Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Of je zet een semi publieke laadpaal op uw oprit en kiest zelf uw tarief he.
Als je dat doet verkoop je professioneel elektriciteit door, wat dus een professionele activiteit is waarvoor je een BTW nr. moet hebben.
Dus neen, dat ga ik niet riskeren. De maatschappelijke zetel van mijn vennootschap is op mijn privé adres... Maar het VAA elektriciteit voor zou me te duur uitkomen, dus betaal ik m'n elektriciteit maar privé met 6% BTW.

Is er iemand die echt verlies maakt met het CREG tarief ? In dat CREG tarief zit toch alles ? Capaciteitstarief, andere vasten kosten en dan uitgesmeerd over X aantal kwh.
In de circulaire is beslist dat men het gemiddeld CREG-tarief moet nemen van Q3 van het jaar ervoor voor Q1 van het huidig jaar. En zo verschuift dat telkens.

Het echte CREG-tarief voor februari 2025 is 35,36 c€/kWh terwijl de circulaire het gemiddelde van augustus, september en oktober van 2024 28,22 c€/kWh is.

Code:
28. Op basis daarvan wordt vervolgens het maximaal vast bedrag per kWh voor het betrokken kwartaal vastgesteld als volgt:
-       de vaste bedragen per kWh van augustus, september en oktober van jaar N-1 vormen de basis voor de berekening van het maximaal vast bedrag per kWh voor de terugbetaling van de verbruikte elektriciteit tijdens het eerste kwartaal van jaar N
-       de vaste bedragen per kWh van november en december van jaar N-1 en januari van jaar N vormen de basis voor de berekening van het maximaal vast bedrag per kWh voor de terugbetaling van de verbruikte elektriciteit tijdens het tweede kwartaal van jaar N
-       de vaste bedragen per kWh van februari, maart en april van jaar N vormen de basis voor de berekening van het maximaal vast bedrag per kWh voor de terugbetaling van de verbruikte elektriciteit tijdens het derde kwartaal van jaar N
-       de vaste bedragen per kWh van mei, juni en juli van jaar N vormen de basis voor de berekening van het maximaal vast bedrag per kWh voor de terugbetaling van de verbruikte elektriciteit tijdens het vierde kwartaal van jaar N.

ik vind het eerlijk gezegd ook oneerlijk, maar dan in ons voordeel.

Stel nu dat het achterlopen van de CREG werkt als communicerende vaten (en eigenlijk is het ook zo): bepaalde maanden krijg je te weinig, andere maanden krijg je te veel. Dat heft elkaar op.

Maar nu komt de crux: je zou perfect kunnen thuisladen in de lucratieve maanden (winst!) en tijdens de maanden waar je moet bijbetalen uitsluitend publiek (snelladen).

Niet eerlijk!

Als je dat doet verkoop je professioneel elektriciteit door, wat dus een professionele activiteit is waarvoor je een BTW nr. moet hebben.
Dus neen, dat ga ik niet riskeren. De maatschappelijke zetel van mijn vennootschap is op mijn privé adres... Maar het VAA elektriciteit voor zou me te duur uitkomen, dus betaal ik m'n elektriciteit maar privé met 6% BTW.

In de circulaire is beslist dat men het gemiddeld CREG-tarief moet nemen van Q3 van het jaar ervoor voor Q1 van het huidig jaar. En zo verschuift dat telkens.

Het echte CREG-tarief voor februari 2025 is 35,36 c€/kWh terwijl de circulaire het gemiddelde van augustus, september en oktober van 2024 28,22 c€/kWh is.

Code:
28. Op basis daarvan wordt vervolgens het maximaal vast bedrag per kWh voor het betrokken kwartaal vastgesteld als volgt:
-       de vaste bedragen per kWh van augustus, september en oktober van jaar N-1 vormen de basis voor de berekening van het maximaal vast bedrag per kWh voor de terugbetaling van de verbruikte elektriciteit tijdens het eerste kwartaal van jaar N
-       de vaste bedragen per kWh van november en december van jaar N-1 en januari van jaar N vormen de basis voor de berekening van het maximaal vast bedrag per kWh voor de terugbetaling van de verbruikte elektriciteit tijdens het tweede kwartaal van jaar N
-       de vaste bedragen per kWh van februari, maart en april van jaar N vormen de basis voor de berekening van het maximaal vast bedrag per kWh voor de terugbetaling van de verbruikte elektriciteit tijdens het derde kwartaal van jaar N
-       de vaste bedragen per kWh van mei, juni en juli van jaar N vormen de basis voor de berekening van het maximaal vast bedrag per kWh voor de terugbetaling van de verbruikte elektriciteit tijdens het vierde kwartaal van jaar N.
En wat ga je zeggen als je in Q3 2025 teveel geld krijgt omdat in Q1 de tarieven hoog waren? Dat heft elkaar toch gewoon op?
Die ken ik niet.

Goede merken: Smappee, Go-e en Peblar o.a.
Sterk af te raden: Alfen
Te duur voor wat het is: SMA, Huawei
Smappee is groten brol. Die is al 2x volgas gaan laden omdat de Smappee backend er uit lag. Zodra zij offline, gaat de laadpaal vollebak laden. Ook al staat ie op solar laden en is er geen zon...

Welke idioot vond het een goed idee om de load balancing, solar laden en capaciteitstarief logica in de cloud te draaien ipv lokaal op het toestel? Zodat mijn internet er uit knalt of hun servers zijn niet bereikbaar, werkt er niks meer deftig.

Als mij internet uitvalt, is er nog een fallback naar 6A. Als hun servers er uit liggen, gaat die gewoon volgas laden.

ik vind het eerlijk gezegd ook oneerlijk, maar dan in ons voordeel.

Stel nu dat het achterlopen van de CREG werkt als communicerende vaten (en eigenlijk is het ook zo): bepaalde maanden krijg je te weinig, andere maanden krijg je te veel. Dat heft elkaar op.

Maar nu komt de crux: je zou perfect kunnen thuisladen in de lucratieve maanden (winst!) en tijdens de maanden waar je moet bijbetalen uitsluitend publiek (snelladen).

Niet eerlijk!
Maar dat is het 'm net, de overheid wil weer de bovenhand hebben op een situatie en moet dan weer van die berekeningen gaan uitvinden die op niks trekken, terwijl het poepsimpel kan zijn, het CREG-tarief van bv. de afgelopen maand... Dat zal dichter aanleunen bij het reëele tarief, ze zouden bv. het tarief die gebruikt moet worden door de backends kunnen publiceren op een website zodat die per maand automatisch het juiste tarief kunnen aanpassen.

Ik zit met blijkbaar maandpieken van 9 à 9,524 kW, zal toch maar eens de 32A van de laadpaal op 25A zetten om die omlaag te krijgen.
En ook overdag i.p.v. enkel 's nachts laden.
Tijd dat ik m'n eigen oprit/garage heb...

En wat ga je zeggen als je in Q3 2025 teveel geld krijgt omdat in Q1 de tarieven hoog waren? Dat heft elkaar toch gewoon op?
Wie zal het zeggen? Als ik dan net minder moet laden heb ik er ook niks aan en ben ik dat geld kwijt éh...

Dit gaat natuurlijk enkel werken als je een contract hebt waarbij je effectief het werkelijk verbruik betaalt, volgens de maandelijkse metingen van je digitale teller. Maar ja, vroeger kon dat niet, maar sinds kort kan dat wel degelijk en kun je er inderdaad serieus je voordeel mee doen.

Ja, en voor die paar tientallen euro's potentiële winst die je maandelijks privé maakt, moeten we ons maar als angsthazen gedragen? Ik zie nog altijd niet in hoe de fiscus van deze heksenjacht een prioriteit gaat maken, als je kosten-batengewijs begint te rekenen. Van die 250 euro die de backoffice elke maand op mijn privérekening stort, lig ik echt niet wakker dat dat misschien iets teveel is. Zeker niet als je je bedenkt dat er bij de grootbank van Reynders nooit rode lichten zijn gaan knipperen nadat hij 800K cash (!!!) stelselmatig in schijven op zijn rekening had gestort.

Code:

Dat is toch niet per definitie eerlijk of oneerlijk ? In sommige maanden ga je wat verliezen, in andere wat winnen. Gemiddeld ga je niet verliezen.

Voor de panelen eigenaars is het overigens een big win. In zomer maanden (wanneer er veel van de panelen in de auto gaat) krijgen we duurdere prijzen. De maanden na de zomer (wanneer je minder uit de panelen haalt), krijgen we goedkopere prijzen aangezien gebaseerd op zomer tarieven. Mij hoor je niet klagen (als is het allemaal geneuzel na de komma in realiteit).

Net bericht van mijn installateur terug ivm de storingen die ik op mijn Smappee laadpaal heb gehad omdat hun cloud er uit lag en de mijne volgas ging laden terwijl er geen zon was in de solar stand.

Blijkbaar zijn er gisteren op hetzelfde moment verschillende bedrijven offline gegaan omdat al die laadpalen op hun parking ook maximaal gingen gaan laden. De load balancing werkte niet omdat die logica offline was (cloud MQTT server). Dat zet wel wat druk op de ketel...

Net bericht van mijn installateur terug ivm de storingen die ik op mijn Smappee laadpaal heb gehad omdat hun cloud er uit lag en de mijne volgas ging laden terwijl er geen zon was in de solar stand.

Blijkbaar zijn er gisteren op hetzelfde moment verschillende bedrijven offline gegaan omdat al die laadpalen op hun parking ook maximaal gingen gaan laden. De load balancing werkte niet omdat die logica offline was (cloud MQTT server). Dat zet wel wat druk op de ketel...
Volgende week in Pano: Smappee legt luchthaven van Heathrow plat!

Dat is toch niet per definitie eerlijk of oneerlijk ? In sommige maanden ga je wat verliezen, in andere wat winnen. Gemiddeld ga je niet verliezen.
Gemiddeld ga je quasi zeker ofwel winnen of verliezen. Je moet al elke maand exact evenveel gaan verbruiken aan je thuislader en de prijzen moeten zodanig fluctueren dat ze in een perfecte loop komen zodat alles uitgevlakt kan worden.

De VREG lijkt mij nog het beste in de buurt te komen van je effectieve maandelijkse kost.

Gemiddeld ga je quasi zeker ofwel winnen of verliezen. Je moet al elke maand exact evenveel gaan verbruiken aan je thuislader en de prijzen moeten zodanig fluctueren dat ze in een perfecte loop komen zodat alles uitgevlakt kan worden.

De VREG lijkt mij nog het beste in de buurt te komen van je effectieve maandelijkse kost.

Ja uiteraard zal het niet exact 0 zijn.

Maar je zult ofwel beetje eronder of beetje erboven zitten. Maar niet per definitie in een bepaalde richting afwijken.

Je kunt over het CREG tarief op zich ook hetzelfde zeggen. Dat zal ook voor niemand exact een 0 operatie zijn.

Geen idee waarom ze naar die 3maand sliding window overgestapt zijn. Zal voor de paal operatoren wel een pak gemakkelijker zijn nu ze op voorhand het tarief weten voor de komende 3 maanden ipv elke maand iets anders retro actief te moeten gaan doorrekenen.

mai, dat is idd straf, hopelijk komen ze met een oplossing.. hier op het werk worden het ook smappee palen, gelukkig transformator zwaar genoeg dat alle palen vollebak kunnen laden zonder uitval. maar dat zal ook nooit het geval zijn, want niet genoeg EV's op dit moment om alle palen te bezetten.

Ja, en voor die paar tientallen euro's potentiële winst die je maandelijks privé maakt, moeten we ons maar als angsthazen gedragen? Ik zie nog altijd niet in hoe de fiscus van deze heksenjacht een prioriteit gaat maken, als je kosten-batengewijs begint te rekenen. Van die 250 euro die de backoffice elke maand op mijn privérekening stort, lig ik echt niet wakker dat dat misschien iets teveel is. Zeker niet als je je bedenkt dat er bij de grootbank van Reynders nooit rode lichten zijn gaan knipperen nadat hij 800K cash (!!!) stelselmatig in schijven op zijn rekening had gestort.

Wie zegt hier dat het om tientallen euro's potentiële winst gaat? Als je laadpaal publiek toegankelijk is en je zelf een hoger tarief kiest dan het CREG-tarief en dus vaak energie doorverkoopt aan willekeurige mensen, dan is dat een commerciële activiteit. Dat zijn belastbare inkomsten, hoe je het ook draait of keert. Er zijn hier enkele verhalen in het topic over iemand die in bijberoep facturen niet correct had opgemaakt voor verkopen. Controle, en bam, een ferme boete... Maar verder was het wel officieel en hadden ze een BTW-nummer.

Daarnaast heb ik ook zelf uitgezocht hoe ik mijn laadpaal publiek beschikbaar kan maken als particulier om een centje bij te verdienen. Het kan, maar je fraudeert dan. Punt. Net zoals bij AirBnB en Booking.com vakantieverhuur moet je een BTW-nummer hebben. De fiscus kan ook makkelijk zien op welk adres er een laadpaal publiek toegankelijk is en controleren of er een zelfstandige of vennootschap achter zit. Als het ooit zover komt...

Als dit uitkomt, zal je niet veel kunnen zeggen en zal het 'boete betalen' zijn, ongeacht of je tientallen of duizenden euro's hebt verdiend.

Voor de panelen eigenaars is het overigens een big win. In zomer maanden (wanneer er veel van de panelen in de auto gaat) krijgen we duurdere prijzen. De maanden na de zomer (wanneer je minder uit de panelen haalt), krijgen we goedkopere prijzen aangezien gebaseerd op zomer tarieven. Mij hoor je niet klagen (als is het allemaal geneuzel na de komma in realiteit).
Jawel, iemand met een tankkaart heeft dat probleem niet.

Je zou toch ook niet accepteren dat, terwijl je een VAA betaalt, je van je baas maar 77% van je tankbeurten terugkrijgt.

In mijn geval is het € 0,3652/kWh, waarvoor ik maar € 0,2822/kWh terugbetaald krijg, hé. Dat is maar liefst 23% verschil!
Per 100 kWh is dat € 8,30 te weinig.

Leg mij eens uit hoe ik dat ooit op lange termijn gemiddeld recht kan trekken...

Dit is gewoonweg weer één van de vele money grabs van de overheid, op de kap van een particulier die werkt.

Om dit verschil nu wat te reduceren zal ik vanaf volgende maand trager laden, 25A i.p.v. 32A, want ik reken maandelijks af met de digitale teller, en de maandpieken zitten telkens rond de 10 kW...

Is er iemand die echt verlies maakt met het CREG tarief ? In dat CREG tarief zit toch alles ? Capaciteitstarief, andere vasten kosten en dan uitgesmeerd over X aantal kwh.

Wie aan de paal laadt krijgt dus een compensatie voor vaste kosten die hij zowiezo maakt, of hij de paal wel/niet zou hebben. En ivm de piek. Limiteer je paal thuis op 4 of 5kwh. Zet het manueel op 6 of 7kwh als er zon is en je paal is redelijk dom. Dan ga je al geen capaciteitstarief farcen meemaken.

Dus je elektriciteitsfactuur gewoon delen door het aantal kwh is een niet-correcte berekening.
Iemand die elke dag op de baan is of naar kantoor moet en dus enkel maar savonds/snachts kan laden thuis zal zeker weinig profijt of verlies maken denk ik.
Ik heb zelf het geluk van veel van thuis te werken en dus altijd zeer traag te laden en alle zon er gewoon mooi in te stoppen.
Ik heb al dagen gehad dat ik 16kWh in de auto stop en <5kWh van het net neem. Dus dat is 11kWh waarvoor ik nu 28cent krijg terwijl ik anders maar 3-4 cent zou krijgen als ik het injecteer.
Moest ik meer kilometers doen en dagelijks weg zijn zou ik ook wel aan hoger vermogen moeten laden en dus meer afnemen van het net.

Iemand die elke dag op de baan is of naar kantoor moet en dus enkel maar savonds/snachts kan laden thuis zal zeker weinig profijt of verlies maken denk ik.
Ik heb zelf het geluk van veel van thuis te werken en dus altijd zeer traag te laden en alle zon er gewoon mooi in te stoppen.
Ik heb al dagen gehad dat ik 16kWh in de auto stop en <5kWh van het net neem. Dus dat is 11kWh waarvoor ik nu 28cent krijg terwijl ik anders maar 3-4 cent zou krijgen als ik het injecteer.
Moest ik meer kilometers doen en dagelijks weg zijn zou ik ook wel aan hoger vermogen moeten laden en dus meer afnemen van het net.
Wel ja, dat capaciteitstarief is wurgend, maar als ik dan 's avonds laat eens aankom rond 22u bv. is de wagen tegen de volgende ochtend aan 25A 230V niet volledig opgelden terwijl het wel nodig is want ik kan overdag niet altijd laden tenzij een fast charger waar ik dan een halfuur verlies.

Update zoveel van mobi+

Na de vorige meeting met het mobi+ mannetje en hun uitleg over de dongle om te kunnen energie managen was het bedrijf die de paal leaset (bedrijf van mijn madam) slightly not amused aangezien ze betalen voor energie management licenties voor elke gebruiker. Nu blijkt dat ze bij mobi+ intern zelfs verwijzen naar 'Persoon X is niet de snuggerste en heeft het niet juist uitgelegd'.

Dan kwam de obvious vraag 'waarom hebben onze 10 personeelsleden die een paal hebben allemaal dezelfde vraag, namelijk 'de energie management werkt niet en ze willen allemaal de "green charging"' (het zijn uiteraard die met panelen die de paal thuis hebben laten zetten). euh euh euh euh, we gaan het intern uitzoeken. Mijn madam is al heel de ochtend emails aan het doorsturen van de communicatie tussen haar bedrijf en mobi+. #CHAOS.

Ik denk dat ze echt de memo gemist hebben dat er een "green charging" optie in de Alfen paal zit... Niemand intern kan daar antwoorden waarom dat vinkje niet gewoon aangezet mag worden OF waarom er plots een dongle nodig zou zijn van synkee om 'follow the sun' te kunnen doen OF waarom er een extra ethernet kabel van P1 poort via dongle naar router moet en dan van router een ethernet naar de paal terwijl er al een directe kabel ligt tussen paal en P1 poort.

:laugh:

Binnenkort gaan we een antwoord hebben waar we iets mee kunnen doen. Of niet :laugh:

Can i get a hallelujah.

Na de zoveelste interventie van de fleet manager kregen we volgende bericht via mobi+.

"Het vinkje solar charging is aangezet, maar weet dat dit wil zeggen dat de auto enkel zal laden als er productie is".

No shit Sherlock. De clue was in de 7 ticketjes en telefoons die ik al gestuurd had "Ik wil enkel laden als er productie is".

Ik versta nog altijd niet wat hun commerciele reden is om zo terughoudend te zijn. Ze krijgen waarschijnlijk een commissie op de kwh die door de kabel naar de auto gaan, fair enough. Maar ik moet nu eenmaal maar hoeveel X kwh in de auto krijgen, niet meer en niet minder. Of dat nu op 3d gebeurt als er zon is of op 2d door zon + net stroom te pakken, voor hen maakt dat geen fluit uit... Ik zou kunnen verstaan dat een installatie van 3kW plots niet meer zal laden, maar hier ligt er 11kW. Als ze die phase switching aanzetten, kunnen we tussen maart en november volledig op zon laden. Dan moet ik 2x per jaar ticketje sturen om de solar charging af/aan te zetten begin en eind winter.

(Ze zijn uiteraard de single/multi-phase switching vergeten aan te zetten - volgende ticketje incoming)

Over hun synkee dongle van 5 euro plots geen woord meer. Misschien is intern de euro ook gevallen en is het nu 'euh WTF, wat nu boys'.

Can i get a hallelujah.

Na de zoveelste interventie van de fleet manager kregen we volgende bericht via mobi+.

"Het vinkje solar charging is aangezet, maar weet dat dit wil zeggen dat de auto enkel zal laden als er productie is".

No shit Sherlock. De clue was in de 7 ticketjes en telefoons die ik al gestuurd had "Ik wil enkel laden als er productie is".

Ik versta nog altijd niet wat hun commerciele reden is om zo terughoudend te zijn. Ze krijgen waarschijnlijk een commissie op de kwh die door de kabel naar de auto gaan, fair enough. Maar ik moet nu eenmaal maar hoeveel X kwh in de auto krijgen, niet meer en niet minder. Of dat nu op 3d gebeurt als er zon is of op 2d door zon + net stroom te pakken, voor hen maakt dat geen fluit uit... Ik zou kunnen verstaan dat een installatie van 3kW plots niet meer zal laden, maar hier ligt er 11kW. Als ze die phase switching aanzetten, kunnen we tussen maart en november volledig op zon laden. Dan moet ik 2x per jaar ticketje sturen om de solar charging af/aan te zetten begin en eind winter.

(Ze zijn uiteraard de single/multi-phase switching vergeten aan te zetten - volgende ticketje incoming)

Over hun synkee dongle van 5 euro plots geen woord meer. Misschien is intern de euro ook gevallen en is het nu 'euh WTF, wat nu boys'.
Amai. En er is geen appke of weet ik veel wat waar gij zelf kunt kiezen tussen solar en gewoon laden? Wat een debiele oplossing zeg. Hoe gaan we nu vergroenen als ge zelf niet eens solar charging kunt aanmaken en daarvoor 7 ticketjes moet inschieten?

Terug
Bovenaan