Het NMBS topic

Er werd niets afgeroepen en ik vind het niet oké dat je er dan maar vanuit gaat dat het wel mag. Ik heb zelf voor een oplage betaald, 99% van die wagon waarschijnlijk niet (alhoewel ze allemaal de app en een bankkaart hebben, let’s be honest). Dus ja, not fair. En uw geld terugkrijgen als een wagon gedeclasseerd is, is onmogelijk
Ik ga er vanuit dat het mag omdat ik bij élke keer dat ik de conducteur dan zie, gewoon mijn abonnement gescand wordt zonder meer. Dat heet jarenlang op de trein zitten en ervaring kweken in het beoordelen van de situatie.

Je ticket die je koopt geeft gewoon een garantie op een zitplaats. In eerste klasse als er daar plaats is, anders in tweede klasse (en natuurlijk moeten mensne die enkel een tweede klasse ticket hebben dan weg uit zowel eerste klasse als tweede klasse). Het geeft géén garantie op stilte of whatever. Maar dus geeft het nog altijd een voordeel bij declassering.

Er werd niets afgeroepen en ik vind het niet oké dat je er dan maar vanuit gaat dat het wel mag. Ik heb zelf voor een oplage betaald, 99% van die wagon waarschijnlijk niet (alhoewel ze allemaal de app en een bankkaart hebben, let’s be honest). Dus ja, not fair. En uw geld terugkrijgen als een wagon gedeclasseerd is, is onmogelijk
Ik heb 1 maand betaald voor eerste klasse.
Daarna gezien dat dit geen meerwaarde is.

• Even weinig of geen stopcontacten
  • Zit vol luidruchtige boeren (misschien nog erger dan in 2e klasse)
  • Controleur doet er toch niks aan
Dus nu zit ik in 2e klasse en schuif direct door naar 1e klasse vanaf er geen stoel meer vrij is.

Als de trein vol zit, is de kans groot dat de eerste klasse gedeclasseerd is. Normaal moet de treinbegeleider dat afroepen, maar dat doet hij bij ons meestal niet.

Ik zet me ook altijd in eerste als de ic716 (Antwerpen-Poperinge) in Gent maar 6 rijtuigen telt ipv 9. Omdat ik weet dat de treinbegeleider dat dan normaal ok vindt.

Toch even reageren:
  • Het is geen algemene policy dat 1e klasse gedeklasseerd wordt. Die besligging ligt volledig bij de treinbegeleider.
  • Dat de kans groot is zou ik durven ontkennen, deklassering bij drukte gebeurt wel, maar niet in die mate om te stellen dat de kans groot is.
  • De treinbegeleider zal dat inderdaad omroepen als het wel het geval is. Omgekeert gebeurt soms ook: omroepen dat er geen deklassering gebeurd is als waarschuwing voor hieronder.
  • U in 1e zetten omdat het druk is zonder toelating van de tbg kan leiden tot een boete dus altijd voorzichtig zijn en best vragen om discussie te vermijden. Ga er niet vanuit dat de tbg het ok zal vinden.

Ik ga er vanuit dat het mag omdat ik bij élke keer dat ik de conducteur dan zie, gewoon mijn abonnement gescand wordt zonder meer. Dat heet jarenlang op de trein zitten en ervaring kweken in het beoordelen van de situatie.

Je ticket die je koopt geeft gewoon een garantie op een zitplaats. In eerste klasse als er daar plaats is, anders in tweede klasse (en natuurlijk moeten mensne die enkel een tweede klasse ticket hebben dan weg uit zowel eerste klasse als tweede klasse). Het geeft géén garantie op stilte of whatever. Maar dus geeft het nog altijd een voordeel bij declassering.

Wat je hier stelt klopt niet. Een ticket geeft géén garantie op een zitplaats. Een ticket geef je recht op vervoer van punt A naar B in een bepaalde reisklasse. Als 2e klasse zitplaatsen volzet zijn, mag je dus niet zomaar in 1e gaan zitten omdat je zogezegd recht hebt op een zitplaats.

Toch even reageren:
  • Het is geen algemene policy dat 1e klasse gedeklasseerd wordt. Die besligging ligt volledig bij de treinbegeleider.
  • Dat de kans groot is zou ik durven ontkennen, deklassering bij drukte gebeurt wel, maar niet in die mate om te stellen dat de kans groot is.
  • De treinbegeleider zal dat inderdaad omroepen als het wel het geval is. Omgekeert gebeurt soms ook: omroepen dat er geen deklassering gebeurd is als waarschuwing voor hieronder.
  • U in 1e zetten omdat het druk is zonder toelating van de tbg kan leiden tot een boete dus altijd voorzichtig zijn en best vragen om discussie te vermijden. Ga er niet vanuit dat de tbg het ok zal vinden.
Als ik de treinconducteur zie, dan vraag ik het idd altijd hoor :). Maar op een trein van 6 coupés zie je hem zelden. Tot nu toe nog nooit miserie mee gehad, dus ik blijf het wagen. Als ik ooit een boete krijg, dan verdien ik die natuurlijk.

Nu, meeste treinbegeleiders op de route (gezien route met eindstation) ken ik ondertussen wel al. Dus zelfs als ik mis zou zijn, zouden ze wss gewoon vragen om me te verzetten.

Wat je hier stelt klopt niet. Een ticket geeft géén garantie op een zitplaats. Een ticket geef je recht op vervoer van punt A naar B in een bepaalde reisklasse. Als 2e klasse zitplaatsen volzet zijn, mag je dus niet zomaar in 1e gaan zitten omdat je zogezegd recht hebt op een zitplaats.
2e klasse niet, maar ik had altijd gehoord dat eerste klasse recht heeft op een zitplaats, desnoods in tweede klasse.

Blijkbaar is het toch anders, een beetje tussen wat jij zei en wat ik zeg:

"Opstappende reizigers met een 1e klasticket krijgen voorrang op een zitplaats in 1e klas. Soms hangt er een deklasseringssticker op de deur van 1e klas. Dan mag je daar meteen gaan zitten met een 2e klasticket."

Als ik de treinconducteur zie, dan vraag ik het idd altijd hoor :). Maar op een trein van 6 coupés zie je hem zelden. Tot nu toe nog nooit miserie mee gehad, dus ik blijf het wagen. Als ik ooit een boete krijg, dan verdien ik die natuurlijk.

Nu, meeste treinbegeleiders op de route (gezien route met eindstation) ken ik ondertussen wel al. Dus zelfs als ik mis zou zijn, zouden ze wss gewoon vragen om me te verzetten.
Belgische openbare diensten weer eens kort samengevat. Geen controle op overtredingen, de arrogantsten eerste en ons kent ons.

Ik heb al een aantal keren mijn geld teruggevraagd (verschil tussen 1st en 2de klasse) omdat 1ste klas ook volzit, maar dat lukt niet altijd.
Dan weten ze van niets en vragen ze u een foto als bewijs dat 1ste klasse vol zit... dus de treinbegeleider registreerd dit niet altijd.

Ik heb precies de indruk dat er hoe langer hoe minder controle is. Ik heb de voorbije 7 treinritten (van Antw. naar Brussel en omgekeerd) maar één ticket controle gehad. En je zou denken dat de straffen zwaar zijn: nee, als je eens de malchance hebt controle te zien passeren en je hebt geen geldig ticket, dan moet je gewoon ter plaatse een ticket van 9€ ofzo kopen.

Ik heb precies de indruk dat er hoe langer hoe minder controle is. Ik heb de voorbije 7 treinritten (van Antw. naar Brussel en omgekeerd) maar één ticket controle gehad. En je zou denken dat de straffen zwaar zijn: nee, als je eens de malchance hebt controle te zien passeren en je hebt geen geldig ticket, dan moet je gewoon ter plaatse een ticket van 9€ ofzo kopen.
feit, enfin feit ik vind toch ook dat ik weinig controle krijg tegenwoordig (heb een abbonement van het werk daar niet van), als je geen abbonement van het werk hebt ofzo kan je al beter nooit een ticketje kopen en dan "af en toe" is betalen als je een conducteur tegenkomt en gewoon op de trein een ticketje kopen, imo.

Ook al regelmatig met succes horen verkondigen, ja de automaten waren kapot.

Ik zet mij overigens ook in 1ste klasse als tweede vol zit, sommige conducteurs zeggen niks, andere vragen om te gaan verplaatsen, en één conducteur zei meteen ik moet u eigenlijk een boete geven (die niet gegeven is uiteindelijk). Maar het is wel zo dat je er eigenlijk pas mag gaan zitten als de conducteur dat zelf omroept.

Ik vind persoonlijk heel het eerste en tweede klasse gedoe idioot overigens :p .

2e klasse niet, maar ik had altijd gehoord dat eerste klasse recht heeft op een zitplaats, desnoods in tweede klasse.

Blijkbaar is het toch anders, een beetje tussen wat jij zei en wat ik zeg:

"Opstappende reizigers met een 1e klasticket krijgen voorrang op een zitplaats in 1e klas. Soms hangt er een deklasseringssticker op de deur van 1e klas. Dan mag je daar meteen gaan zitten met een 2e klasticket."

Klopt: voorrang op een zitplaats in 1e klas klopt inderdaad, maar ook 1e klassereizigers betalen voor vervoer, niet persé voor een zitplaats.

Ik neem nu 8 maand de trein naar het werk. ‘S ochtends op 1 bepaalde trein nog NOOIT controle gehad (traject van 35km). Als ik ene vroeger of later neem is er sporadisch controle. Ik wou dat ik aan het overdrijven was maar helaas.
Als je geen abbo hebt en na een tijd merkt dat er toch niemand komt, ja. Waarom zou die dan nog een ticket kopen als die persoon van slechte wil is. Het nodigt gewoon uit tot systematisch zwartrijden.
Edit: terwijl ik dit schrijf zit eerste weer vol zwartrijdende lamzakken. Maak mij niet wijs dat ze allemaal schoon betalen. En er zit dan nog eens een echte stinker in de buurt ook.

Laatst bewerkt:
Zal van lijn tot lijn afhangen maar ik heb net de indruk dat er meer controle is. De laatste keren dat ik 's ochtends de trein nam, telkens gecontroleerd. Van de twee laatste keren ben ik zeker want ik heb sinds kort een Flex abonnement.

Voor de 3e keer dit jaar dat ik de trein neem.

Ik zat nog niet goed neer en had al controle. (Ik stapte samen met de treinbegeleidster op en liep 2 wagons door naar 1e klasse, ik zal er verdacht uitgezien hebben zeker? :ROFLMAO: ) Nee, ik zit in de laatste wagon en ze is van achter naar voor beginnen controleren.

De trein was ook perfect op tijd.

Vanaf nu ga ik bijna dagelijks de trein (moeten) nemen, ik ben eens benieuwd hoe dikwijls ik miserie ga hebben. Gelukkig rechtstreekse lijn zonder overstappen, maar uit ervaring weet ik dat er geregeld wel eens een "incident/hinder/ongeval" voorkomt.

slightly off topic, maar DE LIJN verdient toch stilaan ook een eigen topic hoor...

Ze horen dat er nieuwe onderhouds centra komen, en enkele andere weg gaan --> reden om te staken!

Hoeveel keer hebben die eigenlijk dit jaar al niet het werk neergelegd?
Zijn die aan het concurreren met NMBS en ryanair misschien?

Terug
Bovenaan