Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik krijg via mijn werk ook een laadpaal, heb de keuze tussen Peblar Home Plus of Alfen Eve Single S-line. Welk is de beste keuze? Over die Peblar lees ik niet echt iets negatief, dus heeft momenteel de voorkeur. Alfen heb ik al een aantal keer gehoord (oa op dit forum) dat je dat merk best kunt mijden.

Ik krijg via mijn werk ook een laadpaal, heb de keuze tussen Peblar Home Plus of Alfen Eve Single S-line. Welk is de beste keuze? Over die Peblar lees ik niet echt iets negatief, dus heeft momenteel de voorkeur. Alfen heb ik al een aantal keer gehoord (oa op dit forum) dat je dat merk best kunt mijden.
Is alfen fantastisch, misschien niet, maar eigenlijk heb ik voorlopig geen enkele reden om te klagen.
Werkt naar wat ik van verwacht, en denk dat het bij velen wel zo is.
Zijn er betere? Vermoedelijk wel.
Lees je veel over Alfen, ja want het is vermoedelijk wel een van de meest geplaatste merken.

Al die laadpalen op straat en in publieke ruimtes, heeft iemand een idee hoeveel die concessie per jaar daarvoor bedraagt? Ik las in Gent iets van 180 euro per jaar per laadpaal, dat is toch spotgoedkoop van de overheid om aan de prive zulke mooie locaties te geven?

Alijd de Peblar Home Plus kiezen. Via welke firma is dat dan?

We hebben hier al enige tijd een NRG Kick, toen aangekocht met included 32A stekker attachment, en dan een gewone EU stekker attachment erbij gekocht om in onze buitenstekker te steken. Werkt eigenlijk als een trein dat ding, zeker voor de prijs en het ontbreken van nood aan elektriciteitskeuring voor een vaste laadpaal.

Een jaar ofzo geleden kwamen ze met betaald "solar charging" (eenmalig iets van een 190 euro excl BTW om het te kunnen gebruiken), wat ik nooit heb gekocht wegens "niet echt nodig. Dus tot nu wat manueel zitten spelen met de laadstroom. Probleem is dan als je de auto 's avonds insteekt zodat je die de volgende morgend kan aanzetten zonder buiten te moeten komen, maar dan die vergeet direct af te zetten (hij beignt automatisch te laden tegen het vermogen van ervoor), zit je heel snel met een kwartierpiek als je de oven aanzet.

Vanmorgen snuister ik nog eens door de app, en zie ik "House Load Management" staan.
Ik heb nu de NRG Kick gekoppeld aan mijn HomeWizard P1 meter, en ingesteld dat die moet zorgen om niet boven de 2500W te komen (aka capaciteitstariefminimalisatie). Seems to work like a charm :coolbrows:.

Ik was hiervoor wat aan het experimenteren met evcc (ze hebben een betaalde integratie met de NRG Kick local API), maar dat werkte nooit echt lekker en hun laadplannen deden gelijk niet wat ik wilde.
Deze nieuwe "House Load Management" functionaliteit is echt exact wat er nog miste.

Dus toch even wat praise voor de NRG Kick, moesten er hier zijn die dat nog niet kenden.

PS: Voor koppeling aan OCCP moet je ook een eenmalige licentie kopen, en ze hebben precies ook een eigen "fleet management" systeem opgezet. Wij gebruiken voorlopig gewoon de maandelijkse "charging reports" voor de terugbetaling aan CREG tarief.

Als het helemaal lomp mag zijn, bij mijn auto zat zoiets in een tas in de koffer. Maar dan zonder het slimme gedeelte. Voor een particulier kan dat perfect dienen. Ding kan ook gewoon aan 11kW laden.

Ben op zoek naar een laadpaal, heb 12 zonnepanelen liggen en kan maximaal 4,8 binnen trekken.

Zou graag op telewerkdagen de auto maximaal willen laten profiteren van de panelen. Welke adviseren jullie?

Had gezien dat je via luminus ook een paal kan plaatsen? Is dat interessant

Nog iemand hier met een SMA laadpaal? Ik zie mijn laadpaal niet meer in de SMA app. Enkel nog op de EnnexOS site. Maar daar kan ik hem dus niet vrijgeven om te laden. Heb app al verwijderd maar issue blijft, zowel op iOS als op Android.

Heb nu release via app op no gezet via de webinterface van de laadpaal om zo te kunnen laden maar nu kan iedereen inpluggen en laden als ik niet thuis ben.

Nog iemand hier met een SMA laadpaal? Ik zie mijn laadpaal niet meer in de SMA app. Enkel nog op de EnnexOS site. Maar daar kan ik hem dus niet vrijgeven om te laden. Heb app al verwijderd maar issue blijft, zowel op iOS als op Android.

Heb nu release via app op no gezet via de webinterface van de laadpaal om zo te kunnen laden maar nu kan iedereen inpluggen en laden als ik niet thuis ben.

Het was een issue met de app.

Thank you for your feedback. We are sorry to hear that experienced problems with our app. There was a temporary issue with the display in the consumer tab, which has now been resolved. You should be able to use the charging functions without restrictions again. Please check this. Sunny greetings

Ik ben op zoek naar een laadpaal voor prive gebruik en had al veel goede dingen gelezen over Smappee maar ik zie ook regelmatig de Pulsar wallbox+ passeren. Deze zit qua prijs wel gunstiger... Ik heb zonnepanelen liggen dus moest het via load balancing te regelen vallen is dat natuurlijk altijd wel meegenomen.

Omdat het voor eigen rekening is en ik rekening wil houden met het capaciteitstarief zat ik te denken aan maximaal 7,4kW, zeker gezien het aantal km we per week doen gaan we zelfs bij één volle batterij de wagen niet leeg rijden op woon-werkkm's.

Ik ben op zoek naar een laadpaal voor prive gebruik en had al veel goede dingen gelezen over Smappee maar ik zie ook regelmatig de Pulsar wallbox+ passeren. Deze zit qua prijs wel gunstiger... Ik heb zonnepanelen liggen dus moest het via load balancing te regelen vallen is dat natuurlijk altijd wel meegenomen.

Omdat het voor eigen rekening is en ik rekening wil houden met het capaciteitstarief zat ik te denken aan maximaal 7,4kW, zeker gezien het aantal km we per week doen gaan we zelfs bij één volle batterij de wagen niet leeg rijden op woon-werkkm's.

Zit een beetje met een vergelijkbare situatie, dus alle tips zijn welkom.

Baseer de maximale laadstroom minimaal op wat de zonnepanelen momentaan kunnen leveren. Leveren je zonnepanelen 10kW als de zon schijnt, dan is het beter om een 11kW laadpaal te nemen. Elke kW dat je meteen naar je auto en niet naar het elektriciteitsnet stuurt is mooi meegenomen.

Je stelt op de slimme laadpaal in dat hij onbeperkt zonnestroom mag gebruiken, maar een limietsnelheid aan netstroom.

Baseer de maximale laadstroom minimaal op wat de zonnepanelen momentaan kunnen leveren. Leveren je zonnepanelen 10kW als de zon schijnt, dan is het beter om een 11kW laadpaal te nemen. Elke kW dat je meteen naar je auto en niet naar het elektriciteitsnet stuurt is mooi meegenomen.

Je stelt op de slimme laadpaal in dat hij onbeperkt zonnestroom mag gebruiken, maar een limietsnelheid aan netstroom.
Ik zou eens moeten kijken op de app van de omvormer zelf (login niet mogelijk momenteel) maar ik zie gemiddeld 2,7-3,5 binnen trekken op de Homewizard. (12 panelen, 4,8wp)

Met 4,8 kWp aan panelen valt die voorwaarde weg.
Wel belangrijk om te weten of je 3 of 1 fase hebt. Bij 1 fase is 7,2 kW het maximum voor je laadpaal.

Met 4,8 kWp aan panelen valt die voorwaarde weg.
Wel belangrijk om te weten of je 3 of 1 fase hebt. Bij 1 fase is 7,2 kW het maximum voor je laadpaal.
Ik heb juist even gecontroleerd, enfin chatGPT laten controleren. :p
Volgens ChatGPT heb ik 3-fase.

Iemand ervaring met Alfen Eve Single Pro-Line? Ik ben er nog niet uit of ik toekomstig nog panelen ga bij leggen en wil eventueel wel anticiperen hierop. Kan ik de paal 3-fase laten aansluiten maar via een app instellen om op een lager wattage te laden of is dat niet mogelijk?

Ik heb al wel een installateur gecontacteerd maar deze werkt dan exclusief samen met een welbepaald merk en ben er dus niet zeker van of deze wel neutraal advies geeft.

Bij Alfen kan je in de applicatie wisselen tussen gebruik maken van 1 fase of 3 fasen.

Limieten instellen kan op verschillende manieren, wees gerust.

Hier staat de Alfen op zonneladen met een minimumsnelheid van 4,2 kW op 3 fasen. Bij zon gaat alle overschot naar de auto. Maar je kunt veel lager gaan als je dat wenst.

Bij Alfen kan je in de applicatie wisselen tussen gebruik maken van 1 fase of 3 fasen.

Limieten instellen kan op verschillende manieren, wees gerust.

Hier staat de Alfen op zonneladen met een minimumsnelheid van 4,2 kW op 3 fasen. Bij zon gaat alle overschot naar de auto. Maar je kunt veel lager gaan als je dat wenst.
Top, dankjewel. Reden dat ik momenteel nog niet hoger dan 7,4 wil gaan is uiteraard het CREG tarief, dat zou me anders +/- 35€ per maand kosten, ervan uitgaande dat er dan niets bovenop staat te verbruiken. Wat veelal wel het geval is.

Terug
Bovenaan