Moto Het Moto praat topic

Chill Panda

Well-known member
Crowdfunder FE
Algemene leek-vraag.

Ik had vroeger een Vespa 125CC en vanaf 90 km/u kreeg die het al lastig, alsof die op zijn limiet zat. Dus reed daar meestal maar comfortabel 70 km/u mee.

Vroeg me af of alle 125CC motorfietsen zo zijn of dat die toch zonder problemen 120 km/u kunnen rijden?

Ik zou in de toekomst misschien nog een 125CC willen kopen voor kleine woon-werk verkeer afstanden en heb daarvoor geen zware motor nodig, maar wel iets dat vlot rijdt.
 

Tomski

Well-known member
Crowdfunder FE
Algemene leek-vraag.

Ik had vroeger een Vespa 125CC en vanaf 90 km/u kreeg die het al lastig, alsof die op zijn limiet zat. Dus reed daar meestal maar comfortabel 70 km/u mee.

Vroeg me af of alle 125CC motorfietsen zo zijn of dat die toch zonder problemen 120 km/u kunnen rijden?

Ik zou in de toekomst misschien nog een 125CC willen kopen voor kleine woon-werk verkeer afstanden en heb daarvoor geen zware motor nodig, maar wel iets dat vlot rijdt.
Ik heb een tijdje een honda 125 gehad voor ww, 105 was daar toch ook de limiet.
 

Landtlord

Well-known member
Algemene leek-vraag.

Ik had vroeger een Vespa 125CC en vanaf 90 km/u kreeg die het al lastig, alsof die op zijn limiet zat. Dus reed daar meestal maar comfortabel 70 km/u mee.

Vroeg me af of alle 125CC motorfietsen zo zijn of dat die toch zonder problemen 120 km/u kunnen rijden?

Ik zou in de toekomst misschien nog een 125CC willen kopen voor kleine woon-werk verkeer afstanden en heb daarvoor geen zware motor nodig, maar wel iets dat vlot rijdt.
De 125cc die tegen de limiet van 11kw aanzitten halen vlot 110-120. Dat zijn meestal de duurdere modellen. De goedkope luchtgekoelde motortjes blijven steken op 6-7 kw en gaan niet sneller dan 90km/h.

Als je een motorrijbewijs hebt en relax 120km/h op de snelweg is een vereiste dan kan je misschien beter kijken naar 250 of 300cc.
 

Wolfken

Well-known member
Crowdfunder FE
Als je geen rijbewijs A hebt, mag je met een 125cc rijden met maximum 15pk.
Ik denk dat de meeste 125cc motorfietsen en scooters met 15pk ongeveer 100km/h kunnen rijden, er zijn enkele uitzonderingen, zoals de Kawasaki Ninja 125 en de Yamaha r125, die tikken de 120km/h aan dankzij hun gunstigere aero.
 

ToasT

Well-known member
Crowdfunder FE
Deze namiddag eens weest gaan testrijden met een Moto Morini X cape. Heel mooie machine en rijdt ook goed. Heel wat anders dan mijn Hima.
Wel wat teleurgesteld in de overname die ik maar kreeg voor mijn Hima, zeker met al de extra's die er op zitten: tutoro chain oiler, barkbusters storm, doubletake spiegels, dubbele USB poort, led koplamp, originele RE bagagerekken en Givi crashbars. 5000-5500€ zou ik moeten opleggen :S

iu
 

Feignasse

Well-known member
Accessoires en opties leveren nooit veel op, al zeker niet bij overname door een dealer. Zelf tweedehands verkopen is een stuk voordeliger. Enige nadeel is dat je ook veel belachelijke boden krijgt.
 

ToasT

Well-known member
Crowdfunder FE
De chain oiler, doubletake mirrors en Barkbusters mocht ik er af halen om ze dan op de nieuwe te (laten) monteren. Dat is dan toch al een 500 € gerecupereerd. De bike-specific accessoires ga ik natuurlijk niet kunnen over zetten.

Dit weekend eens naar de Benelli days om de TRK 500 X te testrijden. De Voge 500DSX en de CFMoto 650MT zou ik ook wel eens willen testrijden maar vind nergens een dealer die 1 heeft staan, enkel BW motors in Mechelen omdat die invoerder. Beetje heel ver om vanuit W-Vl tot daar te rijden op een motor waar je best niet mee op de autostrade gaat.
 

Mr Syphon

New member
Ook al eens een kawasaki versys 650 bekeken ? ligt toch ook in lijn van de modellen die gij bekijkt. natuurlijk ook weer net iets duurder.
 

ToasT

Well-known member
Crowdfunder FE
Die Moto morini is met dezelfde motor als de Versys 650. Al de rest zijn ook wel van degelijke merken, ophangen van Marzocchi, elektronica van Bosch, remmen van Brembo,..

Dan is zo'n versys niet heel interessant meer
 

Tomski

Well-known member
Crowdfunder FE
Gisteren weer een close call. Ne meter voor mijn neus ne pipo van band 3 naar band 2 op de ring omdat de file daar precies sneller stil stond.

Tikker ging weer es in het rood. Thank god for reflexes.
 

Chill Panda

Well-known member
Crowdfunder FE
Vraagje over mijn Vespa 125cc. Foto ter voorbeeld, want vond geen mooie foto.

E3300D82-A569-4629-BD51-B1980695E8E4.jpeg


Hij zal ondertussen 12 jaar oud zijn en de laatste jaren valt die vaak stil als je moet stoppen aan de lichten bijvoorbeeld.

Vroeger bleef de motor gewoon draaien als je geen gas gaf, nu valt hij uit. De oplossing is licht gas blijven geven.

Hij is hiervoor al 2x naar de garage geweest, waar ze “niks” kunnen vinden + volgens hen is er niks aan de hand. 🤔

Het enige wat ze gedaan hebben is een update van de boordcomputer, maar dat heeft niets gedaan.

Heeft iemand anders hier ervaring mee? Dit lijkt me toch niet de bedoeling dat hij nu stil valt als dat jaren niet zo geweest is?
 

Renegadexxripxx

Well-known member
Vraagje over mijn Vespa 125cc. Foto ter voorbeeld, want vond geen mooie foto.

Bekijk bijlage 10356

Hij zal ondertussen 12 jaar oud zijn en de laatste jaren valt die vaak stil als je moet stoppen aan de lichten bijvoorbeeld.

Vroeger bleef de motor gewoon draaien als je geen gas gaf, nu valt hij uit. De oplossing is licht gas blijven geven.

Hij is hiervoor al 2x naar de garage geweest, waar ze “niks” kunnen vinden + volgens hen is er niks aan de hand. 🤔

Het enige wat ze gedaan hebben is een update van de boordcomputer, maar dat heeft niets gedaan.

Heeft iemand anders hier ervaring mee? Dit lijkt me toch niet de bedoeling dat hij nu stil valt als dat jaren niet zo geweest is?
Volgens mij is dat gewoon de roulantie die niet correct afgesteld is. Of anders gezegd het stationair draaien. Is die wel correct afgesteld dan zegt men dat het nog 3 dingen zouden kunnen zijn.


Wel raar dat men in de garage niets vindt...
 

Beemer036

Member
Onderhoud is wel netjes gebeurd bij de Vespa?
Misschien brandstoffilter wat (te) vuil?
Wanneer voor het laatst kleppen gesteld?
Is dat met injectie of carbu?
 

sweetmonkey

Active member
Hier zelf een vespa gts 125 van bouwjaar 2010. Had exact dezelfde problemen als jij hier aanhaalt. Dealer heeft software update uitgevoerd (injectie) en enkel nog euro98 getankt. Sindsdien geen problemen meer. Is een gekend probleem. Als je pech hebt kan het ook de brandstofpomp zijn (is een terugroepactie voor geweest).

Indien het geen injectie is, zal het de rolanti zijn die te laag staat. Ofwel stationair sproeier verstopt. Carbu eruit halen is wel niet het aangenaamste werk op een vespa.
 

Chill Panda

Well-known member
Crowdfunder FE
Hier zelf een vespa gts 125 van bouwjaar 2010. Had exact dezelfde problemen als jij hier aanhaalt. Dealer heeft software update uitgevoerd (injectie) en enkel nog euro98 getankt. Sindsdien geen problemen meer. Is een gekend probleem. Als je pech hebt kan het ook de brandstofpomp zijn (is een terugroepactie voor geweest).

Indien het geen injectie is, zal het de rolanti zijn die te laag staat. Ofwel stationair sproeier verstopt. Carbu eruit halen is wel niet het aangenaamste werk op een vespa.
Hier bouwjaar 2009.

@Beemer036 Steeds mooi op de vaste controles geweest bij dezelfde dealer / garage.
 
Bovenaan