Het grote DIY topic

Ik wil graag een plaat op wieltjes zetten onder onze parasolvoet zodat die toch semi-deftig verplaatst kan worden (zijn 4 aparte stukken die ineen klikken, is deze van Ikea https://www.ikea.com/be/nl/p/svartoe-parasolvoet-10285328/ )
Maar da's 1m op 1m, dus kant-en-klaar vind ik niet direct iets. Welk soort plaat/dikte zou ik hiervoor best gebruiken? Of maak ik best een houten frame oid?
 
Ik wil graag een plaat op wieltjes zetten onder onze parasolvoet zodat die toch semi-deftig verplaatst kan worden (zijn 4 aparte stukken die ineen klikken, is deze van Ikea https://www.ikea.com/be/nl/p/svartoe-parasolvoet-10285328/ )
Maar da's 1m op 1m, dus kant-en-klaar vind ik niet direct iets. Welk soort plaat/dikte zou ik hiervoor best gebruiken? Of maak ik best een houten frame oid?
Zou je geen wieltjes kunnen monteren op het ijzeren frame (dat kruis)?
 
betonplex van 18mm anders? lijkt me stevig genoeg.

Ik zou wel even testen hoe het zit met de krachten als die stenen 10cm van de grond hangen. Of hij dan nog even stabiel is of niet.


Desolation, ik ben eerder naar de DWE 7492 aan het kijken, voor kleine projectjes. Zoals eerder aangehaald, grote projecten is het gewoon handiger om het op maat te laten zagen. Maar voor een paar kleine plaatjes ga ik niet altijd op voorhand dingen plannen, en dan wil ik ook nog accuraat genoeg zagen.
Daarnaast heb ik gewoon geen plaats om zo een grote cabinetzaag te zetten, nog afgezien van het budget :D
 
Zou je geen wieltjes kunnen monteren op het ijzeren frame (dat kruis)?
Heb er ook aan gedacht, maar aan de uiteinden hebben ze geen steun dan dus dat gaat helaas niet lukken denk ik. Misschien wel een optie om een frame te zetten op dat kruis.
betonplex van 18mm anders? lijkt me stevig genoeg.

Ik zou wel even testen hoe het zit met de krachten als die stenen 10cm van de grond hangen. Of hij dan nog even stabiel is of niet.

Zat ik ook aan te denken, maar dan kit ik de zijkanten beter af van die betonplex denk ik (welk materiaal?). En zolang die wielen op de uiteinden van de planken staan zal dat wel meevallen denk ik. Ik ga het eens bekijken iig.

bedankt alletwee!
 
Heb er ook aan gedacht, maar aan de uiteinden hebben ze geen steun dan dus dat gaat helaas niet lukken denk ik. Misschien wel een optie om een frame te zetten op dat kruis.


Zat ik ook aan te denken, maar dan kit ik de zijkanten beter af van die betonplex denk ik (welk materiaal?). En zolang die wielen op de uiteinden van de planken staan zal dat wel meevallen denk ik. Ik ga het eens bekijken iig.

bedankt alletwee!
Randen in verstek zagen zal al veel helpen (zodat er weinig vocht op de randen komt/, en anders is er sealer voor die randen. Maar voor zo een beetje is dat mss overkill. Uiteindelijk staat dat niet jaar in jaar uit buiten he, enkel in het goede seizoen. En anders binnen 10 jaar iets nieuws fabriceren
 
Die festool is ook gewoon een draagbare zaag, als ik mij niet vergis. Goed zot om daar 2000 euro aan te geven.

Die dewalt is topmateriaal. Ik heb de 7485, omdat ik die aan de helft van de prijs had gevonden, maar anders was ik ook wel voor het grotere zaagblad van de 7492 gegaan.
Als het enkel is om relatief grote stukken plaat te zagen kan je ook nog naar een invalzaag kijken.
Precisio is idd een compact model. Je hebt de 50 (1200W en 190mm blad) en de 70 (2200W en 225mm blad).
Op zich valt het toestel wel mee van prijs, de 50 hebt ge voor een 1200 EUR, maar de accesoires maken het duur. Een losse tafelzaag zijt ge geen hol mee om platen te verzagen zonder schuiftafel en verlengingen, tenzij ge ze inbouwt in een meubel.

Ze zijn inderdaad heel duur, maar als je er echt kasten enzo mee wilt bouwen dan zijn ze wel het geld waard. Het drievoudig syteem om 100% splintervrij te zagen bv is fenomenaal. Spouwmes is verzinkbaar voor verdekte sneden, inzetten van accesoires en hoeken is tot op de millimeter precies. Is ook krachtig genoeg om met het juiste blad metaal te zagen.

En begrijp met niet verkeerd he, dat is echt absurd veel geld voor de hobbyist. Maar daarom dat ik ook zeg: laat dat zagen. Voor alles wat niet perfect moet zijn gebruik ik mijn cirkelzaag met geleiderail. Als het just just moet dan is die tafelzaag van de houthandel honderd keer beter dan elk toestel dat ik voor thuis zou kopen.
 
Grote platen zagen met enkel een tafelzaag van 1m op 1m is levensgevaarlijk en vragen om problemen.
Als je de zaagmachine kan inbouwen in een grote werktafel, dan is het al een stuk beter.
Ik gebruik altijd een invalzaag om grote maten te zagen.

Als het echt juist moet zijn, kan ik rekenen op een bevriende schrijnwerker met het nodige materiaal.
 
Grote platen zagen met enkel een tafelzaag van 1m op 1m is levensgevaarlijk en vragen om problemen.
Als je de zaagmachine kan inbouwen in een grote werktafel, dan is het al een stuk beter.
Ik gebruik altijd een invalzaag om grote maten te zagen.

Als het echt juist moet zijn, kan ik rekenen op een bevriende schrijnwerker met het nodige materiaal.
Is er iemand die echt platen gaat zagen op zijn tafelzaag alleen?
Kan het mij voorstellen. Maar je kan zelf toch ook wel bedenken dat dat niet zo slim is :p
 
Hele platen niet, maar halve (1.2 op 1.2) zou normaal gezien geen probleem mogen zijn, zeker als je daarachter een tafel hebt om de boel op te vangen.

Nu ja, toekomstmuziek. Momenteel is mijn budget een beetje op en blijven we wat aanklooien. En an zich is dat ook zeer leerrijk. Weten we binnen een half jaar nog beter wat we willen 😁
 
Ik wil hier wat schappen maken met planken op mijn bureau voor mijn bordspellen.

Mijn muur is 294x250 en het is 58 diep. Wat ik voorlopig heb, is om het op deze manier te doen:

- 12 planken: https://www.vandennest.be/nl-nl/d/product-detail/22026-cando-massief-paneel-vuren-28mm-150x60cm
Deze laat ik dan nog bijsnijden:
  • 6 planken van 150x50cm
  • 6 planken van 143x50cm
- 6 rails: https://www.hubo.be/nl/p/stelijzer-dubbel-200cm-zwart-2-stuks/584956.html

- 36 steunen van 37 of 47cm in de rails: https://www.hubo.be/nl/p/steun-dubbel-37cm-zwart/584959.html of https://www.hubo.be/nl/p/steun-dubbel-47cm-zwart/584960.html
- wat neerkomt op 3 steunen per plank

In totaal dus 6 rijen over de volledige muur om zoveel mogelijk plaats te hebben. Bordspellen zijn meestal 30cm diep, dan heb ik nog wat ruimte ervoor voor kleinere borspellen, wat in te kleden of gewoon open te laten.

Ik twijfel tussen 37 of 47cm in de steunen omdat ik die zo weinig mogelijk wil zien. Die van 37cm zitten dus 13cm achter het voorste stuk van de plank.

Zou dit voldoende draagkracht zijn, andere ideeën?
 


Aan de nachtkastjes bezig. Weer heel wat geleerd, o.a. dat de frees wel meer durft te happen uit multiplex dan enkel hetgeen wat je kwijt wilt.

Bovenkant en zijkanten antraciet getint, zodanig dat het overeenkomt met het bed. Morgen nog in de olie zetten en dan is het klaar 😁
 
Gewoon een klassiek vierkantje. Komt met een haaklat tegen de muur.

Dus eigenlijk een tafeltje +een legseltje. Kwestie van simpel te beginnen he.

Het voordeel van die haaklatten is ook dat ik later simpel iets anders omhoog kan hangen.


Ondertussen ook wel een systeem gezien bij het YouTube kanaal van Peter miljard om accurater te zagen met een lat en cirkelzaag. Dat staat op de planning om nog eens 'a te maken. Wel nog een kleinere rail scoren. Iets van een 80cm.

Ofwel mijn rail van 210cm opdelen. Echt geweldig is die lengte niet. Te klein voor een volle plaat, te lomp voor dwars op een werkbank te leggrn
 
Juist wanneer ik dacht de laatste asbest van onze zolder verwijderd te hebben blijkt dat de vorige eigenaar vakkundig een nieuwe vinylzeil getaped heeft over de bestaande asbestvinyl. 🤪

XCSBIUvh.jpg


Daar beginnen we weer:
- transparante vuilniszakken
- ffp3 maskers
- wegwerp overalls
- koord en karabijnhaak om die vuiligheid via het dakraam met een zelfgemaakte asbest death ride rechtstreeks in de hof te krijgen iplv. langs binnen te moeten gaan
 
Gewoon een klassiek vierkantje. Komt met een haaklat tegen de muur.

Dus eigenlijk een tafeltje +een legseltje. Kwestie van simpel te beginnen he.

Het voordeel van die haaklatten is ook dat ik later simpel iets anders omhoog kan hangen.


Ondertussen ook wel een systeem gezien bij het YouTube kanaal van Peter miljard om accurater te zagen met een lat en cirkelzaag. Dat staat op de planning om nog eens 'a te maken. Wel nog een kleinere rail scoren. Iets van een 80cm.

Ofwel mijn rail van 210cm opdelen. Echt geweldig is die lengte niet. Te klein voor een volle plaat, te lomp voor dwars op een werkbank te leggrn
Het kanaal van Peter is echt goud waard.
Zoveel handige tips en tricks. Ik kijk elke episode!
 
We hebben in onze nieuwbouwwoning uitsparingen voor inbouwdoosje in de snelbouwsteen geslepen. Nu las ik ergens dat er wordt aangeraden om de inbouwdoosjes - die zich in de buitenschil/buitenmuur bevinden - af te werken/in met pleister i.p.v. mortel. Mortel zou namelijk nefast zijn voor de blowerdoortest omdat dit niet luchtdicht is. Voor de sleuven zou dit niet van toepassing zijn omdat hier nog een laagje pleisterwerk wordt op geplaatst.

Ik sprak hierover met de persoon die de pleisterwerken uitvoert en die viel zowat uit de lucht. Hij vertelde me dat hij in 95% van de gevallen in woningen komt waarin alles is afgewerkt met mortel.

Ik ben wel eens geïnteresseerd naar jullie mening/ervaring. Alvast bedankt!
 
Terug
Bovenaan