Het NMBS topic

Laat mij raden, je werkt bij de NMBS maar hebt het zelf nog nooit gebruikt?

een werknemer van de NMBS die zelf nog nooit de NMBS gebruikt heeft, ga je moeilijk vinden.
en vrouwtje theelepel is treinbegeleidster, dus haar werk ís de NMBS gebruiken.

Nmbs biedt de mogelijkheid aan om gecompenseerd te worden voor frequente vertragingen op je vast traject. Je moet er uiteraard een heel klein beetje moeite voor doen. Ik heb het net even opgezocht hoe dat in zijn werk gaat en echt veel tijd kruipt daar volgens mij niet in hoor.
probleem is dat je:
- de treinnummer moet weten. Dat weet je als je continu dezelfde trein neemt, maar "zelfs" ik ken niet alle treinnummers van de treinen die ik neem (en dat voor een cijferfetisjist)
- je ook het aantal minuten vertraging moet opgeven. Dat moet je dus exact opzoeken én kan je tot 1 dag na datum.

Compensatie was op je "elektronische portefeuille" van de NMBS. Op zich geen probleem dat je hiermee enkel NMBS producten kon kopen, maar dit kon enkel aan een loket en niet aan een automaat. Bij mijn weten is dit nog steeds zo, zelfs nadat ze zoveel loketten afgeschaft hebben...
denk wel dat dit nu al mogelijk is via gsm, ik dacht dat ik toch ooit online mijn e-portefeuille gebruikt heb.

een werknemer van de NMBS die zelf nog nooit de NMBS gebruikt heeft, ga je moeilijk vinden.
en vrouwtje theelepel is treinbegeleidster, dus haar werk ís de NMBS gebruiken.
hij heeft het over dat document om compensaties in te geven.

denk wel dat dit nu al mogelijk is via gsm, ik dacht dat ik toch ooit online mijn e-portefeuille gebruikt heb.
Is al een verbetering moest dat mogelijk zijn, maar nog steeds niet optimaal dat dit aan de automaten niet kan. Zeker sinds een hoop loketten vervangen zijn door automaten.

probleem is dat je:
- de treinnummer moet weten. Dat weet je als je continu dezelfde trein neemt, maar "zelfs" ik ken niet alle treinnummers van de treinen die ik neem (en dat voor een cijferfetisjist)
- je ook het aantal minuten vertraging moet opgeven. Dat moet je dus exact opzoeken én kan je tot 1 dag na datum.
Als je naar de website gaat voor het vertragingsattest kan je op treinnummer zoeken of zoeken via een station en een tijdspanne.
Nu kan je tot 7 dagen terug gaan. Je krijgt dan het treinnummer en het traject van de trein te zien met de aankomst en vertrektijd van elke halte, plus de vertraging per halte en ook als er haltes afgeschaft zijn.

Als je wil leg ik je wel eens uit hoe je kan weten wat het treinnummer van je trein is.

Laat mij raden, je werkt bij de NMBS maar hebt het zelf nog nooit gebruikt?

Ik heb dat een tijd geleden geregeld ingevuld, mee gestopt omdat het teveel moeite was. Dit is elke keer afgekeurd en via de ombudsdienst moeten gaan. Een bloemlezing van wat er voorgevallen is:
  • Eerst keer heb ik de werkelijke vertragingen ingevuld, namelijk wanneer ik toekwam in het station. Afgekeurd omdat het niet overeen kwam met hun cijfers...
  • De keer erna (was nog met de oude routeplanner die makkelijk raadpleegbaar was en waar je terug kon gaan in de tijd voor gereden ritten!) een script geschreven sinds ik toch dagelijks dezelfde trein pakte. Die hield automatisch de vertragingen bij op mijn traject op basis van de routeplanner van de NMBS. Afgekeurd omdat het niet overeen kwam met hun cijfers...
  • Volgende keer maar het script aangepast. Nu hield het automatisch de vertragingen bij op mijn traject + een pdf van de printout op basis van de routeplanner van de NMBS! Bundeltje van 200+ blz afgegeven aan het loket. Afgekeurd omdat het niet overeen kwam met hun cijfers...

En dan nog de praktische problemen ermee toen:
Kon enkel afgegeven worden in een loket, op papier...
Compensatie was op je "elektronische portefeuille" van de NMBS. Op zich geen probleem dat je hiermee enkel NMBS producten kon kopen, maar dit kon enkel aan een loket en niet aan een automaat. Bij mijn weten is dit nog steeds zo, zelfs nadat ze zoveel loketten afgeschaft hebben...
Als je nu online gaat kijken voor je vertragingsattest kan je de minuten vertraging zien die de nmbs hanteert. Zie ook mijn post hierboven.

Op dit ogenblik kan je je vertragingen doorgeven online via MyNmbs of via een formulier dat je print en afgeeft aan de loketten.

Ik heb idd nog nooit gebruik gemaakt van dit systeem maar mijn broer pendelde tot voor kort wekelijks naar Brussel met regelmatig een hoop vertragingen en frustraties en hij kon regelmatig dat indienen en kreeg altijd zijn compensatie zonder dat het hem veel moeite kostte. (Naar zijn mening).

Als je naar de website gaat voor het vertragingsattest kan je op treinnummer zoeken of zoeken via een station en een tijdspanne.
Nu kan je tot 7 dagen terug gaan. Je krijgt dan het treinnummer en het traject van de trein te zien met de aankomst en vertrektijd van elke halte, plus de vertraging per halte en ook als er haltes afgeschaft zijn.

Als je wil leg ik je wel eens uit hoe je kan weten wat het treinnummer van je trein is.
Ik kan ze allemaal opzoeken hoor :). Maar je ziet het echt niet allemaal, ik heb ook al treinen gehad die deels afgeschaft werden en die er niet in staan.

Is trouwens héél vreemd dat jej maar tot 7 dagen geleden kan terugkijken, terwijl ik dat graag 1 keer per maand allemaal zou invullen (zeker als het iedere keer maar 15 minuten vertraging is, hou je dat niet iedere keer bij).

Nu, bij mijn zijn vertragingen zelden.

Als je nu online gaat kijken voor je vertragingsattest kan je de minuten vertraging zien die de nmbs hanteert. Zie ook mijn post hierboven.

Op dit ogenblik kan je je vertragingen doorgeven online via MyNmbs of via een formulier dat je print en afgeeft aan de loketten.
Dan is het systeem al verbeterd ten opzichte van vroeger, maar nog steeds niet optimaal en omslachtig. En kruipt meer tijd in dan je denkt om dit allemaal op te zoeken en dat dan ook nog eens dagelijks/wekelijks te doen...

Nog een leuke (die indertijd op 9lives met behulp van @MiniJeffrey uitgeklaard is als ik mij niet vergis, kan altijd eens door het archief zoeken):
Vertraging van 60+ minuten dus kan als éénmalige compensatie ingediend worden en niet het formulier van 6maand. Echter waren alle vertragingscijfers (zowel NMBS als infrabel, want als ik mij niet vergis was de reisplanner toen nog in beheer van infrabel) foutief minder dan een kwartier. Waar ik toen dus achtergekomen ben: de sensor die "aankomst station" registreert ligt een bepaalde afstand (ongeveer een kilometer in dit geval) buiten het station. Mijn trein was in panne gevallen tussen die sensor en het station en heeft daar een hele tijd stilgestaan...

Mjah. Mij ga je niet horen zeggen dat het allemaal makkelijk te doen is en dat je vlot gecompenseerd wordt.
Naar mijn inziens proberen ze het wel makkelijker en toegankelijker te maken.
Maar er is zeker nog ruimte voor verbetering. 🤷

Soms stel ik mij vragen bij het voortbestaan van de NMBS, hoelang zullen mensen nog de trein nemen als het altijd vertraging heeft. Ik heb heel dit jaar al de trein genomen, en dit was niet echt zo een prettige ervaring. Overvolle treinen, vertragingen, stakingen. In vergelijking met iemand anders vallen mijn ervaringen nog mee. Ik begrijp bijvoorbeeld wel waarom ze staken en heb daar respect voor, maar er voor zorgen dat we niet naar school geraken levert niet veel compassie op bij mensen.

Ik had ooit van een oude forumgebruiker een script die dat allemaal "scrapete" en waar ik de vertragingen wel kon uit halen. Maar werkte met python (kon het niet zelf installeren op pc) én ben het kwijt :(.

De treinnummer staat er letterlijk op als je op u traject drukt in de app...

Naast IC,L,S staat de treinnummer.

Gisteren ook half uur later thuis doordat er ne slimme tegen een slagboom heeft gereden. Leuk is anders maar hier kan nmbs ook niets aan doen
Screenshot-20230421-104702-Hyper-Rail.jpg

Laatst bewerkt:
Ik had ooit van een oude forumgebruiker een script die dat allemaal "scrapete" en waar ik de vertragingen wel kon uit halen. Maar werkte met python (kon het niet zelf installeren op pc) én ben het kwijt :(.
Dat was mogelijks dat van mij :P

De treinnummer staat er letterlijk op als je op u traject drukt in de app...
Verwachtingen <> realiteit.
En doe het nu eens met vertragingen en een overstap of een (deels) afgeschafte trein waar je in een ander station moet zoeken naar de trein om je traject mee verder te zetten. Dan ben je niet bezig met welke trein je exact neemt om je traject verder te zetten, je wilt er gewoon geraken.

Er was vroeger ook een website die alle treinvertragingen bijhield, die is helaas off-line.
Ik kan me ook niet echt een reden bedenken waarom dat in de routeplanner niet terug te vinden is (later dan een dag) of vertragingsattesten niet langer dan 7 dagen teruggaan. De enige reden waar ik kan op komen is mensen het zo moeilijk mogelijk maken en zo ontransparant mogelijk zijn?

Bij een alternatieve dienstregeling verdwijnen de orginele treinen ook uit de routeplanner, ze worden niet als afgeschaft aangeduid. Dit vermoedelijk ook om nog extra zand in de ogen te strooien en het nog moeilijker te maken de vertraging te berekenen?

Dat was mogelijks dat van mij :p

Verwachtingen <> realiteit.
En doe het nu eens met vertragingen en een overstap of een (deels) afgeschafte trein waar je in een ander station moet zoeken naar de trein om je traject mee verder te zetten. Dan ben je niet bezig met welke trein je exact neemt om je traject verder te zetten, je wilt er gewoon geraken.
Zeg dan gewoon dat je er geen moeite wilt in steken wat perfect kan. Onthouden om wat uur waar je bent opgestapt en afgestapt die dag is het zo moeilijk niet om te weten te komen welke trein je genomen hebt. Je kan perfect savonds in de app Leuven > Brussel Zuid intikken en ongeveer het uur en je zal meteen u trein te zien krijgen.

Helft hier heeft bachelor , master in ICT maar ola als we een app moeten gebruiken van nmbs dan zijn we ineens ongeletterd in app gebruik.

Zeg dan gewoon dat je er geen moeite wilt in steken wat perfect kan. Onthouden om wat uur waar je bent opgestapt en afgestapt die dag is het zo moeilijk niet om te weten te komen welke trein je genomen hebt. Je kan perfect savonds in de app Leuven > Brussel Zuid intikken en ongeveer het uur en je zal meteen u trein te zien krijgen.

Helft hier heeft bachelor , master in ICT maar ola als we een app moeten gebruiken van nmbs dan zijn we ineens ongeletterd in app gebruik.
Waarom is iedereen die voor de NMBS werkt toch zo defensief hierover? Bijna alle gebruikers zeggen dat het omslachtig is en soms moeilijk/niet achterhaalbaar. Maar volgens de werknemers van de NMBS is het allemaal zo moeilijk niet en willen we gewoon geen moeite doen...

Leuven > Brussel Zuid is het probleem niet. Dat is gewoon een voorbeeld die jij pakt om het makkelijk te maken. Pak deze situatie eens en zeg mij hoe makkelijk het is:
Aalst > Brussel-Noord in de ochtendspits. Algemene problemen op dat stuk van het net om gelijk welke reden. Treinen in Aalst hebben allemaal vertraging of afgeschaft. Je springt op de eerste die tenminste tot Denderleeuw geraakt. Zelfde verhaal in Denderleeuw, heel het bord rood met vertragingen en afschaffingen. Je springt op de eerste trein richting Brussel. Rijdt niet verder dan Brussel-Zuid. Zelfde verhaal in Brussel-Zuid, heel het bord rood. Je springt op de eerste trein die naar Brussel-Noord gaat.
En kom nu niet af dat het een hypothetische situatie is, valt geregeld voor...

Sorry hoor, maar als ik op tijd op mijn werk wil geraken is mijn laatste zorg welk nummerke de trein die ik neem heeft. En dat zou allemaal ook ni zo moeilijk moeten zijn. Problemen op het net > compensatie. Niet neuten over of het nu 14 of 15minuten vertraging is op basis van waar de sensor zit of welke trein het nu exact was. Klantgerichtheid mag ook een beetje.

Voor mensen met een "Standard Abonnement": mag je enkel dezelfde stations gebruiken? Of mag je bv. ook op-/afstappen in Brussel-Zuid i.p.v. Brussel-Noord en/of af-/opstappen in Antwerpen-Centraal i.p.v. Berchem?

Voor mensen met een "Standard Abonnement": mag je enkel dezelfde stations gebruiken? Of mag je bv. ook op-/afstappen in Brussel-Zuid i.p.v. Brussel-Noord en/of af-/opstappen in Antwerpen-Centraal i.p.v. Berchem?
Ja mag. Zone Brussel, Zone Antwerpen, ...

De NMBS zou perfect de vertragingen op lange termijn kunnen zichtbaar maken voor klanten, maar ze doen het niet (meer).
Ze zouden perfect de échte vertragingen kunnen ingeven, maar ze doen het niet.

Dan kan je als klant nog proberen je vertragingen van 15 minuten of 30 minuten noteren, maar als de NMBS dan de cijfers vervalst door te zeggen: 13 minuten in plaats van 15 minuten en daardoor heel je lijst afkeurt... tja.

Ik vraag om die reden enkel compensatie aan bij vertragingen van 60 minuten of meer. Dit gaat mij niet om het geld, wel om het principe.
Zeker dat van de toiletten bij immense vertragingen, drinkwater voorzien op warme zomerdagen bij opnieuw immense vertragingen soms terwijl oude brol-treinen géén airco hebben.

Ik zou méér tevreden zijn indien de NMBS daarbij andere compensatie zou voorzien dan geld, bv. gratis treintickets of dergelijke voor andere routes (kost hun uiteindelijk ook geld, maar minder).

Gewone NMBS werknemers treffen daarbij géén schuld. Het zijn beleidskeuzes die gewoon onvriendelijk zijn voor de reizigers.
Treinen inkorten voor reizigers die rekenen op een trein die verder rijdt, reizigers soms zelfs dumpen in een klein stationnetje zonder enige info of en wanneer er vervangbussen komen en dan zie je reizigers naar familie, vrienden, etc. bellen... als je op dat moment bij niemand terecht kan sta je daar...

Terug
Bovenaan