- Ze melden zich soms tot een uur voor het voorziene vertrek uit de bundel al klaar via TST. En binnen de minuut al telefoon. "Zeg, ik heb mij hier klaargemeld maar mijn sein komt nie open!!". "Ja meneer, de sporen zijn nog buiten dienst, tot 4:20". "Wat?!? Dan moet ik hier nog een half uur staan schilderen of wat?"

- In FDN kunt ge vanuit de bundel maar naar 2 perronsporen, tenzij via een rangering. Al enkele keren een kwade machinist omdat die 2 sporen nog bezet waren. Ook ruim genoeg voor hun voorziene vertrekuur. Maar die rangering dan doen zien ze niet zitten want dan moeten ze 2x een frontwissel doen.
- Dikwijls telefoon: "waarom komt m'n sein niet open?" Met een overduidelijke ondertoon "ge zijt mij vergeten e". Ok, soms klopt dit. Maar meestal komt dit omdat uw reisweg niet kan aangelegd worden door een andere trein die nog aan het passeren is.
- Ook veel machinisten van goederentreinen die zagen dat ze achter een stoptreintje hangen. Ik ga geen vertraging aan een trein geven terwijl jij 100 minuten voor uur aan het rijden bent..
- En bij het afleveren van bepaalde formulieren ook af en toe eens gezaag. Ik snap jullie, ik haat dat ook. Maar voor u is da 1x (of 2 als het lang duurt en ge over hetzelfde traject terugkeert). Voor mij ben jij soms al de 20e aan wie ik een E370 moet afleveren wegens personen/dieren/hulpdiensten in of nabij de sporen. Ik doe dat ook niet voor mijn plezier.
Even over die TST, Da is echt verschrikkelijke brol. Als een machinist zich klaarmeld speelt er een geluidje af en verschijnt er op een scherm een groen vinkje + het uur naast de treinnummer. Wij hebben 8 schermen, en dat vinkje + uur komt in iets ter grootte van een cel in excel. Meer dan de helft van de tijd als wij op de Windows-pc inloggen staat het geluid af waardoor we dus niets horen en enkel dat vinkje er (zouden moeten) zien opspringen. En dat geluid aanzetten is niet iets waar we standaard aan denken. Zeker niet als we de nacht hebben. Dan beginnen we vrijwel direct met het voorbereiden van de werken. Die klaarmeldingen op TST is maar tegen de ochtend. Ik vond het 1000x gemakkelijker als de machinisten gewoon belden als ze klaar waren. Dan kon je direct ook iets regelen of vragen langs welke kant ze klaar waren. Bvb in FDR kunt ge vanuit de bundel langs beide kanten aan het perron komen. Nu met die TST en procedure met E373 is dat soms een ramp.
- Vroeger moest een E370 altijd via de seintelefoon afgeleverd worden. Mocht niet met gsm-r vanuit de stuurpost. Dat was elke keer een (terecht) gezaag. Wij kloegen dan ook tegen ons bazen erover en dan hadden ze beslist dat het (onofficieel) op de stuurpost mocht als het fel aan het regenen was. Vanaf dan regende het toch wel toevallig elke keer ik een E370 moest afleveren.
Maar ik moet wel zeggen, tegenwoordig is dit vrij zeldzaam. 99% van de machinisten die ik aan de lijn krijg zijn heel vriendelijk, en af en toe kan er wat gezeverd worden. Een gemeenschappelijke "vijand" (management, reglementering, spoorlopers,...) kan daarin wel helpen.
Om wat positiever te eindigen, ik heb zo ooit eens een machinist aan de lijn gehad die bijna niet uit zijn woorden geraakte omdat hij de slappe lach had.
We hadden melding gekregen van schapen in de sporen door een andere machinist.
Hij was de eerste die daar dan moest passeren met een E370, en ik had hem gevraagd om te laten weten of hij iets gezien had en evt een specifiekere localisatie kon geven. Nadat hij gepasseerd was belde hij me met de slappe lach. In het nevenliggend spoor had hij een schaap zien lopen met 2 politieagenten erachter (beeld u
Benny Hill muziek erbij). En zoals ge weet, met die dwarsliggers en ballast ertussen kunt ge niet anders dan vrij stuntelig lopen.