Ik kan best begrijpen dat ge gefrustreerd zijt als uw trein afgeschaft is, maar aan deze 'de beste stuurlui staan aan wal' attitude heeft niemand iets. Of denk je nu werkelijk écht dat er bij NMBS/ Infrabel niemand wakker ligt van stiptheid, storingen etc. en we alles maar gewoon laten begaan?
Eerlijk gezegd, ik denk dat inderdaad.
Gelukkig heb ik 3 dagen per week thuiswerk, en moet ik maar 2 keer per week gefolterd worden door de NMBS. Ik heb in 2023 welgeteld 1 dag zonder vertraging gehad. Vandaag doe ik er 4u30 over ipv in principe 1u30. Dit is een record.
Treinen uit Brussel lopen steevast 20m vertraging op. Als je een overstap moet halen, ben je gezien. Dan neem je een alternatieve route, die dan ook weer plots 25m stilstaat met de deuren dicht in Brussel-Noord. De reden? Who knows, want de speaker op de trein was uiteraard stuk. Vlak voor we dan aankomen in de volgende halte, komt de conductrice toch langs om te zeggen dat alle volgende tussenhaltes afgeschaft zijn en hij rechtstreeks doorrijdt naar de eindbestemming. 150 man gestrand. Ik moet een uur wachten op de volgende trein, die echter ook alweer 15m vertraging heeft, waardoor ik mijn overstap wéér net misloop. En dan terug een uur mag wachten. Nu is er plots een "realtime gegevens storing", dus god knows wanneer ik thuis geraak.
De app is een klucht. De conducteurs zijn voor 90% incompetent (hoewel er een paar hele goeie tussenzitten). Ik kan boeken schrijven over wat ik al gezien heb.
Mijn vrouw kwam vorige week terug van zakenreis met de laatste trein. De deuren aan onze halte gingen niet open, waardoor de 3 man die er moesten afstappen plots vast zaten tot aan de eindhalte. De conducteur was nergens te bespeuren. Aan de eindhalte had ze nog 1 trein terug naar ons station, om 23u. Die werd doodleuk afgeschaft. Op de site staat er een nummer waar je naar kan bellen als je je laatste trein gemist hebt. Bereikbaar tot... 21u30. Hallucinant. Ik ben haar nog met de auto mogen gaan halen. De dag nadien heel vriendelijk het klachtenformulier ingevuld. Nooit reactie op gekregen.
En wat belooft de NMBS? Nog meer treinen in Oost-Vlaanderen! Want dat is de oplossing. Er is nu al een personeelstekort, en een aanzienlijk deel van het huidig personeel is ook al compleet incompetent. Als er 1 trein vertraging heeft, blokkeert hij een hoop andere treinen, waardoor het compleet uit de hand loopt. Maar meer treinen en nog meer onopgeleid personeel, dat is de oplossing!
Mijn overstap is zogezegd verzekerd als er minder dan 7m vertraging is. In het zeldzame geval dat de vertraging minder is dan 7m, en we nog op tijd aan de tweede trein staan, staat de trein daar nog minutenlang stil met gesloten deuren en vertrekt hij toch. Het personeel zegt dat ze er niks aan kunnen doen. Het is altijd de schuld van iemand anders.
De lijn die ik neem ervaart al jaren dit probleem, en er is nog nooit iets aan gedaan geweest. Er komt zelfs geen reactie op. Dus dan moet ik geloven dat ze bij NMBS er van wakker liggen?
Ik ben normaal gezien absoluut geen type die populistische uitspraken gaat doen, maar wat er bij de NMBS gebeurt, is ronduit hallucinant. Kan je er iets aan doen als reiziger? Nee. De meesten lachen je in je gezicht uit. De anderen antwoorden niet. En een paar goede conducteurs krijgen dan allerlei shit over zich heen, waar ze niks aan kunnen doen.
Vorige week verontschuldigde een conducteur zich via speaker voor de hele trein. "Ik zak door de grond van schaamte, maar in Brussel kan het hen helaas niets schelen". Een goede vriend van mij was treinbestuurder bij de NMBS, maar is overgestapt naar de private sector. Hij is nog kritischer en negatiever over de NMBS dan ik. Om het met zijn woorden te zeggen, "50% is hersendood, 40% doen hun best maar kunnen het niet, en 10% is OK." En dat is iemand die er 7 jaar gewerkt heeft.