Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik zal jullie moeten teleurstellen.
Niet elke Alfen is 22kW. Voorbeeld: https://alfen.com/nl-be/eve-single-s-line

Net geprobeerd om het amperage te verhogen bij de S-line, maar dat kan niet hoger dan 16A. Boven 3,6kW wisselt naar 3-fasen.
Best dus niet alle laadpalen gelijk behandelen, er zitten echt verschillen in.

Oh, dacht dat niemand een Alfen eve S-line installeerde :). Ik zou toch altijd opteren voor 1-fase 7,2kW als je dat kunt.
Want er zit een gat tussen 3.6kW max mono en 4.2kW min 3-fase.

Zelfs bewust een S-line gekozen omdat de functionaliteit en mogelijkheden bijna gelijk zijn en je niet met dat lelijke scherm zit. En meer dan 11kW kunnen laden is prive amper zinvol.

Je kunt met een betaalde licentie achteraf kiezen om de paal op 32A te zetten. De hardware is daarop voorzien, maar laat het standaard niet toe.

Ik heb vandaag men EV gehaald, en heb nu ook een Smappee laadpaal van de werkgever!

Werkt wel goed :)

Stomme vraag misschien, maar moet je aan uw energieleverancier aangeven dat je thuis een EV laadt?

Het aanmelden van uw laadpaal aan Fluvius is verplicht.
Het aanmelden aan de brandverzekering is niet verplicht.

Maar je kan dit best wel doen (via de makelaar) of toch tenminste de algemene voorwaarden lezen en controleren of een laadpaal standaard gedekt is door de verzekering (bij de meesten is dat het geval).

Verzekering had ik inderdaad al gecheckt. Aansluiting van de laadpaal moet nog gekeurd worden, dus schrijf op dat ik het daarna nog moet melden bij Fluvius. Thanks!

Goed dat ik het hier lees, laadpaal staat er sinds november maar nu pas enkele dagen in gebruik.
Is allemaal via het werk gegaan maar niemand die vermeld heeft dat dat moest aangegeven worden.

Ik switch ergens in maart/april naar een EV bedrijfswagen en twijfel echt enorm om een laadpaal te laten installeren. Ik heb er specifiek voor gekozen om die niet te financieren via het mobiliteitsbudget, maar kan het in april alsnog doen via ons bonussysteem.

Reden waarom wel:
- makkelijk om gewoon thuis te laden
- geen laadstress

Reden waarom niet:
- investering uit mijn bonus
- ik kan op het werk laden en mijn vrouw heeft op haar werk 4 publieke laadpunten vlak voor de deur
- op 350 meter zijn hier een 80-tal laadpunten
- voorbereidende werk > zeer lange afstand kabel leggen (kostprijs)

Wat denken jullie?

Ik switch ergens in maart/april naar een EV bedrijfswagen en twijfel echt enorm om een laadpaal te laten installeren. Ik heb er specifiek voor gekozen om die niet te financieren via het mobiliteitsbudget, maar kan het in april alsnog doen via ons bonussysteem.

Reden waarom wel:
- makkelijk om gewoon thuis te laden
- geen laadstress

Reden waarom niet:
- investering uit mijn bonus
- ik kan op het werk laden en mijn vrouw heeft op haar werk 4 publieke laadpunten vlak voor de deur
- op 350 meter zijn hier een 80-tal laadpunten
- voorbereidende werk > zeer lange afstand kabel leggen (kostprijs)

Wat denken jullie?

Mijn vriendin heeft ook een ev en kan op het werk laden en geen laadpaal genomen thuis. Wij zouden die volgens mij nog niet gebruikt hebben, en ik mis een lelijke bak tegen de gevel eigenlijk niet.
Hier zijn er een 12 tal laadpunten op wandelafstand, waar we dan voornamelijk in het weekend/verlof wel eens gaan laden.

Eerlijk toegeven rij ik nog wel met een hybride. Dus een snel alternatief is wel beschikbaar voor ons in case of.

Bedrijf vlakbij waar de EV parking publiek toegankelijk is.
Ik heb net geen 2jaar rondgereden met een EV zonder laadpaal aan m'n deur (omdat dat niet kon), met 1 laadpaal op 20 meter van de deur, en 6 palen op 500meter. (heb die EV nog altijd, gewoon nieuwe woning nu waar wel een laadpaal zal komen op de oprit omdat er weinig tot geen palen hier in de buurt zijn)

Ik laadde echter elke dag gewoon op als ik ging sporten, of op kantoor. Nooit een paal thuis gemist. ook nooit problemen ondervonden.

Als ik het thuis kon doen uit gemakzucht zou ik het wel gedaan hebben, maar als je het zelf moet betalen (al is het met de bonus) kan je proberen om gewoon de publieke infrastructuur te gebruiken, als er genoeg palen in je directe nabijheid zijn is dat allemaal nog wel vrij aangenaam vond ik.

kan je altijd laden op het werk? indien ja, dan zou ik het eigenlijk niet doen om een lader thuis te installeren
gewoon met een granny-charger werken thuis indien nodig

kan je altijd laden op het werk? indien ja, dan zou ik het eigenlijk niet doen om een lader thuis te installeren
gewoon met een granny-charger werken thuis indien nodig
Ik begin altijd vroeg dus dan is er meer dan voldoende plaats aan de laadpalen op het werk.

Elke situatie is gewoon anders. Ik laad vrij veel thuis maar binnenkort is mijn laadpaal thuis niet meer beschikbaar en dat wordt toch wennen :laugh: laadpalen op kantoor zijn vaak volzet en ik ben vaak de baan op…

Elke situatie is gewoon anders. Ik laad vrij veel thuis maar binnenkort is mijn laadpaal thuis niet meer beschikbaar en dat wordt toch wennen :laugh: laadpalen op kantoor zijn vaak volzet en ik ben vaak de baan op…
Bij ons zijn de meeste wel vrij solidair. Auto vol geladen, dan verzet je hem.

Bij ons zijn de meeste wel vrij solidair. Auto vol geladen, dan verzet je hem.
Bij ons ook.

@Polestar @Rassing @RealFlub bijkomend zijn er natuurlijk nog snelladers, waar ik met mijn laadpas van het werk ook terecht kan (en een wagen die zeer snel van 10 naar 80 laadt). Ik weet echt niet wat ik er mee moet doen, het laadgemak thuis is wel een ding natuurlijk, maar ergens zegt alle info mij dat het eigenlijk echt niet nodig gaat zijn.

Bij ons ook.

@Polestar @Rassing @RealFlub bijkomend zijn er natuurlijk nog snelladers, waar ik met mijn laadpas van het werk ook terecht kan (en een wagen die zeer snel van 10 naar 80 laadt). Ik weet echt niet wat ik er mee moet doen, het laadgemak thuis is wel een ding natuurlijk, maar ergens zegt alle info mij dat het eigenlijk echt niet nodig gaat zijn.
Hoeveel km doe je per dag/week? Want 350m naar een publieke laadplaats is niet ver, maar is dat wel als je het elke dag (zomer en winter) moet doen. Als je met een volle batterij een volledige week kan pendelen is dat iets anders, en zou ik er thuis zelf geen plaatsen. Zeker als je gewoon op het werk de mogelijkheid hebt om te laden.

Hoe vaak schat je thuis te gaan laden?

Terug
Bovenaan