Het NMBS topic

Ik heb een abonnement Tienen Brussel. Mag ik een stoptrein nemen tot Zaventem dorp vanuit Brussel (rijdt naar Leuven)?
@Vrouwtje Theelepel

Ccorrecte call door @Vrouwtje Theelepel: het is toegelaten omdat Zaventem om je betaalde reisweg ligt. Net zoals: Vertrijk, Leuven, Herent, Veltem, Erps-Kwerps, Kortenberg, Nossegem, Diegem.

En natuurlijk omdat je abonnement begint/eindigt in Zone Brussel ook alle stations van de zone Brussel (Brussel-Centraal, -Congres, -Kapellekerk, -Luxemburg, -Noord, -Schuman, -West, en -Zuid, alsook Anderlecht, Arcaden, Bockstael, Bosvoorde, Boondaal, Bordet, Delta, Diesdelle, Etterbeek, Evere, Haren, Haren-Zuid, Jette, Meiser, Merode, Moensberg, Mouterij, Schaarbeek, Simonis, Sint-Agatha-Berchem, Sint-Job, Thurn en Taxis, Ukkel-Kalevoet, Ukkel-Stalle, Vorst-Oost, Vorst-Zuid, en Watermaal).

@Vrouwtje Theelepel @MiniJeffrey

Ik vroeg mij eigenlijk ook iets af. Ik heb nu al een jaar of 2 een abonnement Zone Brussel-Hoboken Polder. Ik pendel vanuit Schaarbeek naar Hoboken-Polder. Indien het niet regent, plooifietsje naar Brussel-Noord om naar Antw-Berchem te sporen en daar dan verder te fietsen.

Nu zit het wel zo dat ik in Schaarbeek woon, en als ik naar andere delen van de stad ga in mijn vrije tijd, ik erg vaak gewoon de trein neem vanuit station Schaarbeek naar Brussel-Noord/Centraal/Zuid. Soms ook eens naar andere stations (Schuman, Luxemburg, Merode, ...).
Nu, mag ik eigenlijk met mijn abonnement reizen maken binnen het Brusselse Gewest? Ik ben op die 2 jaar tijd zelden gecontroleerd geweest op die korte afstanden, en als ik wel gecontroleerd werd was er steeds geen enkel probleem met mijn bestaand abonnement. Ik vermoed dat ze niet echt kunnen achterhalen welk Brussels station 'mijn station' is. Het is toch vreemd voor een conducteur als ik de trein neem vanuit Schaarbeek die uit Leuven komt naar Brussel-Zuid, want als ik naar Antwerpen/Hoboken moet, zou ik dan in Noord moeten afgestapt hebben. Of als ik de trein van Brussel-Zuid richting Leuven neem en afstap in Schaarbeek. Of mag ik wel degelijk reizen binnen Zone Brussel zonder enig probleem?

@Vrouwtje Theelepel @MiniJeffrey

Ik vroeg mij eigenlijk ook iets af. Ik heb nu al een jaar of 2 een abonnement Zone Brussel-Hoboken Polder. Ik pendel vanuit Schaarbeek naar Hoboken-Polder. Indien het niet regent, plooifietsje naar Brussel-Noord om naar Antw-Berchem te sporen en daar dan verder te fietsen.

Nu zit het wel zo dat ik in Schaarbeek woon, en als ik naar andere delen van de stad ga in mijn vrije tijd, ik erg vaak gewoon de trein neem vanuit station Schaarbeek naar Brussel-Noord/Centraal/Zuid. Soms ook eens naar andere stations (Schuman, Luxemburg, Merode, ...).
Nu, mag ik eigenlijk met mijn abonnement reizen maken binnen het Brusselse Gewest? Ik ben op die 2 jaar tijd zelden gecontroleerd geweest op die korte afstanden, en als ik wel gecontroleerd werd was er steeds geen enkel probleem met mijn bestaand abonnement. Ik vermoed dat ze niet echt kunnen achterhalen welk Brussels station 'mijn station' is. Het is toch vreemd voor een conducteur als ik de trein neem vanuit Schaarbeek die uit Leuven komt naar Brussel-Zuid, want als ik naar Antwerpen/Hoboken moet, zou ik dan in Noord moeten afgestapt hebben. Of als ik de trein van Brussel-Zuid richting Leuven neem en afstap in Schaarbeek. Of mag ik wel degelijk reizen binnen Zone Brussel zonder enig probleem?
Je hebt een abonnement Zone Brussel, dus je mag vrij reizen in de volledige zone Brussel, zonder enkel probleem. :cool:

Sterker nog, je hoeft zeker geen trein te nemen richting dat ander station, je mag perfect dus vanuit Schaarbeek naar de stad reizen (of elk ander station in Brussel), ook al lijkt dat eig in de omgekeerde richting dan waar je Abo lijkt te lopen (Bxl -> HP). Je moet eigenlijk de zone zien als 1 groot station dat gecovered is.

Je hebt een abonnement Zone Brussel, dus je mag vrij reizen in de volledige zone Brussel, zonder enkel probleem. :cool:

Sterker nog, je hoeft zeker geen trein te nemen richting dat ander station, je mag perfect dus vanuit Schaarbeek naar de stad reizen (of elk ander station in Brussel), ook al lijkt dat eig in de omgekeerde richting dan waar je Abo lijkt te lopen (Bxl -> HP). Je moet eigenlijk de zone zien als 1 groot station dat gecovered is.

Hier nog even aan toevoegen want dit is vaak verwarrend voor klanten: Dit geldt énkel als je abonnement begint/eindigt in een zone. Wanneer je een zone passeert, dan mag je niet vrij reizen in de zone, dan geldt de algemene regel dat je mag afstappen/optappen op de stations op je betaalde reisweg.

Uw trein is rechtstreeks van Hasselt naar Leuven denk ik.
Storing aan een overweg. 🤷
Stoptrein tot Leuven nemen of thuiswerk vandaag.
Komt gij mijn briefke tekenen? :ROFLMAO:

Eens zien of ik op tijd in Leuven raak.

/EDIT: overstap naar Brussel gehaald - dankzij de vertraging van de NMBS ;-)

Bedenking: wtf 5 eersteklasse-wagons achter elkaar?

Laatst bewerkt:
Inderdaad, daar blijft het meestal bij. De problemen benoemen.

Ik kan best begrijpen dat ge gefrustreerd zijt als uw trein afgeschaft is, maar aan deze 'de beste stuurlui staan aan wal' attitude heeft niemand iets. Of denk je nu werkelijk écht dat er bij NMBS/ Infrabel niemand wakker ligt van stiptheid, storingen etc. en we alles maar gewoon laten begaan?

Ik kan best begrijpen dat ge gefrustreerd zijt als uw trein afgeschaft is, maar aan deze 'de beste stuurlui staan aan wal' attitude heeft niemand iets. Of denk je nu werkelijk écht dat er bij NMBS/ Infrabel niemand wakker ligt van stiptheid, storingen etc. en we alles maar gewoon laten begaan?
Inderdaad ik ben te veeleisend. Als je al 15 jaar dezelfde shit ziet door verouderd materieel dat systematisch wordt ingezet, kan je inderdaad weinig verbetering verwachten :sarcastic:

Eerlijk gezegd, ik denk dat inderdaad.

Gelukkig heb ik 3 dagen per week thuiswerk, en moet ik maar 2 keer per week gefolterd worden door de NMBS. Ik heb in 2023 welgeteld 1 dag zonder vertraging gehad. Vandaag doe ik er 4u30 over ipv in principe 1u30. Dit is een record.

Treinen uit Brussel lopen steevast 20m vertraging op. Als je een overstap moet halen, ben je gezien. Dan neem je een alternatieve route, die dan ook weer plots 25m stilstaat met de deuren dicht in Brussel-Noord. De reden? Who knows, want de speaker op de trein was uiteraard stuk. Vlak voor we dan aankomen in de volgende halte, komt de conductrice toch langs om te zeggen dat alle volgende tussenhaltes afgeschaft zijn en hij rechtstreeks doorrijdt naar de eindbestemming. 150 man gestrand. Ik moet een uur wachten op de volgende trein, die echter ook alweer 15m vertraging heeft, waardoor ik mijn overstap wéér net misloop. En dan terug een uur mag wachten. Nu is er plots een "realtime gegevens storing", dus god knows wanneer ik thuis geraak.

De app is een klucht. De conducteurs zijn voor 90% incompetent (hoewel er een paar hele goeie tussenzitten). Ik kan boeken schrijven over wat ik al gezien heb.

Mijn vrouw kwam vorige week terug van zakenreis met de laatste trein. De deuren aan onze halte gingen niet open, waardoor de 3 man die er moesten afstappen plots vast zaten tot aan de eindhalte. De conducteur was nergens te bespeuren. Aan de eindhalte had ze nog 1 trein terug naar ons station, om 23u. Die werd doodleuk afgeschaft. Op de site staat er een nummer waar je naar kan bellen als je je laatste trein gemist hebt. Bereikbaar tot... 21u30. Hallucinant. Ik ben haar nog met de auto mogen gaan halen. De dag nadien heel vriendelijk het klachtenformulier ingevuld. Nooit reactie op gekregen.

En wat belooft de NMBS? Nog meer treinen in Oost-Vlaanderen! Want dat is de oplossing. Er is nu al een personeelstekort, en een aanzienlijk deel van het huidig personeel is ook al compleet incompetent. Als er 1 trein vertraging heeft, blokkeert hij een hoop andere treinen, waardoor het compleet uit de hand loopt. Maar meer treinen en nog meer onopgeleid personeel, dat is de oplossing!

Mijn overstap is zogezegd verzekerd als er minder dan 7m vertraging is. In het zeldzame geval dat de vertraging minder is dan 7m, en we nog op tijd aan de tweede trein staan, staat de trein daar nog minutenlang stil met gesloten deuren en vertrekt hij toch. Het personeel zegt dat ze er niks aan kunnen doen. Het is altijd de schuld van iemand anders.

De lijn die ik neem ervaart al jaren dit probleem, en er is nog nooit iets aan gedaan geweest. Er komt zelfs geen reactie op. Dus dan moet ik geloven dat ze bij NMBS er van wakker liggen?

Ik ben normaal gezien absoluut geen type die populistische uitspraken gaat doen, maar wat er bij de NMBS gebeurt, is ronduit hallucinant. Kan je er iets aan doen als reiziger? Nee. De meesten lachen je in je gezicht uit. De anderen antwoorden niet. En een paar goede conducteurs krijgen dan allerlei shit over zich heen, waar ze niks aan kunnen doen.

Vorige week verontschuldigde een conducteur zich via speaker voor de hele trein. "Ik zak door de grond van schaamte, maar in Brussel kan het hen helaas niets schelen". Een goede vriend van mij was treinbestuurder bij de NMBS, maar is overgestapt naar de private sector. Hij is nog kritischer en negatiever over de NMBS dan ik. Om het met zijn woorden te zeggen, "50% is hersendood, 40% doen hun best maar kunnen het niet, en 10% is OK." En dat is iemand die er 7 jaar gewerkt heeft.

Laatst bewerkt:

Ik heb met mijn treinabonnement van "zone brussel" zo eens naar "Brussel luchthaven" gegaan.

Dat ligt blijkbaar niet meer in de zone 😆 maar een diabolotoeslag die had ik wel gekocht.

@Vrouwtje Theelepel enig idee hoe het komt dat sommige treinen precies niet in de app staan?

Er was om 5u55 een P trein in Hasselt, bestemming Leuven-Brussel-Zuid.
In de app niet te zien
Geen idee, ik had het gisteren ook voor toen ik een trein wou opzoeken.
Dat is misschien eerder iets dat @MiniJeffrey kan weten.

Ik hoor ook regelmatig goede dingen over de app hyperRail, daar kan je ook treinen mee opzoeken via route, station en treinnummer.

treinen in dit weer op weg naar team uitje in Utrecht is best aangenaam. geen gestreste en gehaaste mensen met een slaaptekort in zicht.

enkel die lachende baby, maar hoofdtelefoon to the rescue. geen vertragingen. alst goed gaat mag ook eens gezegd worden.

Geen idee, ik had het gisteren ook voor toen ik een trein wou opzoeken.
Dat is misschien eerder iets dat @MiniJeffrey kan weten.

Ik hoor ook regelmatig goede dingen over de app hyperRail, daar kan je ook treinen mee opzoeken via route, station en treinnummer.
Ik gebruik zelf ook hyperrail veel beter als nmbs app en samenstelling staat er ook 99% van tijd correct op.

Terug
Bovenaan