Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Hoe kan ik mijn laadpaal van het werk eigenlijk gebruiken om een prive wagen op te laden?
In die zin dan eigenlijk dat ik er enkel zonne energie zou willen insteken en dus eigenlijk niet van het net.
Nu krijg ik die zonne energie voor mijn bedrijfswagen wel vergoed maar het kan toch niet logisch zijn dat ik moet betalen voor die zonneenergie in een andere/eigen wagen te steken?
Of dan toch enigste mogelijk gewoon via stopcontact?

Hoe kan ik mijn laadpaal van het werk eigenlijk gebruiken om een prive wagen op te laden?
In die zin dan eigenlijk dat ik er enkel zonne energie zou willen insteken en dus eigenlijk niet van het net.
Nu krijg ik die zonne energie voor mijn bedrijfswagen wel vergoed maar het kan toch niet logisch zijn dat ik moet betalen voor die zonneenergie in een andere/eigen wagen te steken?
Of dan toch enigste mogelijk gewoon via stopcontact?

Ik heb een vriendenpasje.

Als je met dat pasje scant, kun je laden en krijg je geen terugbetaling.

Ik heb een vriendenpasje.

Als je met dat pasje scant, kun je laden en krijg je geen terugbetaling.
Maar ook geen rekening dan? Want je gaat natuurlijk altijd een klein beetje netstroom gebruiken, ook bij zonladen.
En van waar heb je dat pasje? Moet ik dat aanvragen bij, in mijn geval numobi, of staat dat los van die dienstverlener?

Ik kan mijn paal verborgen publiek zetten. Iedereen kan badgen en ik vraag de prijs die ik wil.

Als je de prijs vraagt van je electriciteit heb je er geen inkomsten op en kan dat perfect.

Is een laadpaal van shell recharge.

Maar ook geen rekening dan? Want je gaat natuurlijk altijd een klein beetje netstroom gebruiken, ook bij zonladen.
En van waar heb je dat pasje? Moet ik dat aanvragen bij, in mijn geval numobi, of staat dat los van die dienstverlener?
De rekening is je elektriciteitsrekening die je elke maand krijgt.
En dat pasje zal je vermoedelijk bij numobi moeten aanvragen. Het hangt een beetje van af hoe dat geregeld is bij je werkgever.

Vergeet niet mensen, digitale meter en het capaciteitstarief kan het een pak duurder uitkomen, zonder zonnepanelen uiteraard. Laad hier nu aan 3.5 kW i.p.v. 7.4.

Kan niet wachten tot ik zonnepanelen heb en een garage/parkeerplaats.

Ik heb eenzelfde situatie: PHEV met kleine batterij en zonnpanelen met digitale meter. Ik werk met een granny charger die aangesloten zit op een plug van HomeWizard. Die plug gaat aan wanneer ik anders elektriciteit zou injecteren. Dat werkt prima, een laadpaal zou het niet veel beter doen en dus is een laadpaal laten installeren niet aan de orde hier.
Wat daar wel nog bij komt is dat wanneer ik een EV krijg als volgende wagen, daar dan een laadpaal zal bij inbegrepen zijn. Als ik dan zelf al een laadpaal zou hebben, komt er géén extra budget bij voor de auto.
Kan die HomeWizard plug beslissen dat enkel de overschot aan stroom in de wagen gaat? Mijn granny charger is niet te beheren via een app of dergelijke, het is alles of niets (3,7kW). Idealiter steek ik enkel de vrije zonne-energie in mijn wagen.

Kan die HomeWizard plug beslissen dat enkel de overschot aan stroom in de wagen gaat? Mijn granny charger is niet te beheren via een app of dergelijke, het is alles of niets (3,7kW). Idealiter steek ik enkel de vrije zonne-energie in mijn wagen.
Nee, die plug is enkel aan/uit, daar zit geen regeling in. Ik heb de laadstroom van mijn auto zo ingesteld (in de auto) dat die ongeveer overeenkomt met de maximale opbrengst van de zonnepanelen. Ik haal dus wel wat van het net, maar voor mij is dat niet erg (de autobatterij is meestal toch nog niet vol op het eind van de dag, en dan moet ik ze dus alsnog vullen op netstroom).

Je ziet het aantal kwh dat door dat pasje gaat op een apart overzichtje. Die paal weet uiteraard niet of een kwh van je panelen komt of van het net.

Ik zit bij mobi+. 9.99 eenmalig voor een vrienden pasje. Aangezien mijn paal op solar charging, komt er niks van het net.

Enkel (schoon)broer en/of (schoon)ouders komen hier sporadisch laden als ze op bezoek zijn en bijna lege batterij hebben. Meestal duwen die maar 5 10kwh in hun auto. Ik hou me niet bezig met de dat door te rekenen.

Dat is inderdaad niet de bedoeling om door te rekenen, maar gisteren tesla van vader op het stopcontact gestoken en dan moet ik zelf elke keer de amperage aanpassen in de wagen ipv aansluiten en niet naar omzien als die aan het solarladen is.

Bij welke energieleverancier hebben jullie een stroomcontract als EV rijders? En welk contract juist?

Ik zit nu bij Luminus, vast contract genaam 'BasicFix'. Dit biedt op papier het laagste bedrag voor stroomverbruik 's nachts (13,66 cent per kWh - voor alle bijkomende kosten uiteraard).

Heb zonnepanelen en een thuisbatterij. Het zwaartepunt van mijn stroomverbruik is in de minder zonnige helft van het jaar, vooral 's nachts door de EV.

Tips zijn dus zeker welkom!

Iets van Engie met 3.75eurocent/kWh korting en maandelijkse variabel. Mijn duurste maand na korting was deze winter zo duur niet denk ik. Momenteel is mijn prijs na korting iets van een 8cent/kWh.

Gewoon de vtest doen en kijken waar kortingen te rapen vallen.

Inderdaad de V-test doen. Als je al een jaar een digitale meter hebt, kan je zelfs je verbruiksgegevens uploaden en de V-test alles laten berekenen op basis van je werkelijk verbruik en werkelijke injectie.

Ik zit dit jaar bij Engie Flow (variabel), wel enkel interessant omwille van een vaste korting én korting op de elektriciteitsprijs die toen gegeven werd - geen idee of die korting voor nieuwe klanten nog altijd loopt.

Iemand ervaring met een 'stekker' of iets dergelijks die je bijvoorbeeld via HomeAssistant kan aansturen en waarop kan ingesteld worden hoeveel vermogen hij mag uitsturen? Dus eigenlijk een laadpaal maar dan zelf aan te sturen en werkende op een normaal stopcontact.

Ik heb nog geen full blown laadpaal nodig, maar wil wel overdag onze elektriciteitsoverschot in de (PHEV) wagen laden.

Iemand ervaring met een 'stekker' of iets dergelijks die je bijvoorbeeld via HomeAssistant kan aansturen en waarop kan ingesteld worden hoeveel vermogen hij mag uitsturen? Dus eigenlijk een laadpaal maar dan zelf aan te sturen en werkende op een normaal stopcontact.

Ik heb nog geen full blown laadpaal nodig, maar wil wel overdag onze elektriciteitsoverschot in de (PHEV) wagen laden.
homewizard heeft een slimme stekker die exact doet.

Kan niet met het merendeel van zulke stopcontactladers, er bestaan er wellicht wel, maar dat zijn dat ook duurdere modellen.
Misschien kan het via de app van je PHEV?

Zelfs met m'n Tesla stopcontactladertje kan ik het vermogen niet verminderen in de Tesla app, blijft tussen de 10 à 12A... (Tenzij ik me vergis?)
12A op 230V is maar 2.76 kW.

Wat je wel zou kunnen doen zou je dan bv. met een Shelly relais van max 16A manueel kunnen sturen met hun cloud smartphone app, of via een webbrowser. Deze kan je ook met HA aansturen, maar dat is dan simpelweg AAN/UIT en geen aanpassing van het vermogen op zich.

https://www.shelly.com/products/shelly-1pm-gen4 (deze kan je achterin het stopcontact monteren)
https://www.shelly.com/products/shelly-pro-1pm (deze voor in de elektriciteitskast, als de bekabeling van dat stopcontact er natuurlijk ook zonder onderbreking in toekomt)

Heb net een 1 en 1PM Gen4 binnen om te testen, voordien had ik al de 1PM Gen1 voor m'n boiler, maar is kapot na 8 jaar.

homewizard heeft een slimme stekker die exact doet.
Net als Shelly is dat gewoon AAN/UIT hoor, geen aanpassing van het max vermogen...

Kan niet met het merendeel van zulke stopcontactladers, er bestaan er wellicht wel, maar dat zijn dat ook duurdere modellen.
Misschien kan het via de app van je PHEV?

Zelfs met m'n Tesla stopcontactladertje kan ik het vermogen niet verminderen in de Tesla app, blijft tussen de 10 à 12A... (Tenzij ik me vergis?)
12A op 230V is maar 2.76 kW.

Wat je wel zou kunnen doen zou je dan bv. met een Shelly relais van max 16A manueel kunnen sturen met hun cloud smartphone app, of via een webbrowser. Deze kan je ook met HA aansturen, maar dat is dan simpelweg AAN/UIT en geen aanpassing van het vermogen op zich.

https://www.shelly.com/products/shelly-1pm-gen4 (deze kan je achterin het stopcontact monteren)
https://www.shelly.com/products/shelly-pro-1pm (deze voor in de elektriciteitskast, als de bekabeling van dat stopcontact er natuurlijk ook zonder onderbreking in toekomt)

Heb net een 1 en 1PM Gen4 binnen om te testen, voordien had ik al de 1PM Gen1 voor m'n boiler, maar is kapot na 8 jaar.

Net als Shelly is dat gewoon AAN/UIT hoor, geen aanpassing van het max vermogen...

Maar daar kun je toch iets basic mee in elkaar flansen ? Cap aan je auto kant op 13A (3000W). If injectie > 3000W, aan. If afname >500W, uit.

Maar daar kun je toch iets basic mee in elkaar flansen ? Cap aan je auto kant op 13A (3000W). If injectie > 3000W, aan. If afname >500W, uit.
Absoluut.

Als je echt langs de kant van je stopcontact vermogen wilt gaan aanpassen zal dat natuurlijk veel meer kosten dan een Shelly relais van € 25...

Aangezien het een hybride is, vermoed ik dat de batterij ook maar 10-15kWh is. Met wat zonnepanelen is dat op 3-4h gevuld aan 3kW.

Kunt beter te weinig pakken en conservatief laden ipv omgekeerd. Business case is evident. 3 euro winst per laadbeurt. Gemakkelijk 3-4 laadbeurten per week. P1 dongle kost 25 euro, HomeWizard+ abo 99 cent per maand. Na een maand is het al ruimschoots terugverdiend.

Dat bestaat niet. Uw lader moet dat doen.
Het enige wat bestaat zijn smart stop contacten die je kan in of uit schakelen en daar een zonne taak aan hangen

Terug
Bovenaan