Moto Het Moto praat topic

Om even in te pikken op de discussie over Benelli: hun hoofdkantoor bevindt zich wel degelijk nog in Pesaro, waar de motorfietsen nog steeds worden ontworpen en ontwikkeld. Niet zo verschillend van Moto Morini, dus. Mijn Benelli ("Chinelli" uit 2020, dus onder Chinees leiderschap) beschikt trouwens ook over ophanging van Marzocchi, remmen van Brembo en banden van Pirelli, en de motor is afgeleid van de oude ("echte" Italiaanse) driecilinder van onder andere de TNT 1130.

Verder maakt het mij ook niet uit dat het merk in Chinese handen is, maar ik vind het wat vreemd dat mensen altijd naar Benelli lijken te verwijzen als een Chinees merk, terwijl het moederbedrijf gewoon hetzelfde is als dat van Volvo en Lotus. Ik heb nog niet veel mensen naar Volvo als een Chinees merk weten verwijzen.
 
Hier eens mijn licht opsteken.
Erover aan het denken om naar een moto te gaan voor ww. 20km enkel, 10km e17 en 10km n16.
Gaat een 125cc voldoende zijn? Of beter rijbewijs halen en iets anders kopen?

Geen ervaring. Kunnen er mij ook schattingen van budget gegeven worden? Mss niet onbelangrijk, brildrager ivm helm.
Alvast bedankt.
 
Als rijbewijs halen geen probleem is zou ik daar toch voor gaan en dan naar een 250cc of nog iets meer gaan.
Met een 125cc kom je toch wat tekort voor de autostrade. Het kan hé, maar je hebt niets over en dat is naar mijn mening gevaarlijk.
Of je kan een ander traject zoeken waarbij je geen autostrade moet doen.

Bril en helm is geen probleem.

(Ik heb eventueel nog wel een mooie kleding startset te koop. Mooie jeans en leren vest van richa. Kan geritst worden aan elkaar. Ook leuke fluo helm die open kan. Valt goed op, ideaal voor woon werk. Alles in goede conditie. Broek bijna nieuw. Ben 1.78m.)
 
Gaat een 125cc voldoende zijn? Of beter rijbewijs halen en iets anders kopen?
Heb je iets van rijervaring? Heb net het traject gevolgd voor A (denk een dikke 15u praktijk gevolgd) en vond die les toch wel zeer nuttig. Heb vroeger een paar jaar bromfiets gereden, maar een moto gaat net iets sneller en is een stuk zwaarder natuurlijk ;)
 
Heb je iets van rijervaring? Heb net het traject gevolgd voor A (denk een dikke 15u praktijk gevolgd) en vond die les toch wel zeer nuttig. Heb vroeger een paar jaar bromfiets gereden, maar een moto gaat net iets sneller en is een stuk zwaarder natuurlijk ;)
Geen ervaring..
Dan maar beter volledig rijbewijs halen.
Was eigenlijk aan een elektrische aan het denken, maar weet niet of dat dit in de kinderschoenen staat of niet.

Plus, hoe minder budget hoe beter.
Had een 5k in gedachten. Tis dit of speedelec
 
Geen ervaring..
Dan maar beter volledig rijbewijs halen.
Was eigenlijk aan een elektrische aan het denken, maar weet niet of dat dit in de kinderschoenen staat of niet.

Plus, hoe minder budget hoe beter.
Had een 5k in gedachten. Tis dit of speedelec
Met speedpedelec kan je wel fietsvergoeding krijgen natuurlijk.
 
Met speedpedelec kan je wel fietsvergoeding krijgen natuurlijk.
Ik zou toch ook nadenken over een speedpedelec. Gaat je nog geld opbrengen ook. 125cc zou ik niet aanraden op de snelweg.

Een speedpedelec overigens ook niet :oi22:
 
Iemand die weet hoe die verplichting tot motorkeuring bij verkoop juist werkt?

Wat als ik mijn moto 2ehands te koop zet, en iemand wilt deze komen afhalen zonder dat deze eerst langs de keuring gaat? Kan de koper dan zelf nog langs de keuring passeren voordat de moto ingeschreven wordt, of hoe of wat juist allemaal?
 
Iemand die weet hoe die verplichting tot motorkeuring bij verkoop juist werkt?

Wat als ik mijn moto 2ehands te koop zet, en iemand wilt deze komen afhalen zonder dat deze eerst langs de keuring gaat? Kan de koper dan zelf nog langs de keuring passeren voordat de moto ingeschreven wordt, of hoe of wat juist allemaal?
Hoe ik het begrijp is keuring voor verkoop in praktijk eigenlijk "keuring voor herinschrijving", dus een koper zou perfect zelf naar de keuring kunnen en hem dan binnen 2 maanden inschrijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexx
Werkt juist hetzelfde als bij een auto.
Zowel verkoper als koper kan langs de keuring gaan.
Echter kan je dit beter als verkoper doen lijkt mij. Dan weet de koper direct dat alles in orde. Vandaar ook de verplichte keuring. (Voor het opnieuw te laten inschrijven van het voertuig)
Ik wou 2 maand geleden een motoscooter kopen en geen enkele verkoper had een geldige keuring en hadden ook geen intentie om te laten keuren.
“Dat is voor de koper!” Denk het niet, ik ga niets kopen om dan afgekeurd te zijn en direct met extra kosten te zitten.
Succes met de verkoop

Echt bizar dit verhaal eigenlijk.
Iemand verkoopt auto en laat deze eerst keuren voor verkoop. Check, bijna iedereen doet dit. Nochtans kan ook hier de koper langs de keuring gaan na aankoop.
Maar als ze dan een motor verkopen, ah nee hé, dat moet de koper maar doen!
Ik begrijp sommige mensen toch niet.
 
Werkt juist hetzelfde als bij een auto.
Zowel verkoper als koper kan langs de keuring gaan.
Echter kan je dit beter als verkoper doen lijkt mij. Dan weet de koper direct dat alles in orde. Vandaar ook de verplichte keuring. (Voor het opnieuw te laten inschrijven van het voertuig)
Ik wou 2 maand geleden een motoscooter kopen en geen enkele verkoper had een geldige keuring en hadden ook geen intentie om te laten keuren.
“Dat is voor de koper!” Denk het niet, ik ga niets kopen om dan afgekeurd te zijn en direct met extra kosten te zitten.
Succes met de verkoop

Echt bizar dit verhaal eigenlijk.
Iemand verkoopt auto en laat deze eerst keuren voor verkoop. Check, bijna iedereen doet dit. Nochtans kan ook hier de koper langs de keuring gaan na aankoop.
Maar als ze dan een motor verkopen, ah nee hé, dat moet de koper maar doen!
Ik begrijp sommige mensen toch niet.
De motorkeuring zit nog niet helemaal goed. Ik kan niet meer tellen hoeveel keer ik al gelezen heb "perfect in orde, geraakt vlotjes door de keuring maar zelf geen tijd voor en de prijs is er ook naar'.
Ja dag, als hij er zo vlotjes doorhuppelt was je al lang geweest...
 
De motorkeuring zit nog niet helemaal goed. Ik kan niet meer tellen hoeveel keer ik al gelezen heb "perfect in orde, geraakt vlotjes door de keuring maar zelf geen tijd voor en de prijs is er ook naar'.
Ja dag, als hij er zo vlotjes doorhuppelt was je al lang geweest...
Waarschijnlijk bedoelen ze: "Ik heb nog alle originele stukken maar ik heb geen tijd/goesting/de nodige skills om deze terug te monteren en zo te laten keuren" ;)
 
Waarschijnlijk bedoelen ze: "Ik heb nog alle originele stukken maar ik heb geen tijd/goesting/de nodige skills om deze terug te monteren en zo te laten keuren" ;)
En het bandje is op het randje, de aandrijfset kan je vragen bij stellen, het balhoofd heeft wat speling en de remming moeten eens ontlucht worden en als je dan bezig bent best nieuwe remblokjes ook.

Maar dan 250 euro rekenen voor het risico en hele onderhoud (wat spotgoedkoop is), hoho :p
 
Deze week nieuwe Aprilia RS660 in ontvangst genomen.
Moet van de winkel voorizchtig inrijden. Eerste 500km niet boven 5000rpm (fail) en volgende 500km max 6500rpm. Dan olie laten vervangen en mag ik los gaan. Ook liefst geen lange stukken autostrade.
Heb er 200km opzitten en wat een zalig machientje is dat🤩
Stuurt geweldig goed en voelt ook heel lichtvoetig maar toch stabiel aan.

Tribute kleuren. In het echt mooier dan op foto😉
 
Laatst bewerkt:
Deze week nieuwe Aprilia RS660 in ontvangst genomen.
Moet van de winkel voorizchtig inrijden. Eerste 500km niet boven 5000rpm (fail) en volgende 500km max 6500rpm. Dan olie laten vervangen en mag ik los gaan. Ook liefst geen lange stukken autostrade.
Heb er 200km opzitten en wat een zalig machientje is dat🤩
Stuurt geweldig goed en voelt ook heel lichtvoetig maar toch stabiel aan.

Tribute kleuren. In het echt mooier dan op foto😉

Bekijk bijlage 20822
Prachtig ding! Echt ideaal voor hier denk ik. Snel genoeg voor plezier maar niet zo snel dat onder de 200 geen fun is. Enjoy!
 
Prachtig ding! Echt ideaal voor hier denk ik. Snel genoeg voor plezier maar niet zo snel dat onder de 200 geen fun is. Enjoy!
Klopt, mijn vorig pk monster was eigenlijk alleen maar fun vanaf 140🙈. Maar de passie en emotie van die machine doet je alles vergeven.
En die ligt trouwens in de lappenmand nu.
Daarom snel iets erbij gekocht om mobiel te blijven.
 
Terug
Bovenaan