Het NMBS topic

Je mag in stations afstappen tussen u begin en eind halte hebt tenslotte betaald voor heel het traject.

Als je Leuven> Brussel Noord betaald hebt mag je niet in Zuid afstappen.

Als je Leuven> Brussel Zuid betaald hebt mag je wel in noord of centraal afstappen.

Idem voor Antwerpen

Als je Lier> Antwerpen Centraal betaald hebt mag je in Berchem afstappen omgekeerd niet.
Niet waar. Stations binnen dezelfde zone tellen als eenzelfde tariefpunt. Op je abonnement zal ook nooit "Berchem" staan maar "zone Antwerpen". Prijs is gelijk als je eindstation Antwerpen-Zuid of Noorderdokken is.

Vorige zomer in Noorwegen had onze trein iets meer dan een uur vertraging. Op een website ons boekingsnummer ingegeven en ons rekeningnummer. Paar dagen later hadden ze de helft van de ticketprijs teruggestort.
Zo kan het ook...

Ah das mij verteld door collega's. Wat me ook wel logisch leek.
Klopt enkel als het niet over zones gaat: je mag je bestemming niet voorbijrijden.
Een zone is een aantal stations en/of stopplaatsen gegroepeerd in één tariefpunt.

Je mag in stations afstappen tussen u begin en eind halte hebt tenslotte betaald voor heel het traject.

Als je Leuven> Brussel Noord betaald hebt mag je niet in Zuid afstappen.

Als je Leuven> Brussel Zuid betaald hebt mag je wel in noord of centraal afstappen.

Idem voor Antwerpen

Als je Lier> Antwerpen Centraal betaald hebt mag je in Berchem afstappen omgekeerd niet.
En dan nog foute informatie geven ook...

NMBS werkt met zones voor bepaalde steden. Voor Brussel & Antwerpen zit hier vrij veel in. Maakt niet uit, je koopt een ticket naar die zone. Maar vinden welke stations allemaal wel of niet in die zone zitten is ook niet meer makkelijk te achterhalen... Stond vroeger ergens verstopt op de site, nu vind ik het niet eens meer terug. Denk dat dit de makkelijkste manier is om ze te vinden, maar geen idee hoe up-to-date deze zijn:

Klopt enkel als het niet over zones gaat: je mag je bestemming niet voorbijrijden.
Ik had over u reis onderbreken tussen u begin en eind punt en dat mag wel. Zelf wist ik niet dat met zones was dus hiervoor mijn excuses
Screenshot-20230421-111223-Word.jpg

NMBS werkt met zones voor bepaalde steden. Voor Brussel & Antwerpen zit hier vrij veel in. Maakt niet uit, je koopt een ticket naar die zone. Maar vinden welke stations allemaal wel of niet in die zone zitten is ook niet meer makkelijk te achterhalen... Stond vroeger ergens verstopt op de site, nu vind ik het niet eens meer terug. Denk dat dit de makkelijkste manier is om ze te vinden, maar geen idee hoe up-to-date deze zijn:
Ik had het over reisonderbreking en dacht hij dat wou bedoelen. Sorry voor het misverstand. Fouten maken is menselijk maar als je personeel bent van NMBS mag dat dus niet.

Ik heb de link naar de FAQ intussen al 2x gepost, is de tweede hit op google na die wiki-link.
Best eenvoudig te vinden hoor.
De officiele versie in het lexicon, in de vervoersvoorwaarden die onderaan elke pagina gelinkt staan. https://belgiantrain.be/nl/support/terms-and-conditions-for-transport

Ik had over u reis onderbreken tussen u begin en eind punt en dat mag wel. Zelf wist ik niet dat met zones was dus hiervoor mijn excuses
Dat mag inderdaad ook, ook buiten de zones. Binnen een zone mag er meer :)
Zelf veel gebruik van gemaakt om naar de luchthaven te gaan met mijn door het werk betaald abonnement Antwerpen-Limburg:fingerguns:
Enkel Diabolo-toeslag betalen (als de poortjes werken).

Ik heb de link naar de FAQ intussen al 2x gepost, is de tweede hit op google na die wiki-link.
Best eenvoudig te vinden hoor.
De officiele versie in het lexicon, in de vervoersvoorwaarden die onderaan elke pagina gelinkt staan. https://belgiantrain.be/nl/support/terms-and-conditions-for-transport
Die via da FAQ kwamen niet boven op google bij mij, thx om die te linken :)
Een PDF downloaden om de lexicon te raadplegen is ook hoe het vroeger weggestoken zat. Vind ik nog steeds weggestoken ;)

Ik had het over reisonderbreking en dacht hij dat wou bedoelen. Sorry voor het misverstand. Fouten maken is menselijk maar als je personeel bent van NMBS mag dat dus niet.
Eerder omgekeerd. Direct afgeven als reizigers klagen over iets, maar als jij iets verkeerd zegt is het "oei, misverstand, kan gebeuren"...
Kan je ook eens antwoorden op de situatie in deze post?

Waarom is iedereen die voor de NMBS werkt toch zo defensief hierover? Bijna alle gebruikers zeggen dat het omslachtig is en soms moeilijk/niet achterhaalbaar. Maar volgens de werknemers van de NMBS is het allemaal zo moeilijk niet en willen we gewoon geen moeite doen...

Leuven > Brussel Zuid is het probleem niet. Dat is gewoon een voorbeeld die jij pakt om het makkelijk te maken. Pak deze situatie eens en zeg mij hoe makkelijk het is:
Aalst > Brussel-Noord in de ochtendspits. Algemene problemen op dat stuk van het net om gelijk welke reden. Treinen in Aalst hebben allemaal vertraging of afgeschaft. Je springt op de eerste die tenminste tot Denderleeuw geraakt. Zelfde verhaal in Denderleeuw, heel het bord rood met vertragingen en afschaffingen. Je springt op de eerste trein richting Brussel. Rijdt niet verder dan Brussel-Zuid. Zelfde verhaal in Brussel-Zuid, heel het bord rood. Je springt op de eerste trein die naar Brussel-Noord gaat.
En kom nu niet af dat het een hypothetische situatie is, valt geregeld voor...

Sorry hoor, maar als ik op tijd op mijn werk wil geraken is mijn laatste zorg welk nummerke de trein die ik neem heeft. En dat zou allemaal ook ni zo moeilijk moeten zijn. Problemen op het net > compensatie. Niet neuten over of het nu 14 of 15minuten vertraging is op basis van waar de sensor zit of welke trein het nu exact was. Klantgerichtheid mag ook een beetje.
Jullie hebben recht van klagen over de vertraging, ik ondervind die zelfs dagelijks en geloof me ik zou ook liever hebben dat alles vlot verliep minder werk voor mij en er nie elke dag idioten de spoorweg oversteken, het materiaal op geen klote trekt. Zelf had ik gisteren om 18u07 gedaan ben om 20u15 thuis geraakt doordat er een idioot een slagboom had afgereden.

Dat de formulieren mss moeilijk in te vullen zijn daar kan ik niet over spreken want heb ze nog nooit gebruikt. Het ging over het feit dat het o zo moeilijk is om een treinnr op te zoeken dit duur wel geteld max 2min. (Kan je al doen terwijl je op die trein zit)

Ergens is het logisch dat nmbs de vertraging neemt die geregistreerd word door het baken van aankomst en niet wat de reiziger doorgeeft want dan geeft de ene 10min op en de andere is ne visser en die maakt er 17min van.

U vertragingen van Aalst begrijp ik maar al te goed doe het vaak de rit naar De Panne. Iedereen wilt in Brussel geraken maar als er maar 10 treinen door ne tunnel geraken en door vertragingen moeten er op dat tijdstip 16 treinen door dan lukt niet en de politiek wilt maar meer en meer treinen door de Noord -Zuid terwijl er geen plaats is.

Jullie hebben recht van klagen over de vertraging, ik ondervind die zelfs dagelijks en geloof me ik zou ook liever hebben dat alles vlot verliep minder werk voor mij en er nie elke dag idioten de spoorweg oversteken, het materiaal op geen klote trekt. Zelf had ik gisteren om 18u07 gedaan ben om 20u15 thuis geraakt doordat er een idioot een slagboom had afgereden.

Dat de formulieren mss moeilijk in te vullen zijn daar kan ik niet over spreken want heb ze nog nooit gebruikt. Het ging over het feit dat het o zo moeilijk is om een treinnr op te zoeken dit duur wel geteld max 2min. (Kan je al doen terwijl je op die trein zit)

Ergens is het logisch dat nmbs de vertraging neemt die geregistreerd word door het baken van aankomst en niet wat de reiziger doorgeeft want dan geeft de ene 10min op en de andere is ne visser en die maakt er 17min van.

U vertragingen van Aalst begrijp ik maar al te goed doe het vaak de rit naar De Panne. Iedereen wilt in Brussel geraken maar als er maar 10 treinen door ne tunnel geraken en door vertragingen moeten er op dat tijdstip 16 treinen door dan lukt niet en de politiek wilt maar meer en meer treinen door de Noord -Zuid terwijl er geen plaats is.
Ontken ik allemaal niet, maar geef nu eerlijk toe: is het in die situatie dat ik aankaartte nog altijd zo makkelijk om trein nummers op te zoeken als je deed uitschijnen? En is dat dan nog iets dat je van de reizigers verwacht in die situatie?

Moesten de minuten vertraging nog kloppen op de website van de nmbs kon ge een excel bijhouden.

15 werkelijke minuten is 13 op hun attest.
11 minuten zijn er vaak 8 of 9

Ik ben trouwens nog steeds aan het wachten op de terugbetaling van mijn parkingkosten van de paasvakantie..

Stuur me gerust via pm eens de treinen + data + uw aankomststation, ik wil gerust eens in onze systemen kijken wat de "echte" vertraging is. De vertraging gedetecteerd door onze automatische systemen.

Dan is het systeem al verbeterd ten opzichte van vroeger, maar nog steeds niet optimaal en omslachtig. En kruipt meer tijd in dan je denkt om dit allemaal op te zoeken en dat dan ook nog eens dagelijks/wekelijks te doen...

Nog een leuke (die indertijd op 9lives met behulp van @MiniJeffrey uitgeklaard is als ik mij niet vergis, kan altijd eens door het archief zoeken):
Vertraging van 60+ minuten dus kan als éénmalige compensatie ingediend worden en niet het formulier van 6maand. Echter waren alle vertragingscijfers (zowel NMBS als infrabel, want als ik mij niet vergis was de reisplanner toen nog in beheer van infrabel) foutief minder dan een kwartier. Waar ik toen dus achtergekomen ben: de sensor die "aankomst station" registreert ligt een bepaalde afstand (ongeveer een kilometer in dit geval) buiten het station. Mijn trein was in panne gevallen tussen die sensor en het station en heeft daar een hele tijd stilgestaan...
Die "sensor" is het inritsein van het station, daar wordt het moment dat de trein passeert geregistreerd en die vertraging is de vertraging die telt voor aankomst. Hetzelfde principe aan het vertreksein, het moment dat de trein dat sein passeert is de officiële vertraging bij vertrek.

Waarom is iedereen die voor de NMBS werkt toch zo defensief hierover?
Omdat iedereen constant zaagt en op ons kap zit. 99% voor zaken waar wijzelf geen fuck mee te maken hebben, niets aan kunnen doen, of ons zelf aan doodergeren.

De NMBS zou perfect de vertragingen op lange termijn kunnen zichtbaar maken voor klanten, maar ze doen het niet (meer).
Ze zouden perfect de échte vertragingen kunnen ingeven, maar ze doen het niet.

Zie hierboven, m'n 1e antwoord aan the_fox. NMBS baseert zich op de data uit die registratiepunten. Maar 9/10 als een trein met 7 minuten vertraging aan dat registratiepunt passeert, zal die ook met 7 minuten vertraging aan het perron toekomen. Dat jij dan bvb 2 minuten nodig hebt om af te stappen en die meerekent bij uw vertraging kan NMBS niet aan doen.

We gaan het binnenkort leren. (hopelijk telt dit ook voor het management. Die mogen dan een reeks boeken voorbereiden waar George RR Martin jaloers op gaat zijn qua aantal pagina's.

Ontken ik allemaal niet, maar geef nu eerlijk toe: is het in die situatie dat ik aankaartte nog altijd zo makkelijk om trein nummers op te zoeken als je deed uitschijnen? En is dat dan nog iets dat je van de reizigers verwacht in die situatie?
U geval mss wel ja maar 90% van de gebruikers neemt 1 max 2 trein en dat zou toch zo moeilijk niet moeten zijn om de "treinnummer" op te zoeken.

We gaan het binnenkort leren. (hopelijk telt dit ook voor het management. Die mogen dan een reeks boeken voorbereiden waar George RR Martin jaloers op gaat zijn qua aantal papagina's.
Dan zijn ze verwonderd dat we met personeels te kort zitten overal als we iedereen van die opleidingen gaan geven. Kan artikel niet lezen maar ik neem aan dat het niet voor het voetvolk zal zijn.

U geval mss wel ja maar 90% van de gebruikers neemt 1 max 2 trein en dat zou toch zo moeilijk niet moeten zijn om de "treinnummer" op te zoeken.
Normaal is dat een rechtstreekse trein, en nam ik dagelijks dezelfde (of 1 vroeger), al die nummers kende ik vanbuiten :P
Maar de rechtstreekse treinen zijn niet de probleemgevallen... Heel de discussie is begonnen met ook een geval van een gedeeltelijk afgeschafte trein. En daar ging het toch over, over het compensatieformulier bij vertragingen? Iets dat vooral een ergernis is in die 10% van de gevallen. Maar die 10% telt natuurlijk wel op in absolute cijfers als we rekening houden met alle reizigers en alle ritten...

Normaal is dat een rechtstreekse trein, en nam ik dagelijks dezelfde (of 1 vroeger), al die nummers kende ik vanbuiten :p
Maar de rechtstreekse treinen zijn niet de probleemgevallen... Heel de discussie is begonnen met ook een geval van een gedeeltelijk afgeschafte trein. En daar ging het toch over, over het compensatieformulier bij vertragingen? Iets dat vooral een ergernis is in die 10% van de gevallen. Maar die 10% telt natuurlijk wel op in absolute cijfers als we rekening houden met alle reizigers en alle ritten...
Ik zou niet weten hoe ik dat formulier invul en welke gegevens nodig zijn.

Zouden in toekomst mss met locatie indien je dat toelaat u exacte traject automatisch in app of formulier moeten kunnen toevoegen dat zou pas makkelijk zijn.

Maar ik word helaas niet betaald om na te denken. 😆

Als ze het voetvolk het zouden laten beslissen in de plaats van mensen op bureaukes in Brussel die nog nooit een trein hebben gezien van dichtbij dan zou het veel vlotter draaien.

Hoe vaak dat we denken god wat hebben ze nu weer uitgevonden. Paar maand geleden nieuw procedure uitgevonden om een sein te sluiten die open staat vroeger was dat bestuurder bellen mag ik het sein sluiten. Nu moeten we daar een formulier eerst voor invullen om dan terug een formulier in te vullen om te mogen vertrekken terwijl het sein al open staat. Ik wil niet weten hoeveel vertraging dit al heeft opgebracht en miserie voor bestuurder want ola als we zouden vertrokken zijn zinder het 2de formulier. Denk dat @Waelvis ervan mee kan spreken over die nieuw procedure.

Laatst bewerkt:
Die "sensor" is het inritsein van het station, daar wordt het moment dat de trein passeert geregistreerd en die vertraging is de vertraging die telt voor aankomst. Hetzelfde principe aan het vertreksein, het moment dat de trein dat sein passeert is de officiële vertraging bij vertrek.

Zie hierboven, m'n 1e antwoord aan the_fox. NMBS baseert zich op de data uit die registratiepunten. Maar 9/10 als een trein met 7 minuten vertraging aan dat registratiepunt passeert, zal die ook met 7 minuten vertraging aan het perron toekomen. Dat jij dan bvb 2 minuten nodig hebt om af te stappen en die meerekent bij uw vertraging kan NMBS niet aan doen.
Maar zelfde als hierboven: allemaal goed en wel dat dit 9/10 hetzelfde is, ik erger mij aan de 10% dat dit niet zo is en dat daar dan moeilijk over gedaan wordt bij compensaties...

Omdat iedereen constant zaagt en op ons kap zit. 99% voor zaken waar wijzelf geen fuck mee te maken hebben, niets aan kunnen doen, of ons zelf aan doodergeren.
Hier toch niet, wij zagen op de "NMBS", niet op personen. En als reizigers kan het ons ook niet schelen wat de schuld van infrabel is en wat van de NMBS. Maar dat is daarom nog steeds niet op iemand persoonlijk gericht.

En ja, ik weet ook dat treinbegeleiders en ander personeel veel op hun kap krijgen waar ze niets mee te maken hebben. Maar dat moet je dan niet naar hier doortrekken. Er wordt niet beschuldigend met de vinger naar jullie gewezen dus er is geen nood om hier zo defensief te doen.

Ik zou niet weten hoe ik dat formulier invul en welke gegevens nodig zijn.

Zouden in toekomst mss met locatie indien je dat toelaat u exacte traject automatisch in app of formulier moeten kunnen toevoegen dat zou pas makkelijk zijn.

Maar ik word helaas niet betaald om na te denken. 😆
Nog zo iets dat ik al meermaals zien terugkomen heb. "Dat gaat allemaal via de app". Dat is de makkelijkheidsoplossing en de eindverantwoordelijkheid bij de reiziger/gebruiker leggen natuurlijk. Ik zie hier tal van problemen mee waar dan ook weer rond gedanst zou worden:
  • Ik weet dat sommige mensen dit niet inzien, maar niet iedereen heeft een smartphone of data abo
  • Privacy, ik zet locatie voor dat soort apps niet aan en nog tal van mensen niet
  • Batterij plat...
  • Geen ontvangst, zoals in sommige stations of het befaamde gat in ontvangst tussen Liedekerke en Brussel-Zuid waar vroeger zelfs de machientjes van de treinbegeleiders geen ontvangst hadden :P

Maar zelfde als hierboven: allemaal goed en wel dat dit 9/10 hetzelfde is, ik erger mij aan de 10% dat dit niet zo is en dat daar dan moeilijk over gedaan wordt bij compensaties...

Hier toch niet, wij zagen op de "NMBS", niet op personen. En als reizigers kan het ons ook niet schelen wat de schuld van infrabel is en wat van de NMBS. Maar dat is daarom nog steeds niet op iemand persoonlijk gericht.

En ja, ik weet ook dat treinbegeleiders en ander personeel veel op hun kap krijgen waar ze niets mee te maken hebben. Maar dat moet je dan niet naar hier doortrekken. Er wordt niet beschuldigend met de vinger naar jullie gewezen dus er is geen nood om hier zo defensief te doen.
Wordt die 1/10 (alle, ik ben vrij zeker dat het minder is) dan niet rechtgezet via de ombudsdienst? Want de standaard pesoon die die aanvragen verwerkt ziet ook gewoon die vertragingen die standaard in het systeem komen natuurlijk. Als die voor elke aanvraag dat zo uitgebreider gaat moeten uitzoeken duurt het jaren tegen dat mensen hun compensatie krijgen.

Ok, dat is dan weer extra werk voor jullie om jullie geld te krijgen natuurlijk.

Wij zijn het intussen al zo gewoon om gezaag te krijgen en ons te moeten verantwoorden dat het een reflex geworden is denk ik.
Want het is onvoorstelbaar waar mensen mee afkomen eens ze horen dat je bij "het spoor" werkt. Ik heb dan gelukkig nog een functie waarbij ik niet in contact kom met "klanten" (alhoewel machinisten ook een stukske kunnen zagen ;) ),

M'n schoonmoeder belde me elke keer ze een trein moest nemen. "Zeg, ik sta hier in het station van huppeldepup, wanneer heb ik een trein naar Zjakkamakka?".

Terug
Bovenaan