zit toch niet eens altijd op je paard. Er zijn in het weekend werken waardoor er geen treinen kunnen rijden tussen Landen en Leuven. Dus het aandoen van Sint-Truiden, Tienen en Landen was al bijna geen optie.
Het enige alternatieve traject is Aarschot, Diest, Hasselt OF Genk. 3 steden maximaal dus, Qua inwonersaantal niks vergeleken met de regio's van de 3 wél rijdende treinen. + waarschijnlijk al moeilijker om daar een rijpad vrij te krijgen gezien de werken aan de spoorlijn in de buurt.
En weet je wat? Ze hebben als alternatief event bussen ingelegd:
https://www.event-shuttle.be/nl/TW_Classic_2023-52bbb58c . En rarara waar er nog plaats over is? Hoegaarden (E40-shuttle), Luik en Sint-Tuiden. Allemaal jouw richting dus. Waarom zouden ze dan een trein inleggen als zelfs de bus geen succes is? Zélfs het landelijke Ieper & Veurne is uitverkocht.
Jij komt af met een shuttle die duidelijk niet equivalent is en meer op maat van Luik is dan wat anders.
Bus != trein.
Niet qua tijd, niet qua comfort, en duidelijk ook niet qua eindhalte(s).
Hoegaarden en Luik zijn ongeveer evenveel mijn richting als dat Werchter zelf dat is hoor, heb ik niet veel aan.
Parkeren in Luik centrum is ook niet evident, en van Hoegaarden moet ik bekennen dat ik er zelfs nog nooit écht geweest ben.
Sint-Truiden zou nog een optie zijn, maar daar is de parking betalend als je er te lang staat (misschien niet op zondag), en gegeven dat ik daar laatst een parkeerboete heb gehad door informaticaproblemen met hun flutsysteem, zullen ze mij daar niet snel meer vangen op een betalende parking, en dan moet ik daarna nog een heel eindje rijden tot ik thuis ben.
Denk dat mijn kritiek terecht is, anders had ik hem niet geuit. Er gaan 3 nachttreinen, 3-4 richtingen uit.
Antwerpen, Gent-Brussel en Roeselare. Dus elke provincie buiten Vlaams-Brabant krijgt er één.
Limburg wordt andermaal verwaarloosd. Perfect analoog aan de gebrekige stations in Limburg en het niet-ontsluiten van Noord-Limburg.
Maar hey, ik ga te snel op m'n paard zitten...
En werken tussen Landen & Sint-Truiden? Tja, dat kan. We zullen volgend jaar eens zien denk ik dan... oh wacht hoe zat het vorig jaar?
Op donderdag 30 juni gaat Rock Werchter editie 2022 van start. De NMBS legt voor de festivalbezoekers nachttreinen in vanuit Leuven, die naar Brussel, Gent, Mechelen en Antwerpen rijden, maar dus niet naar Limburg. Het Vlaams Belang reageert ontstemd.
www.hln.be
Niet rendabel... komende van de NMBS met z'n megalomane stations in Mons (vorig jaar bezocht, prachtig staaltje architectuur overigens) en Luik, is dat toch om te lachen... een trein die er niet is kan ook nooit niet rendabel worden natuurlijk, en in een discussie rond klimaat en duurzame verplaatsingen mag je je afvragen of zo'n treinen helemaal rendabel moeten zijn.
Gisteren in Antwerpen geweest, stond rond 23h00 in Antwerpen-Centraal... om met de tram richting een P+R te gaan, want een late trein van Antwerpen naar Limburg is er ook niet als je terugkomt van het Sportpaleis.
Ook geen werken op die lijn hoor...