Het NMBS topic

Deze morgen gelukkig op tijd in de Noord toegekomen en dan te voet naar het werk gegaan - maar iets later dan normaal toegekomen.
Ben benieuwd naar de avondspits, misschien straks toch een uurtje vroeger naar huis gaan om de spits te vermijden.

En onze trein staat stil in Diegem.

Er scheelt niks aan, maar die voor ons heeft panne en daarom kunnen wij ook nie verder rijden. Wat een gedoe

Hasselt = eindstation.

Sukkelaars

Weeral?
Ik heb dat maandag én dinsdag meegemaakt, gisteren en vandaag thuiswerk.

Het lijkt gewoon de nieuwe standaardmethode van de NMBS te zijn. Vertragingen maskeren door 't eindstation in te korten, en reizigers die verder moeten reizen op dezelfde lijn treffen met meer vertraging zonder compensatie of deftige aansluiting.

En onze trein staat stil in Diegem.

Er scheelt niks aan, maar die voor ons heeft panne en daarom kunnen wij ook nie verder rijden. Wat een gedoe
Trein 1714 met defect etcs uitrusting. Jij had trein 2214 neem ik aan?

Deze word beperkt zodat hij op de terug rit in Hasselt op tijd vertrekt anders is hem voor rest van de avond te laat aan rijden.

Laatst bewerkt:
Weeral?
Ik heb dat maandag én dinsdag meegemaakt, gisteren en vandaag thuiswerk.

Het lijkt gewoon de nieuwe standaardmethode van de NMBS te zijn. Vertragingen maskeren door 't eindstation in te korten, en reizigers die verder moeten reizen op dezelfde lijn treffen met meer vertraging zonder compensatie of deftige aansluiting.
Ja blijkbaar.
Deze week 1 dag de trein en ik heb weer prijs.

Trein 1714 met defect etcs uitrusting. Jij had trein 2214 neem ik aan?

Deze word beperkt zodat hij op de terug rit in Hasselt op tijd vertrekt anders is hem voor rest van de avond te laat aan rijden.
2214 inderdaad.

Wat er voor de rest gebeurd boeit mij eerlijk gezegd nie zoveel en gelukkig moest ik maar in Hasselt zijn..

Grappige is dat wij in Diegem stonden en er langs 2 kanten (ene zelfde kant uit, de andere richting Brussel) wel gewoon treinen bleven rijden.

Ja blijkbaar.
Deze week 1 dag de trein en ik heb weer prijs.

2214 inderdaad.

Wat er voor de rest gebeurd boeit mij eerlijk gezegd nie zoveel en gelukkig moest ik maar in Hasselt zijn..

Grappige is dat wij in Diegem stonden en er langs 2 kanten (ene zelfde kant uit, de andere richting Brussel) wel gewoon treinen bleven rijden.
Dat is omdat u trein vlak achter de andere was. In Diegem zijn 4 sporen maar als je er vlak achter zijt zonder wissels kun je de defecte trein niet voorbij.

Treinen met teveel vertraging worden regelmatig beperkt zodat de volgende rit wel op tijd kan rijden. Vertragingen kan je altijd online ingegeven en vanaf x aantal minuten krijg je dan compensatie.
En ivm deftige aansluitingen ja daar moet ik je gelijk geven, dat loopt veel te vaak helemaal mis. :-/

Treinen met teveel vertraging worden regelmatig beperkt zodat de volgende rit wel op tijd kan rijden. Vertragingen kan je altijd online ingegeven en vanaf x aantal minuten krijg je dan compensatie.
En ivm deftige aansluitingen ja daar moet ik je gelijk geven, dat loopt veel te vaak helemaal mis. :-/
Vanaf x aantal vertragingen van 10 of 15 minuten (volgens de NMBS) binnen de 6 maand..

Heb ik niets aan als mijn vertraging van oorspronkelijk 25 minuten opgeblazen wordt tot meer dan 50 omdat ik moet wachten en overstappen op een volgende trein en de NMBS vertragingen pas vergoedt vanaf 60 minuten, of je al een hele boekhouding moet gaan bijhouden van kwartiertjes of halfuurtjes. Weet niet of dat met een Flex-abonnement zelfs nog gaat, een vergoeding vragen, want uiteindelijk is het ook maar symbolisch.

Ingekorte of afgeschafte trein zou volledig vergoed moeten worden. Reken de vergoeding maar door aan de idioten die op de sporen zijn gaan lopen in Brussel dinsdag (maar goed, in de praktijk vaak moeilijk natuurlijk...).
Minste wat ik zou verwachten zijn dan gratis toiletten in het station waar je gedumpt wordt, nu mag je nog een muntje inwerpen. Zeker bij vertraging zou dat gratis moeten zijn. Waterfonteintjes in plaats van betalende automaten zouden bij warmer meer ook welkom zijn, want ik voorzie me wel op een treinreis van de geplande duur, niet op zomaar een extra uur onderweg.

Heb ik niets aan als mijn vertraging van oorspronkelijk 25 minuten opgeblazen wordt tot meer dan 50 omdat ik moet wachten en overstappen op een volgende trein en de NMBS vertragingen pas vergoedt vanaf 60 minuten, of je al een hele boekhouding moet gaan bijhouden van kwartiertjes of halfuurtjes. Weet niet of dat met een Flex-abonnement zelfs nog gaat, een vergoeding vragen, want uiteindelijk is het ook maar symbolisch.
Nmbs biedt de mogelijkheid aan om gecompenseerd te worden voor frequente vertragingen op je vast traject. Je moet er uiteraard een heel klein beetje moeite voor doen. Ik heb het net even opgezocht hoe dat in zijn werk gaat en echt veel tijd kruipt daar volgens mij niet in hoor.
Ingekorte of afgeschafte trein zou volledig vergoed moeten worden. Reken de vergoeding maar door aan de idioten die op de sporen zijn gaan lopen in Brussel dinsdag (maar goed, in de praktijk vaak moeilijk natuurlijk...).
Minste wat ik zou verwachten zijn dan gratis toiletten in het station waar je gedumpt wordt, nu mag je nog een muntje inwerpen. Zeker bij vertraging zou dat gratis moeten zijn. Waterfonteintjes in plaats van betalende automaten zouden bij warmer meer ook welkom zijn, want ik voorzie me wel op een treinreis van de geplande duur, niet op zomaar een extra uur onderweg

En afgeschafte of beperkte treinen volledig vergoeden... De werkgevers die het merendeel van de pendelaars hun abonnementen betalen zullen er blij mee zijn.
Helaas is dit niet realistisch en zou het de schuldenberg alleen maar vergroten.

En wat betreft de gratis wc's tja daar mag je de reizigers/pendelaars voor bedanken. De wc's worden in de stations gesloten of betalend gemaakt doordat er teveel vandalisme is of mensen die er maar niet in slagen een toilet proper achter te laten, of verstoppen, de wc rollen mee naar huis nemen,...

En wat betreft de gratis wc's tja daar mag je de reizigers/pendelaars voor bedanken. De wc's worden in de stations gesloten of betalend gemaakt doordat er teveel vandalisme is of mensen die er maar niet in slagen een toilet proper achter te laten, of verstoppen, de wc rollen mee naar huis nemen,...
ik snap u he, maar op de luchthaven is dat óók, en die WC's zijn permanent open, gratis, en goed onderhouden (en zelfs gemoderniseerd).
maar goed: overheidsgeld vs privé, da's anders.

ik snap u he, maar op de luchthaven is dat óók, en die WC's zijn permanent open, gratis, en goed onderhouden (en zelfs gemoderniseerd).
maar goed: overheidsgeld vs privé, da's anders.
Ja maar hoe vaak zie je daar een poetsploeg passeren om dat allemaal zo proper te houden?
Dat is jammer genoeg niet haalbaar voor de meeste stations.
Ik zou het ook veel liever anders zien.

Moesten de minuten vertraging nog kloppen op de website van de nmbs kon ge een excel bijhouden.

15 werkelijke minuten is 13 op hun attest.
11 minuten zijn er vaak 8 of 9

Ik ben trouwens nog steeds aan het wachten op de terugbetaling van mijn parkingkosten van de paasvakantie..

Nmbs biedt de mogelijkheid aan om gecompenseerd te worden voor frequente vertragingen op je vast traject. Je moet er uiteraard een heel klein beetje moeite voor doen. Ik heb het net even opgezocht hoe dat in zijn werk gaat en echt veel tijd kruipt daar volgens mij niet in hoor.
Laat mij raden, je werkt bij de NMBS maar hebt het zelf nog nooit gebruikt?

Ik heb dat een tijd geleden geregeld ingevuld, mee gestopt omdat het teveel moeite was. Dit is elke keer afgekeurd en via de ombudsdienst moeten gaan. Een bloemlezing van wat er voorgevallen is:
  • Eerst keer heb ik de werkelijke vertragingen ingevuld, namelijk wanneer ik toekwam in het station. Afgekeurd omdat het niet overeen kwam met hun cijfers...
  • De keer erna (was nog met de oude routeplanner die makkelijk raadpleegbaar was en waar je terug kon gaan in de tijd voor gereden ritten!) een script geschreven sinds ik toch dagelijks dezelfde trein pakte. Die hield automatisch de vertragingen bij op mijn traject op basis van de routeplanner van de NMBS. Afgekeurd omdat het niet overeen kwam met hun cijfers...
  • Volgende keer maar het script aangepast. Nu hield het automatisch de vertragingen bij op mijn traject + een pdf van de printout op basis van de routeplanner van de NMBS! Bundeltje van 200+ blz afgegeven aan het loket. Afgekeurd omdat het niet overeen kwam met hun cijfers...

En dan nog de praktische problemen ermee toen:
Kon enkel afgegeven worden in een loket, op papier...
Compensatie was op je "elektronische portefeuille" van de NMBS. Op zich geen probleem dat je hiermee enkel NMBS producten kon kopen, maar dit kon enkel aan een loket en niet aan een automaat. Bij mijn weten is dit nog steeds zo, zelfs nadat ze zoveel loketten afgeschaft hebben...

Terug
Bovenaan