Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Mijn alfen eve hangt nu al 3j tegen de muur die meest slagregen vangt. Uiteraard is daar niks aan, dat hoort ook niet.

Die ipx5 is trouwens bestand tegen waterstromen/waterstralen en dat is meer dan zo’n laadpaal te verduren krijgt in BE.

4 = regen
6 = golven & krachtige stromen (maw op een dijk/golfbreker
7 = dompelen
5 : Protection against low-pressure jets (6.3 mm) of directed water from any angle (limited ingress permitted with no harmful effects).

6. Protection against powerful jets (12.5 mm nozzle) of directed water from any direction.

Er staat duidelijk dat er bij 5 water naar binnen kan komen. Het zou geen negatief effect mogen hebben. Maar het zou niet mogen. Maar stort- of slagregens kunnen er in alle vormen zijn.

Tegen onderdompelen is overkill natuurlijk. Maar meestal als men voor iets 66 voorziet is dat direct 67. Dacht ik. Ken weinig elektrische toestellen die 66 zijn. 65 en 67 ja. 66 niet zo veel.

Maar je hebt gelijk in normale omstandigheden en in veel omstandigheden zou het niet voorvallen of mogen voorvallen. Maar dat sluit niet uit dat het niet kan.
Voor hetzelfde geld is het gewoon niet goed gemonteerd waardoor een dichting niet 100% juist zit waardoor er daardoor water is ingekomen. Maar ik sluit niets uit :p.

Ofwel is er een andere reden die niets met water te maken heeft waarom uwe differentieel afviel.

Is onderdompelen niet makkelijker dan hoge waterdruk?
Gsm’s zijn ook vaak gekeurd voor onderdompeling aan te kunnen, maar tegen golven kunnen ze dan meestal niet. Omdat er daar veel meer druk bij komt te kijken.

Howla, de nieuwste Alfen laadpalen kunnen ook via wifi op het internet gaan. Gezien ik geen UTP kabel meer kan trekken zou dit de oplossing zijn voor load balancing en beheer via app? Ik heb aan mn digitale meter een homewizard p1 dongle hangen en zou dus alles via wifi kunnen doen. Of zie ik iets verkeerd?

Loadbalancing werkt niet op Alfen zonder extern systeem, je kan dat alleen gebruiken voor zonneladen dan. Je kan de paal niet stoppen als je XkW aan eht verbruiken bent in huis. Beetje stom, maar het is zo.

Mijn zonneinstallatie wekt een piek van 4,2kW op, ik stel dus in:
- Zomer: Zonneladen in comfort modus met een minimum van 1,6kW (om uitvallen tegen te gaan door dips onder 6A)
- Winter: Zonneladen in comfort modus met een minimum van 3 a 3,5kW, dit heeft geen zin omdat ik 's nachts laad maar dan moet ik maar 1 slider aanpassen.

Ik steek de auto gewoon in als ik thuiskom en zet in de Eve app de maximum laadstroom op 1A, dan stopt de wagen met laden. Tegen dat ik ga slapen in de winter zet ik die dan op 32A. In de zomer zet ik die dan tegen 17h uit, omdat we dan aan het avondeten beginnen en 's morgens terug aan om te laden.

Wat betreft de melding 11kW op de paal, dat is je absolute limiet, die staat ergens anders. Op het scherm op de paal staat bij mij ook 22kW, alhoewel die geknepen is in realiteit.

In principe heeft de paal connectie met je thuisnetwerk als je de data via homewizard P1 meter ontvangt. Ik snap dus niet waarom je de netwerkkabel nog moet inpluggen.
Je moet je paal altijd aan je netwerk laten en de P1 homewizard verbinden met je netwerk. Je meot dan eenmalig het huidig IP invoeren in de setting van de Alfen. In de P1 poort in de Alfen hoort dan niets te zitten.

Load balancing bij Alfen dient standaard om uw zekeringen niet te triggeren doordat je teveel verbruikt, niet om de piek af te vlakken. Maar je kan dat eigenlijk wel bekomen door de waardes op het station lager in te stellen. Als je zegt dat er maar max 4,5kW beschikbaar is, dan zou die boven dat moeten uitvallen. Echter kan je geen tijd instellen en met verbruik rond de 4,5kW krijg je dan alsnog een aan/uit gedrag.

Om het actieve load balancing goed in te stellen moet u de volgende parameters correct hebben ingesteld:
• Station-maxCurrent; Dit beperkt de maximale stroom op de groep van het laadstation. --> BIj mij 32A --> 22kW
• SmartMeter-MaxCurrent; Dit is de capaciteit van uw netaansluiting. Bij twijfel kunt u deze controleren bij uw netbeheerder. --> Bij mij 40A -->27,6kW
• Load Balancing Safe Current (A); waarde van het vermogen dat beschikbaar blijft voor het laadstation (of laadplein) wanneer de connectie tussen de energiemeter en het laadstation wordt verbroken --> Bij mij 6A --> 1,4 kW mono / 4,2kW 3-fase

Wat je dan moet instellen is me niet heel duidelijk, aangezien mijn aansluiting en station 3-fase zijn en ik die Alfen 1-fase gebruik.
Als de P1 data over alle fases geinterpreteerd wordt, zou dat voor 5kW bvb 21A zijn.
Bon, extra kabel getrokken en heb toegang tot MyEve en Eve Connect.
Er loopt een kabel van de onderste utp poort in de alfen naar mijn P1 splitter, die splitter zit in de P1 poort en op die splitter zit ook mijn homewizard. Dus mijn splitter/p1 is over wifi veronderstel ik en niet bedraad, zonder bijkomende utp op de bovenste poort in de alfen had ik geen verbindingen via bovenstaande twee apps. Puur om het te begrijpen zou ik nog willen weten waar het verschil zit tussen die twee poorten en waarom ik niet meteen toegang had met 1 kabel.

Dan in de MyEve app zie ik tabje load balancing, staat aangevinkt.
Max stroomsterkte slimme meter: 32A
Veilige stroom active load balancing:16A
Phase mapping: L1L2L3
Vinkje van opladen in 1 en 3 fasen toestaan staat niet aangevinkt.
Max stroomsterkte laadstation staat op 32A in algemene parameters
Daar zie ik ook nog iets staan van max ongebalanceerde stroom maar dat staat uit.

Moet nog altijd voor de eerste keer laden dus heb er zelf nog niet kunnen met ‘spelen’, voornamelijk in eerste instantie dan de slider in de Eve Connect app en de stroombeperking in de wagen.
Dus voorlopig zal ik nog niet teveel wijziging vermoed ik.

Ik zie allesinds ook wel in de MyEve app op basis scherm dat opladen met zonne energie uitgeschakeld is.
Dat kan ik wel configureren? Is dat noodzakelijk?

Firmware staat op 7.0.5-4328 en er is een update naar NG9xx 7.1.3-4342.fwi maar dat is niet aan mij om dit zomaar up te daten denk ik?
Gaat uit van 50five/numobi/arval

Bon, extra kabel getrokken en heb toegang tot MyEve en Eve Connect.
Er loopt een kabel van de onderste utp poort in de alfen naar mijn P1 splitter, die splitter zit in de P1 poort en op die splitter zit ook mijn homewizard. Dus mijn splitter/p1 is over wifi veronderstel ik en niet bedraad, zonder bijkomende utp op de bovenste poort in de alfen had ik geen verbindingen via bovenstaande twee apps. Puur om het te begrijpen zou ik nog willen weten waar het verschil zit tussen die twee poorten en waarom ik niet meteen toegang had met 1 kabel.

In het station is de onderste poort de P1-data poort en kan niet gebruikt worden om het station met je netwerk te verbinden.
Aangzien je geen toegang had tot de settings van de laadpaal en uw P1-poort bedraad is aangesloten, gaat uw P1 data bedraad naar de laadpaal. Ik zou dat zo laten ook.
De bovenste poort is de UTP-poort om het station met je netwerk te verbinden.
Je homewizard geeft je dus inzage in je verbruik, maar geeft de P1 data niet door tussen station en digitale meter. Dat gaat bekabeld.

Dan in de MyEve app zie ik tabje load balancing, staat aangevinkt.
Max stroomsterkte slimme meter: 32A
Veilige stroom active load balancing:16A
Phase mapping: L1L2L3
Max stroomsterkte laadstation staat op 32A in algemene parameters
Daar zie ik ook nog iets staan van max ongebalanceerde stroom maar dat staat uit.

Moet nog altijd voor de eerste keer laden dus heb er zelf nog niet kunnen met ‘spelen’, voornamelijk in eerste instantie dan de slider in de Eve Connect app en de stroombeperking in de wagen.
Dus voorlopig zal ik nog niet teveel wijziging vermoed ik.

Ik zie allesinds ook wel in de MyEve app op basis scherm dat opladen met zonne energie uitgeschakeld is.
Dat kan ik wel configureren? Is dat noodzakelijk?

Momenteel staat uw station volledig op max, dus ik zou wel een max in het station met de slider instellen.
Zonneladen hoeft niet aangeschakeld te worden, dan gaat hij gewoon laden naar het max ingestelde, wat je dus kan knijpen op het station, danwel in de wagen.
Uw aansluiting volgens het station staat op 22kW (3-fasex230Vx32A), je kan dus laden tot 22kW-huisverbruik,
Indien het station geen P1 data krijgt (maar dat is bekabeld), dan zal hij laden aan 3,6kW, tenzij ergens anders lager ingesteld. Ga je naar 3-fase laden, dan zal die gewoon naar 11kW springen indien nergens begrensd.

Firmware staat op 7.0.5-4328 en er is een update naar NG9xx 7.1.3-4342.fwi maar dat is niet aan mij om dit zomaar up te daten denk ik?
Gaat uit van 50five/numobi/arval

Ik update standaard nooit (omdat het werkt hoe ik wil), maar je mag zeker zelf updaten.
Na de laatste update, geforceerd door een technieker is enkel de aanduiding op het scherm verandert tijdens zonneladen (gedeeltelijk of volledig).

Puur om het te begrijpen zou ik nog willen weten waar het verschil zit tussen die twee poorten en waarom ik niet meteen toegang had met 1 kabel.
P1 is seriële data die niks te maken heeft met Ethernet of TCP/IP netwerken. De verwarring komt omdat vaak ook een UTP-kabel gebruikt wordt om de P1-data te versturen.
Dit zou ik persoonlijk wel inschakelen, anders blijft een laadsessie vasthangen binnen 1-fase of 3-fase, zelfs als je door middel van de vermogensslider van het ene naar het andere gaat (de grens ligt op 4.2 kW).
Ik heb ook 7.0.5 draaien, en die is meer dan recent genoeg. Versie 7.1.3 is echt splinternieuw, dus blijf daar maar af. Ik vraag het vooral omdat sommige laadpalen al een jaar in stock liggen, met nog een oude versie op (5.x of 6.x), en daar zaten toch wat gare versies bij.

Dit zou ik persoonlijk wel inschakelen, anders blijft een laadsessie vasthangen binnen 1-fase of 3-fase, zelfs als je door middel van de vermogensslider van het ene naar het andere gaat (de grens ligt op 4.2 kW).

Bij quasi iedereen is dat sowieso genoeg. Ik zet die vast op 1-fase zodat ik zelf moet beslissen van erover te gaan.
Op 12h kan je zo 50kWh laden, dat is bij een onzuinge EV een 200 a 250km (waar ik dus 362 dagen op een jaar nooit overkom).

Sommige auto's hebben het wel moeilijk met te vaak schakelen tussen 1F en 3F tijdens 1 laadbeurt. Beetje afhankelijk dus van welke auto je eraan hangt.

Sommige auto's hebben het wel moeilijk met te vaak schakelen tussen 1F en 3F tijdens 1 laadbeurt. Beetje afhankelijk dus van welke auto je eraan hangt.

De iX3 is er eentje van. Ook moeite met stoppen en terug starten oiv zonne-laden. Ik heb daarom altijd een minimum vermogen van 1,6kW ingesteld.

@Jackerath @HUSKE
Ik had toegang tot mijn alfen via de myeve app met het default password (kaartje dat erbij zat met zo qr code) maar nu kan ik met default password er niet meer in en ook niet met de recovery code. Zou numobi/50five dit kunnen geblokkeerd hebben? Ik kan nu niet onder de 4,2kw gaan en wou toch eens bekijken ivm omschakeling naar 1 fase. Zijn er andere mogelijkheden om toegang te krijgen tot de configuratie?

Edit: ok raar, nog laatste keer proberen passwoord verkeerd maar ik geraak er wel in …
Edit2: hoe kan ik dat vermogen nu eigenlijk lager krijgen dan 4,2kw? Want slider gaat niet verder? Moet ik andere zaken limiteren in de app?

Laatst bewerkt:
@Jackerath @HUSKE
Ik had toegang tot mijn alfen via de myeve app met het default password (kaartje dat erbij zat met zo qr code) maar nu kan ik met default password er niet meer in en ook niet met de recovery code. Zou numobi/50five dit kunnen geblokkeerd hebben? Ik kan nu niet onder de 4,2kw gaan en wou toch eens bekijken ivm omschakeling naar 1 fase. Zijn er andere mogelijkheden om toegang te krijgen tot de configuratie?

Edit: ok raar, nog laatste keer proberen passwoord verkeerd maar ik geraak er wel in …
Edit2: hoe kan ik dat vermogen nu eigenlijk lager krijgen dan 4,2kw? Want slider gaat niet verder? Moet ik andere zaken limiteren in de app?

Geavanceerd --> Stroominst. --> Laadstation --> Maximumaantal toegestane fases voor het laadstation veranderen naar 1
Geavanceerd --> Stroominst. --> Slim laden--> Actieve load-balancing --> Opladen in 1 en 3 fase( n) toestaan uitvinken.

Bij quasi iedereen is dat sowieso genoeg.
Absoluut niet mee eens. Bij een hybride (wat per definitie een kleinere batterij heeft) wil ik tussen ritten door thuis snel kunnen bijladen. Als er iets is wat mij op de zenuwen werkt, is het dat de verbrandingsmotor ingeschakeld moet worden omdat ik 1km range te kort kom tot aan mijn laadpaal.

Ten tweede, ik zit met een zonnepanelen installatie van 8000 Wp, ZO gericht. Bij monofase zou ik dus tot de helft van mijn overschotten injecteren op het net in plaats van dat volledig naar de auto's te sturen.

Ten derde, bij gebruik van een backoffice kan je met sommige laadpassen zeer voordelig laden, maar komt er bijvoorbeeld na 5 uur een blokkeertarief per minuut bij. Ja, zelfs op je eigen oprit. Het voordeel van de lagere prijs dien je dan te compenseren met hogere snelheid, en discipline om de stekker voor die 5u uit te trekken.

Ik heb dit al uitvoerig getest, en dit klopt. Bij BMW kan er wel goed tegen en stopt het laadproces pas na 10x van fase wisselen. Wat de meeste wagens echter nog minder graag hebben, is het tijdelijk stilleggen van het laadproces. Volvo stopt dan zelf het laadproces nadat het laadstation 3 onderbrekingen heeft uitgevoerd (bijvoorbeeld om peak shaving te doen).

In principe kan de backoffice het owner wachtwoord wijzigen, inderdaad. Er zijn voor een eindgebruiker geen andere manieren om erin te geraken.

Ik vermoed echter dat je tegen de limiet gebotst bent dat er nog een actieve loginsessie was van ACE / My Eve / Eve Connect / Loxone / HA ...
Dit is een van de meest dwaze "security through obscurity" maatregelen van Alfen, namelijk dat je op geen 2 apps tegelijk ingelogd kan zijn. De oplossing dan is om bijvoorbeeld MyEve op je gsm geforceerd te stoppen zodat je met ACE terug kan inloggen.

Op welke waarde staat je Safe Current? Bij mij staat dit op 6A. Mogelijk ligt het hieraan.

Ik raad alvast af om MyEve te gebruiken, en alles toch met ACE te doen. Op mijn MyEve staat single- multiphase charging uitgevinkt, terwijl het in ACE wel aangevinkt is. Conclusie: MyEve leest de huidige instellingen NIET goed uit.

Geavanceerd --> Stroominst. --> Laadstation --> Maximumaantal toegestane fases voor het laadstation veranderen naar 1
Geavanceerd --> Stroominst. --> Slim laden--> Actieve load-balancing --> Opladen in 1 en 3 fase( n) toestaan uitvinken.
Met deze aanpassingen is die nu aan het opladen aan 1,4kW wat misschien wel te laag is(of geeft dat niet)?
Zie ook niet direct hoe ik dit dan weer hoger krijg.

Edit: gewoon terug met de slider spelen maar opgegeven vermogen delen door 3.

Op welke waarde staat je Safe Current? Bij mij staat dit op 6A. Mogelijk ligt het hieraan.

Ik raad alvast af om MyEve te gebruiken, en alles toch met ACE te doen. Op mijn MyEve staat single- multiphase charging uitgevinkt, terwijl het in ACE wel aangevinkt is. Conclusie: MyEve leest de huidige instellingen NIET goed uit.
ACE ken ik niet, moet ik eens bekijken dan.
Onder laadstation nu op 1 fase, max stroomsterkte 32A
Bij active load balancing 32A max stroomsterkte en 16A active load balancing

Laatst bewerkt:
Ik heb dit al uitvoerig getest, en dit klopt. Bij BMW kan er wel goed tegen en stopt het laadproces pas na 10x van fase wisselen. Wat de meeste wagens echter nog minder graag hebben, is het tijdelijk stilleggen van het laadproces. Volvo stopt dan zelf het laadproces nadat het laadstation 3 onderbrekingen heeft uitgevoerd (bijvoorbeeld om peak shaving te doen).
Alleen jammer dat je bij elke switch 2 keer een melding krijgt van de BMW app. Eentje voor laden gestopt en weer eentje voor laden herstart. Voor mij de reden om de automatische fasewissel uit te schakelen.

Ook akkoord dat 1 of 3 fase laden persoonlijk en momentafhankelijk is. Bij zonnige dagen gaat de zonnestroom hier integraal naar de autobatterij. Met 10kW aanvoer is 3-fasen de enige oplossing.

Hier staan de instellingen op zonnige dagen op 3 fasen, 4,2kW minimaal comfortladen. Als er tijdelijk minder zon is komt het verschil van de thuisbatterij en niet van het net.
Bij minder goede dagen staat het op 1 fase comfortladen.

Ten tweede, ik zit met een zonnepanelen installatie van 8000 Wp, ZO gericht. Bij monofase zou ik dus tot de helft van mijn overschotten injecteren op het net in plaats van dat volledig naar de auto's te sturen.
Dat maakt in de praktijk geen fluit uit. Jouw digitale meter rekent met de netto som van de digitale meter. Ik laad altijd 1 fasig ook al produceer ik 7.5kW over 3 fases. Fase 1 en 2 injecteren dan 2.5kW en op fase 3 neem ik 5kW af, maar naar afrekening toe is dat gewoon 0 kW netafname.

Terug
Bovenaan