Moto Het Moto praat topic

Is een z400 kawasaki aan te raden als beginner, of toch voor een Z650 gaan (en A halen)?

Heb binnekort een eigen garage en ben toch al wat aan het rondkijken om iets in huis te halen.
Ik heb mijn A2 rijbewijs sinds 2017 maar heb toen maar een half jaar met een Cbr600rr (begrensd op 25kw) gereden.

Maar dat sloeg tegen, slechte zithouding en weinig beweeglijkheid omdat het een racer type was. Vroeger ook altijd met brommers naar school gereden.

Uit mijn research lijkt de z400 heel bestuurlijk en voldoende krachtig te zijn. Advies?
 
Laatst bewerkt:
Is een z400 kawasaki aan te raden als beginner, of toch voor een Z650 gaan (en A halen)?

Heb binnekort een eigen garage en ben toch al wat aan het rondkijken om iets in huis te halen.
Ik heb mijn A2 rijbewijs sinds 2017 maar heb toen maar een half jaar met een Cbr600rr (begrensd op 25kw) gereden.

Maar dat sloeg tegen, slechte zithouding en weinig beweeglijkheid omdat het een racer type was. Vroeger ook altijd met brommers naar school gereden.

Uit mijn research lijkt de z400 heel bestuurlijk en voldoende krachtig te zijn. Advies?
Ik heb op een MT07 a2 gereden, deze had nog wel wat koppel en was zelfs op A2 nog wel leuk.
Ook regelmatig op een duke 390 gereden, en die miste dat koppel en speelse wel echt.

Ik zou in jou plaats misschien naar een begrensde z650 (of zelfs z900) kijken. Of als je ook iets anders als kawa wilt, kijk zeker eens bij yamaha.
 
Is een z400 kawasaki aan te raden als beginner, of toch voor een Z650 gaan (en A halen)?

Heb binnekort een eigen garage en ben toch al wat aan het rondkijken om iets in huis te halen.
Ik heb mijn A2 rijbewijs sinds 2017 maar heb toen maar een half jaar met een Cbr600rr (begrensd op 25kw) gereden.

Maar dat sloeg tegen, slechte zithouding en weinig beweeglijkheid omdat het een racer type was. Vroeger ook altijd met brommers naar school gereden.

Uit mijn research lijkt de z400 heel bestuurlijk en voldoende krachtig te zijn. Advies?
Hangt misschien ook van uw rijprofiel af? Als je bv van plan bent om ook autosnelweg te doen, valt een z400 misschien wat licht uit (al kan het wel). Heb er ook lang over getwijfeld en uiteindelijk voor een Ninja 650 gegaan (bestaat ook A2 variant van) hetgeen vergelijkbaar is met de Z650 qua performance.

Ninja 650 ziet er trouwens uit als supersport, maar situeert zich eerder in sport tourer klasse vanwege de veel aangenamere zithouding, dit in tegenstelling tot bv de CBR600 die je aanhaalt.
 
Is een z400 kawasaki aan te raden als beginner, of toch voor een Z650 gaan (en A halen)?

Heb binnekort een eigen garage en ben toch al wat aan het rondkijken om iets in huis te halen.
Ik heb mijn A2 rijbewijs sinds 2017 maar heb toen maar een half jaar met een Cbr600rr (begrensd op 25kw) gereden.

Maar dat sloeg tegen, slechte zithouding en weinig beweeglijkheid omdat het een racer type was. Vroeger ook altijd met brommers naar school gereden.

Uit mijn research lijkt de z400 heel bestuurlijk en voldoende krachtig te zijn. Advies?

enkel wat proefritjes zullen uitsluitsel kunnen geven, denk ik.
 
Ik heb een Z650 gehad als eerste motor. Ideaal als beginner. Na een jaartje mocht het voor mij al iets meer zijn. Ik zou minstens voor een Z650 gaan of zelfs een Z900 ( al dan niet A2).
 
Bedankt voor de reacties! Het zou voor binnen een paar maanden zijn. Ik moet ook geluk hebben dat er net een z650 te koop staat die is afgesteld op 35kw.
Niet evident om te vinden denk ik.
 
Hier ook een rijbewijs sinds vorige zomer. Lang getwijfeld wat voor type motor ik wou, budget was klein en ik wou zowel op de baan als in ´het veld´ kunnen rijden.

Toevallig op een Transalp 600 van ´96 gestoten dat in de buurt stond en zelf zonder enige kennis gaan kijken en meegenomen. Al 4000 kilomerer plezier mee gehad en komende winter ga ik hem (hopelijk) een 2e leven geven. Qua motor nog zeer goed in orde, maar complete revisie van vering en remmen nodig, en carbu´s een grondig schoonmaken.

Eigenlijk zeer blij met m´n aankoop, ik wou zowel plezier als wat leren te sleutelen, en dan is een bijna oldtimer perfect. En qua rij type ligt het me ook. Met een baanmachine had ik al lang eens in de gracht gelegen, maar die 600cc wennen wel zeer snel, zeker op dit type motor. Op gravel rijdt hij echt zalig, en laat dat hier nu volop zijn. Eenmaal echt offroad laten de banden het wel afweten. Deze winter komen er ook nog andere, iets meer offroad, banden op.

Grapje heeft me op een jaar tijd wel al 5000 euro gekost, dat was wel niet de bedoeling. En eigenlijk wil ik ook nog een Yamaha XT 500 om echt te gaan offroaden. En misschien ook wel een baabmachine om eens trackdays te gaan doen.

En moest ik echt budget hebben zou ik ook zeer graag nog een Tenere 700 rally hebben.

Ik ben arm 😥
 
Hier ook een rijbewijs sinds vorige zomer. Lang getwijfeld wat voor type motor ik wou, budget was klein en ik wou zowel op de baan als in ´het veld´ kunnen rijden.

Toevallig op een Transalp 600 van ´96 gestoten dat in de buurt stond en zelf zonder enige kennis gaan kijken en meegenomen. Al 4000 kilomerer plezier mee gehad en komende winter ga ik hem (hopelijk) een 2e leven geven. Qua motor nog zeer goed in orde, maar complete revisie van vering en remmen nodig, en carbu´s een grondig schoonmaken.

Eigenlijk zeer blij met m´n aankoop, ik wou zowel plezier als wat leren te sleutelen, en dan is een bijna oldtimer perfect. En qua rij type ligt het me ook. Met een baanmachine had ik al lang eens in de gracht gelegen, maar die 600cc wennen wel zeer snel, zeker op dit type motor. Op gravel rijdt hij echt zalig, en laat dat hier nu volop zijn. Eenmaal echt offroad laten de banden het wel afweten. Deze winter komen er ook nog andere, iets meer offroad, banden op.

Grapje heeft me op een jaar tijd wel al 5000 euro gekost, dat was wel niet de bedoeling. En eigenlijk wil ik ook nog een Yamaha XT 500 om echt te gaan offroaden. En misschien ook wel een baabmachine om eens trackdays te gaan doen.

En moest ik echt budget hebben zou ik ook zeer graag nog een Tenere 700 rally hebben.

Ik ben arm 😥
Ik vraag me nu wel af waar er zoveel gravel is ;)

Ik denk dat je misschien ook wel geïnteresseerd kunt zijn in de Trans Euro Trail. Indien je het niet kent, het is een gigantische verzameling van allemaal tracks met zoveel mogelijk off-road over gans Europa. Ik denk dat het totaal bij de laatste telling meer dan 100.000 kms was :woohoo:
We vragen wel om met respect op die tracks te rijden, zowel voor natuur, de omgeving, andere gebruikers, ... . Het is niet bedoeld om als motocross parcours te gebruiken. Ook zijn vele tracks enkel berijdbaar met een goeie off road motor. Soms probeert er wel eens een 4x4 gebruik te maken van diezelfde tracks maar kunnen ze dan opeens niet meer verder met alle gevolgen van dien.
Goeie gear is ook wel nodig, off road armor bv is zeer sterk aangeraden. Op sommige tracks meer dan andere ;)

bv de Spaanse Pyreneeën

 
Ik vraag me nu wel af waar er zoveel gravel is ;)

Ik denk dat je misschien ook wel geïnteresseerd kunt zijn in de Trans Euro Trail. Indien je het niet kent, het is een gigantische verzameling van allemaal tracks met zoveel mogelijk off-road over gans Europa. Ik denk dat het totaal bij de laatste telling meer dan 100.000 kms was :woohoo:
We vragen wel om met respect op die tracks te rijden, zowel voor natuur, de omgeving, andere gebruikers, ... . Het is niet bedoeld om als motocross parcours te gebruiken. Ook zijn vele tracks enkel berijdbaar met een goeie off road motor. Soms probeert er wel eens een 4x4 gebruik te maken van diezelfde tracks maar kunnen ze dan opeens niet meer verder met alle gevolgen van dien.
Goeie gear is ook wel nodig, off road armor bv is zeer sterk aangeraden. Op sommige tracks meer dan andere ;)

bv de Spaanse Pyreneeën

Ik woon enkele kilometers buiten Leuven vlak aan de Waalse grens. Ik ga regelmatig toeren richting Beauvechain, Jodoigne, Waver, ... Ik moet maar enkele kilometers rijden en met wat fantasie waan ik mezelf in de ardennen. En af en toe banen waar de gas gerust open kan.

Zelf ook nog niet heel erg ervaren hoor. Maar het is wel de bedoeling dat eenmaal de motor compleet gereviseerd is ik er eens een weekendje op uit trek met de tent. Valbaren moeten er dan zeker nog op en ben momenteel ook op zoek naar degelijke zadeltassen.

Toen ik ´m nog maar enkele weken had en een klein beetje te moedig begon te worden eens gaan offroaden in het bos en m´n voorwiel is stevig onderuit geschoven over bladeren met daaronder modder. De prijs van een nieuwe voorkuip is duurder dan van zo´n setje valbaren :laugh:
 
En moest ik echt budget hebben zou ik ook zeer graag nog een Tenere 700 rally hebben.

Ik ben arm 😥

zwijg stil, een husqvarna svartpilen gekocht in januari en in augustus overgeschakeld naar een aprilia tuareg 660...
en wegens de drukke zomer er toch al de volle 500km mee kunnen rijden :(

@ToasT ik dacht dat de TET in belgie niet echt veel voorstelde?
 
Jammerlijk genoeg is dat zo, de linesmen is wel druk in de weer om nieuwe routes te vinden. Maar zeker in Vlaanderen is dat niet zo gemakkelijk.
Ik ken hier in W-Vl wel wat baantjes maar meestal zijn die niet langer dan 100m of zo. Enkel ergens tussen Beernem en Brugge ken ik wat langere stukken.
 
Jammerlijk genoeg is dat zo, de linesmen is wel druk in de weer om nieuwe routes te vinden. Maar zeker in Vlaanderen is dat niet zo gemakkelijk.
Ik ken hier in W-Vl wel wat baantjes maar meestal zijn die niet langer dan 100m of zo. Enkel ergens tussen Beernem en Brugge ken ik wat langere stukken.
Je mag hier helaas op veel van de leuke paden etc gewoon niet meer met de motor rijden. Ik ken in Limburg redelijk wat off-road stukken, maar daar mag je dan sinds een jaar of 8-10 niet meer met motoren rijden...tja
 
zwijg stil, een husqvarna svartpilen gekocht in januari en in augustus overgeschakeld naar een aprilia tuareg 660...
en wegens de drukke zomer er toch al de volle 500km mee kunnen rijden :(

@ToasT ik dacht dat de TET in belgie niet echt veel voorstelde?
Waarom van de Husqvarna naar de Aprilia?

Diene Aprilia 660 is zowat de tegenhanger van de Transalp, dus ik vermoed qua routes ook wel hetzelfde.

Ik hoor ook wel dat de TET in België en de grensstreek van de buurlanden amper iets voorstelt.
Maar zoals ik zei, ga eens de kanten uit van Waals Brabant. Kilometerslange gravel, zand, kasseipaadjes waar je (meestal) wel nog kunt rijden. Écht offroad is dat niet, maar misschien is dat niet zo slecht. Echt in den bos gaan ´crossen´ maakt ongelofelijk veel kapot.

En ja, hier is het een hobby, maar wel een hele dure. Rijbewijs+moto+pak+verzekering heeft me op een goed jaar gemakkelijk €6000 gekost. En heb er op een jaar tijd toch al 3000 kilometer opzitten. Is makkelijk uit te rekenen wat het me kost per kilometer dan :laugh:

Nu net verzekering betaald voor een half jaar (€260), in de winter haal ik ´m helemaal uit elkaar. En na de winter laat ik ´m keuren om in te schrijven als oldtimer. Bespaard me toch enkele honderden euro´s per jaar.
 
die svart was een ideale beginnersmoto, maar had al snel door dat die mij heel snel ontgroeide. doel is om binnen een jaar of 2 - 3 eens mee te doen met zo'n rally, en dan was de keuze een tenere 700 of die tuareg. samen met het inruilen van mijn huskie kreeg ik het meest korting op die tuareg, dus keuze was snel gemaakt :)
 
Ik heb sinds november '23 mijn rijbewijs. De zin om te rijden bleef de hele tijd knagen na het halen van het rijbewijs, dus toch maar begonnen met de markt wat te verkennen...

Wat mij vooral opviel is dat de prijs tussen een nieuwe moto (nu met de salondeals) en een jonge tweedehands echt niet zo groot meer is?

Wou eigenlijk eerst een budget van max 4 à 5k aanhouden, maar dan moet ge echt al naar oude moto's gaan kijken met redelijk wat km's. Aangezien ik nog altijd niet zeker weet wat ik precies wil, was ik wel wat bang dat de doorverkoopwaarde van dat soort moto's té klein ging zijn. Want misschien wil ik binnen 1 à 2 jaar eentje met een zwaardere motor of rij ik gewoon niet genoeg en is het zonde dat die thuis staat stof te vergaren.

Maar uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt en een Kawasaki z650RS gekocht. Was de testmoto van de garage, dus een jaartje oud ongeveer en amper 54km op de teller, maar toch redelijk wat goedkoper dan een nieuwe! Nu wachten op de technische controle, dan verzekering in orde maken en dan kunnen we gaan rijden :clap: Hoop het eerste weekend van februari toch al een ritje te kunnen gaan maken!
 
@Tom proficiat!
54km, daar is dan 1 testritje mee gedaan ofzo en is dus eigenlijk nog een nieuwe moto. Goede deal lijkt mij.
En ik zou zeker oppassen met de lage temperaturen begin februari. Een schuiver is snel gemaakt.
En persoonlijk zou ik met een nieuwe moto ook zeker willen zijn dat al het strooizout is weggeregend. Of anders onmiddelijk afspoelen bij thuiskomst.

Maar I get the feeling. Je wil gewoon gaan rijden.
IMG_4568.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom
@Tom proficiat!
54km, daar is dan 1 testritje mee gedaan ofzo en is dus eigenlijk nog een nieuwe moto. Goede deal lijkt mij.
En ik zou zeker oppassen met de lage temperaturen begin februari. Een schuiver is snel gemaakt.
En persoonlijk zou ik met een nieuwe moto ook zeker willen zijn dat al het strooizout is weggeregend. Of anders onmiddelijk afspoelen bij thuiskomst.

Maar I get the feeling. Je wil gewoon gaan rijden.
Bekijk bijlage 26543
Bedankt! :)

Denk het ook wel dat ik een goede deal heb gedaan. Voelt in ieder geval goed aan.

Zal in inderdaad wat afhangen van het weer, hoe veel ik al kan rijden, maar ik moet 'em minstens al van de garage naar huis rijden. Daar kijk ik al enorm naar uit.
Merci voor de tip al in ieder geval, ga zeker goed proper maken na de eerste ritjes.
 
Ik heb sinds november '23 mijn rijbewijs. De zin om te rijden bleef de hele tijd knagen na het halen van het rijbewijs, dus toch maar begonnen met de markt wat te verkennen...

Wat mij vooral opviel is dat de prijs tussen een nieuwe moto (nu met de salondeals) en een jonge tweedehands echt niet zo groot meer is?

Wou eigenlijk eerst een budget van max 4 à 5k aanhouden, maar dan moet ge echt al naar oude moto's gaan kijken met redelijk wat km's. Aangezien ik nog altijd niet zeker weet wat ik precies wil, was ik wel wat bang dat de doorverkoopwaarde van dat soort moto's té klein ging zijn. Want misschien wil ik binnen 1 à 2 jaar eentje met een zwaardere motor of rij ik gewoon niet genoeg en is het zonde dat die thuis staat stof te vergaren.

Maar uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt en een Kawasaki z650RS gekocht. Was de testmoto van de garage, dus een jaartje oud ongeveer en amper 54km op de teller, maar toch redelijk wat goedkoper dan een nieuwe! Nu wachten op de technische controle, dan verzekering in orde maken en dan kunnen we gaan rijden :clap: Hoop het eerste weekend van februari toch al een ritje te kunnen gaan maken!
Proficiat Tom! Gewoon goed van genieten!

Mijn tip: Ga met de motor naar een leeg industrieterrein op een zondag en neem je tijd om wat te oefenen. Probeer eens een noodstop te maken. Trek eens zo snel mogelijk op. Wijk eens uit voor een denkbeeldig item. Begin rustig, met het remmen bv, maar dit kan je al heel veel helpen!

Je hebt in ieder geval een leuke motor gekocht die goed is voor nog heel veel km's. De zomer is zalig, maak zeker een ritje naar De Eifel in Duitsland deze zomer, daar is echt een heel andere wereld als motorrijder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom
Terug
Bovenaan