Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Bij ons zijn de meeste wel vrij solidair. Auto vol geladen, dan verzet je hem.
wij hebben een groepje op Teams: "will the real EV please stand up" (ontstaan toen er nog meer hybrides waren die al die plekken innamen)

Je mag perfect blijven staan, maar als er iemand aangeeft absoluut "jus" nodig te hebben, dan verzet er zich wel iemand. Er zijn ook mensen die spontaan sturen dat ze voldoende hebben en dan een berichtje laten. Of tijdens de middagpauze even tijd maken.

Zo babbel je ook eens met mensen die je niet kent. Aanrader.

Niet voor mij, ik ben een sociaal dier :clap:

Hoeveel km doe je per dag/week? Want 350m naar een publieke laadplaats is niet ver, maar is dat wel als je het elke dag (zomer en winter) moet doen. Als je met een volle batterij een volledige week kan pendelen is dat iets anders, en zou ik er thuis zelf geen plaatsen. Zeker als je gewoon op het werk de mogelijkheid hebt om te laden.

Hoe vaak schat je thuis te gaan laden?
Awel, geen idee. Als ik een laadpaal zou zetten, zou ik 'm gewoon insteken als de wagen thuis staat denk ik, niet specifiek gaan kiezen wanneer wel en niet te laden.

Net een uitgerekend, inclusief vakanties, dus álle ritten die we gedaan hebben, in totaal 115 000km de laatste 46 maanden. Wat gemiddeld 82km per dag of 575km per week maakt. Dus met het laden op het werk maakt dat dat ik normaal gemakkelijk de week doorkom zonder thuis te laden.

wij hebben een groepje op Teams: "will the real EV please stand up" (ontstaan toen er nog meer hybrides waren die al die plekken innamen)

Je mag perfect blijven staan, maar als er iemand aangeeft absoluut "jus" nodig te hebben, dan verzet er zich wel iemand. Er zijn ook mensen die spontaan sturen dat ze voldoende hebben en dan een berichtje laten. Of tijdens de middagpauze even tijd maken.

Zo babbel je ook eens met mensen die je niet kent. Aanrader.

Niet voor mij, ik ben een sociaal dier :clap:
Hier moet je ‘t ook wel proactief vragen. Er is een tekort aan plaatsen dus niemand verzet zich spontaan want er is hoogstwaarschijnlijk geen plaats. Dat helpt al niet 😛

Ik zou als je kan toch altijd een laadpaal thuis willen. Geen groter gemak. Thuiskomen en insteken, 10 seconden werk

Bij publieke plaatsen moet je u tussen 2 auto's wurven, uw badge zoeken, de kabel uit de koffer halen, langs beide kanten inpluggen. Als het klaar is uw auto verzetten, in de regen & koude die vuile kabel terug losmaken en in uw koffer steken. Gezellig op een dag als vandaag; nee dank u

Dat gedoe met die kabel vind ik een kloterij. Thuis heb ik een vaste kabel hangen aan de oprit en das zo'n gemak.
Publiek laden doe ik enkel als het echt nodig is.

Hey All,

Even een kleine vraag, wat kost een laadbox voor aan de muur nu zoal?

Ben aan het uitkijken om een plugin hybride aan te schaffen vandaar de vraag :)

Hey All,

Wij hebben eentje van het werk en die zou 3000 EUR kosten IIRC.
We gaan die misschien losvijzen en in ons nieuw huis installeren

Hey All,

Hier was het 2600€ via een (beginnende) elektriciën.
Easee laadbox 22 kW aan de garagemuur + kabels van minstens 10 meter lang.

(Via de lease was het voor identiek dezelfde laadpaal en installatie ruim 6000€ wegens die lange bekabeling :unsure: Dus ik heb 2 jaar geleden toestemming gekregen van de werkgever dit eigenhandig te regelen.)

Laatst bewerkt:
Ik zou als je kan toch altijd een laadpaal thuis willen. Geen groter gemak. Thuiskomen en insteken, 10 seconden werk

Bij publieke plaatsen moet je u tussen 2 auto's wurven, uw badge zoeken, de kabel uit de koffer halen, langs beide kanten inpluggen. Als het klaar is uw auto verzetten, in de regen & koude die vuile kabel terug losmaken en in uw koffer steken. Gezellig op een dag als vandaag; nee dank u
Of gewoon laden op een gewoon stopcontact (gelimiteerd tot 10A als ik het goedheb, op mijn slimme stekker), is hier al ruim een jaar voldoende.

Context is belangrijk. In zijn geval een appartementsgebouw als ik me niet vergis, waar hoge kosten doorgaans het gevolg van complexiteit zijn.
Dat klopt en als iets buiten het standaard installatiepakket valt van de Lease dan vraagt men stevig door. Dat zijn werkjes die zijzelf niet doen en die ze dan uitbaten.

Ik had geluk. De elektriciën geraakte van de kelder naar buiten doorheen de wettelijk verplichte verluchtingsbuis. Dus buiten de extra lange kabel en even de tegels van de oprit eruit halen, was het werkje niet zo complex. Maar ja de Lease houdt zich daar niet mee bezig om dit goed te bekijken.

Nu laad ik echter wel op via de gemeenschappelijk meter / elektriciteit. Ik ben oorspronkelijk wiskundige en tegelijkertijd syndicus dus ik kan bij elke slotfactuur wel de correcte berekening maken (wat ik moet betalen en wat voor de gemeenschap is). Ik heb daar een formule van gemaakt en in Excel gestoken.

Of gewoon laden op een gewoon stopcontact (gelimiteerd tot 10A als ik het goedheb, op mijn slimme stekker), is hier al ruim een jaar voldoende.
Ik kan laden tot 32A / 3 fasig. Maar wegens het capaciteitstarief laad ik ook gewoon traag op. 10A is in de meeste gevallen voldoende.
Maar goed ik heb die optie in noodgevallen.

Laatst bewerkt:

Bij onze VME staat dit expliciet als niet aanvaardbaar in de keldergarage tgv potentieel beperkt brandgevaar.
Enkel type 2 zijn toegestaan. Op voorwaarde dat er andere maatregelen (noodknop voor brandweer om de stroom te ontkoppelen, specifieke automaat (type B dacht ik), brandcentrale met koppeling dat bij rookontwikkeling die automatisch de koppeling vrijgeeft, ... ) getroffen zijn en worden.
Niet evident... maar zeer zeker niet goedkoop.

Die MobilityPlus pipo's zijn toch eerste klas bricoleurs.

Ik kan mijn laadpaal niet zelf bedienen/configureren omdat het een paal van het leasebedrijf is. Dolle pret. Overigens een mysterie wat zal gebeuren eens de paal van ons wordt na 4y. Dan wil ik wel de admin passwoordjes...

In de winter had ik de dyamische piek op 4.5kwh laten instellen zodat we nooit meer dan 4.5kwh trekken om de cap. piek onder controle te houden. Dat werkte goed. Nu er al meer lentezon is, produceren we hier al 35kwh op een dag met max productie van rond de 5.5kw (in de zomer 8.5kw). Die max piek mag dus wat naar beneden aangezien de batterij anders tegen de middag al vol zit met afname uit het net.

Bij het vragen om in te stellen van die 4.5kw piek was het ook al 'ja maar dan ga je traag kunnen laden hoor'. Ja, genius. Als ik 2-3kw produceer en 4.5kw afneem, is dat zelfs in de winter redelijk snel gevuld.

Ik stuur zoals altijd mijn ticketje om de piek aan te passen, deze keer naar 1.5kw. En nu is het blijkbaar 'niet mogelijk zonder de paal op zich te limiteren naar 1.5kw'. Jezus. Hebben ze 2 weken zitten neuten over de kabel van de laadpaal naar de digitale meter, waarom moest die er zijn, geniuses ? Toch om de totale afname te meten en daar de piek op in te stellen en niet de laadsnelheid van de paal zelf.

Is mijn redenering nu zo complicated dat ze het bij het laadpaal bedrijf al niet meer verstaan ? Ik wil zoveel mogelijk met mijn zonnepanelen opladen, he, smurf. Heb nu ticketje ingediend om hun telefoon nummer te kunnen krijgen -_-

En dat, beste mensen, is de reden waarom je een laadpaal van de werkgever weigert en er zelf eentje plaatst.

Laadpaal weigeren was ook auto weigeren, dus no thanks. Dan ga ik wel eventjes door de pijn heen :laugh:

Kan ook aan de auto kant limiteren, dus als ik die laag genoeg zet, pak ik nooit veel van het net. Maar zou toch liever de productie smooth volgen, liefst zelfs met een piek van 0...

En dat, beste mensen, is de reden waarom je een laadpaal van de werkgever weigert en er zelf eentje plaatst.

Inderdaad.

Laptop, gsm, auto, verzekeringen, fiets, maaltijdbonnen, ecobonnen, consumptiebonnen, pensioenspaarpot, ... en voor wie zijn laatste restje soevereiniteit wil weggooien kun je ook nog altijd een laadpaal nemen van het werk.

Bon - finale oordeel is dat ze niet lager kunnen dan 6A (dus 230*6*3 W want 3 fasen) omdat er niet kan geladen worden onder de 6A. I get that. Maar als de panelen 7kW produceren, dan kan die paal toch nog altijd 10A trekken met een piek die op whatever staat.

Ik versta er niks van :laugh:

Is toch gewoon

"check digitale meter":
if (netto > whatever kW: stop laden)
else (gaan met de banaan)

Waarom het ampere van die paal van belang is, I don't get it.

Waarom loopt er dan een kabel van die paal naar de digitale meter...

Terug
Bovenaan