Het NMBS topic

Het was me wel het dagje van ingekorte treinen, vertragingen en laattijdige spoorveranderingen. Sheesh.

Brrrrrrrrrrrr

Gisteren nog eens met de trein weggeweest en dat is ook weer voldoende voor een hele tijd.

Traject was: Wevelgen - Kortenberg.

Heenweg: niet veel op aan te merken behalve dat ik 20min later dan gepland ben aangekomen. >2u30 voor ~115km dus. Dan reken ik nog niet de tijd met de fiets tot het station, wachten en het wandelen naar mijn echte bestemming. De schermen op de tweede trein gaven de verwachte aankomsttijd aan (al lang gepasseerd maar niet de echte).

Langs Gent Sint Pieters gepasseerd en vastgesteld dat ze daar nu blijkbaar nog altijd aan het werken zijn (en het ziet er niet naar uit dat het de eerste jaren klaar zal zijn). Voor zover ik me herinner is dat daar al zeker van ergens in 2010 aan de gang.

Terugweg: eerste trein, alles ok, duidelijke aanduidingen overal en schermen werkten correct. Iets later in Brussel Zuid aangekomen en perron van zowel aankomst als vertrek waren gewijzigd en slechts een paar min om over te stappen (kan gebeuren).
Tweede trein was een stap terug in de tijd, geen werkende schermen, geen aankondigingen en lekker donker buiten dus ook heel moeilijk te zien in welk station je nu eigenlijk aankomt (de meeste hebben geen (verlichte) borden met de naam blijkbaar). 3 toiletten geprobeerd, allemaal gesloten.
Overstap in Kortrijk: toiletten sluiten in het station daar blijkbaar om 18u30... Ondertussen was ik ook alweer 2u onderweg (zonder wandelen van mn vertrekpunt).
Derde trein, ook geen toiletten open (2 geprobeerd), wel werkende borden, geen meldingen bij aankomst.
In het eindstation uiteraard ook geen toilet beschikbaar. Dan maar met de billen geknepen naar huis gefietst.

Dat allemaal voor de voordelige prijs van €35 en gelukkig heb ik dan nog geen €8 parking moeten betalen...

Terwijl de vertragingen oplopen en het aantal geschrapte treinen piekt, moest de NMBS deze week opnieuw treinen schrappen omdat een brokstuk van een NMBS-gebouw op de sporen in Brussel was gevallen.

🥸

Terwijl de vertragingen oplopen en het aantal geschrapte treinen piekt, moest de NMBS deze week opnieuw treinen schrappen omdat een brokstuk van een NMBS-gebouw op de sporen in Brussel was gevallen.

🥸
Gebouw en spoor vallen wellicht onder verschillende vennootschappen en dus wordt het waarschijnlijk geklasseerd als externe overmacht. Kop in ‘t zand olé olé 🤐

Vanochtend 2x op rij geen IC trein naar Gent vanuit Tongeren , of toch wel ??

Anyway ik was te laat voor die trein maar zag wel dat er op spoor 2 eentje stond, maar de NMBS app gaf die aan als afgelast en tegen dat ik effectief dichterbij was was die trein weg maar het TV scherm zei "aan perron" met eronder "rijdt vandaag niet"

Maak het anders nog wat duidelijker ? :unsure:

Anyway ik vond het een vreemd gezicht want de trein die op dat perron stond sprak de app tegen die zei dat die niet rijd en 5 min later is die trein weg en zegt het scherm in het station "aan perron" terwijl die al weg was en eronder "rijd vandaag niet" ja mannekes wat was het nu?

Op het schem of in de app ook geen letter uitleg hoe of waarom die niet reed, je moest het maar doen met "vandaag niet op dit uur"

Anyway ik was te laat voor die trein maar zag wel dat er op spoor 2 eentje stond, maar de NMBS app gaf die aan als afgelast en tegen dat ik effectief dichterbij was was die trein weg maar het TV scherm zei "aan perron" met eronder "rijdt vandaag niet"

Anyway ik vond het een vreemd gezicht want de trein die op dat perron stond sprak de app tegen die zei dat die niet rijd en 5 min later is die trein weg en zegt het scherm in het station "aan perron" terwijl die al weg was en eronder "rijd vandaag niet" ja mannekes wat was het nu?

Op het schem of in de app ook geen letter uitleg hoe of waarom die niet reed, je moest het maar doen met "vandaag niet op dit uur"

Ik heb ook wel laatste tijd het gevoel dat hun digitale tijdschema's niet al te goed werken.

Digitale borden die niet werken, niet duidelijk of de trein al vertrokken is, de app die ook geen verduidelijkng geeft of die trein al vertrokken is of niet, een trein die al vertrokken hoorde te zijn maar blijft plakken op het scherm, een vertraging die niet getoond worden op de borden terwijl die eigenlijk al een half uur vertraging heeft....

Dat is wel wat regressie ten opzichte van vroeger.

Storing aan de seinen in Kwatrecht, las ik vanochtend, en ik wist genoeg.
Fair enough, snap niet dat ge dat dan niet ff kunt vermelden in uwe app of op het scherm.

Ik geef toe dat ik Kwatrecht moest googlen en blijkbaar ligt dat in OVL, lijkt me wat overkill dat je dan al heel die trein afschaft die eerst via Hasselt en Brusselt moet.

Die treinen zijn komende van Gent beperkt geweest in Hasselt. Afgeschaft tussen Hasselt en Tongeren. Vanaf Hasselt hebben deze wel gereden.
Er wordt soms wel gereden met reservematerieel en personeel tussen Hasselt en Tongeren (alhoewel dit zeldzamer is geworden). Want een andere trein op spoor II in Tongeren op dat moment kan ik mij anders niet inbeelden.

🥸
Dat gebouw staat gepland voor een grondige renovatie (moet het nieuw hoofdkantoor van NMBS worden), maar helaas is er door buurtprotest voorlopig nog niet veel arbeid waar te nemen... Het moest in 2025 klaar zijn, niemand die nog over nieuwe timings spreekt voorlopig. Hopelijk kunnen ze rap starten zodat die onveilige situatie aangepakt wordt en de buurt zijn nodige opfrissing krijgt.

En neen, ik weet ook niet wat die kleurtjes voorstellen in dat glas :D

download.jpg

6_-_ext_facade.jpg

Dat is wel iets bizar ja, dat zou in principe niet mogen gebeuren. Waarschijnlijk werd de trein afgeschaft aan het perron. En dan heb je inderdaad twee systemen die tegelijk info tonene, want tegelijk is de trein aan het perron gekomen, maar dan ook afgeschaft.

Ik zal het aan het reizigersinfo team doorgeven ter nazicht en om evt een business logic in te bouwen dat afgeschaft -> "aan perron" etc. niet meer tonen. Het zou me verbazen dat dat er niet is, maar ik zal toch eens polsen.

Ik kreeg deze zomer eindelijk eens een antwoord op de klachten die we gezamenlijk hadden ingediend als gedupeerden van een verbinding waar het altijd foutloopt. Ik werd een compensatie van enkele euro's aangeboden, en kreeg de belofte dat de situatie met het personeel besproken zou worden, dat de wachttijden gerespecteerd zouden worden, etc.

Deze week terug na 5 weken verlof gepakt te hebben, tot nu toe drie keer de trein genomen, en telkens een uur vertraging per treinrit. Na de eerste trein vandaag stap ik uit met 5 minuten vertraging (overstap verzekerd bij vertragingen van max 6 minuten), wordt er effectief nog in het station afgeroepen dat onze tweede trein ook 6 minuten vertraging heeft. We komen aan bij de trein, en net zoals altijd zijn de deuren dicht en kan niemand nog opstappen. Terwijl de overstap verzekerd is, en die trein daar vanaf dat moment nog 7 minuten op het perron heeft stilgestaan... met gesloten deuren.

Een conducteur staat achter de deur, er wordt gevraagd of we nog kunnen instappen. Hij lacht eens raar en wandelt doodleuk weg. 30 man weeral gestrand.

De incompetentie bij de NMBS is en blijft hallucinant. Ik heb de energie verloren om er nog over te klagen in de hoop dat er iets gaat veranderen. Hersendood zijn die mensen, meer kan ik er niet over zeggen.

Deze week terug na 5 weken verlof gepakt te hebben, tot nu toe drie keer de trein genomen, en telkens een uur vertraging per treinrit. Na de eerste trein vandaag stap ik uit met 5 minuten vertraging (overstap verzekerd bij vertragingen van max 6 minuten), wordt er effectief nog in het station afgeroepen dat onze tweede trein ook 6 minuten vertraging heeft. We komen aan bij de trein, en net zoals altijd zijn de deuren dicht en kan niemand nog opstappen. Terwijl de overstap verzekerd is, en die trein daar vanaf dat moment nog 7 minuten op het perron heeft stilgestaan... met gesloten deuren.
Daar vegen die vierkant hun voeten aan, ik heb zo al vaak mijn trein gemist bij overstap.

Trein alweer afgeschaft, extra betaald om op de volgende op mijn gemak in eerste te zitten. Vertrekt natuurlijk ook meer dan 15 minuten te laat en de hele wagon is gevuld met luide zwartrijders. Geen controle natuurlijk, conducteur zit wss weer opgesloten in zijn/haar kotje. Fuck de NMBS, echt. En die vuile niet-betalers ook.

Als ge graag eens in een beestenwagen wil zitten, IC 2206 is the place to be. Heel veel buitendeuren doen het niet.

Compassie met en respect voor de treinbegeleider die bij elke halte de hele trein afloopt om te checken of toch niemand hun halte gemist heeft.

Laatst bewerkt:
Trein alweer afgeschaft, extra betaald om op de volgende op mijn gemak in eerste te zitten. Vertrekt natuurlijk ook meer dan 15 minuten te laat en de hele wagon is gevuld met luide zwartrijders. Geen controle natuurlijk, conducteur zit wss weer opgesloten in zijn/haar kotje. Fuck de NMBS, echt. En die vuile niet-betalers ook.
Als de trein vol zit, is de kans groot dat de eerste klasse gedeclasseerd is. Normaal moet de treinbegeleider dat afroepen, maar dat doet hij bij ons meestal niet.

Ik zet me ook altijd in eerste als de ic716 (Antwerpen-Poperinge) in Gent maar 6 rijtuigen telt ipv 9. Omdat ik weet dat de treinbegeleider dat dan normaal ok vindt.

Als de trein vol zit, is de kans groot dat de eerste klasse gedeclasseerd is. Normaal moet de treinbegeleider dat afroepen, maar dat doet hij bij ons meestal niet.

Ik zet me ook altijd in eerste als de ic716 (Antwerpen-Poperinge) in Gent maar 6 rijtuigen telt ipv 9. Omdat ik weet dat de treinbegeleider dat dan normaal ok vindt.

Er werd niets afgeroepen en ik vind het niet oké dat je er dan maar vanuit gaat dat het wel mag. Ik heb zelf voor een oplage betaald, 99% van die wagon waarschijnlijk niet (alhoewel ze allemaal de app en een bankkaart hebben, let’s be honest). Dus ja, not fair. En uw geld terugkrijgen als een wagon gedeclasseerd is, is onmogelijk

Terug
Bovenaan