Het NMBS topic

TW Classic komt eraan, en de stiefmoederlijke behandeling van Limburg door de NMBS is eigenlijk weer overduidelijk.
Ze leggen 3 nachttreinen in: één naar Antwerpen, één naar Gent, één naar Roeselare.

Trein zou een leuke aanwinst zijn voor milieu en plezier (gemakkelijker iets drinken daar).
Wel thanks for nothing again.

Also, waardeloze app heeft vanochtend alweer m'n favoriete trajecten gewist, want why the f*ck not?

Ben nog eens in Belgie. Parijs - Bxl midi via tgv. Nu trein naar Antwerpen. Duidelijk terug in Belgie. Midi blijft toch echt een vuil station. Nu op een vuile, stinkende, vol met graffiti versleten uitziende trein richting Antwerpen Central. Belgie blijft Belgie I suppose.

Toch 1 van de vuilste stations en treinen al ingezeten heb. En ik neem ook treinen in afrika. Laissez faire mentaliteit blijft goed werken zo te zien

TW Classic komt eraan, en de stiefmoederlijke behandeling van Limburg door de NMBS is eigenlijk weer overduidelijk.
Ze leggen 3 nachttreinen in: één naar Antwerpen, één naar Gent, één naar Roeselare.

Trein zou een leuke aanwinst zijn voor milieu en plezier (gemakkelijker iets drinken daar).
zit toch niet eens altijd op je paard. Er zijn in het weekend werken waardoor er geen treinen kunnen rijden tussen Landen en Leuven. Dus het aandoen van Sint-Truiden, Tienen en Landen was al bijna geen optie.

Het enige alternatieve traject is Aarschot, Diest, Hasselt OF Genk. 3 steden maximaal dus, Qua inwonersaantal niks vergeleken met de regio's van de 3 wél rijdende treinen. + waarschijnlijk al moeilijker om daar een rijpad vrij te krijgen gezien de werken aan de spoorlijn in de buurt.

En weet je wat? Ze hebben als alternatief event bussen ingelegd: https://www.event-shuttle.be/nl/TW_Classic_2023-52bbb58c . En rarara waar er nog plaats over is? Hoegaarden (E40-shuttle), Luik en Sint-Tuiden. Allemaal jouw richting dus. Waarom zouden ze dan een trein inleggen als zelfs de bus geen succes is? Zélfs het landelijke Ieper & Veurne is uitverkocht.

zit toch niet eens altijd op je paard. Er zijn in het weekend werken waardoor er geen treinen kunnen rijden tussen Landen en Leuven. Dus het aandoen van Sint-Truiden, Tienen en Landen was al bijna geen optie.

Het enige alternatieve traject is Aarschot, Diest, Hasselt OF Genk. 3 steden maximaal dus, Qua inwonersaantal niks vergeleken met de regio's van de 3 wél rijdende treinen. + waarschijnlijk al moeilijker om daar een rijpad vrij te krijgen gezien de werken aan de spoorlijn in de buurt.

En weet je wat? Ze hebben als alternatief event bussen ingelegd: https://www.event-shuttle.be/nl/TW_Classic_2023-52bbb58c . En rarara waar er nog plaats over is? Hoegaarden (E40-shuttle), Luik en Sint-Tuiden. Allemaal jouw richting dus. Waarom zouden ze dan een trein inleggen als zelfs de bus geen succes is? Zélfs het landelijke Ieper & Veurne is uitverkocht.

Jij komt af met een shuttle die duidelijk niet equivalent is en meer op maat van Luik is dan wat anders.

Bus != trein.
Niet qua tijd, niet qua comfort, en duidelijk ook niet qua eindhalte(s).

Hoegaarden en Luik zijn ongeveer evenveel mijn richting als dat Werchter zelf dat is hoor, heb ik niet veel aan.
Parkeren in Luik centrum is ook niet evident, en van Hoegaarden moet ik bekennen dat ik er zelfs nog nooit écht geweest ben.

Sint-Truiden zou nog een optie zijn, maar daar is de parking betalend als je er te lang staat (misschien niet op zondag), en gegeven dat ik daar laatst een parkeerboete heb gehad door informaticaproblemen met hun flutsysteem, zullen ze mij daar niet snel meer vangen op een betalende parking, en dan moet ik daarna nog een heel eindje rijden tot ik thuis ben.

Denk dat mijn kritiek terecht is, anders had ik hem niet geuit. Er gaan 3 nachttreinen, 3-4 richtingen uit.
Antwerpen, Gent-Brussel en Roeselare. Dus elke provincie buiten Vlaams-Brabant krijgt er één.
Limburg wordt andermaal verwaarloosd. Perfect analoog aan de gebrekige stations in Limburg en het niet-ontsluiten van Noord-Limburg.
Maar hey, ik ga te snel op m'n paard zitten...

En werken tussen Landen & Sint-Truiden? Tja, dat kan. We zullen volgend jaar eens zien denk ik dan... oh wacht hoe zat het vorig jaar?

Niet rendabel... komende van de NMBS met z'n megalomane stations in Mons (vorig jaar bezocht, prachtig staaltje architectuur overigens) en Luik, is dat toch om te lachen... een trein die er niet is kan ook nooit niet rendabel worden natuurlijk, en in een discussie rond klimaat en duurzame verplaatsingen mag je je afvragen of zo'n treinen helemaal rendabel moeten zijn.

Gisteren in Antwerpen geweest, stond rond 23h00 in Antwerpen-Centraal... om met de tram richting een P+R te gaan, want een late trein van Antwerpen naar Limburg is er ook niet als je terugkomt van het Sportpaleis.
Ook geen werken op die lijn hoor...

Jij komt af met een shuttle die duidelijk niet equivalent is en meer op maat van Luik is dan wat anders.

Bus != trein.
Niet qua tijd, niet qua comfort, en duidelijk ook niet qua eindhalte(s).
ik kom af een opstapplaats voor 3 voor Limburgers handige plaatsen. Waarvan 1 naar limburg en een andere (Hoegaarden) deels gericht op Limburg. Géén op West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen of Antwerpen, de 3 verbindingen waar ook een trein voor gebruikt wordt.

Lommel, Hasselt, Bilzen en Lummen worden ook aangedaan door TW Classic. En dan zijn er nog een aantal randgevallen (Geel/Mol) waar Limburgers ook kunnen van profiteren. Maar als de as E40 richting Luik niet vol geraakt, kan je daar ook geen trein verwachten, hé. Dat gaat over max 70 man, hé. Voor een trein te vullen heb je enkele honderden nodig.

En een bus die rechtstreeks (allez, met héél beperkte verbindingen) rijdt naar een bestemming én comfortabel is (het gaat niet over lijnbussen), die doet écht niet onder voor een trein.
KoC zei:
Denk dat mijn kritiek terecht is, anders had ik hem niet geuit. Er gaan 3 nachttreinen, 3-4 richtingen uit.
Denk dat iedereen denkt dat zijn eigen kritiek terecht is en dat hij die anders niet uit.
KoC zei:
Antwerpen, Gent-Brussel en Roeselare. Dus elke provincie buiten Vlaams-Brabant krijgt er één.
Limburg wordt andermaal verwaarloosd. Perfect analoog aan de gebrekige stations in Limburg en het niet-ontsluiten van Noord-Limburg.
Maar hey, ik ga te snel op m'n paard zitten...
Luxemburg, Luik, Waals-Brabant, Henegouwen en Namen krijgen ook geen verbinding. Namen en Luxemburg zelfs geen bus.
KoC zei:
En werken tussen Landen & Sint-Truiden? Tja, dat kan. We zullen volgend jaar eens zien denk ik dan... oh wacht hoe zat het vorig jaar?

Niet rendabel... komende van de NMBS met z'n megalomane stations in Mons (vorig jaar bezocht, prachtig staaltje architectuur overigens) en Luik, is dat toch om te lachen... een trein die er niet is kan ook nooit niet rendabel worden natuurlijk, en in een discussie rond klimaat en duurzame verplaatsingen mag je je afvragen of zo'n treinen helemaal rendabel moeten zijn.
zoals in mijn reactie gezegd: je doet met die trein die je wil NAUWELIJKS steden aan. Dus ja, niet rendabel is een logische beslissing als de NMBS voor die treinen geen subsidies krijgt. Want op dat vlak is dat gewoon een commercieel bedrijf hoor, het is enkel voor de vaste verbindingen waar de NMBS subsidies voor krijgen. Het VB verwart dan ook de overheidsopdrachten (bvb die Hello Tickets) met andere treinen.

Voor Rock Werchter is er overigens OOK geen trein naar West-Vlaanderen, enkel naar Gent & Antwerpen. Gewoon niet rendabel, omdat west-vlamingen rapper kamperen als het over een meerdagsevenement gaat.
KoC zei:
Gisteren in Antwerpen geweest, stond rond 23h00 in Antwerpen-Centraal... om met de tram richting een P+R te gaan, want een late trein van Antwerpen naar Limburg is er ook niet als je terugkomt van het Sportpaleis.
Ook geen werken op die lijn hoor...
Er is een trein om 22u58 naar Hasselt. Kortrijk heeft maar een trein tot 22u37. Néé, jullie worden opnieuw niet benadeeld.

Die eventbus vanuit Hasselt of Bilzen was nog ideaal geweest misschien, maar helaas UITVERKOCHT, heb die optie misschien over het hoofd gezien op het moment dat ik moest kiezen tussen parkingticket of nachttrein... maar heb regelmatig op de praktische site gekeken.

Maar wanneer de NMBS op zo'n vlakken wél commercieel werkt, en op andere duidelijk niet, dan mag ik daar kritiek op leveren.
Dat Kortrijk even slecht bedeeld wordt als Hasselt (wat ik betwijfel, want ze gaan in Kortrijk wél een volledig nieuw station krijgen: https://www.architectura.be/nl/nieu...kortrijk-ondergrondse-hal-en-17m-hoge-luifel/) daar heb ik weinig boodschap aan.

Ben nog eens in Belgie. Parijs - Bxl midi via tgv. Nu trein naar Antwerpen. Duidelijk terug in Belgie. Midi blijft toch echt een vuil station. Nu op een vuile, stinkende, vol met graffiti versleten uitziende trein richting Antwerpen Central. Belgie blijft Belgie I suppose.

Toch 1 van de vuilste stations en treinen al ingezeten heb. En ik neem ook treinen in afrika. Laissez faire mentaliteit blijft goed werken zo te zien
Midi lijkt me dan nog wel ok in vergelijking met het Brussel-Noord. Algemeen is financiering (en trots) rond alles van infrastructuur hier IMO gewoon triest. Al zou ik die hier wel breder zien dan België, Paris-Nord is nu toch ook niet geweldig.

Also, waardeloze app heeft vanochtend alweer m'n favoriete trajecten gewist, want why the f*ck not?
Het is niet de NMBS die de nachttreinen kiest voor een evenement.
Het zijn de evenementen zelf die de aanvraag doen voor nachttreinen.
Kunt misschien een boze brief naar tw classic sturen.

Dat is toch de uitleg die ik kreeg wanneer ik aan het klagen was op het werk over de ontbrekende nachttreinen naar Hasselt met classic en boutique. 😉

Midi lijkt me dan nog wel ok in vergelijking met het Brussel-Noord. Algemeen is financiering (en trots) rond alles van infrastructuur hier IMO gewoon triest. Al zou ik die hier wel breder zien dan België, Paris-Nord is nu toch ook niet geweldig.
Recent nog dit artikel in Knack gelezen over de stations die er gezet worden en hoe dat allemaal nogal scheef loopt. Hoe megalomane projecten (Mechelen of Bergen bijvoorbeeld: Op een vrolijke dag werd het station van Di Rupo nog geschat op 30 miljoen euro, nu kost het al 324 miljoen euro en het is nog niet klaar.) ervoor zorgen dat in andere stations bijvoorbeeld mindervaliden nog altijd geen deftige toegang hebben.
Triestig en misschien ook geen zuiver Belgisch fenomeen. Maar bon, misschien ook voer voor een andere thread.

Dat Kortrijk even slecht bedeeld wordt als Hasselt (wat ik betwijfel, want ze gaan in Kortrijk wél een volledig nieuw station krijgen: https://www.architectura.be/nl/nieu...kortrijk-ondergrondse-hal-en-17m-hoge-luifel/) daar heb ik weinig boodschap aan.
Het station van Kortrijk is ouder dan dat van Hasselt. Je hebt nog 8 jaar te wachten om te klagen. Los van het feit dat er in Kortrijk 51.122 reizigers per week zijn en in Hasselt slechts 37.141 . Dit terwijl Hasselt nu (piekuurtijd) 12 treinen heeft in 1 uur (Genk, Antwerpen, Maastricht, Antwerpen, Leuven, Tongeren, Mol, Tongeren, Gent, Genk, Tongeren, Blankenberge) en Kortrijk 13, dus vergelijkbaar gezien 1 gesplitste is: Brugge, Sint-Niklaas, Poperinge, Brussel-Zuid, Zottegem, Oostende, Gent/Antwerpen, Poperinge, Brussel-Luchthaven, Lille, Oostende, Welkenraedt, Poperinge.

(
Het is niet de NMBS die de nachttreinen kiest voor een evenement.
Het zijn de evenementen zelf die de aanvraag doen voor nachttreinen.
Kunt misschien een boze brief naar tw classic sturen.

Dat is toch de uitleg die ik kreeg wanneer ik aan het klagen was op het werk over de ontbrekende nachttreinen naar Hasselt met classic en boutique. 😉
Het is dubbel. Als organisatie kan je extra treinen krijgen en het is de NMBS die bepaalt hoeveel dat kost en onder welke voorwaarden.

De NMBS bepaalt de prijs, maar wil daar natuurlijk iets aan verdienen. De prijs die ze zullen vragen aan TW Classic zal dus te hoog zijn voor de organisatie (het zal in ieder geval niet rendabel zijn als TW Classic niks betaalt, anders zouden ze wel zelf eentje inleggen).

Bron: collega die zo'n trein zelf nog aangevraagd heeft :)

Nachttreinen zijn commerciële treinen en vallen niet onder de dienstverlening waar NMBS geld voor krijgt van de overheid. Lees: de inkomsten moeten volledig de kosten dekken in dit geval. Nachttreinen worden daarom bij ons besteld door de organisator van het evenement, die dan zelf kijkt of hij de trein vol genoeg/winstgevend krijgt.

Het is dus niet NMBS die beslist naar welke steden nachttreinen rijden na een evenement, maar het evenement zelf.

Dat is overigens de reden dat er bij quasi geen enkel festival nachttreinen naar Wallonië rijden. Die krijg je gewoon niet vol genoeg om winstgevend te zijn.

Geen idee, ik had het gisteren ook voor toen ik een trein wou opzoeken.
Dat is misschien eerder iets dat @MiniJeffrey kan weten.

Ik hoor ook regelmatig goede dingen over de app hyperRail, daar kan je ook treinen mee opzoeken via route, station en treinnummer.

Er was een foutieve data upload in de systemen gebeurd, is snel rechtgezet met een rollback.

(+ gebruik onze chatbot, als je 'status XXXX' stuurt erin krijg je de realtime status van je trein, met treinsamenstelling, route, storingen, etc.)

XXXX = treinnummer natuurlijk :D

Er was een foutieve data upload in de systemen gebeurd, is snel rechtgezet met een rollback.

(+ gebruik onze chatbot, als je 'status XXXX' stuurt erin krijg je de realtime status van je trein, met treinsamenstelling, route, storingen, etc.)

XXXX = treinnummer natuurlijk :D
En hoe ken ik mijn treinnummer als die trein niet in de app of de routeplanner op de website terug te vinden is?

Ken je de treinnummers niet van de treinen die je regelmatig neemt?
(Oprecht nieuwsgierige vraag)
Nope die ook niet 😊

Nu was ik nog een uurtje vroeger dus 06:11 in Hasselt, dat was een IC trein.
Maar ik was te vroeg en zag toen ik op het perron kwam dat er ook een P trein was om 05:55 die ook richting Brussel ging.

Ik wou opzoeken hoelaat die aan kwam en of die misschien vroeger zou zijn, maar niet te vinden

Nope die ook niet 😊

Nu was ik nog een uurtje vroeger dus 06:11 in Hasselt, dat was een IC trein.
Maar ik was te vroeg en zag toen ik op het perron kwam dat er ook een P trein was om 05:55 die ook richting Brussel ging.

Ik wou opzoeken hoelaat die aan kwam en of die misschien vroeger zou zijn, maar niet te vinden
7301, 7303, 7305 en 7306 zijn p treinen die in Hasselt stoppen en naar Brussel gaan.
De ic treinen die om 6u11, 7u11... naar Brussel gaan via Aarschot zijn de 2228 en 2229 naar Gent. (Beginnen altijd met 22)
En de treinen naar Blankenberge naar Brussel via Landen zijn de 1528, 1529, 1530... (Beginnen altijd met 15)
Dat zijn de treinnummers van 's morgens.

Hebben die nummers? ik dacht dat enkel de fysieke treinen genummerd waren, maar de lijnen niet? :laugh:
De lijnen zijn genummerd en de treinen ook.
De lijn van Brussel Noord naar Brussel Zuid is bijvoorbeeld nummer 0. De lijn van Brussel naar Gent is de 50 of de 50a.

Dan heeft elke trein verbinding ook zijn vast nummer.
P treinen beginnen normaal met een 7 of een 8.

Omdat ik een paar nachten moet doen voor mijn werk had ik besloten om eens met de trein te gaan omdat meer dan een uur terugweg me wat riskant is.

Op die twee dagen dat ik de trein neem zie ik op de app (enkel nog maar voor mijn verbinding);

Wisselstoring aarschot
Infoborden storing over heel traject
Gisteren nog treinpanne tijdens de rit waardoor mijn trein bijna te laat kwam.

Wtf!!! Is dat altijd zo? Dat is toch gewoon pure stress om dat elke dag moeten mee te maken

Terug
Bovenaan