23km, nog dichter en ik moet conciërge worden op school. Bestaat dat nog.Dichter bij huis werken of thuiswerken![]()
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
23km, nog dichter en ik moet conciërge worden op school. Bestaat dat nog.Dichter bij huis werken of thuiswerken![]()
Maar die middelen zijn er nu toch ook al? Je hebt testen en huiswerk. Daar kan een inspecteur toch ook al naar kijken om te bepalen of een leerkracht incompetent is? En of het 1 leerling is die lastig is, of een hele klas (meer kans dat het aan leerkracht ligt).Lijkt me nu wel heel naïef in een sector waar beginnende leerkrachten elk jaar moeten hopen dat ze aan hun uren komen, misschien door meerdere scholen te combineren, en je dan op de deliberatie met je mond vol tanden staat want waar is je bewijs dat die puber de stof niet beheerst.
Sommige ouders zien graag hun gefaalde dromen verwezenlijkt door hun kinderen, koste wat het kost.
23km? Binnen een straal van 23km van mijn woonst zijn er verschillende kleuter, lagere en middelbare scholen. Gaande van ervaringssgerichte lagere scholen, bijzonde onderwijs tot latijnse ASO en BSO scholen.23km, nog dichter en ik moet conciërge worden op school. Bestaat dat nog.
Zoek je tips over hoe je leven in te richten of wat moeten we met deze "info"?Ik zet mijn kinderen af om 7u40 aan de school (startuur lagere school is 8u35) en probeer ze op te halen tegen 17u. (einde school is 15u25).
Gisteren 2u om over de ring te geraken dus noppes.
Hoe mensen sport, scouts en muziekles kunnen combineren is mij een raadsel.
Misschien moet ik leerkracht worden.
Maar dat is niet hoe het nu werkt hé. Dan kan jij als leerkracht andere opvattingen hebben, maar een sterke positie om je af te zetten tegen "wat hoort" heb je niet.Maar die middelen zijn er nu toch ook al? Je hebt testen en huiswerk. Daar kan een inspecteur toch ook al naar kijken om te bepalen of een leerkracht incompetent is? En of het 1 leerling is die lastig is, of een hele klas (meer kans dat het aan leerkracht ligt).
Die extra administratie van doelstellingen en agendas in bepaald formaat etc is overbodige informatie die elders al kan gecontroleerd worden en heeft geen enkele link met leerkracht competentie.
Voer desnoods meer gestandaardiseerde testen in: als je leerlingen goed scoren moet je als leerkracht geen administratie doen. Indien niet, dan moet je wat meer papierwerk bewijzen.
23km? Binnen een straal van 23km van mijn woonst zijn er verschillende kleuter, lagere en middelbare scholen. Gaande van ervaringssgerichte lagere scholen, bijzonde onderwijs tot latijnse ASO en BSO scholen.
Is het uitzonderlijk dat er vele scholen in mijn buurt zijn?
Dit is nu niet specifiek op u maar als illustratie van al de andere problemen die samen hangen.Ik zet mijn kinderen af om 7u40 aan de school (startuur lagere school is 8u35) en probeer ze op te halen tegen 17u. (einde school is 15u25).
Dat is ook gewoon zo in België, hoeveel wonen er in hun groot huis die wel een aantal kilometer van de dichtstbijzijnde winkel, school of andere voorziening staat. Lintbebouwing is echt een rot ding die ze hier uitgevonden hebben. Wij wonen ook maar in een dorp, maar in een straal van 1km hebben wij de school, supermarkt en bakkers. Mijn schoonouders wonen hier ook in het dorp. Alles kunnen we te voet of met de fiets doen. De middelbare scholen zijn ook maar 1 gemeente verder en ze kunnen daar ook makkelijk zelfstandig naar toe in de toekomst (fiets of bus).Maar ik vermoed dat het een combinatie is van in the middle of nowhere wonen ( hallo mac-bc), vrije scholen keuze en lint bebouwing. Strooi daar nog wat gratis autorijden en "werk > alles" mentaliteit bovenop en dat gaat allemaal hand in hand.
Ook zoiets, ik ging vanaf het 4e leerjaar alleen naar school met de fiets en kwam vaak thuis voor mijn ouders thuis waren. In het middelbaar mocht ik ook altijd mijn plan trekken met het openbaar vervoer. Tijden veranderen misschien wel, maar wij woonden toch ook aan bv. een drukke weg.Waarom moet jij uw kinderen ophalen en afzetten? Ik ben altijd te voet of met de fiets ( of later bus/trein) naar school gegaan vanaf dat ik 8 was ofzo. Mijn kinderen net hetzelfde vanaf dat ze 6-7 waren.
Nee hoor, heeft er vaak weinig mee te maken: paar anekdotische voorbeelden die volgens mij ook wel representatief zouden kunnen zijn op grotere schaal:Maar ik vermoed dat het een combinatie is van in the middle of nowhere wonen ( hallo mac-bc), vrije scholen keuze en lint bebouwing. Strooi daar nog wat gratis autorijden en "werk > alles" mentaliteit bovenop en dat gaat allemaal hand in hand.
Nee hoor, heeft er vaak weinig mee te maken: paar anekdotische voorbeelden die volgens mij ook wel representatief zouden kunnen zijn op grotere schaal:
Gemeenteschool is 1,2 km van mijn deur maar alle nabije buren (+10 kinderen) brengen hun kinderen met de fiets/wagen of te voet naar school - het parcours zit immers vol gevaren: diverse serieverkrachters in grachten, moordenaars en kannibalen op elke hoek, de fietspaden zijn amper 1,5m breed en wagens scheuren aan +400km/h over en rond de talloze verkeersdrempels en 92 biljoen geparkeerde wagens, vliegtuigen die rakelings naast je oor vliegen, vallende bomen, gasexplosies, sink holes en overstromingen, random schietincidenten - en daar zijn recent nog Russische drones en Russische recruiters bijgekomen die op zoek zijn naar frontsoldaten voor de toekomst. De doorsnee Belg is sinds Dutroux doodsbang - best ironisch gezien statistisch gezien het risico op misbruik etc. nog het grootst is op school zelf ....
Het is pas vanaf 14 jaar ofzo dat men doorgaans wat meer risico aandurft, uiteraard met de verplichting om 1 nanoseconde na aankomst op school een berichtje te sturen op straffe van levend gevild worden.
Maar ja, ouders zijn nu eenmaal bezorgt en heel af en toe gebeuren er drama's
Achja, het onderwijs. Wat ik de afgelopen jaren al heb zien passeren bij neefjes/nichtjes, om van omver te vallen.
De dochter zit nu in het 3e kleuterklasje, en is zichzelf al aan het leren lezen. Eigen naam leren schrijven, en sinds dan is ze stelselmatig begonnen met aan ons te vragen telkens ze een tekst zag: welke letter is dit? En dit? En dit? Daarmee begint ze nu stilaan woorden te vormen & te schrijven. Vorig jaar was de juf van het 2e kleuterklasje al verbaasd dat ze tot 100 kon tellen (en zelfs ver daarboven, want eens je tot 20 kan tellen is de sequentie altijd hetzelfde, dus eens je dat door hebt kan je in principe tot in het oneindige tellen). Die zei me toen letterlijk: de eindtermen van de kleuterklas is dat ze tot 20 kunnen tellen...
Ik ken wel wat leerkrachten lager onderwijs en die klagen allemaal over deze problemenIk ken maar één leerkracht en haar grootste probleem is de administratie en omkadering. Veel "speciallekes" in de klas die elk een eigen aanpak nodig hebben die zij met amper ondersteuning moet opvolgen.

Ik ging halvelings wel uit dat het geen alleen staande zaak was.Ik ken wel wat leerkrachten lager onderwijs en die klagen allemaal over deze problemen![]()
Ik woon aan de rand van Antwerpen en de school is 4km ver.Dit is nu niet specifiek op u maar als illustratie van al de andere problemen die samen hangen.
Waarom moet jij uw kinderen ophalen en afzetten? Ik ben altijd te voet of met de fiets ( of later bus/trein) naar school gegaan vanaf dat ik 8 was ofzo. Mijn kinderen net hetzelfde vanaf dat ze 6-7 waren.
Plots zijn hun dagen VEEL korter.
Maar ik vermoed dat het een combinatie is van in the middle of nowhere wonen ( hallo mac-bc), vrije scholen keuze en lint bebouwing. Strooi daar nog wat gratis autorijden en "werk > alles" mentaliteit bovenop en dat gaat allemaal hand in hand.
Sport wordt in Vlaanderen rechtgehouden door vrijwilligers die dit zelf doen na hun werkuren - dat wordt wel eens vergeten. Niet zoals in de US waar betaalde trainers van de school staan. Het hele systeem zou moeten veranderen en dat zie ik niet gebeuren.Hier is een idee.
Sport op het school na de lesuren zoals in sommige andere landen.
Dat zou maatschappelijk een vooruitgang zijn.
Ja, OF: en ik weet dat het een nogal revolutionair idee is maar: misschien zorgen dat je de ring niet over moet?Ik zet mijn kinderen af om 7u40 aan de school (startuur lagere school is 8u35) en probeer ze op te halen tegen 17u. (einde school is 15u25).
Precies of er is maar aan 1 kant van Antwerpen werk...Maar die schooluren waren ook zo toen wij jong waren, en daarvoor ook, en toch was de onderwijskwaliteit toen kennelijk wel ok. Het is misschien relevant als we geloven dat meer uren onze problemen gaan oplossen, maar dat lijkt me de realiteit tegen te spreken.Ik woon aan de rand van Antwerpen en de school is 4km ver.
Maar dat veranderd niets aan het feit dat de school pas begint als elk normaal mens op het werk zit en ze eindigt als elke normaal mens nog maar goed bezig is na het middageten.
En dan werk ik nog niet in bv de dienstensector waar er klanten of patienten zijn en je niet flexibel bent.
Auto, fiets of motor maakt in Antwerpen enkel verschil als het verkeer echt in de knoop zit. Dat is een heel ander onderwerp dat ooit wel een aparte topic wordt als de Oosterweelwerken volledig in voege gaan.
We zijn hier minuten aan het stelen van 50min uren terwijl de lessen al om 15u25 gedaan zijn.
In de lagere school begint het om 8u35 en eindigt het om 15u25. Dat is 6u 50min totaal bestaande uit 4 lesblokken van 40min-40min-55min-50min. Of 3u 5min. Blijf elke ma/di/do/vrij 20min langer en je hebt een halve dag per week meer lestijd.
Edit:
Hier is een idee.
Sport op het school na de lesuren zoals in sommige andere landen.
Dat zou maatschappelijk een vooruitgang zijn.
Het is al ver gekomen als je zelf niet aan de stad waar je woont kan gaan werken omdat andere mensen provincies moeten doorkruisen voor hun werk. En in de volgende verkeerstopic moet je dan weer dicht bij je werk gaan wonen.Ja, OF: en ik weet dat het een nogal revolutionair idee is maar: misschien zorgen dat je de ring niet over moet?Precies of er is maar aan 1 kant van Antwerpen werk...
En niet alleen/alle leerkrachten wonen "achter den hoek". Mijn vrouw rijdt met de fiets naar school ~15km, iets wat jij beter ook zou doen als je 2u in de wagen zit voor 23km.