Het grote DIY topic

We hebben in onze nieuwbouwwoning uitsparingen voor inbouwdoosje in de snelbouwsteen geslepen. Nu las ik ergens dat er wordt aangeraden om de inbouwdoosjes - die zich in de buitenschil/buitenmuur bevinden - af te werken/in met pleister i.p.v. mortel. Mortel zou namelijk nefast zijn voor de blowerdoortest omdat dit niet luchtdicht is. Voor de sleuven zou dit niet van toepassing zijn omdat hier nog een laagje pleisterwerk wordt op geplaatst.

Ik sprak hierover met de persoon die de pleisterwerken uitvoert en die viel zowat uit de lucht. Hij vertelde me dat hij in 95% van de gevallen in woningen komt waarin alles is afgewerkt met mortel.

Ik ben wel eens geïnteresseerd naar jullie mening/ervaring. Alvast bedankt!
Pleister is enerzijds een stuk makkelijker om uw potjes te monteren en anderzijds luchtdicht wat positief is voor de blowerdoor.
Weet dat in feite de grootste verliezen uit inbouwdoosjes in buitenmuren komt.
Dus altijd pleister gebruiken voor de potjes.
 
Er is hier eerder al een paar pagina's over gezegd denk ik.
Ik heb eigenlijk totaal geen rekening gehouden met luchtdicht te bouwen, 2tal weken geleden hebben ze de blowerdoor hier gedaan en heb 1.249m³/h/m² wat (denk ik) zeer goed is.
Ik had 2-3 plaatsen van stopcontacten in buitenmuren waarbij je bij onderdruk de kou voelde binnen komen, had ik dat eerder geweten had ik er misschien meer op gelet. Maar is dat echt een ramp => nee.
Hangt er natuurlijk allemaal vanaf hoe je andere punten aanpakt en wat je wil bekomen in totaliteit.
 
Iemand hier ervaring met die rubbers in de kozijnen van deuren te krijgen?

Deuren zijn hier enkele weken terug geplaatst geweest maar die rubbers waren er nog niet ingedaan omdat je dat na het verven moet doen. Nu is alles dus geverfd en doe ik die rubbers er in. Na het feit dat dat een ongelooflijk prutswerk is, gaat nu mijn deur gewoon niet meer toe... Iemand daar ervaring mee?
 
Iemand hier ervaring met die rubbers in de kozijnen van deuren te krijgen?

Deuren zijn hier enkele weken terug geplaatst geweest maar die rubbers waren er nog niet ingedaan omdat je dat na het verven moet doen. Nu is alles dus geverfd en doe ik die rubbers er in. Na het feit dat dat een ongelooflijk prutswerk is, gaat nu mijn deur gewoon niet meer toe... Iemand daar ervaring mee?
Een stukje afknippen (pakt ongeveer 10 à 15 cm op 2 meter) en wat uitrekken bij het erin steken hielp hier heel goed. Wel kijken dat ge de rechte kant afknipt, en niet de schuine kant, da's gemakkelijker.
 
Een stukje afknippen (pakt ongeveer 10 à 15 cm op 2 meter) en wat uitrekken bij het erin steken hielp hier heel goed. Wel kijken dat ge de rechte kant afknipt, en niet de schuine kant, da's gemakkelijker.
Je beseft toch wel dat zo'n rubber werkt als een elastiek en over tijd terug zal krimpen naar zijn oorspronkelijke lengte? Ik zie genoeg op het werk waar we ook rubber dichtingen gebruiken om vacuum te kunnen nemen. Rap rap zo'n dichting der in steken ipv het onmiddellijk deftig te doen.

Ik zou dan eerder kijken voor een PTFE spuitbus, beetje zoals ze bv gebruiken om de rand van de voortent in zo'n beugel te steken bij een caravan en zo.

Met het feit dat die deur niet meer toe gaat, kan ik niet helpen. Ik kan enkel wat gewicht er tegen aan smijten om ze wel toe te krijgen ;)
 
Je beseft toch wel dat zo'n rubber werkt als een elastiek en over tijd terug zal krimpen naar zijn oorspronkelijke lengte? Ik zie genoeg op het werk waar we ook rubber dichtingen gebruiken om vacuum te kunnen nemen. Rap rap zo'n dichting der in steken ipv het onmiddellijk deftig te doen.

Ik zou dan eerder kijken voor een PTFE spuitbus, beetje zoals ze bv gebruiken om de rand van de voortent in zo'n beugel te steken bij een caravan en zo.

Met het feit dat die deur niet meer toe gaat, kan ik niet helpen. Ik kan enkel wat gewicht er tegen aan smijten om ze wel toe te krijgen ;)
Dat is hier toch nog gene millimeter teruggekrompen op meer dan 7 jaar tijd anders. Dat zit niet bepaald los of zo, en ge moet nu ook weer niet een vierde eraf gaan knippen of zo.

De reden dat de deur dan beter dichtgaat is dat de rubber een tikje dunner wordt omdat ie uitgerokken is, al is uitgerokken een groot woord. Het helpt waarschijnlijk alleen maar als de deur net niet dicht gaat anders.
 
Een stukje afknippen (pakt ongeveer 10 à 15 cm op 2 meter) en wat uitrekken bij het erin steken hielp hier heel goed. Wel kijken dat ge de rechte kant afknipt, en niet de schuine kant, da's gemakkelijker.

Hoe steek je het er eigenlijk in. Langs 1 kant is er een V en de andere kant is het gewoon een rubber van pakt 2mm dik. Moet de V naar de buitenkant of naar de binnenkant?

Heb het er hier al series ingepropt en nog niet. Heb het eens afgemeten en het kan niet veel schelen denk ik. Misschien moet ik gewoon het gat waar het slot ingaan wat afslijpen?
 
Hoe steek je het er eigenlijk in. Langs 1 kant is er een V en de andere kant is het gewoon een rubber van pakt 2mm dik. Moet de V naar de buitenkant of naar de binnenkant?

Heb het er hier al series ingepropt en nog niet. Heb het eens afgemeten en het kan niet veel schelen denk ik. Misschien moet ik gewoon het gat waar het slot ingaan wat afslijpen?
Hier zijn 't andere rubbers precies, maar het dikste deel steekt aan de buitenkant. Het lijkt me niet de bedoeling dat ge moet gaan slijpen overigens. Misschien bij diegene die de deuren geleverd heeft vragen of ze dunnere rubbers hebben?
 
na weken van schuren en schaven ben ik er in geslaagd om van mijn loungehoek een pallet te maken.


36x42__34607.1501873760.jpg
 
Juist wanneer ik dacht de laatste asbest van onze zolder verwijderd te hebben blijkt dat de vorige eigenaar vakkundig een nieuwe vinylzeil getaped heeft over de bestaande asbestvinyl. 🤪

XCSBIUvh.jpg


Daar beginnen we weer:
- transparante vuilniszakken
- ffp3 maskers
- wegwerp overalls
- koord en karabijnhaak om die vuiligheid via het dakraam met een zelfgemaakte asbest death ride rechtstreeks in de hof te krijgen iplv. langs binnen te moeten gaan
Ah mijn asbest death ride werkt prachtig. Eindelijk komt er schot in de zaak met de dakisolatie.
lKR8iBsh.jpg


.... maar wat zie ik daar onder die vinylvloer, balatum en plankenvloer?

VsknUHMh.jpg

Toch weer geen asbest zeker? Zal maar weer eens een staaltje van die strovezelplaat laten onderzoeken. :thinking:
 
Ah mijn asbest death ride werkt prachtig. Eindelijk komt er schot in de zaak met de dakisolatie.
lKR8iBsh.jpg


.... maar wat zie ik daar onder die vinylvloer, balatum en plankenvloer?

VsknUHMh.jpg

Toch weer geen asbest zeker? Zal maar weer eens een staaltje van die strovezelplaat laten onderzoeken. :thinking:
Amai, das triplefucked.
Je wilt niet weten hoe populair asbest toen was!


Hier dit weekend zelf de raamkozijnen uitgewerkt. Toch wel een werkje waar ik fier op ben. Want alles moet redelijk nauw passen
 
Ah mijn asbest death ride werkt prachtig. Eindelijk komt er schot in de zaak met de dakisolatie.
lKR8iBsh.jpg


.... maar wat zie ik daar onder die vinylvloer, balatum en plankenvloer?

VsknUHMh.jpg

Toch weer geen asbest zeker? Zal maar weer eens een staaltje van die strovezelplaat laten onderzoeken. :thinking:
je hebt normaal geluk. Dit zijn 'heraklit' platen, oftewel 'houtwolcement'. Normaal zit daar nooit asbest in!
 
@M°°nblade serieuze zolder wel. Naar wat wordt die omgebouwd? Voorzie je rolluiken of zonwerende folie/glas voor de veluxen?
Godver da's een mooie ruimte. De foto is wel gebreedhoekt denk ik :p
We gaan die zolder gebruiken als algemene hobbyruimte (homecinema, bokszak voor de papa, speelgoed, etc ...)

- De bedoeling is om de begaanbare ruimte van 90m² (8*11 meter) in zijn geheel te laten, na isolatie met gyproc wanden tot in de nok 5m hoog af te werken om het gebinte zoveel mogelijk zichtbaar te houden.
- De losse plankenvloer wordt eruit gehaald en vervangen door OSB platen met daarop parket
- De bovenste 2 velux ramen zijn aan de buitenzijde voorzien van elektrische rolluiken op zonne-energie en met afstandsbediening (aangezien ik de enige ben die met een ladder daaraan geraak op 4,5 meter hoogte). We gaan na isolatie zien of we bijkomend ook zonnewering voor de onderste 2 ramen willen voorzien of extra verwarming in de winter.
 
We gaan die zolder gebruiken als algemene hobbyruimte (homecinema, bokszak voor de papa, speelgoed, etc ...)

- De bedoeling is om de begaanbare ruimte van 90m² (8*11 meter) in zijn geheel te laten, na isolatie met gyproc wanden tot in de nok 5m hoog af te werken om het gebinte zoveel mogelijk zichtbaar te houden.
- De losse plankenvloer wordt eruit gehaald en vervangen door OSB platen met daarop parket
- De bovenste 2 velux ramen zijn aan de buitenzijde voorzien van elektrische rolluiken op zonne-energie en met afstandsbediening (aangezien ik de enige ben die met een ladder daaraan geraak op 4,5 meter hoogte). We gaan na isolatie zien of we bijkomend ook zonnewering voor de onderste 2 ramen willen voorzien of extra verwarming in de winter.
Proper.
Als die ramen toevallig op het zuiden zijn ga je sowieso extra zonwering willen. Wij hebben hier een Velux op onze oudste zoon z'n kamer en zonder rolluik is het daar in de zomer niet te doen.
 
We gaan die zolder gebruiken als algemene hobbyruimte (homecinema, bokszak voor de papa, speelgoed, etc ...)

- De bedoeling is om de begaanbare ruimte van 90m² (8*11 meter) in zijn geheel te laten, na isolatie met gyproc wanden tot in de nok 5m hoog af te werken om het gebinte zoveel mogelijk zichtbaar te houden.
- De losse plankenvloer wordt eruit gehaald en vervangen door OSB platen met daarop parket
- De bovenste 2 velux ramen zijn aan de buitenzijde voorzien van elektrische rolluiken op zonne-energie en met afstandsbediening (aangezien ik de enige ben die met een ladder daaraan geraak op 4,5 meter hoogte). We gaan na isolatie zien of we bijkomend ook zonnewering voor de onderste 2 ramen willen voorzien of extra verwarming in de winter.

Hoeveel cm isolatie komt er in dit dak? ben je nu aan het isoleren tussen de kepers? cm of 6 dik? komt er nog een tweede laag met een nieuw geraamte? Waar ga je de gyproc tegen hangen?

Ben hier met een gelijkaardig projectje bezig geweest. Alleen is het onze een volledig pyramidedak. Echt hatelijk met al die hoekjes.
 
Hoeveel cm isolatie komt er in dit dak? ben je nu aan het isoleren tussen de kepers? cm of 6 dik? komt er nog een tweede laag met een nieuw geraamte? Waar ga je de gyproc tegen hangen?

Ben hier met een gelijkaardig projectje bezig geweest. Alleen is het onze een volledig pyramidedak. Echt hatelijk met al die hoekjes.
Dit is ook volledig pyramidedak langs binnen (langs buiten is het een wolfdak).

Het worden twee lagen isolatie (24 cm R=6,8) bestaande uit:
- eerste laag: 6 cm glaswol tussen de kepers
- tweede laag: 18 cm glaswol daarop

Die gele isover pinnen die je ziet zijn geisoleerde staalpinnen die 3 functies hebben:
- ze dienen om de tweede laag glaswol op te prikken met een minimum aan koudebruggen. Ze elimineren de nood aan een extra geraamte en staan los van de dikte van de gordingen (je kan dikker steken dan de gordingen).
- ze dienen om het dampscherm op te bevestigen zonder het te doorbreken (dampdichtheid)
- ze dienen om standaard gyproc alu latten op de klikken waarop je vervolgens de gyproc platen boort. De dikte van de alu latten is de wachtruimte voor de electriciteitskabels.

De meeste werkuren kruipen eigenlijk in het uitvlakken van de staalpinnen zodat je afwerking ook een recht vlak is. Hoeken zijn geen probleem. Dat is zoals tetris spelen. Je snijdt uit glaswol de vormen en dimensies die je nodig hebt om ieder kiertje te vullen.
 
De meeste werkuren kruipen eigenlijk in het uitvlakken van de staalpinnen zodat je afwerking ook een recht vlak is. Hoeken zijn geen probleem. Dat is zoals tetris spelen. Je snijdt uit glaswol de vormen en dimensies die je nodig hebt om ieder kiertje te vullen.
Heb je gedacht aan cellulose inblazen in de plaats van glaswol? Had je nog wat extra warmtecapaciteit cadeau gekregen.
Kan je natuurlijk moeilijk zelf doen, dus is ineens firma laten komen, maar het materiaal zelf is wel goedkoop ter compensatie.
 
Terug
Bovenaan