Dat is waar, maar een Italiaans merk dat volledig in China wordt gemaakt en geassembleerd is imo zo fake als wat. Een beetje zoals MG, wat heeft dat nog te maken met het Britse automerk van weleer?
Er zijn genoeg merken die wel nog (grotendeels) in Italië produceren (Ducati, Aprilia, MV Agusta, Moto Guzzi, ...)
Ik vind de vergelijking met MG (of FB Mondial of Benelli of ... ) hier toch niet volledig opgaan aangezien dat allemaal merken zijn die al soms decennia geleden failliet gegaan zijn en men gewoon de naam opgekocht heeft. Hier is eerder een doorstart onder een andere eigenaar.
Daarom ook dat men die 1200 V twin uit de Corsaro kan verder ontwikkelen. Alle ontwikkelingen en design gebeurt in Italië, enkel de productie is in China.
Mijn X Cape heeft Pirelli banden, Brembo remmen, Marzocchi veren, elektronica van Bosch, een motorblok dat in de basis van Kawasaki is, ... . Al die merken besteden dus hun productie uit aan China maar als Morini hun modellen zouden assembleren in Italië, is het dan wel een Italiaanse motor? Of geloof je echt dat Ducati, Aprilia, MV Agusta, Moto Guzzi, ... hun motorfietsen voor meer dan de helft lokaal worden geproduceerd?
Zelfs BMW laat veel van hun motorblokken in China maken.
Ik ben zeker geen fan van de staat China en er zou gerust wat harder tegen mogen worden opgetreden, maar hoe hypocriet zouden we dan niet zijn om nog altijd onze kleren uit Bangladesh te dragen, te rijden met een elektrische wagen waarvoor grondstoffen op god-weet-welke-manier worden gedolven in Afrika, ... .
Als we die lijn zouden doortrekken, vrees ik dat heel de economie zowat in elkaar zou stuiken. Maar dit is geen discussie die hier thuis hoort.