Het NMBS topic

Omdat ik een paar nachten moet doen voor mijn werk had ik besloten om eens met de trein te gaan omdat meer dan een uur terugweg me wat riskant is.

Op die twee dagen dat ik de trein neem zie ik op de app (enkel nog maar voor mijn verbinding);

Wisselstoring aarschot
Infoborden storing over heel traject
Gisteren nog treinpanne tijdens de rit waardoor mijn trein bijna te laat kwam.

Wtf!!! Is dat altijd zo? Dat is toch gewoon pure stress om dat elke dag moeten mee te maken
Als het dat maar is. Zeker met zo warme temperaturen. 🤭😂
Wisselstoring in Aarschot heb ik trouwens niets van gemerkt. Dus soms vallen die meldingen nog wel mee qua impact op het traject.

Omdat ik een paar nachten moet doen voor mijn werk had ik besloten om eens met de trein te gaan omdat meer dan een uur terugweg me wat riskant is.

Op die twee dagen dat ik de trein neem zie ik op de app (enkel nog maar voor mijn verbinding);

Wisselstoring aarschot

Wtf!!! Is dat altijd zo? Dat is toch gewoon pure stress om dat elke dag moeten mee te maken
images

OT: het is warm in de oude wagons 🥵

Wisselstoring aarschot

Tijd dat de NMBS de vernieuwde betekenis van de afkorting van hun naam bekendmaakt :

Net

Méér

Buitensporige

Stress

Als het dat maar is. Zeker met zo warme temperaturen. 🤭😂
Wisselstoring in Aarschot heb ik trouwens niets van gemerkt. Dus soms vallen die meldingen nog wel mee qua impact op het traject.
Tja. Staat zo op hun app.
Dus die geeft ook al niet de juiste info 😅

Deze morgen nog in aarschot de melding gekregen dat de treinen richting Bilzen/tongeren gewoon niet reden.
Of ge moest meer dan een uur nog wachten.
Al maar goed dat ik in Hasselt was opgegaan.

Ma serieus. Dat is toch echt wel wanbeleid hoor.
Ik heb ooit eens een video gezien vanuit Japan waar de spoorwegverantwoordelijke (of hie noem je dat 😅) zich excuseerde voor de vertragingen de laatste tijd.
Men sprak hier van een paar minuutjes ocharme

Wisselstoring aarschot

ach nee, dat gebeurt niet elke dag.
meestal zijn het personen op het spoor.

Deze morgen nog in aarschot de melding gekregen dat de treinen richting Bilzen/tongeren gewoon niet reden.
Of ge moest meer dan een uur nog wachten.
Al maar goed dat ik in Hasselt was opgegaan.
Deze voormiddag zijn er treinen omgeleid via Landen ipv langs Aarschot te rijden door een zelfmoord kandidaat en een trein met problemen met zijn remmen dacht ik.
Als ze die treinen niet laten omrijden dan zou elke trein die daar langs moet een heel serieuze vertraging oplopen wat dan weer gevolgen heeft voor de volgende ritten van die treinen.
Dat valt niet onder wanbeleid. :)

De lijnen zijn genummerd en de treinen ook.
De lijn van Brussel Noord naar Brussel Zuid is bijvoorbeeld nummer 0. De lijn van Brussel naar Gent is de 50 of de 50a.

Dan heeft elke trein verbinding ook zijn vast nummer.
P treinen beginnen normaal met een 7 of een 8.
kleine correctie: de 7 & 8 mét 4 cijfers zijn piekuurtreinen. De 716 is dan weer een trein Antwerpen-Lille Flandres/Poperinge bvb.

Deze voormiddag zijn er treinen omgeleid via Landen ipv langs Aarschot te rijden door een zelfmoord kandidaat en een trein met problemen met zijn remmen dacht ik.
Als ze die treinen niet laten omrijden dan zou elke trein die daar langs moet een heel serieuze vertraging oplopen wat dan weer gevolgen heeft voor de volgende ritten van die treinen.
Dat valt niet onder wanbeleid. :)
Ah. Dat had ik niet meegekregen.
Maar die treinen reden gewoon NIET.
Dus niks omleiding

Ah. Dat had ik niet meegekregen.
Maar die treinen reden gewoon NIET.
Dus niks omleiding
Ik ben niet zeker als ze dat omroepen dat die treinen omgeleid worden...
Ik heb eens in Aarschot gestaan en ik zag op het scherm dat een P trein niet reed, ze riepen dat ook om dat die niet reed maar als ik dan die trein opzocht zag ik dat die omgeleid werd via Landen en dus niet in Diest en Aarschot stopte.

Ik ben niet zeker als ze dat omroepen dat die treinen omgeleid worden...
Ik heb eens in Aarschot gestaan en ik zag op het scherm dat een P trein niet reed, ze riepen dat ook om dat die niet reed maar als ik dan die trein opzocht zag ik dat die omgeleid werd via Landen en dus niet in Diest en Aarschot stopte.
Eigenlijk toch wel altijd een beetje avontuur om hier met de trein te reizen.
Je weet niet wanneer je opt werk geraakt en al zeker niet of je nog thuis raakt.
😅

7301, 7303, 7305 en 7306 zijn p treinen die in Hasselt stoppen en naar Brussel gaan.
De ic treinen die om 6u11, 7u11... naar Brussel gaan via Aarschot zijn de 2228 en 2229 naar Gent. (Beginnen altijd met 22)
En de treinen naar Blankenberge naar Brussel via Landen zijn de 1528, 1529, 1530... (Beginnen altijd met 15)
Dat zijn de treinnummers van 's morgens.

En in de meeste IC treinnummers zit ook nog een mooie logica (pas op: niet allemaal):

IC4 = verbinding Kortrijk -Welkenraedt
De hoofdrichting is Kortrijk > Welkenraedt. Deze bevatten de relatienummer (4) en het uur waarop de trein in Kortrijk vertrekt. Bv. 407 is de trein van Kortrijk naar Welkenraedt die om 7u17 in Kortrijk vertrekt. De trein daarna (08u17) is dan de 408. Enz.

De omgekeerde richting is anders, die gebruiken nog altijd het relatienummer (4), maar het aankomstuur in Kortrijk + 20. Dus bv trein 430 is de trein Welkenraedt naar Kortrijk die aankomt in Kortrijk om 10u36.

dat geldt voor de meeste (ik denk zelfs alle?) IC verbindingen, voor P en S treinen is de logica helemaal anders.

Welke zou de langste verbinding zijn? Kortrijk-welkenraedt, oostende-kortrijk-brussel-sint-niklaas of oostende-eupen?

Oostende-Eupen. Misschien dat Aarlen-Brussel Zuid nog in de buurt komt omdat dat spoor behoorlijk bochtig is tussen Namen & Aarlen.

Verbleekt natuurlijk bij de klepper uit de dienstregeling van 2016: Blankenberge-Aarlen

En in de meeste IC treinnummers zit ook nog een mooie logica (pas op: niet allemaal):

IC4 = verbinding Kortrijk -Welkenraedt
De hoofdrichting is Kortrijk > Welkenraedt. Deze bevatten de relatienummer (4) en het uur waarop de trein in Kortrijk vertrekt. Bv. 407 is de trein van Kortrijk naar Welkenraedt die om 7u17 in Kortrijk vertrekt. De trein daarna (08u17) is dan de 408. Enz.

De omgekeerde richting is anders, die gebruiken nog altijd het relatienummer (4), maar het aankomstuur in Kortrijk + 20. Dus bv trein 430 is de trein Welkenraedt naar Kortrijk die aankomt in Kortrijk om 10u36.

dat geldt voor de meeste (ik denk zelfs alle?) IC verbindingen, voor P en S treinen is de logica helemaal anders.
Ik weet het, 'in mijnen tijd' moesten we heel die logica achter de treinnummers nog leren voor het examen.

In deze moderne tijd zou de NMBS er misschien eens over kunnen nadenken om in de app aan te geven welke van hun trainen van airco voorzien zijn, en welke goed zijn om in te bakken bij deze temperaturen, want in de oudste treinen is géén ruimte/vermogen voor airconditioning, maar die maken wel de helft van de treinen uit op de lijn waarmee ik pendel.

Om nog maar te zwijgen van de vertragingen die tegenwoordig standaard zijn, de laatste weken praktisch géén dag zonder treinvertraging gehad op de dagen dat ik op kantoor moest werken.

In deze moderne tijd zou de NMBS er misschien eens over kunnen nadenken om in de app aan te geven welke van hun trainen van airco voorzien zijn, en welke goed zijn om in te bakken bij deze temperaturen, want in de oudste treinen is géén ruimte/vermogen voor airconditioning, maar die maken wel de helft van de treinen uit op de lijn waarmee ik pendel.
Zou idd handig zijn. In de app vind ik het ook niet direct maar op de trainmap zit het er al een tijdje in:
TvFANJk.png

Dus ze hebben de info wel...

Om nog maar te zwijgen van de vertragingen die tegenwoordig standaard zijn, de laatste weken praktisch géén dag zonder treinvertraging gehad op de dagen dat ik op kantoor moest werken.

Vertrek je niet vanuit Hasselt?
Ik denk dat enkel de P treinen dan de treinen zonder airco zijn...
En op de verbinding Hasselt-Maastricht is het aircoloos materiaal.
Ik kan me vergissen he!

Terug
Bovenaan