Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

In principe moet je de aarding altijd centraal plaatsen na uw hoofdkast met hoofd diff, met een aardingsstrip verbonden naar de aardingsonderbreker, zonder verdere aftakkingen na de onderbreker.

Inderdaad.
Een andere optie is een aparte kast met aparte differientieel en zekering en aftakkingen van de aarding naar de hoofdkast of rechtstreeks naar de aardingsonderbreker, monofase dan wel.

Inderdaad, vermoedelijk zal de keurder de laadpaal niet eens open doen, wel de elektriciteitskast... Het is natuurlijk een doorn in het oog als er een niet groen-gele draad naar de aardingsstrip gaat... Maar indien correct gelabeld op verschillende plaatsen waar de kabel zichtbaar is, en ook aan de kant van de laadpaal, zou dit geen probleem mogen zijn, dan wordt dit vermoedelijk wel goedgekeurd, vermeld het dan best wel duidelijk op voorhand met de reden... Als ze het achteraf zien komt dat niet goed over...

5G6 was natuurlijk beter geweest, en lijkt me vreemd dat je ondanks de 180° bocht die er echt niet uit kan krijgen...
Is het een 20mm buis ofzo? Voor zo'n zaken left men toch beter een 32 of 40mm rode wachtruimte, bv eucaprotect.
De 4G4 kabel heeft ook gewoon een groen-gele draad, op dat vlak moet er dus geen gefoefel zijn.

Wat betreft een nieuwe kabel trekken, zoals aangegeven ben ik onorthodox geweest en de kabel door de energiebocht getrokken in dezelfde buis als de fiber. Er komen uit dat stuk van de bocht dus 2 kabels, 1 richting straat (fiber) en 1 de volledig andere kant (180°, stroomkabel). Na die splitsing is er wel een 40mm wachtbuis, eerder ter bescherming van de kabel, maar aan de splitsing zelf sluit het niet perfect aan waardoor daar ongetwijfeld aarde is tussen geraakt.

Mogelijks dat je met voldoende kracht de kabel er wel uit krijgt, maar hoe je er dan een nieuwe in krijgt... Lijkt me nogal veel werk om dan toch monofasig te willen aansluiten zodat ik zoveel mogelijk zonnestroom naar de wagen kan sturen.

Je hebt eerst gezegd een 4x4 kabel en nu zeg je 4G4. Als er een geel groene aarding in zit gewoon monofase aansluiten en dan is alles prima en correct.
Alle Posts over de aarding etc zijn dus niet relevant.
Monofase opladen is prima.

Je hebt eerst gezegd een 4x4 kabel en nu zeg je 4G4. Als er een geel groene aarding in zit gewoon monofase aansluiten en dan is alles prima en correct.
Ik ken in alle eerlijkheid het verschil niet tussen 4x4 en 4G4, als ik google kom ik ook op dezelfde kabels uit.

Op de kabel zelf staat alleszins 4G4.

Is inprincipe hetzelfde . ;)
4X4 of 4G4 is een kabel met daarin 4 keer een aparte kabel met diameter 4 mm . ;)

snap ook niet wat uwe differentieel met uw aarding te maken heeft maar soit , heb die discussie al eens gehad en ga ze nu niet herhalen .
Voor diegen die het niet snappen :
Is er een aarding aangesloten op uwe diff ?
Kijk eens naar het schema wat op uwe diff staat …vernoemen ze daar ergens de aarding ?
Hoe werkt uwen diff ?

En nee ik verwacht geen antwoorden . ;)

Aan het twijfelen om een laadpaal te zetten.

Voorlopig heb ik nog een 3f aansluiting voorzien waar ik mijn mobiele lader op zou kunnen aankoppel. Als dat zou mogen... Dat werkt eigenlijk ook goed genoeg. Behalve dat loadbalancing en zonneladen daarmee niet mogelijk is.

Dacht aan de Peblar Home (11kw) te voorzien. Had gezien dat daar ook nog een verschil is met een versie met display en zonder display. Maar stel mij vragen of dat echt zo belangrijk is. Uiteindelijk kan ik in de wagen kijken om te zien wat het laadpercentage is...
Voorlopig leek die peblar 1 van de betere.

Zie niet direct meerwaarde aan een alphen of een zaptec go 2 of...

Ik vraag mij oprecht af wat hier de denkwijze is. Als je die kabels kleurcodeert met groen/gele tape is dat toch OK?

Niet relevant, maar ik vind het toch interessant om te weten wat de denkwijze hierachter is.

Een ader met geelgroene tape benoemen tot aarding? Lijkt me niet toegestaan hoor voor nieuwe installaties..
Vroeger was dat totaal geen probleem en mocht dat .
Je moet gewoon de geleider aanduiden die als aarding dient (want is ook een gewone koperen draad ) en dat deed je dan door zo een geel/groene tape of krimpkous over te trekken op het begin en eind van die kabel .

Effe opgezocht en zou inderdaad niet meer mogen nu waarom dit een gevaarlijke situatie zou opleveren als je deze als aarding kleurt en aansluit zou ik begot niet weten maar soit het mag dus niet . ;) @

Laatst bewerkt:
Effe opgezocht en zou inderdaad niet meer mogen nu waarom dit een gevaarlijke situatie zou opleveren als je deze als aarding kleurt en aansluit zou ik begot niet weten maar soit het mag dus niet . ;) @
Ik gok in het geval dat binnen dit en 30 jaar die markering er per toeval niet meer is. Zoals vroeger wel eens het geval was.

Welke UTP kabel(s) trek je best in functie van laadpaal, ik neem aan sowieso CAT6.
Maar moet dit ook specifiek bv. S/FTP zijn (of iets anders)?

Nee dat moet niet, don't overthink it. De hoeveelheid data is sowieso minimaal. 2 kabels kunnen wel handig zijn voor sommige laadpaalmerken.
Thanks. Nog niet duidelijk welke paal het wordt, dan best 2 UTP’s trekken?

Wordt nog een uitdaging om 1/2 UTPs te trekken, want er zit al enkel een XVB en die zit muurvast. Eens kijken of er opties zijn die geen UTP nodig hebben. Wifi staat wel aan de andere kant van de muur..

Heeft er iemand ervaring met het publiek zetten van een eigen laadpaal?

We hebben zelf een laadpaal voor persoonlijk gebruik. Nu komt er een elektrische bedrijfswagen. De WG voorziet geen laadpaal thuis, maar wel een kaart om overal in België te laden.

Als ik het goed begrepen heb kunnen we onze laadpaal publiek zetten. Dan kunnen we batchen met de kaart van de WG om de bedrijfswagen op te laden en worden we vergoed voor de stroom?

Zijn dat interessante tarieven? Hoe worden die tarieven bepaald? Of is de vergoeding de moeite niet waard en kunnen we beter elders laden?

Heeft er iemand ervaring met het publiek zetten van een eigen laadpaal?
Ja, ik zou wel aanraden om die semi-publiek te zetten. Dat wil zeggen dat de meeste laadpassen wel aanvaard worden, maar dat de locatie niet op kaarten en in laadapps gepubliceerd wordt als publiek laadpunt. Je wil immers geen laadtoeristen op je oprit aantrekken.

Zijn dat interessante tarieven? Hoe worden die tarieven bepaald? Of is de vergoeding de moeite niet waard en kunnen we beter elders laden?
Als je dat tegen die werkgever zegt wat je van plan bent, dan gaat die zeggen dat je de CREG-tarieven moet hanteren.

Maar anderzijds kan je ook gewoon je mond houden, en zelf het tarief naar wens instellen. Neem dan een tarief dat ongeveer hetzelfde is als echte publieke laadpalen in je buurt. De kans is klein dat ze dit gaan controleren, en ze weten alvast niet dat het geld op jouw privérekening terecht komt, net omdat er een backoffice tussen zit die alles regelt. Op die manier hebben wij de VAA van een bedrijfswagen toch teniet kunnen doen door een combinatie van laadvergoedingen en solar charging. :woohoo:

Ja, ik zou wel aanraden om die semi-publiek te zetten. Dat wil zeggen dat de meeste laadpassen wel aanvaard worden, maar dat de locatie niet op kaarten en in laadapps gepubliceerd wordt als publiek laadpunt. Je wil immers geen laadtoeristen op je oprit aantrekken.

Als je dat tegen die werkgever zegt wat je van plan bent, dan gaat die zeggen dat je de CREG-tarieven moet hanteren.

Maar anderzijds kan je ook gewoon je mond houden, en zelf het tarief naar wens instellen. Neem dan een tarief dat ongeveer hetzelfde is als echte publieke laadpalen in je buurt. De kans is klein dat ze dit gaan controleren, en ze weten alvast niet dat het geld op jouw privérekening terecht komt, net omdat er een backoffice tussen zit die alles regelt. Op die manier hebben wij de VAA van een bedrijfswagen toch teniet kunnen doen door een combinatie van laadvergoedingen en solar charging. :woohoo:
Op zich heb ik geen probleem om die net iets goedkoper te zetten dan de laadpalen in de buurt, maar Ik vermoed dat een deel van het kWh tarief voor de backoffice is?

Hier ook aan het rondkijken voor een laadpaal thuis. Opties momenteel zijn Alfen, Smappee en Peblar.

Veel zonnepanelen hier dus moet optimaal gebruik kunnen maken van de zon. Liefst zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk met een overzichtelijke app/interface. Ik kan met een UTP naar de digitale meter of via de P1 van Homewizard. Heb de indruk dat de meeste fabrikanten mij ook nog een dure EMS willen aansmeren maar is dit nodig? Ik zal bij normaal gebruik van de wagen ongeveer 1 keer per week moeten laden.

Heb graag de optie om puur zon overschot te laden of tijdelijk ondersteund door het net tot er genoeg injectie is. Ik wil ook automatisch kunnen schakelen tussen 1F en 3F. Ivm het capaciteitstarief zou ik ook graag een huislimiet kunnen instellen zodat het laadvermogen zakt op momenten dat er in huis veel vraag is (koken, warmtepomp).

Moet in de toekomst ook compatibel zijn met een slimme batterij indien nodig.

Ervaringen?

Terug
Bovenaan