Fiscaal inbrengen motor

No_Dice

Member
Goeiedag,

Ik heb vorig jaar (terug) een motor gekocht (occasie) en uitrusting (nieuw)

Nu rijd ik voornamelijl met de motor naar mijn werk, een 25km enkel.

Ik dacht deze eventueel fiscaal in te brengen , samen met de bv de onderhoudskosten, itrusting eventueel verzekering/biv enz

Heeft iemand ervaring hiermee, en kan dit in mensentaal uitleggen hoe je best te werk gaat.

Ik begrijp dat je dit mag spreiden over 3 jaar. Mag het bv ook op 2 jaar.

Wat is de maximum, percentages enz
Wat kan.wel, en wat niet. Addertjes onder het gras enz..

Alvast bedankt

Ik ken de volle details niet meer maar weet wel dat je best veel woon werk kilometers nodig had + een duurdere motor om profijt te halen. De forfaitaire som die je mag gebruiken op je belastingsbrief is best wel hoog weet ik nog.

Goeiedag,

Ik dacht deze eventueel fiscaal in te brengen , samen met de bv de onderhoudskosten, itrusting eventueel verzekering/biv enz

Heeft iemand ervaring hiermee, en kan dit in mensentaal uitleggen hoe je best te werk gaat.

Alvast bedankt

Hier staat alles in van uitleg. Een ganse resem tekst, maar als ik mag samenvatten:

- als je verhouding werkgerelateerde km's / totaal gereden km's laag is, is het normaal de moeite niet.
- als je relatief weinig betaalde voor de moto (<10000 euro), is het normaal de moeite niet
- spreiden is over 3 jaar, over 2 jaar zou enkel kunnen als je hééééél veel km's rijdt werkgerelateerd (bvb wonen in De Panne en werken in Leuven).

Geef gerust enkele cijfers: aankoopprijs, kostprijs uitrusting, andere kosten + hoeveel je rijdt, dan kunnen we het uitrekenen.

Goeiedag,

Alvast bedankt
Een goede richtlijn is om de moto tot 80% in te brengen als w-w gebruik. Een hoger percentage wordt al extremer, tenzij je dat echt allemaal kan bewijzen enz.

Wat was de aankoopprijs van je moto?

Als je niet het jaar rond elke dag naar je werk ermee rijdt, dan is het sop de kolen niet waard schat ik.

Ik heb het zelf een periode gedaan met nieuwe moto's, maar ik reed er elke dag Gent-Antwerpen mee. Ik schreef toen degressief af op een periode van 4 jaar. Heb ergens nog wel een excel zitten denk ik. Als je wil, stuur ik die jou door.
Kledij enz kan je op 3 jaar afschrijven.

ja dan vermoed ik dat het niet erg de moeite zal zijn
ik rijd wel effectief 80% van de tijd met de motor maar kocht hem voor 4999€
de kilometers zijn heen en weer zijn dus 50km, 60 als ik de autostrade neem, wat in tijd iets sneller is maar minder aangenaam.
uitrusting, alles samen een 1000€
tax 100€ en verzekering incl bestuurders dekking 350€
benzineverbruik is een 25€ per week

Gaat niet meer de moeite zijn.
Ondertussen zit men al aan een forfait van 5930 euro voor AJ2026.
Toen ik nog moto reed was dit maar 3k en op het einde 4k.
En zelfs dan schreef ik een 2de hands moto als die van u af op 2 jaar aan 90% om er te geraken.

Gaat dat forfait eigenlijk automatisch of moet je dat zelf ergens invullen?
Automatisch van toepassing.

Enige dat je moet selecteren is de verhoging van het forfait indien je op een lange afstand van het werk woont. Dacht >75km.
Maar die aftrek is gesneuveld bij de nieuwe regeringsonderhandeling (natuurlijk, nadat ze de wet aanpassen)

Terug
Bovenaan