Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Hoe langer en hoe meer ik erover nadenk toch geneigd om een gewone 7,4kW Pulsar wallbox plus te nemen, ik denk dat ik niet meer nodig heb.
Capaciteitstariefgewijs wil ik niet té hoog gaan (prive) en er werkt 3 dagen per week iemand thuis, soms zelfs 4.
+/- 150km woon-werk verkeer per week.

Hoe langer en hoe meer ik erover nadenk toch geneigd om een gewone 7,4kW Pulsar wallbox plus te nemen, ik denk dat ik niet meer nodig heb.
Capaciteitstariefgewijs wil ik niet té hoog gaan (prive) en er werkt 3 dagen per week iemand thuis, soms zelfs 4.
Niet twijfelen. Ik heb tijdens mijn renovaties alles met een granny charger gedaan: 2 elektrische auto's en 1 van die 2 rijdt wekelijks 5-600km... No problem mits wat plannen.
Zelf heb ik nu ook een monofasige Smappee staan, ondanks 3F aansluiting. Die staat ook nog begrensd op 3-4kw om capaciteitstarief wat te drukken. No issues, en ik rij nog steeds wekelijks tripjes van 400-450km H&T.

Ik heb de 11kW versie maar heb hem toch 'begrensd ' op 13A voor het capaciteitstarief.
Solar charging werkt ook gewoon goed.

Ik ben van plan om een laadpaal te plaatsen en heb net een offerte gekregen, maar weet niet of dit nu veel is of niet. Iemand hier ervaring mee?

Is dit een schappelijke prijs?

Wat context:
- Het is de Alphen Single Pro 3PH T2 32A
- Afstand tussen kast & laadpaal is een 30-tal meter
- Gezien wij nog geen oprit hebben, is dit een tijdelijke laadpaal en wordt hij op een verplaatsbare betonnen sokkel geplaatst

Thanks!

Laatst bewerkt:
Ik dacht ook een laadpaal te plaatsen maar wat zijn nu de voordelen? Mijn inziens enkel om ervoor te zorgen dat de overtollige zonne energie in de auto gaat? Of om eens sporadisch wat sneller te laden indien nodig, maar dan zou je ook gebruik kunnen maken van een externe snellader.

Capaciteitstarief managen lijkt me amper voordeel te hebben? Prijs per piek van 1 kW is +-54 eur per jaar incl btw. Aan een maandelijkse piek van bv 8 kW (laden aan stopcontact is 3,7 kW en koken tegelijk aan 4 kW) zou dat 432 euro per jaar zijn.

Indien je aan laadpaal hebt zou die stoppen met laden als je bv boven de 4 kW gaat -> maandelijkse piek van 4 kW wat 216 euro per jaar zou zijn. Besparing van 216 euro per jaar. Of is mijn berekening hier fout?

Terugverdientijd laadpaal van 3000 euro -> 15 jaar.

Ik dacht ook een laadpaal te plaatsen maar wat zijn nu de voordelen? Mijn inziens enkel om ervoor te zorgen dat de overtollige zonne energie in de auto gaat? Of om eens sporadisch wat sneller te laden indien nodig, maar dan zou je ook gebruik kunnen maken van een externe snellader.

Capaciteitstarief managen lijkt me amper voordeel te hebben? Prijs per piek van 1 kW is +-54 eur per jaar incl btw. Aan een maandelijkse piek van bv 8 kW (laden aan stopcontact is 3,7 kW en koken tegelijk aan 4 kW) zou dat 432 euro per jaar zijn.

Indien je aan laadpaal hebt zou die stoppen met laden als je bv boven de 4 kW gaat -> maandelijkse piek van 4 kW wat 216 euro per jaar zou zijn. Besparing van 216 euro per jaar. Of is mijn berekening hier fout?

"Gratis" stroom van de panelen telt toch snel op?
Eigen stroom is vaak 30%-40% goedkoper dan publiek?
En het gebruiksgemak van een eigen paal is al veel waard.

Ik heb zelfs geen zonnepanelen dus voor mij al zeker niet super interessant, maar ik vind het gebruiksgemak van een paal thuis te hebben gewoon enorm interessant. Je hebt basically altijd een volle tank :)

Tov wat ben je aan het vergelijken? Niet opladen thuis, via gewoon stopcontact laden, via 3-fase stopcontact laden, ...

Een vaste laadpaal biedt wel wat voordelen. Voor sommigen overtuigend, voor anderen niet. Sommige voordelen spreken elkaar tegen, maar kunnen toch samenwerken.

Voorbeeld: traag laden op netstroom, snel laden met minder laadverliezen op zonnestroom.

• Minder laadverliezen als je sneller laadt.
  • Beter om langdurig te laden dan via stopcontact omwille van brandgevaar.
  • Gebruiksgemak als de laadkabel vast aan je paal hangt.
  • Energie van de zon slim gebruiken.
  • Dynamisch laden, slim laden, limieten zetten voor capaciteitstarief te drukken. Zo kan je ook bij een slimme laadpaal stoppen met laden als je teveel stroom van het net haalt. Een granny charger kan dat niet
  • Terugbetalingsplatform voor de werkgever als dat geregeld is.

Mijn Alfen laadpaal blijft sinds 11.00u hangen op 1,8kW.
Hij staat op zonneladen dus normaal verhoogt hij mooi mee, maar nu doet hij niets.
Als ik in de app(eve connect) het minimum vermogen bij zonladen verhoog doet hij niets, als ik zonladen uitzet en gewoon aangeef op max te laden doet hij niets.
Internet al volledig uitgetrokken, enkel laadpaal internet connectie al eens verbroken, p1 meter uitgetrokken, laden al eens gestart en gestopt.
Niets helpt...
Iets algemeen aan de gang of wat kan ik nog testen?

Dit scherm doet het nochtans wel goed(niet mijn foto maar als illustratie), als ik ergens meer begin te verbruiken toont hij wel dat hij afneemt van het net ipv de zon.
Dus communiceren doet het wel maar elke instelling die ik aanpas wordt precies niet geschreven of doorgegeven.

images

In de auto (i4) geeft hij max 8A aan rechts onder op het dashboard, probleem ligt daar dus zo te zien.
Maar de stroombeperking staat niet op, of als ik het wel opzet staat die op max (32 of 34).
Als ik die op zet en verlaag dan verlaagt het laden ook.
Is dus auto dat precies limiteert op die 8A.
Zondag de software update gedaan(07/2025.38) en zondag en gisteren nog normaal geladen dus daar zie ik het ook niet.

Naar bmw garage gebeld en van hun moest ik zeker nog proberen bij een publieke laadpaal, dat zonet gaan doen en daar gaat het gewoon aan 11kw dus ligt het wel aan de paal/stekker hier thuis.
Is een vaste kabel uiteraard dus wat kan ik zelf nog nakijken? Vrees dat het via arval/50five/numobi of waarever het nu zit een lange lijdensweg gaat worden.

Terug
Bovenaan