Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

En wat zijn de argumenten ? Moest je de paal zelf betalen ? Was er geen terugbetaling van kwh mogelijk ?
Wagenbudget volledig gebruikt voor de wagen zelf, waardoor ik de laadpaal met mijn bonus moest bekostigen. Tot daar aan toe, maar moest dan nog wat extra werken uitvoeren thuis die ik nog niet wil doen.

Ik wil eerst eens zien of het zo OK is, dan kan ik nog altijd beslissen om er toch één te plaatsen.

Weet er iemand of er al een oplossing is voor het vele pendelen van een Alfen laadpaal van 1f naar 3 fasen?
Met de officiële app zit de paal heel veel te schakelen in solarmodus als er een toestel in huis wordt aangezet en ik op de grens zit met 3 fasen te laden.

Ik had evcc draaiende met home assistant maar om de ene of andere reden gaat mijn mini pc altijd na x tijd vastlopen/niet bereikbaar... en dit ben ik ondertussen ook beu.

Solar charging is hier 80-100 euro in de pocket per week. Netto winst na aftrek injectie opportuniteitskost. Geen vetpot, wel een goeie citytrip met 0 effort.
100euro per week? Ik kom nog niet aan 100euro onkosten per maand. Dan rij je toch zoveel dat je geen tijd hebt om te laden?

Weet er iemand of er al een oplossing is voor het vele pendelen van een Alfen laadpaal van 1f naar 3 fasen?
Met de officiële app zit de paal heel veel te schakelen in solarmodus als er een toestel in huis wordt aangezet en ik op de grens zit met 3 fasen te laden.

De paal locken in 1f of 3f…
Heb je meer dan 7kW overschot op de zoonepanelen? Dan 3-fase.
Als het antwoord nee, of beperkt is, dan locken op monofase:

Ik zie niet in waarom de werknemer geen winst/verlies mag maken? Met aan tankkaart maakt hij toch ook winst, zijn naft is gratis ? Moest hij theoretisch een Shell of Q8 station uitbaten en daar gaan tanken, is er ook winst. De realiteit is nu eenmaal dat er weinig commerciele palen zijn en veel prive productie sites, namelijk PV installaties. Je hebt het voordeel dat je daar een paal kunt zetten.

Wat heb je liever als werkgever ? 30-40-50-60 cent per kwh naar tesla sturen of 30-40 cent belastingvrij naar je werknemer sturen omdat die toevallig panelen liggen heeft ?

Ik heb wel nooit geld BOVENOP het tanken gekregen. Daar gaat het over.

Het gaat ook niet over de werkgever, die zal het boeien waar de kost heen gaat, liefst wel zo laag mogelijk.

Hoeveel A ligt er ? Hier 32A. Heb gewoon permanent op 1 fase draaien. Gaat van 1.4 tot 7kW, meer dan genoeg om solar charging te doen

100euro per week? Ik kom nog niet aan 100euro onkosten per maand. Dan rij je toch zoveel dat je geen tijd hebt om te laden?

Woopsie, moest 100 euro per maand zijn. 100 per week zou de auto op rollen moeten zijn 's nachts :laugh:

Die Volvo EX30 verbruikt wel schijteveel elektriciteit. Dat is een mini auto en verbruikt een pak meer dan de Tesla's in de familie. Zit gemakkelijk aan 21 22kwh/100km... Die batterij is minstens 1x per week leeg met gewoon de madam die 10 min naar werk pendelt, creche, school. De bezoekjes aan de winkel, bakker, ...

Ik heb wel nooit geld BOVENOP het tanken gekregen. Daar gaat het over.

Dat is een semantische discussie. Als je thuislaadt, krijg je toch geen geld BOVENOP ? Je krijgt gewoon een marktconforme prijs voor je elektriciteit, die toevallig uit je eigen panelen komt.

Als het beleid zelfconsumptie wil aanmoedigen en het crashen van het netwerk wil tegengaan, lijkt me dat de enige mogelijke implementatie met heel beperkte side effects.

In een opzicht is dat nog fairder dan de variabiliteit in prijzen voor de naft rijders. Iemand die altijd aan een 1.5 eur/l pomp gaat en iemand anders die altijd langs het snelweg station gaat waar het 2eur/l is ? Voor de thuisladers is het tenminste 1 vlak tarief en marktconform.

Het gaat ook niet over de werkgever, die zal het boeien waar de kost heen gaat, liefst wel zo laag mogelijk.

Inderdaad, wat zal het die boeien. Zie hierboven.

Dat is een semantische discussie. Als je thuislaadt, krijg je toch geen geld BOVENOP ? Je krijgt gewoon een marktconforme prijs voor je elektriciteit, die toevallig uit je eigen panelen komt.

Als het beleid zelfconsumptie wil aanmoedigen en het crashen van het netwerk wil tegengaan, lijkt me dat de enige mogelijke implementatie met heel beperkte side effects.

Dat is zo, maar energie uit zonnepanelen is all-in goedkoper dan de markconforme prijs en de overheid vind dat niet kunnen.
Mij zal het een worst wezen, jou ook. En ik zou hetzelfde zeggen als ik geen EV zou hebben. De 'winst' is voor de meeste marginaal. Het is in absolute getallen volgens mij de moeite niet waard.

Maarja, ik kreeg van de week een vraag van een collega om te onderzoeken waarom een leverancier 8 euro TE WEINIG doorfactureerde. Die heb ik ook wandelen gestuurd :D.

Dat is zo, maar energie uit zonnepanelen is all-in goedkoper dan de markconforme prijs en de overheid vind dat niet kunnen.

Dan moet de overheid aan de oren van CREG trekken. Beetje vreemde redenering om zonneladers te gaan pakken, terwijl het CREG tarief nog voor vele andere zaken gebruikt wordt.

Of zeg dan welke cel uit de CREG tabellen wel gebruikt mag worden.

Wat ik nog krommer vind aan heel de discussie is dat wie 50-100 euro / maand in zijn zak steekt via wat moeite te doen en via de panelen te laden plots gepakt moet worden. Terwijl het allemaal OK is 100-200-300-400 netto vergoeding te geven aan wie 2000 bruto verdient met zo goed als 0 justificatie of onderbouwing.

Het kan een legitiem punt zijn dat het moet aangepakt worden, maar er zijn wel nog een lange lijst meer prioritaire zaken te bedenken...

Mij zal het een worst wezen, jou ook. En ik zou hetzelfde zeggen als ik geen EV zou hebben. De 'winst' is voor de meeste marginaal. Het is in absolute getallen volgens mij de moeite niet waard.

Het maakt hier wel het verschil tussen panelen zijn 0-1-2% rendement of 7-8-9% rendement.

Je moet als overheid wel weten wat je wil. Wil je electrificeren of niet ? Je beleid moet minimale consistency hebben.

Maarja, ik kreeg van de week een vraag van een collega om te onderzoeken waarom een leverancier 8 euro TE WEINIG doorfactureerde. Die heb ik ook wandelen gestuurd :D.

Hoeveel A ligt er ? Hier 32A. Heb gewoon permanent op 1 fase draaien.
Heb 16A op laadpaal, heb in huis 3x25A zekering.
Dus enkelfasig gaat maar tot 3.7kw en als ge gelijk op deze moment er 6 opwekt dan gaat er toch wel redelijk wa verloren..
En dat terwijl het in principe allemaal wel mogelijk is om goed te laten werken, in evcc zit er bv een timer op als er tijdelijk te weinig is om op 3 fasen verder te gaan voordat die omschakelt.
Duidelijk dus dat alfen er weer simpel vanaf wilt zijn en rap rap iets ineen flanst m

Heb 16A op laadpaal, heb in huis 3x25A zekering.
Dus enkelfasig gaat maar tot 3.7kw en als ge gelijk op deze moment er 6 opwekt dan gaat er toch wel redelijk wa verloren..
En dat terwijl het in principe allemaal wel mogelijk is om goed te laten werken, in evcc zit er bv een timer op als er tijdelijk te weinig is om op 3 fasen verder te gaan voordat die omschakelt.
Duidelijk dus dat alfen er weer simpel vanaf wilt zijn en rap rap iets ineen flanst m

Heb je 16 op de laadpaal of is de paal slecht geconfigureerd ?

Hier is het door externe partij geinstalleerd en had ook 16 origineel, 1 telefoontje en het stond op 32....

"installateur zal vergeten zijn". "Euh ja, jullie hebben nochtans een 32A licentie aangerekend". "euh euh".

Er is een 32A licentie voor Alfen palen. Geen idee of die 32A licentie 32A eist of het ook op vb 24 gezet kan worden. Dan zit je al aan 5kW. Dan ga je op een dag als vandaag 30-35 in je auto krijgen. Daar kom je toch al verder mee dan dat fase gepingel dat voor geen meter werkt.

Als het wat bewolkt is, werkt dat fase gepingel voor geen meter en schiet dat alle kanten uit.

Heb je 16 op de laadpaal of is de paal slecht geconfigureerd ?

Hier is het door externe partij geinstalleerd en had ook 16 origineel, 1 telefoontje en het stond op 32....

"installateur zal vergeten zijn". "Euh ja, jullie hebben nochtans een 32A licentie aangerekend". "euh euh".

Er is een 32A licentie voor Alfen palen. Geen idee of die 32A licentie 32A eist of het ook op vb 24 gezet kan worden. Dan zit je al aan 5kW. Dan ga je op een dag als vandaag 30-35 in je auto krijgen. Daar kom je toch al verder mee dan dat fase gepingel dat voor geen meter werkt.
Vermoed 16A zekering id kast aangezien ik maar 3x25A hoofdzekering heb.

Top dag. Panelen eruit wegens V te hoog en de paal eruit wegens V te laag...

Ga in de paal toch eens de fasen versteken, zodat die niet meer op 1 fase laadt uit de fase die al laagste V heeft.

Top dag. Panelen eruit wegens V te hoog en de paal eruit wegens V te laag...

Ga in de paal toch eens de fasen versteken, zodat die niet meer op 1 fase laadt uit de fase die al laagste V heeft.

Vandaag ook 254,2V aangetikt, auto stond op het werk...
Ik heb vorig jaar de omvormer en fase 1 van de laadpaal op dezelfde fase gehangen. Als ik laad trek ik tot nu toe altijd de spanning laag genoeg.

Met deze info ook Fluvius controleren en op de site eens kijken of je in een probleemzone woont. Ik krijg een vergoeding voor het uitvallen van de zonnepanelen.

Vandaag ook 254,2V aangetikt, auto stond op het werk...
Ik heb vorig jaar de omvormer en fase 1 van de laadpaal op dezelfde fase gehangen. Als ik laad trek ik tot nu toe altijd de spanning laag genoeg.

Met deze info ook Fluvius controleren en op de site eens kijken of je in een probleemzone woont. Ik krijg een vergoeding voor het uitvallen van de zonnepanelen.

Paar weken geleden gecontracteerd en 24h later al antwoord dat ze structurele werken gaan komen uitvoeren... weeral...

Probleem is dat het 3 fasen omvormer is. De buren duwen die 2 fasen zo omhoog. Kan zelf niet veel doen...

Ik zie niet in waarom de werknemer geen winst/verlies mag maken? Met aan tankkaart maakt hij toch ook winst, zijn naft is gratis ? Moest hij theoretisch een Shell of Q8 station uitbaten en daar gaan tanken, is er ook winst. De realiteit is nu eenmaal dat er weinig commerciele palen zijn en veel prive productie sites, namelijk PV installaties. Je hebt het voordeel dat je daar een paal kunt zetten.
Een tankstation betaalt daar wel correct belastingen op. Van WG naar WN is belastingvrij.

Ik krijg echt het schijt van die gebrekkige Alfen software. Zowel Eve Connect als My Eve. Sowieso is het al een ramp met phase switching om je totale piek in te stellen, wat dus enkel op Ampere kan en niet op kW. Zo zit je met een enorm verschil als hij 1 fasig of 3 fasig werkt.

Maar daarnaast mag iemand me ook een deftig uitleggen wat het verschil is tussen gewoon laden, en zonladen op comfort modus waarbij je dus een waarde in kan stellen waarbij het voertuig oplaadt met het ingestelde vermogen, ongeacht de hoeveelheid zonen-energie die er beschikbaar is ?

Als je zonladen niet aanduidt, dan laadt je wagen toch ook op via je overtollige zonne-energie en gaat hij toch niet ineens de extra opbrengst van je panelen naar het net sturen ?

En als ik dan kies voor zonladen (extra optie die dan dus nog specificeert, gebruik zonne-energie om uw voertuig op te laden) waarbij je dan een comfortniveau kan instellen waarop je wagen altijd laadt, wel dat doet de gewone modus toch ook ????

1. In de gewone modus stel ik in, ik wil laden aan 4,2 kW. Ik wek 3kW stroom op via de panelen, ik haal er 1,2 van het net.
2. In zonladen/comfort modus stel ik in, ongeacht de hoeveelheid zon die er beschikbaar is, ik wil aan 4,2 kW opladen. ik wek 3kW stroom op via de panelen, wel de resterende 1,2 haalt hij van het net.

Verder in de software staat er in de gewone laadmodus een minimum van 4,2kW, lager gaat gewoon op geen enkele manier (wss omdat hij 3 fasig is aangesloten, dat snap ik nog wel), maar bij zonladen kan ik dan in comfort modus wel een minimum instellen van 1,4 kW ??? :wtf::wtf: why ??

Anyway, ik heb mijn opmerkingen gesteld bij de leverancier, en een week ofzo terug iemand aan de lijn dat ze eens zouden langskomen om t 1 en t ander te bekijken. Ze hebben dan verschillende datums voorgesteld, maar de meeste kon ik niet tot de plandienst zei, 1 mei om 8u in de voormiddag ? Ik dacht al hmm, een feestdag maar goed, t zal wel. Ik ben thuis. Wel, nog niemand gezien :)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan