Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Amai, wat een gesukkel al.
Via die MyEve geraakte ik absoluut niet meer ingelogd op geen enkele manier, duizenden pogingen.
Dan die ACE installer geprobeerd en lukt ook maar niet om in te loggen tot ik post zag van Jackerath hier met username en pw en dat lukt.
Dan beginnen kijken in de instellingen en zie al snel volgende:
Station max current: 8A
Connector 1 max current: 8A
Maximum smart meter current: 8A
Dus vrij logisch dat het daar zit en dat die gezakt zijn, maar ik wil ze niet zomaar verhogen.
Heb de logs van 3 dagen gedownload en weet exact wanneer het begonnen is ifv mijn homewizard.
Ik zie in die logs wel wat maar kan geen oorzaak geven of waarom die op 8A gegaan is.
Moeilijk om alles te linken aan iets, hier maakt die allesinds een sprong waarbij die vermoedelijk heropgestart is ofzo.
Geeft wel iets aan in die socket van undervoltage en low supply voltage etc.

Code:
2025-08-12T10:22:03.347Z:INFO:taskMain.c:6191ocket #1: Active current 6.0->8.0 due to current limit: Connector-MaxCurrent, S
2025-08-12T10:22:03.347Z:INFO:taskMain.c:6191:tation-MaxCurrent, Cable, ChargingProfile
2025-08-12T10:22:03.417Z:INFO:taskMain.c:6602ocket #1: PWM DC 13.3% (8.0 A)
2025-08-12T10:22:06.398ZECURITY:comFaults.c:284:Going down
2025-08-12T10:22:06.406Z:COMcpp_rpc.c:681:-> [2,"1459","StatusNotification",{"connectorId":0,"errorCode":"UnderVoltage","i
2025-08-12T10:22:06.406Z:COMcpp_rpc.c:681:nfo":"Going down","status":"Faulted"}]
2025-08-12T10:22:06.441Z:INFO:taskMaster.c:4483ocket #1: state main  : ERROR_LOW_SUPPLY_VOLTAGE
2025-08-12T10:22:06.453Z:INFO:taskMain.c:6586ocket #1: CPhigh -11.8 V
2025-08-12T10:22:06.460Z:INFO:taskMain.c:6591ocket #1: CPlow -11.8 V
2025-08-12T10:22:06.468Z:INFO:taskMaster.c:4502ocket #1: state Mode-3: STATE_F
2025-08-12T10:22:06.476Z:INFO:taskMaster.c:4509ocket #1: state led   : ERROR_LOW_SUPPLY_VOLTAGE
2025-08-12T10:53:26.496Z:RESET:application.c:383:==========================================

@Jackerath of @HUSKE zijn jullie gekend met die logs om daar een oorzaak in te zien dan stuur ik ze eventueel eens door.

Ik wil die logs zeker eens bekijken. Maar die 3 waarden die nu op 8A staan, dat gebeurt niet zomaar. Sturingssoftware komt daar niet aan. De slider die je in Eve Connect ziet voor solar charging in comfort modus, komt enkel aan de waarde in het veld Load balancing > Solar charging > Comfort level (W)

Zou het niet kunnen dat een sjarel bij 50five/Numobi heeft liggen knoeien om een collega iets aan te leren? Of per ongeluk de laadpaal van de verkeerde klant getweakt heeft? Ter info: bij mij staan die 3 waarden op 32A. Maar ik ken uw installatie natuurlijk niet.

Ik heb 1 keer gehad dat de waardes ook gereset waren (naar 6A, mijn failsafe). En dat was nadat de Alfen connectie met het netwerk (en dus P1) verloren had.

Ik heb toen echter de logs van de paal niet bekeken, had dat mss idd moeten doen.
Ik zal morgen eens in mijn logs kijken.

Ikzelf manupuleer die waardes wel met Home Assistant om de laadpaal te laten stoppen met laden zonder de sessie te beëindigen.

Ik wil die logs zeker eens bekijken. Maar die 3 waarden die nu op 8A staan, dat gebeurt niet zomaar. Sturingssoftware komt daar niet aan. De slider die je in Eve Connect ziet voor solar charging in comfort modus, komt enkel aan de waarde in het veld Load balancing > Solar charging > Comfort level (W)

Zou het niet kunnen dat een sjarel bij 50five/Numobi heeft liggen knoeien om een collega iets aan te leren? Of per ongeluk de laadpaal van de verkeerde klant getweakt heeft? Ter info: bij mij staan die 3 waarden op 32A. Maar ik ken uw installatie natuurlijk niet.
Dat van die slider dat weet ik, dat zie ik ook correct staan.
Dat tweede had ik inderdaad gehoopt uit die logs te halen of daar iemand had op ingelogd of iets had aangepast ofzo, zal morgen zien hoe ik jou die kan bezorgen.
Snap dat het niet zomaar gebeurt maar er moet ergens wel een reden geweest zijn.

Hier soms wat posten is nog handig, kan ik die waarden overnemen van toen. :)
Dan in de MyEve app zie ik tabje load balancing, staat aangevinkt.
Max stroomsterkte slimme meter: 32A
Veilige stroom active load balancing:16A
Phase mapping: L1L2L3
Vinkje van opladen in 1 en 3 fasen toestaan staat niet aangevinkt.
Max stroomsterkte laadstation staat op 32A in algemene parameters
Daar zie ik ook nog iets staan van max ongebalanceerde stroom maar dat staat uit.

In de tussentijd toch alle parameters terug gezet, enkel bij connector 1 max current twijfel ik maar heb ik 16A genomen.
Wat neerkomt op 3,6kW op 1fase wat hiervoor ook altijd mijn piek was, dus dat lijkt mij ok.
Alles lijkt normaal te werken, even zonneladen afgezet en gaat gewoon naar de max van 3,6kW.
Mag/kan die hoger eigenlijk? Niet dat het moet want mijn injectie is nooit zo hoog.

Als jouw laadpaal 32A kan, zouden de bekabeling en zekering ook goed moeten zijn.

Zekering minimaal 32A. Kabel dacht ik minstens 6mm2 per ader, maar misschien mag 4mm2 ook al?

Hoe doet Luminus dit technisch? Sturen ze op de laadpaal (hoe?) of op de auto met een app?
Volgens het artikel werkt het met elke laadpaal. Na wat zoeken heb ik dit gevonden, waar een lijst staat met compatibele wagens: https://www.luminus.be/nl/prive/elektrisch-rijden/smart-charging-app/
Conclusie: ze sturen aan via de auto.

Maar die lijst met wagens is nogal karig; enkel bij Audi en Cupra zijn enkele modellen ingevuld? En de laatste update van de Android app dateert van 2/12/2024. Mijn buikgevoel zegt: marketingteam had een dwaas idee dat technisch moeilijk te implementeren en onderhouden valt. Dit zal in geen tijd abandonware worden, voor zover dat nog niet het geval is.

In de tussentijd toch alle parameters terug gezet, enkel bij connector 1 max current twijfel ik maar heb ik 16A genomen.
Wat neerkomt op 3,6kW op 1fase wat hiervoor ook altijd mijn piek was, dus dat lijkt mij ok.
Alles lijkt normaal te werken, even zonneladen afgezet en gaat gewoon naar de max van 3,6kW.
Mag/kan die hoger eigenlijk? Niet dat het moet want mijn injectie is nooit zo hoog.

Wat staat op je keuringsverslag? Als die gekeurd is voor 11kW dan is het 16A, is die gekeurd voor 22kWh is het 32A.
Of je bekijkt de zekering natuurlijk. Geen idee wat kabel hier steekt, denk dat dat 4mm2 is, kan ook 6mm2 zijn.

Heb in mijn HA nog een foutje gevonden, in de week was de laadpaal te heet geworden en dan krijg je op Main State Socket 1 de status 'Charging Power Off Ventilating'. Omdat HA die status niet kent heeft die de laadsessie permanent onderbroken ipv tijdelijk. Moet die dus toevoegen zodt de status in HA op charging blijft staan en na afkoeling hervat kan worden.

Mijn vrouw mag via het werk een laadpaal laten installeren. Het bedrijf dat komt installeren is "e-rs".
Wij hebben momenteel een analoge meter met zonnepanelen met een monofase aansluiting. Mijn schakelkast is opgemaakt om in de toekomst naar een 3 fase te kunnen gaan om eventueel zonnepanelen bij te kunnen leggen (momenteel 2,5kW).

Nu mijn vragen:
  1. Gaat het installeren van de laadpaal ervoor zorgen dat Fluvius rapper gaat komen voor de digitale meter (ik vermoed van niet)
  2. Kan ik een monofase laadpaal in de toekomst op een 3 fase kabel hebben? Kan ik de monofase laadpaal in de toekomst nog naar een 3fase laadpaal omzetten?
  3. Ik heb 40A in mijn kast aan 230. Ik kan dus met andere woorden 9,2 kW laden, dit lijkt me voldoende?
  4. Ik mag enkel 5 kW leggen op het dak met een monofase aansluiting, klopt dit?
  5. Hoe kan ik zorgen dat deze laadpaal enkel laad met de overtollige zonnestroom. Ze vroegen of er nog plaatst was in de modem, ik vermoed dat door deze internet aansluiting het voldoende is om de laadpaal "slim" te maken?
  6. Hoe weet het bedrijf hoeveel stroom wij gebruiken van ons eigen, wordt dit met de laadpaal bepaald en achteraf terug betaald?
  7. Zijn er nog andere aandachtspunten waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!

Mijn vrouw mag via het werk een laadpaal laten installeren. Het bedrijf dat komt installeren is "e-rs".
Wij hebben momenteel een analoge meter met zonnepanelen met een monofase aansluiting. Mijn schakelkast is opgemaakt om in de toekomst naar een 3 fase te kunnen gaan om eventueel zonnepanelen bij te kunnen leggen (momenteel 2,5kW).

Nu mijn vragen:
  1. Gaat het installeren van de laadpaal ervoor zorgen dat Fluvius rapper gaat komen voor de digitale meter (ik vermoed van niet)
  2. Kan ik een monofase laadpaal in de toekomst op een 3 fase kabel hebben? Kan ik de monofase laadpaal in de toekomst nog naar een 3fase laadpaal omzetten?
  3. Ik heb 40A in mijn kast aan 230. Ik kan dus met andere woorden 9,2 kW laden, dit lijkt me voldoende?
  4. Ik mag enkel 5 kW leggen op het dak met een monofase aansluiting, klopt dit?
  5. Hoe kan ik zorgen dat deze laadpaal enkel laad met de overtollige zonnestroom. Ze vroegen of er nog plaatst was in de modem, ik vermoed dat door deze internet aansluiting het voldoende is om de laadpaal "slim" te maken?
  6. Hoe weet het bedrijf hoeveel stroom wij gebruiken van ons eigen, wordt dit met de laadpaal bepaald en achteraf terug betaald?
  7. Zijn er nog andere aandachtspunten waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!
1. ik vermoed van wel, de laadpaal moet aangegeven worden en gekeurd worden
2. hangt af van de paal zelf. meeste 3fasige palen kun je omzetten naar 1fasige. goed opletten dus.
3. nee. nu zit je enkelfasig, meeste auto's kunnen maar enkelfasig aan 7,3kW laden (32A op 1 fase, of 16A op 3 fasen)
4. 5kVA/5kW omvormer mag je maximaal hebben. op uw dak mag je meer liggen hebben.
5. dit moet de laadpaal ondersteunen, maar normaal doen de meeste dit wel. wel goed laten instellen. ook is het zo dat dit meestal beter werkt op enkelfasig dan op 3fasig. zeker als je lagere vermogens wilt terugsteken.
6. ofwel de laadpaal houd dit bij, ofwel een aparte meter.

Persoonlijk zou ik die paal maar enkelfasig laten aansluiten. om vooral uw piek lager te houden bij digitale meter. ook zie ik persoonlijk niet in waarom je thuis aan 11kW moet kunnen laden. als je aan 3-4kW kunt laden op een nacht bv..

Offerte binnen van een installateur voor installatie laadpaal volt time one voor 1300€. Keuring is niet duidelijk of ik die zelf moet initiëren of er mee in zit.

Als dat inclusief loadbalancing/zonneladen module/wifi support, kabel (tussen paal en wagen dan), en keuring is, lijkt mij dat een redelijk gewone prijs.

Iemand ervaring met TapElectric als CPO voor je eigen Smappee laadpaal. Ik probeer mijn kia ev3 hier op te laden, maar de laadsessie gaat altijd in error 'unexpected vehicle error'. Bij andere openbare laadpalen heb ik geen issues.

Hebben jullie de laadpaal gebruikt zonder keuring of gewacht tot de keuring in orde was? Je moet ook nog zelf aanmelden bij de brandverzekering neem ik aan?

Hebben jullie de laadpaal gebruikt zonder keuring of gewacht tot de keuring in orde was? Je moet ook nog zelf aanmelden bij de brandverzekering neem ik aan?
Ik heb die direct in gebruik genomen. Allé, de installateur heeft die in mijn wagen geprikt om te testen.
De keuring is wel vrij snel na de plaatsing gebeurd. Ik denk minder dan 14 dagen nadien. Die keurder heeft daar niks over gezegd.

Ook mijn PV stond te draaien zodra ze geïnstalleerd werd. Ik wou dat eerst afzetten maar die techniekers zeiden dat het ni nodig was. Keurder heeft daar ook niks van gemaakt.

Geen idee of iemand hier een oplossing voor weet, maar ik zit met het volgende probleem: Mijn vriendin heeft in haar appartement een laadpaal laten installeren door haar (ondertussen) ex-werkgever in 2022 en een jaar actief gebruikt. Mijn vriendin haar job is dan beëindigd bij die werkgever (faillissement) en de Total laadkaart werkt ondertussen niet meer op de laadpaal.
Nu heb ik zelf contact genomen met Total om de laadpaal te "decomissioneren", maar Total weigert dit te doen omdat het contract voor de laadpaal nog staat op naam van de ex-werrkgever. De ex-werkgever heeft mij per email bericht dat ik alles zelf rechtstreeks mag opnemen met Total, maar Total weigert iets te doen zonder dat de instructie van de werkgever komt. Als de ex-werkgever een bedrag wilt betalen wilt Total de decommissionering starten, maar de ex-werkgever weigert hierop in te gaan.

Is er een mogelijkheid om deze Alfen laadpaal zelf te resetten? Ik heb geen wachtwoord of iets dergelijks gekregen, gezien de werkgever de installatie volledig voor zijn rekening heeft genomen. Ik heb ook contact genomen met Alfen, maar die weigeren tussen te komen omdat de beheersovereenkomst nog op naam van Total staat.

Terug
Bovenaan