Moto Het Moto praat topic

Hmmm toen ik thuis kwam en mijn motor afzette, hoorde ik ineens een gesis. Toen ik naar onder keek zag ik ineens een hele plas water verschijnen op de grond... De motor leek ook pokke warm te zijn...

Ik ga er vanuit dat het koelvloeistof systeem naar de vaantjes is... wel klote dat dit thuis gebeurde. Onderweg had ik gewoon die laten slepen naar de garagist via de verzekering.
Bijvullen, naar garage proberen rijden, als hij terug warm wordt stoppen en dan pechverhelping bellen bellen.
 
Bij mij jeukt het ook terug om een moto aan te schaffen.

Mijn Cbf600 weg gedaan toen mijn vrouw zwanger was 3 jaar geleden.

Wil vooral geen dikke lompe motor. Dus al geen 1000cc of geen naked, wil rijcomfort.

Oog gevallen op een Honda cb500X. De Chinese kloon Voge 500ds is identiek voor 1400€ minder. (Maar dat is mij te weinig verschil om geen Honda te nemen )

Gisteren een ritje gedaan op mijn schoonvader zijn knutselmoto. Chinese 125cc. (Soort van Yamaha kloon).
Aangenaam verrast van het vermogen op de binnenweggetjes. (Terwijl dat dat ding topt op 100km/h

Een 500cc twin lijkt mij wel beter voor wa tourwerk.
 
Bij mij jeukt het ook terug om een moto aan te schaffen.

Mijn Cbf600 weg gedaan toen mijn vrouw zwanger was 3 jaar geleden.

Wil vooral geen dikke lompe motor. Dus al geen 1000cc of geen naked, wil rijcomfort.

Oog gevallen op een Honda cb500X. De Chinese kloon Voge 500ds is identiek voor 1400€ minder. (Maar dat is mij te weinig verschil om geen Honda te nemen )

Gisteren een ritje gedaan op mijn schoonvader zijn knutselmoto. Chinese 125cc. (Soort van Yamaha kloon).
Aangenaam verrast van het vermogen op de binnenweggetjes. (Terwijl dat dat ding topt op 100km/h

Een 500cc twin lijkt mij wel beter voor wa tourwerk.
Al eens de Benelli TRK502 bekeken? Of de meer off road gestylede X versie.

Ook eens goed opletten welke opties erbij zitten, bv bij die Voge kun je de LX versie kiezen en dan heb je voor 700€ 2 alu side cases en een alu top case erbij, en niet te vergeten die frames waar die moeten ophangen. Probeer dat maar eens allemaal te krijgen bij Honda aan die prijs.
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook wel 1 van de redenen dat ik het lang heb uitgesteld om een baanmotor te kopen. Echter is het wel zo dat vele van die zware accidenten te wijten zijn aan overdreven snelheid en onervarenheid. Zo waren er (toevallig) 2 vrouwen die samen met mij voor hun rijbewijs gingen. Voor de 3de! keer. Nog slaagde ze erin bij het oefenen te vallen bij de 8'ten draaien. Zon bestuurders zijn ook helemaal niet in staat om op onvoorspelbare dingen op de juiste manier te reageren. Helaas zijn er ook die waar je zelf geen invloed op hebt. Ik heb wel vertrouwen in mijn eigen kunnen en heb helemaal niet de behoefte om de openbare weg te gebruiken als race circuit.

Los daarvan, in het weekend bij Felix&jos eens lang geweest. Helaas net zoals bij alle andere zaken lange wachttijden. Wou eens een testrit doen met de nieuwe MT09 en Tracer 09 maar beiden hadden ze niet beschikbaar. Van de week eens horen bij BW motors in Mechelen. Voorlopige kanshebbers zijn de MT 09, Tracer 09 en CB500X. Al neig ik zeer hard naar de MT 09. Zijn heel wat reviews die toch spreken van een zeer aangename naked om ook woon-werk te doen.
 
Bijvullen, naar garage proberen rijden, als hij terug warm wordt stoppen en dan pechverhelping bellen bellen.
Hij is gesleept. Ze deden er niet moeilijk over dat men dat van thuis uit moesten slepen. Was echter gewoon een gebarsten koelingsdop.

Wel melding gekregen dat aan mijn moto met zo goed als 152k km wel eens een kwaliteitsinjectie kon gebruiken:
Voorvork is lek en olie op de remblokken, koppelingskabel en gaskabels stroef, remschijf achter erg ingelopen ( schijf zou moeten vervangen worden en remklauw revisie, ws vooraan ook revisie nodig. Motor knakt soms ook bij gas geven of lossen.

Ach ja, 50k km geleden er 1000€ ingepompt, dus zo erg is dat nu ook weer niet. Al moet ik zeggen dat ik nog altijd blij ben met mijn motootje.

Het is gewoon een leuk ding en niet te zwaar.

En met de kosten in het verschiet al eens zitten nadenken of ik mij geen andere moto koop met iets van een 20 - 40k km, zodanig dat ik er weer vlot 100k km tegen kan zonder al te grote investering. Maar dezelfde moto kopen van rond 2007 vraagt men toch ook al snel 3500 -4500€ voor waardoor ik eventueel aan het denken was om wat meer te geven voor een yamaha fjr 1200 of een super tenere of eventueel zelfs een tracer 900 (niet spiksplinternieuw of de laatste versie natuurlijk). Maar die dingen gaan ook allemaal al snel voor 9-10k€... (als het niet meer is). En uiteindelijk heb ik door corona een oorlogskas :p.

Ook aan het twijfelen of het nut heeft om een tracer te kiezen voor als je voor 1k€ meer bij wijze van spreken een fjr hebt. Als het prijsverschil nog groter was geweest dan kon ik dat nog volgen.
Maar dan vooral omdat die tracer mij een beetje doet vrezen voor hoe zo'n 2 of 3 cilinder reageert (ben een smijt en gooi 4 cilinder gewend - type fazer) maar vooral omdat dat schermpje mij serieus flimsy eruit ziet en aanvoelt en ik op mijn moto ook al direct een tourscherm opgezet had omdat het basisscherm maar niets was.

Bij de fjr lijkt dat direct allemaal wel in orde te zijn (en als ik extra kosten moet doen voor die aanpassingen, dan schiet er van die 1k€ nu ook weer niet zoveel over). Al ga ik dan niet voor een versie recenter dan een 2016... aangezien ik er zeker geen 18k aan ga spenderen...
Nu ja nog eens goed over nadenken, voor hetzelfde geld kan ik die reparatie uitstellen tot 160k km, mijn volgende onderhoudsinterval en moet ik er gewoon 700€ inpompen en kan ik er dan weer nog eens 50k km mee door :p. Alhoewel een nieuwe moto mij toch ook wel iets zegt, maar dan vooral omdat ik dan weer een nog iets steviger ding heb, waar ik er zeker weer 10 j mee door kan, zoals mijn vorige...

had ook even naar die benelli gekeken, maar meh is toch ook al snel 7k+ en het is een ding van 48pk... dan koop ik nog liever een nieuwe fazer...
 
Hij is gesleept. Ze deden er niet moeilijk over dat men dat van thuis uit moesten slepen. Was echter gewoon een gebarsten koelingsdop.

Wel melding gekregen dat aan mijn moto met zo goed als 152k km wel eens een kwaliteitsinjectie kon gebruiken:
Voorvork is lek en olie op de remblokken, koppelingskabel en gaskabels stroef, remschijf achter erg ingelopen ( schijf zou moeten vervangen worden en remklauw revisie, ws vooraan ook revisie nodig. Motor knakt soms ook bij gas geven of lossen.

Ach ja, 50k km geleden er 1000€ ingepompt, dus zo erg is dat nu ook weer niet. Al moet ik zeggen dat ik nog altijd blij ben met mijn motootje.

Het is gewoon een leuk ding en niet te zwaar.

En met de kosten in het verschiet al eens zitten nadenken of ik mij geen andere moto koop met iets van een 20 - 40k km, zodanig dat ik er weer vlot 100k km tegen kan zonder al te grote investering. Maar dezelfde moto kopen van rond 2007 vraagt men toch ook al snel 3500 -4500€ voor waardoor ik eventueel aan het denken was om wat meer te geven voor een yamaha fjr 1200 of een super tenere of eventueel zelfs een tracer 900 (niet spiksplinternieuw of de laatste versie natuurlijk). Maar die dingen gaan ook allemaal al snel voor 9-10k€... (als het niet meer is). En uiteindelijk heb ik door corona een oorlogskas :p.

Ook aan het twijfelen of het nut heeft om een tracer te kiezen voor als je voor 1k€ meer bij wijze van spreken een fjr hebt. Als het prijsverschil nog groter was geweest dan kon ik dat nog volgen.
Maar dan vooral omdat die tracer mij een beetje doet vrezen voor hoe zo'n 2 of 3 cilinder reageert (ben een smijt en gooi 4 cilinder gewend - type fazer) maar vooral omdat dat schermpje mij serieus flimsy eruit ziet en aanvoelt en ik op mijn moto ook al direct een tourscherm opgezet had omdat het basisscherm maar niets was.

Bij de fjr lijkt dat direct allemaal wel in orde te zijn (en als ik extra kosten moet doen voor die aanpassingen, dan schiet er van die 1k€ nu ook weer niet zoveel over). Al ga ik dan niet voor een versie recenter dan een 2016... aangezien ik er zeker geen 18k aan ga spenderen...
Nu ja nog eens goed over nadenken, voor hetzelfde geld kan ik die reparatie uitstellen tot 160k km, mijn volgende onderhoudsinterval en moet ik er gewoon 700€ inpompen en kan ik er dan weer nog eens 50k km mee door :p. Alhoewel een nieuwe moto mij toch ook wel iets zegt, maar dan vooral omdat ik dan weer een nog iets steviger ding heb, waar ik er zeker weer 10 j mee door kan, zoals mijn vorige...

had ook even naar die benelli gekeken, maar meh is toch ook al snel 7k+ en het is een ding van 48pk... dan koop ik nog liever een nieuwe fazer...
Ik ben overgestapt van een FZ1-n naar een MT09 Tracer, en ik heb hem nog geen seconde gemist. Ook het blok niet :) De tracer geeft gewoon veel leuker zijn vermogen af, die 3cilinder is best pittig maar toch nog comfortabel te rijden, en ik moet zeggen dat het comfortverschil enorm is.
Ik weet wel niet of ik hem voor woon-werk ook zou nemen, misschien zijn er dan wel nog comfortabelere modellen te krijgen.
Als je een ouder model tracer neemt, zou ik wel durven kijken voor Ohlins veren. Dat verschil is enorm!
 
Hier gaat ie eruit met spijt in het hart. Nieuwe job is geen klassiek woonwerkverkeer meer en aan weekendritten kom ik met het gezin ook niet meer toe. En zo staat ie eigenlijk wat in de weg.

Best na de winter online zetten zeker?
 
Hij is gesleept. Ze deden er niet moeilijk over dat men dat van thuis uit moesten slepen. Was echter gewoon een gebarsten koelingsdop.

Wel melding gekregen dat aan mijn moto met zo goed als 152k km wel eens een kwaliteitsinjectie kon gebruiken:
Voorvork is lek en olie op de remblokken, koppelingskabel en gaskabels stroef, remschijf achter erg ingelopen ( schijf zou moeten vervangen worden en remklauw revisie, ws vooraan ook revisie nodig. Motor knakt soms ook bij gas geven of lossen.

Ach ja, 50k km geleden er 1000€ ingepompt, dus zo erg is dat nu ook weer niet. Al moet ik zeggen dat ik nog altijd blij ben met mijn motootje.

Het is gewoon een leuk ding en niet te zwaar.

En met de kosten in het verschiet al eens zitten nadenken of ik mij geen andere moto koop met iets van een 20 - 40k km, zodanig dat ik er weer vlot 100k km tegen kan zonder al te grote investering. Maar dezelfde moto kopen van rond 2007 vraagt men toch ook al snel 3500 -4500€ voor waardoor ik eventueel aan het denken was om wat meer te geven voor een yamaha fjr 1200 of een super tenere of eventueel zelfs een tracer 900 (niet spiksplinternieuw of de laatste versie natuurlijk). Maar die dingen gaan ook allemaal al snel voor 9-10k€... (als het niet meer is). En uiteindelijk heb ik door corona een oorlogskas :p.

Ook aan het twijfelen of het nut heeft om een tracer te kiezen voor als je voor 1k€ meer bij wijze van spreken een fjr hebt. Als het prijsverschil nog groter was geweest dan kon ik dat nog volgen.
Maar dan vooral omdat die tracer mij een beetje doet vrezen voor hoe zo'n 2 of 3 cilinder reageert (ben een smijt en gooi 4 cilinder gewend - type fazer) maar vooral omdat dat schermpje mij serieus flimsy eruit ziet en aanvoelt en ik op mijn moto ook al direct een tourscherm opgezet had omdat het basisscherm maar niets was.

Bij de fjr lijkt dat direct allemaal wel in orde te zijn (en als ik extra kosten moet doen voor die aanpassingen, dan schiet er van die 1k€ nu ook weer niet zoveel over). Al ga ik dan niet voor een versie recenter dan een 2016... aangezien ik er zeker geen 18k aan ga spenderen...
Nu ja nog eens goed over nadenken, voor hetzelfde geld kan ik die reparatie uitstellen tot 160k km, mijn volgende onderhoudsinterval en moet ik er gewoon 700€ inpompen en kan ik er dan weer nog eens 50k km mee door :p. Alhoewel een nieuwe moto mij toch ook wel iets zegt, maar dan vooral omdat ik dan weer een nog iets steviger ding heb, waar ik er zeker weer 10 j mee door kan, zoals mijn vorige...

had ook even naar die benelli gekeken, maar meh is toch ook al snel 7k+ en het is een ding van 48pk... dan koop ik nog liever een nieuwe fazer...
2 of 3 cilinder is leuker rijden dan een 4 cilinder sneller meer koppel aan lagere toeren.
 
Ik geraak er maar niet uit,

Het moet een honda zijn. (veel crossmotors gehad toen ik jong was, en wil geen andere merk)

Wil een lichte motor, en echt chill toeren in de ardennen. Oog was gevallen op een Honda CB500X (meer dan genoeg vermogen voor mij)

Maar occasie zijn zo duur dat ik al beter een nieuwe kan kopen met 5 jaar garantie.
Honda transalp 2001-2006 vind ik ook prachtig. (prachtig analoge brandstofmeter, geen debiel lampje) Maar dan geeft je 2500€ voor een motor van 20 jaar oud..
Een deauville zou perfect zijn, maar lelijk en geen brandstofmeter!.

Een de nieuwere transalpen vanaf 2008 vind ik echt lelijk met die ronde koplamp..

Budgettair heb ik tegelijk ook nog een hoop andere verplichtingen. Een honda CBF250 lijkt me een prachtige motor en die heb je voor 1000€ wat letterlijk niets is. (maar dat uurtje snelweg tot in de ardennen is dan weer de hel volgens mij op die motor)
 
Geen idee wat de bedoeling er mee is, maar in de TET groep zweren er veel bij CRF300L. Maar dat is dan voor 80% of meer off road gebruik :)
 
Ik geraak er maar niet uit,

Het moet een honda zijn. (veel crossmotors gehad toen ik jong was, en wil geen andere merk)

Wil een lichte motor, en echt chill toeren in de ardennen. Oog was gevallen op een Honda CB500X (meer dan genoeg vermogen voor mij)

Maar occasie zijn zo duur dat ik al beter een nieuwe kan kopen met 5 jaar garantie.
Honda transalp 2001-2006 vind ik ook prachtig. (prachtig analoge brandstofmeter, geen debiel lampje) Maar dan geeft je 2500€ voor een motor van 20 jaar oud..
Een deauville zou perfect zijn, maar lelijk en geen brandstofmeter!.

Een de nieuwere transalpen vanaf 2008 vind ik echt lelijk met die ronde koplamp..

Budgettair heb ik tegelijk ook nog een hoop andere verplichtingen. Een honda CBF250 lijkt me een prachtige motor en die heb je voor 1000€ wat letterlijk niets is. (maar dat uurtje snelweg tot in de ardennen is dan weer de hel volgens mij op die motor)
Is toch niet zo duur ?

alhoewel ik met deze het vermogen wel wat aan de lage kant vind, denk ik...
of deze : https://www.2dehands.be/v/motoren/m...lationId=2b5115df-a5cc-41dd-93ce-4f0d99d8c8e8

Daarnaast zo goedkoop zijn die moto's ook niet nieuwzijnde hoor... (cbx is 7300+€ zonder accessoires...) en bij mijn weten is die garantie indien er iets stuk gaat, je betaalt nog altijd uw gewoon onderhoud... zoals nieuw banden, remmen, oliewissel,...

Alternatieven : https://www.2dehands.be/l/motoren/m...ostcode:3500|searchInTitleAndDescription:true
 
Vandaag idd maar eens tot de lokale Honda dealer rijden. Enige voorwaarde het moet een rode zijn “die zijn sneller”

Benieuwd wat er nog leverbaar is.
 
Vandaag idd maar eens tot de lokale Honda dealer rijden. Enige voorwaarde het moet een rode zijn “die zijn sneller”

Benieuwd wat er nog leverbaar is.

Et voila, ge moet er maar een ander logo op kleven :p

2020_moto_morini_x-cape_01.jpg
 
Dit ga je toch laten herstellen voor je er terug mee gaat rijden?
Olie op de remblokken 🙈
Jup, 350€ voor dat probleem van de vork en de remblokken te vervangen. Dat doe ik nog wel. Is geen reden om een nieuwe moto van 9k voor te kopen... Kan ik de tijd overbruggen tot het volgende onderhoud... volgend jaar.
 
Was even aan het kijken bij het beoordelen wat een nieuwe FJR1300 of een super Tenere kost, maar tot de constatatie gekomen dat men hiermee gestopt is met de productie... vond ik wel spijtig.

Heb daarna wat opzoekwerk gedaan en zou iets te maken hebben met euro5 normering of dergelijke... dus nu begon ik mij al langzaamaan ongerust te maken dat ze binnenkort de euronorm regels ook van toepassing maken voor moto's in de LEZ zones of dergelijke... (aangezien dat stoppen daar gedeeltelijk aan gelieerd was) al vind ik er niet zo zeer veel informatie over terug behalve wat halfslachtige informatie over dat men van plan is om bepaalde moto's ook in vb Brussel te weren vanaf 2022 maar op volle kruissnelheid in 2025...

Maar zoals gezegd, geen informatie over hoe, wie of wat...
Vooral omdat het aan het kriebelen was om een Fjr1300 te kopen... en ik mij dan serieus bekocht ga voelen als ik na ik vb 10k gespendeerd heb er binnen 3 jaar niet meer op bepaalde locaties mag komen...
 
Ben momenteel bezig met mijn rijopleiding. Vandaag ook weer een goei ritje gedaan, maar ondanks dat het heel de tijd droog was, dampte mijn vizier met regelmaat aan.

Heb zo wat aan het googelen geweest en er bestaan daar middeltjes voor, maar je leest dan telkens weer tegenstrijdige commentaren 🤷‍♂️

Hebben jullie goeie tips?
 
Terug
Bovenaan