Moto Het Moto praat topic

Als je geen rijbewijs A hebt, mag je met een 125cc rijden met maximum 15pk.
Ik denk dat de meeste 125cc motorfietsen en scooters met 15pk ongeveer 100km/h kunnen rijden, er zijn enkele uitzonderingen, zoals de Kawasaki Ninja 125 en de Yamaha r125, die tikken de 120km/h aan dankzij hun gunstigere aero.
 
Deze namiddag eens weest gaan testrijden met een Moto Morini X cape. Heel mooie machine en rijdt ook goed. Heel wat anders dan mijn Hima.
Wel wat teleurgesteld in de overname die ik maar kreeg voor mijn Hima, zeker met al de extra's die er op zitten: tutoro chain oiler, barkbusters storm, doubletake spiegels, dubbele USB poort, led koplamp, originele RE bagagerekken en Givi crashbars. 5000-5500€ zou ik moeten opleggen :S

iu
 
Accessoires en opties leveren nooit veel op, al zeker niet bij overname door een dealer. Zelf tweedehands verkopen is een stuk voordeliger. Enige nadeel is dat je ook veel belachelijke boden krijgt.
 
De chain oiler, doubletake mirrors en Barkbusters mocht ik er af halen om ze dan op de nieuwe te (laten) monteren. Dat is dan toch al een 500 € gerecupereerd. De bike-specific accessoires ga ik natuurlijk niet kunnen over zetten.

Dit weekend eens naar de Benelli days om de TRK 500 X te testrijden. De Voge 500DSX en de CFMoto 650MT zou ik ook wel eens willen testrijden maar vind nergens een dealer die 1 heeft staan, enkel BW motors in Mechelen omdat die invoerder. Beetje heel ver om vanuit W-Vl tot daar te rijden op een motor waar je best niet mee op de autostrade gaat.
 
Ook al eens een kawasaki versys 650 bekeken ? ligt toch ook in lijn van de modellen die gij bekijkt. natuurlijk ook weer net iets duurder.
 
Die Moto morini is met dezelfde motor als de Versys 650. Al de rest zijn ook wel van degelijke merken, ophangen van Marzocchi, elektronica van Bosch, remmen van Brembo,..

Dan is zo'n versys niet heel interessant meer
 
Gisteren weer een close call. Ne meter voor mijn neus ne pipo van band 3 naar band 2 op de ring omdat de file daar precies sneller stil stond.

Tikker ging weer es in het rood. Thank god for reflexes.
 
Vraagje over mijn Vespa 125cc. Foto ter voorbeeld, want vond geen mooie foto.

E3300D82-A569-4629-BD51-B1980695E8E4.jpeg


Hij zal ondertussen 12 jaar oud zijn en de laatste jaren valt die vaak stil als je moet stoppen aan de lichten bijvoorbeeld.

Vroeger bleef de motor gewoon draaien als je geen gas gaf, nu valt hij uit. De oplossing is licht gas blijven geven.

Hij is hiervoor al 2x naar de garage geweest, waar ze “niks” kunnen vinden + volgens hen is er niks aan de hand. 🤔

Het enige wat ze gedaan hebben is een update van de boordcomputer, maar dat heeft niets gedaan.

Heeft iemand anders hier ervaring mee? Dit lijkt me toch niet de bedoeling dat hij nu stil valt als dat jaren niet zo geweest is?
 
Vraagje over mijn Vespa 125cc. Foto ter voorbeeld, want vond geen mooie foto.

Bekijk bijlage 10356

Hij zal ondertussen 12 jaar oud zijn en de laatste jaren valt die vaak stil als je moet stoppen aan de lichten bijvoorbeeld.

Vroeger bleef de motor gewoon draaien als je geen gas gaf, nu valt hij uit. De oplossing is licht gas blijven geven.

Hij is hiervoor al 2x naar de garage geweest, waar ze “niks” kunnen vinden + volgens hen is er niks aan de hand. 🤔

Het enige wat ze gedaan hebben is een update van de boordcomputer, maar dat heeft niets gedaan.

Heeft iemand anders hier ervaring mee? Dit lijkt me toch niet de bedoeling dat hij nu stil valt als dat jaren niet zo geweest is?
Volgens mij is dat gewoon de roulantie die niet correct afgesteld is. Of anders gezegd het stationair draaien. Is die wel correct afgesteld dan zegt men dat het nog 3 dingen zouden kunnen zijn.


Wel raar dat men in de garage niets vindt...
 
Onderhoud is wel netjes gebeurd bij de Vespa?
Misschien brandstoffilter wat (te) vuil?
Wanneer voor het laatst kleppen gesteld?
Is dat met injectie of carbu?
 
Hier zelf een vespa gts 125 van bouwjaar 2010. Had exact dezelfde problemen als jij hier aanhaalt. Dealer heeft software update uitgevoerd (injectie) en enkel nog euro98 getankt. Sindsdien geen problemen meer. Is een gekend probleem. Als je pech hebt kan het ook de brandstofpomp zijn (is een terugroepactie voor geweest).

Indien het geen injectie is, zal het de rolanti zijn die te laag staat. Ofwel stationair sproeier verstopt. Carbu eruit halen is wel niet het aangenaamste werk op een vespa.
 
Hier zelf een vespa gts 125 van bouwjaar 2010. Had exact dezelfde problemen als jij hier aanhaalt. Dealer heeft software update uitgevoerd (injectie) en enkel nog euro98 getankt. Sindsdien geen problemen meer. Is een gekend probleem. Als je pech hebt kan het ook de brandstofpomp zijn (is een terugroepactie voor geweest).

Indien het geen injectie is, zal het de rolanti zijn die te laag staat. Ofwel stationair sproeier verstopt. Carbu eruit halen is wel niet het aangenaamste werk op een vespa.
Hier bouwjaar 2009.

@Beemer036 Steeds mooi op de vaste controles geweest bij dezelfde dealer / garage.
 
Proficiat!
Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Wil je er effectief offroad mee rijden of is het enkel omdat je fan bent van het type motor?
 
Vandaag de DesertX getest. Fun fun fun! Wel wat aanpassen aan de hoogte en het grote voorwiel, maar wel heel fijn om mee te rijden.
 
Terug
Bovenaan