Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Iemand ervaring met een gesloten bebouwing en een EV?

Zullen de vraag nog aan HR voorleggen, maar dat wordt toch puzzelen. Kunnen evt. kabel via kelderraam naar buiten leiden en evt. werken met kabelgootje (tbd met gemeente), maar dan moet je natuurlijk wel nog voor uw deur kunnen parkeren. Al zal het dat zijn of laadpalen in de buurt gebruiken

Misschien kan dit een oplossing zijn: https://www.mechelen.be/lupys

Een "normaal" huishoudelijk stopcontact is niet bedoeld om lange tijd met 16 of 20A belast te worden. Welk type installeer je dan wel best als je een mobiele charger wilt aansluiten om een EV op te laden (bv. bij een vakantiehuisje)
Zolang uw stopcontact met de juiste automaat beveiligd is zie ik niet direct een probleem, uw mobiele charger controleert ook wat zaken trouwens, wat trouwens weet ik niet. In principe is een laadpaal (huishoudelijk) ook niet meer.... enkel heeft deze een dikker draadsectie en een automaat conform met de draadsectie. Natuurlijk het gaat veel langdurig belasten zal wel "iets" doen maar zolang je binnen de specificaties blijft (mobiele charger zorgt hiervoor en correcte automaat). Hier thuis is het trouwens een monofasige installatie automaat 32A en 3G6 XGB.
 
disclamerke op de site. Is dat dan zo schadelijk op lange termijn? Voor je auto, of voor je thuisinstallatie?

Thuis laad je de Renault Megane E-Tech Electric eenvoudig op via de wallbox-terminal of het Green'Up-stopcontact. Wij raden af om het voertuig op te laden via een standaard stopcontact.
 
Green'Up-stopcontact.

Ik denk persoonlijk de reden waarom ze een gewoon stopcontact afraden om mensen te beschermen vanwege installatie fouten, slechte installatie, stopcontacten die half zen gat in de muur zitten of slecht aangesloten. Als je zo een Green-up stopcontact bekijkt en vergelijkt met een Niko Hydro (IP55) is het verschil weinig buiten dat zo een Green'Up veel "zwaarder" is gemaakt en IP66 heeft. Maar elektrische gezien zie ik echt geen verschil.


Nu ik zou mijne wagen ook liever opladen via een laadpaal en ik ben ook geen expert :)
 
Laatst bewerkt:
Is dat zo? Kan je die niet openstellen voor publiek maar toch bepaalde personen laten laden. Mijn maat zijn laadpaal werkte allezins met mijn kaart.

on a side note. Aan het rond punt heb je snellader van 50kW.
Als bedrijf: Ook niet vergeten als je publiek wilt aanbieden dat er dan voor iedere paal een aparte teller in moet als je wil factureren aan een Allego bv.
Dit omdat ze van veel laadpaal modellen de ingebouwde verbruiksteller niet accuraat genoeg vinden.

Ben nu zelf wat aan het twijfelen over een wallbox.
Er komt een PHEV bij maar kan perfect via stopcontact geladen worden, alleen is het misschien wel interessant om gewoon de kost te maken als zelfstandige…
 
Iemand ervaringen met de laadpalen via Shell Recharge?
Ik kreeg zonet de vragenlijst bij de Leasing en ze spreken over 6-7 maand levertijd voor nieuwe laadpalen.
 
Iemand ervaringen met de laadpalen via Shell Recharge?
Ik kreeg zonet de vragenlijst bij de Leasing en ze spreken over 6-7 maand levertijd voor nieuwe laadpalen.
Nog niet, ik zit in hetzelfde schuitje.

Op 13 juli een veel te omslachtige vragenlijst moeten invullen. Een burger met het verstand in zijn strontknikker, krijgt dat toch nooit correct ingevuld? :unsure:

(Toevallig) Vandaag telefoon gehad van Shell Recharge, ze hadden de vragenlijst bekeken maar voor appartementen gaan ze zowiezo altijd iemand laten langskomen. Ik wacht nu op een telefoontje van die persoon die gaat langskomen.

Zowiezo zal de plaatsing inderdaad voor ten vroegste begin volgend jaar zijn.
 
Wie heeft hier een slimme laadkabel thuis of wat is er aan te raden?
Ik wissel mijn EV in voor een PHEV bij de nieuwe werkgever. kWh + de kabel worden betaald maar ik moet die gewoon zelf uitzoeken :unsure:
 
Een "normaal" huishoudelijk stopcontact is niet bedoeld om lange tijd met 16 of 20A belast te worden. Welk type installeer je dan wel best als je een mobiele charger wilt aansluiten om een EV op te laden (bv. bij een vakantiehuisje)
Nee een normaal stopcontact is altijd maar maximaal 16A.
Maar die 16A is wel effectief continue. Zo een green’up is qua IP-waarde wat beter, maar als je dat aansluit is daar totaal geen verschil te merken.
Integendeel dat is zelfs typisch legrand schakelmateriaal, en niko is nog altijd kwalitatief beter en aangenamer.
 
  • Leuk
Waarderingen: TuLA
Nee een normaal stopcontact is altijd maar maximaal 16A.
Maar die 16A is wel effectief continue. Zo een green’up is qua IP-waarde wat beter, maar als je dat aansluit is daar totaal geen verschil te merken.
Integendeel dat is zelfs typisch legrand schakelmateriaal, en niko is nog altijd kwalitatief beter en aangenamer.

Klopt volledig, ik heb onlangs nog een buitenstopcontact geplaatst, dit was geen standaard stopcontact maar eentje voor industrie toepassingen. Vindt het niet direct terug maar die was 32amp rated zelfs. Daarmee kan je al wat en het IP was hoger als de typische hydro's van Niko

Het probleem met een elektrische wagen laden en dat zei ik paar berichten terug ook al is om de gebruiker te beschermen. Mensen kopen een elektrische wagen maar ze willen nog niet direct een laadpaal kopen want dat kost ook wat geld. Dus gebruiken ze een stopcontact en dan:
  • stopcontact dat slecht bevestigd is en bijna van de muur valt als je ernaar kijkt
  • aarding is slecht
  • stopcontact gebruiken waar toevallig ook andere zware apparatuur opstaat
  • een stopcontact gebruiken en daar dan een verlengkabel van de action en dan de mobiele charger (is zeer gevaarlijk, de meeste verlengkabels zijn 1.5 (deze ochtend nog gezien toen ik naar mijn werk reed)
  • ....
Probleem is als bijvoorbeeld de elektriciteit uitvalt omdat persoon x zijn wagen insteekt of omdat de wagen niet wilt laden vanwege slechte aarding dan komen ze meestal naar de concessiehouder om hun verhaal te doen en hun ongenoegen te uiten.

Alle ja genoeg reden om ofwel een laadpaal te installeren of om toch even na te denken waar je het voertuig insteekt....
 
een stopcontact gebruiken en daar dan een verlengkabel van de action en dan de mobiele charger (is zeer gevaarlijk, de meeste verlengkabels zijn 1.5

Dit vooral.
En het beste is dan nog niet volledig afrollen, Ahnee want ze hebben maar 1m van de 2,5m nodig.
 
  • Haha
Waarderingen: ugar
Allen,

We zijn een woning aan het verbouwen en gaan alvast alles voorzien voor een toekomstige laadpaal. Al zit ik nog met het dilemma of ik deze binnen of buiten moet laten installeren. Dus in de garage of op de oprit? Iemand een mening hierover. Brandgevaar, efficiëntie,..?

Alvast bedankt.
 
Allen,

We zijn een woning aan het verbouwen en gaan alvast alles voorzien voor een toekomstige laadpaal. Al zit ik nog met het dilemma of ik deze binnen of buiten moet laten installeren. Dus in de garage of op de oprit? Iemand een mening hierover. Brandgevaar, efficiëntie,..?

Alvast bedankt.
Die ga je vooral gebruiken als de auto lang stil staat. Dus ik zou die voorzien op een plaats waar de auto lang stil gaat staan. Garage of carport dus.

En bij twijfel kan je nog altijd 2 kabels voorzien als je toch aan het breken bent: 1 naar de garage en 1 naar de oprit (2 sets van kabels bedoel ik dan: elektriciteit en netwerk). Als dat mogelijk is tenminste.

Efficiëntieverlies speelt vooral bij langere elektriciteitskabels, en kan je dan nog voor een groot deel opvangen door dikkere kabels te gebruiken.

Voor brandgevaar is er volgens mij nog geen bewijs dat EV's rapper in brand vliegen dan ICE's. En ook geen serieuze vermoedens of zo.
 
Allen,

We zijn een woning aan het verbouwen en gaan alvast alles voorzien voor een toekomstige laadpaal. Al zit ik nog met het dilemma of ik deze binnen of buiten moet laten installeren. Dus in de garage of op de oprit? Iemand een mening hierover. Brandgevaar, efficiëntie,..?

Alvast bedankt.

Geen zorgen over maken, als dat voor u beter uitkomt zeker doen. Je moet gewoon nadenken van "als mijn wagen nu staat te laden en ik moet ....". Zodat de auto niet in de weg staat als je met een andere wagen in de garage moet zijn, of als je een kastje in de garage aan het verven bent. Zeg maar wat é.

Ik zou me meer zorgen maken over Ebiks die ze binnen opladen. Zijn al verschillende batterijpacks in vuur opgegaan met als resultaat huisbrand. Hoe, wat, waarom, geen idee van. Ik vermoed een combinatie van "goedkopere" ebikes en beschadigingen.
 
Allen,

We zijn een woning aan het verbouwen en gaan alvast alles voorzien voor een toekomstige laadpaal. Al zit ik nog met het dilemma of ik deze binnen of buiten moet laten installeren. Dus in de garage of op de oprit? Iemand een mening hierover. Brandgevaar, efficiëntie,..?

Alvast bedankt.
Ik heb deze buiten geplaatst, tegen de gevel. Niet direct voor brandgevaar, daar heb ik niet direct schrik van en dan had ik het ook beter niet tegen de gevel geplaatst.
Buiten zou het naar de toekomst toe iets eenvoudiger zijn om meerdere eigen auto's op die plaats te laten laden, zonder deze te moeten verzetten. Of zelf bezoekers de optie geven om wat bij te laden.
Waar er binnen maar één auto kan staan. De plaats binnen in die garage is sowieso ook al beperkt, om daar dan nog een extra toestel te gaan hangen.

Anderzijds is hier de bedrijfswagen elektrisch en de privéwagen niet, waar de meeste volgens mij toch de voorkeur zouden geven aan die privéwagen om binnen te zetten.

In het geval van een dubbele garage, of als ik hier zonder partner zou wonen, zou ik deze laadpaal ook wel eerder binnen gezet hebben.
 
Ik heb ook al gezien dat mensen de laadpaal binnen zetten maar wel via een opening in de muur de kabel naar buiten kan (via een afgesloten buis oid). Of een type 2 stopcontact op de gevel waar dan uw laadkabel kan inpluggen.
 
Oké, bedankt voor de tips, nog even over nadenken en dan de knoop doorhakken.
Ik weet niet wat de kostprijs is, maar als het meevalt zou ik toch Hit Hard zijn suggestie volgen en beide voorzien (enfin, de kabels voorzien hé, geen twee laadpalen ofc). Je weet nooit wat de toekomst brengt, en als je 't nu goedkoop zou kunnen voorzien...
 
Iemand ervaring met de Easee Home Laadbox? is deze goed?
Installatie is voorzien voor rond de jaarwisseling.
 
Als je thuis een laadpaal hebt voor tesla, kan je daar dan een bmw of vw mee opladen? Of heeft ieder merk zijn eigen laadpaal nodig?
 
Terug
Bovenaan