Het NMBS topic

Ik snap dat jij dat "logisch" vindt maar hoe moet de occasionele reiziger zulke dingen weten in een tijdperk waar iedereen verwacht wordt zijn ticket online, aan een machine of in een app te kopen?

Het is juist daarom dat ik de producten van de NMBS "onklantvriendelijk" noem.

Tis beter dan vroeger maar het is verre van ideaal.
(1 uur vertraging gehad onlangs en nu storten ze tenminste rechtstreeks op je rekening binnen twee weken in plaats van "krediet" te geven. Wel niet content dat ze pas 30 minuten na officiële vertrektijd aanduiden dat de trein vertraging had :p. In de app was die zogenaamd zelfs al vertrokken uit het station en zou die elders vastgezeten hebben wat niet waar was :p.)

Gewoon een generisch weekendticket maken van 20 euro => onbeperkt reizen in heel het weekend. Geen gezever.

Ik had ooit een weekendticket (A - B) gekocht (lang lang geleden) en toen duidde je nog aan op het ticket wanneer je van plan bent om terug te keren Ik had daar blijkbaar zaterdag gezet in plaats van zondag. De zondagochtend terug. Gaf die conducteur mij onder de voeten want hij dacht ik foefelde door voor een tweede keer tijdens dat weekend van B naar A te gaan.

Goh ja, het standaard gebruik van een weekend ticket is heen en terug tussen 2 stations.
Wat vrij duidelijk is.

Als je dan fancy dingen wilt doen zoals terug rit van/naar een ander punt dan word het complex. Dus als occasionele reiziger kan je dat dan niet doen of 2 gewone tickets kopen. Vele kennen het weekend ticket trouwens niet en kopen gewoon standaard tickets -> niks ingewikkeld aan (wel duurder). De retour vind ik wel wat een scam want kost gewoon evenveel als 2x enkel en als je dan je plannen veranderd heb je pech.

Mijn vader had is de trein gepakt (want auto niet beschikbaar) en dus een standaard heen en terug gekocht (ondanks dat het weekend was), en omdat hij ergens anders wou afstappen daarna nog een ticket bijgekocht :P.

En hij was dit dan op de trein kwijtgeraakt dus mocht toch bij de conducteur nog is bijbetalen (paar jaar geleden toen alles nog met papier was). Sinsdien heeft hij geen trein meer genomen, dus het zal geen goede intro zijn geweest :crazy:

chance dat ik vandaag niet verder naar diepenbeek moet.
maar hier in aarschot weer vertraging op die naar tongeren maar geen cancellatie?

Ik kom even sterkte toewensen aan de gene van hier die naar Tongeren moeten. Door aanrijding geen treinverkeer vanuit Hasselt 😬

Dit?

Dit?
Sorry hoor, maar wat?
Een arbeider filmde het incident. Ook zijn rol wordt onderzocht. "In zo'n situatie is het belangrijk dat de bestuurder zo snel mogelijk uit de auto stapt en zichzelf in veiligheid brengt", zegt Baeken. Het gedrag van de man zou de bestuurder mogelijk nog meer onzeker maken, waardoor ze foute beslissingen nam.
Van wat ik zie op het filmpje heeft die arbeider de aflsuiting verplaatst zodat ze gewoon rechtdoor kon rijden... Ok, ze zal in paniek geweest zijn door een opstapeling van slechte beslissingen maar die arbeider kunt ge toch niks verwijten in mijn ogen.

Sorry hoor, maar wat?

Van wat ik zie op het filmpje heeft die arbeider de aflsuiting verplaatst zodat ze gewoon rechtdoor kon rijden... Ok, ze zal in paniek geweest zijn door een opstapeling van slechte beslissingen maar die arbeider kunt ge toch niks verwijten in mijn ogen.
Foute beslissing 1: werken negeren en toch doorrijden.

Ik heb nogal opmerkingen gelezen dat die kerel die vrouw uit de auto moest sleuren en zelf de auto verzetten.

Want in een vreemde auto stappen als een trein aankomt is een geweldig idee! :wallbash:

Sorry hoor, maar wat?

goh, optimaal is het niet, maar door het commentaar dat hij continu geeft, geraakt ze waarschijnlijk in de war en krijgt ze haar automatische versnellingsapparaat niet juist waardoor ze niet weg geraakt.

Nu, niemand is zonder fouten en veel kan je hem niet verwijten...

goh, optimaal is het niet, maar door het commentaar dat hij continu geeft, geraakt ze waarschijnlijk in de war en krijgt ze haar automatische versnellingsapparaat niet juist waardoor ze niet weg geraakt.

Dat was ook mij eerste gedachten.

Die man doet inderdaad wel dat plastieken hekken opzei dat ze kan passeren,
maar hij roept ook "u zal de rekening wel gestuurd krijgen mevrouw, dat zweer ik je", en bleef maar vanalles brabbelen, en filmen....

(waarom moest dit gefilmd worden eigenlijk? Achja, we zijn 2023. Nu moet alles op beeld tegenwoordig..... :wallbash: )

Sorry, maar met een aanstormende trein in aantocht, en een oudere vrouw in paniek, is dat toch het laatste dat je moet beginnen roepen vind ik.

Die vrouw is inderdaad stom geweest, had daar niet moeten door rijden, maar paniek ga je niet te lijf met iemand nog meer stress op te zadelen.

(waarom moest dit gefilmd worden eigenlijk? Achja, we zijn 2023. Nu moet alles op beeld tegenwoordig..... :wallbash: )
bewijslast voor de schade die ze aanrichtte. Waarschijnlijk daarom beginnen filmen en blijven filmen om haar voldoende lang te hebben (woorden/bewegingen, voor als ze hem zou willen aanrijden).

Mja, misschien ben ik daar te kritisch in; maar als je zo in paniek raakt en niet met onverwachte situaties om kunt gaan (die in dit geval dan nog eens zelf gecreëerd zijn...) dan hoor je in mijn ogen niet met de wagen te rijden.

In dit geval waarschijnlijk als bewijslast voor de overtreding, want dit brengt ook hem als arbeider in gevaar.

Sorry, maar met een aanstormende trein in aantocht, en een oudere vrouw in paniek, is dat toch het laatste dat je moet beginnen roepen vind ik.
Mja, is denkek ook ongelukkige timing hoor. Hij was het al aan het zeggen toen het alarmsignaal van aankomende trein begon.

Schade aanrichten?
Hoezo, ze is gewoon door een weg gereden die afgesloten was, of diende te zijn?

Daar kan toch geen schade berrokkend worden?

De enige schade die kan of kon gebeurd zijn, was als ze een trein zou raken, wat nu ook effectief is gebeurd.
Maar wanneer dit gebeurt, is je auto toch danig toegetakeld dat die niet meer ging verder kunnen rijden, dus ging dit zowiezo ontegensprekelijk zijn geweest. Ook zonder gsm beelden.
Mja, misschien ben ik daar te kritisch in; maar als je zo in paniek raakt en niet met onverwachte situaties om kunt gaan (die in dit geval dan nog eens zelf gecreëerd zijn...) dan hoor je in mijn ogen niet met de wagen te rijden.
Ik denk dat je jezelf toch wat overschat, en idd te kritisch bent.
In noodsituaties, als paniek over neemt, loopt alles niet meer zo van een leien dakje hoor.

Nu toegegeven, ze heeft zich zelf in zo'n noodsituatie gebracht natuurlijk.

Schade aanrichten?

De enige schade die kan of kon gebeurd zijn, was als ze een trein zou raken, wat nu ook effectief is gebeurd.
Maar wanneer dit gebeurt, is je auto toch danig toegetakeld dat die niet meer ging verder kunnen rijden, dus ging dit zowiezo ontegensprekelijk zijn geweest. Ook zonder gsm beelden.
Ken je de gehele situatie daar? Je ziet niet eens waar die persoon aan het werken is + in het artikel staat dat ze al een heel stuk door een afgesloten straat reed. Kan ook zijn dat het gevaar pas is waar hij staat te werken en dus ook staat te filmen. In het begin van het filmpje zie je duidelijk 2 bergen zand/aarde/steenpuin/opgebroken asfalt liggen op het wegdek en hoor je een machine die bezig is met graaf/breekwerken.

het is niet de onverwachte situatie die het gedaan heeft, het is de combinatie ervan met de druk van anderen.

En ik ben er zeker van dat héél veel mensen boven de 50-60 jaar onder stress zo zouden reageren. Zelfs mensen die op zich veilig genoeg rijden.
Schade aanrichten?

In het begin spreekt hij over 500 euro boete en zie je dat ze door iets gereden heeft dat op asfalt lijkt.

Even advocaat van de duivel spelen: ik kan mij voorstellen met die automatische wagens en elektronische handrems dat dit niet vanzelfsprekend is om in een stress situatie te hanteren. Mijn pa heeft ook zo een handrem die je met een knopje moet induwen, en ik twijfel ook nog steeds of het nu induwen of trekken is. Als er dan nog een trein om je komt afgestormd, kan ik begrijpen dat je choked in zo een situatie.

Even advocaat van de duivel spelen: ik kan mij voorstellen met die automatische wagens en elektronische handrems dat dit niet vanzelfsprekend is om in een stress situatie te hanteren. Mijn pa heeft ook zo een handrem die je met een knopje moet induwen, en ik twijfel ook nog steeds of het nu induwen of trekken is. Als er dan nog een trein om je komt afgestormd, kan ik begrijpen dat je choked in zo een situatie.
Z'n handremmen tegenwoordig springen vanzelf uit als je gas geeft. (Bij mij, vriendin en broer is dat zo 3 verschillende merken) we rijden wel niet met Mercedes maar zou aannemen dat het ook zo werkt. Tenzij je gas geeft in Neutraal dan is het logisch dat de parkeerrem aan blijft.

In dit geval moest de vrouw gewoon lopen voor haar leven. Zodra de bellen afgaan heb je nog heel weinig tijd. Als de slagbomen neer zijn is de trein letterlijk op enkele honderd meters van u. Dan heb je geen tijd om nog je auto proberen vooruit te krijgen. Dan loop je voor je leven. Had die auto een meter verder naar achter gestaan was de vrouw morsdood geweest.

Vrouw heeft heel veel geluk gehad, maar was duidelijk een overweg opgereden die afgesloten was.

Het zijn weer toppers in Gent.
Trein van 11u46 naar de luchthaven was al 50 minuten vertraagd, en van spoor veranderd. Dan op 5 minuten tijd nog eens van spoor 11 naar spoor 8 naar spoor 5 veranderd.
Gelukkig moest ik die van 13u hebben

Het was gisteren weer plezant met hun seinstoring in Antwerpen. Bijna een uur stil gestaan in Aarschot :sleep2: en dus te laat op mijn afspraak. Wat ik nog het ergste vond is dat de latere L trein naar Antwerpen in Aarschot een kwartier vroeger mocht vertrekken dan de onze en ze niet eens melding gemaakt hebben dat we bv. konden overstappen.

Eerste keer dat ik een vroegere trein probeer te nemen om de drukte wat voor te zijn: afgeschaft. Als ik nu nog een boete krijg omdat ik efkes in de andere richting rij om wel een geschikte trein te hebben ontplof ik helemaal.

Vanmorgen ook een uur vertraging opgelopen richting Antwerpen, eerst wegens personen op het spoor in omgeving Berlaar, en vervolgens was de goederentrein die voor ons reed in alarm gevallen... In totaal 2u onderweg geweest om op mijn werk te geraken.

Vanmorgen ook een uur vertraging opgelopen richting Antwerpen, eerst wegens personen op het spoor in omgeving Berlaar, en vervolgens was de goederentrein die voor ons reed in alarm gevallen... In totaal 2u onderweg geweest om op mijn werk te geraken.
Content dat ik niet tijdsgebonden was en pas na 10h die richting uitging.
Geen conducteurs gezien die konden doorgaan voor Mevrouw Theelepel. 😢

Is er een manier om op die betalende parkings (Aarschot in dit geval) je ticket te scannen als dat op je ID staat?
Dat op je ID zetten is wel handig maar je hebt niets om aan die automaat te scannen (en loket gesloten).

Terug
Bovenaan