde worden bedekt want dergelijke uitingen van emotie zijn nu eenmaal de symptomen van die kids hun achterliggende gediagnosticeerde aandoeningen. Want als je er een opmerking over geeft, krijg je geheid de ouders over je dak als leerkracht. Is het niet rechtstreeks (hoera voor Smartschool), dan wel via de directie.

Dus by all means, probeer gerust de volle 50 minuten door te peren en les te geven. Ik wens iedereen veel succes.

Anderstaligen extra lessen geven is allemaal wel tof maar daar heb je personeel voor nodig.
Er is geen personeel en het huidig personeel kan het zelfs in de kleuterklas niet trekken zonder foefel zorgjuffen.

Ten tweede is er vrijheid van onderwijs. Kunt niet zomaar mensen weigeren.

Ten derde is de leerplicht pas vanaf 5 jaar. Dus 3de kleuterklas.
Voor mij maakt het niet meer uit maar ik zou wel pissed zijn als ik die 2 jaar dat ik nog ongeremd op verlof zou kunnen gaan rekening moest houden met een leerplicht vanaf 3 terwijl mijn kinderen geen baat hadden bij verplichte dagen. En degene die dat wel hebben het lak hebben aan wettige aanwezigheid.

De toename van kinderen en jongeren dke het Nederlands voldoende machtig zijn heeft een grote impact, maar dat is echt niet de enige reden hé.

Voor mij is er een fundamenteler probleem en dat is dat de instroom van kwalitatieve leerkrachten al jaren afneemt, en tegelijkertijd dat die kwalitatieve leerkrachten die instromen vaak heel snel terug uitstromen. De lerarenopleiding staat al ja-ren bekend als een vuilbakopleiding voor mensen die niet slim genoeg zijn om "nuttige" studies te doen of die niet weten wat ze willen aanvangen met hun leven. En dat merk je ook in de klassen. Heel wat leerkrachten hebben zelf moeite met correct schrijven, bijvoorbeeld, dan moet je niet verbaasd zijn dat de taalontwikkeling van de leerlingen stokt.

Het hele systeem van benoemingen zorgt er voor dat veel goeie leerkrachten afhaken nog voor ze aan hun benoeming geraken, of ze raken helemaal uitgeblust omdat ze geen groeimogelijkheden hebben, te veel zich met randzaken moeten bezighouden, de pispaal zijn, ...

En dat is geen probleem van de afgelopen 10 jaar hé. Ik zag dat 20 jaar geleden op mijn secundaire school ook al. Leerkrachten die incompetent waren, die geen klassen konden managen, ... op dat moment waren er nog niet zo veel anderstaligen in de klassen, maar het niveau lag vaak toch ontzettend laag.

We moeten aan de slag met die anderstalige leerlingen, want die hébben een onmiskenbare impact. Maar ik heb vaak toch een beetje het gevoel dat de focus op hen de zoveelste "het probleem ligt bij hen, niet bij ons" is. We moeten ook echt aan de slag met de instroom van kwalitatieve leerkrachten én met het minderen van de administratieve taaklast zodat ze zich ten volle op het lesgeven kunnen focussen.

Het is inderdaad makkelijk gezegd en een politiek steekspel vaak en niet alles is waarschijnlijk mogelijk/makkelijk te bereiken.
Maar Demir heeft waarschijnlijk al een half jaar bezig geweest om dit in gang te steken terwijl dit echt het probleem niet is.
De tijd dat ze hieraan spendeerde zou ze beter steken in andere zaken.

De meeste zaken die je voorstelt - minder eindtermen, inperking m-decreet, minder administratie voor leerkracht/school - zijn ook van die aard dat het vrijheid terug geeft aan de scholen / koepels. De realiteit is echter dat quasi elke politieke partij er van overtuigd is dat de oplossing ligt bij meer overheidsinterventie en sturing. Ook de onderwijsexperts en pedagogen met enige invloed zijn geneigd die kaart te trekken, met enkele uitzonderingen zoals Dirk Van Damme. Lijkt me zeer moeilijk om op dat vlak de focus terug te verleggen.

Laatst bewerkt:
Punt 3 eigenlijk vergeten ja

- voldoende middelen en geld

Om bv oa extra taallessen te organiseren

En daar hoort goed (gemotiveerd) personeel bij.
Maar je kan je ook de vraag stellen waarom m'n niet happig meer is of opgeeft als onderwijzer. Ik lees hier ook wel al deels waarom (ondanks een royaal verlofstelsel oa) ...
Is het echt 100% de overheid en hun beleid om de rollen eens om te draaien?
Ouders en studenten spelen ook een rol, maar het zijn idd zeker niet hen alleen.
En en en verhaal alweer.

Ik ben eigenlijk ook voorstander van meer uren taal. Dan zit je natuurlijk met de vraag waar je die uren moet gaan halen. Zelf denk ik daarbij spontaan aan een vak als godsdienst (ik denk nu puur uit kader van een katholieke school omdat dit is waarin ikzelf ben opgegroeid). Ik weet niet wat de meerwaarde is van dat vak over de gehele schoolperiode gezien. Ik ben helemaal niet tegen het bijbrengen van andere culturen en geloven maar dat zou je volgens mij perfect in een taalles kunnen integreren tijdens x-aantal uur per jaar of er gewoon doorheen geweven wanneer de leerstof dat toelaat.
Ik zou dan ook verder gaan, met kiezen bedoel ik zoeken naar de grootste gemene deler - dat is Nederlands en rekenen/wiskunde, voor diegenen met taalproblemen moet men nadenken om de rest op te offeren - dus geen Godsdienst, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Muziek, Biologie, .. en de gevolgen daarvan zijn dan maar wat ze zijn, het alternatief is slechter.
Daarnaast een voorbeeld gegrepen uit het dagelijkse lesleven van mijn vrouw. Dit nu specifiek een derde middelbaar STEM, in een klassieke middelbare school in een Vlaamse, overwegend witte gemeente.
De ver van homogene klasgroep zit gevuld met 22 leerlingen die elk hun achterliggende noden en disfunctionaliteiten hebben. Daarbij zit er bv. lln. die geregeld tijdens de lesmomenten uitbundig met de armen zwaaien, constant zitten te draaien op hun stoel enz.
Dat stoort nu eenmaal een lesmoment en dat haalt ook andere lln. uit hun concentratie. Maar hey; dat moet ook allemaal met de mantel der liefde worden bedekt want dergelijke uitingen van emotie zijn nu eenmaal de symptomen van die kids hun achterliggende gediagnosticeerde aandoeningen. Want als je er een opmerking over geeft, krijg je geheid de ouders over je dak als leerkracht. Is het niet rechtstreeks (hoera voor Smartschool), dan wel via de directie.
Ik kan er niet over oordelen maar ik ben wel geneigd besluiten dat dit een gegeven van deze tijd is, zelf kleine 20 jaar op de schoolbanken gezeten en dergelijk gedrag heb ik nooit gezien, niet bij de kinderen, niet bij de ouders. Ik zeg hier niet dat die problemen niet bestaan maar ik zeg wel dat ze door te hoge tolerantie en een compleet scheefgegroeide mentaliteit, gebrek aan opvoeding thuis wel feel feller escaleren en ik zeg ook dat het de taak van de ouders is hun kinderen op te voeden, als dat niet lukt moet men de kinderen daar weghalen en plaatsen waar het wel lukt. Daarnaast ben ik ook 100% zeker dat deze problemen zich niet bij elke leerkracht in dezelfde mate manifesteren en dat daar mogelijks ook wat punten te rapen vallen.

Maar kinderen weghalen is geen realistische oplossing uiteraard - maar we kunnen ze wel van school sturen, uiteraard ten koste van het kind in kwestie - al is dat 99/100 toch verloren als elke vorm van basismentaliteit ontbreekt. Vaste en strengere structuren helpen doorgaans, dus niet te veel vrijheden en een vaste routine. Een hond die bijt en vervolgens wordt geaaid zal blijven bijten.

En nog zoiets, als ik eens hoor bij de andere ouders wat die klasgenootjes allemaal nog van hobby's doen dan valt mijn mond toch ook open soms. Voetbal met twee keer training op een avond en dan match de zaterdagochtend, vrijdagavond naar de zwemles, en zondag dan nog naar de scouts. Of bij de meisjes op woensdagmiddag gaan dansen, maandagavond notenleer en zondag Chiro. Een ouder wist me vorige week nog te vertellen dat zijn dochter om 20u thuiskomt van de kunstacademie en dat ze zo moe is dat ze direct haar bed induikt. Dat je kind een hobby heeft en/of zichzelf verder probeert te ontwikkelen is perfect verdedigbaar, maar ik heb de indruk dat er onder sommige ouders een soort opbod bestaat wat hobby's betreft. Die ouders zijn dan vaak ook nog eens zo opgejaagd als wat aan de schoolpoort omdat ze nog van hot naar her moeten, al die stress wordt toch ook overgezet op de kinderen met alle gevolgen van dien?

De vraag is of dat allemaal wel te combineren valt met het schoolwerk. Een kind wil misschien na de schooltijd ook graag even op het gemak thuis zijn, of heeft voldoende tijd nodig om mentaal tot rust te komen en wil geen hele week meegesleurd worden in een soort rat race. En dan spreek ik nog niet over de vele kinderen van gescheiden ouders waarbij die impact er ook nog eens bij komt.

De onze zitten nu in het tweede en derde leerjaar, en ik ga die iedere avond ophalen na mijn werk ergens tussen 16u30 en 17u. Ze maken hun huiswerk in de studie, dus als wij thuis zijn rond 17u kijk ik de boekentassen na, en doen we samen nog wat schoolwerk indien nodig. Daarna eten we en dan ontspannen ze samen met ons zodat ze tegen 20u kunnen gaan slapen. Op geen enkele voor ons werkbare manier past daar nog een hobby tussen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan