Het grote DIY topic

Ik heb mij als hobbyprojectje, zo tussen de echte (verbouwings) werken door, aan het opmaken van een oude openklapbare spiegel gewaagd. Die heeft sinds minstens 10 oktober 1981 (dixit de krantenverpakking) in een garage gestaan dus tja, wat vochtschade...
Nu, het beslag is nog goed/recupereerbaar, de spiegels zelf zijn nog nagenoeg nieuwstaat en het houtwerk is nog in verbazend goede staat. Massief hout (vermoedelijk beuk) met een fineerlaag op. Die fineer is aan het lossen of al stukken weg.
Nu was mijn idee die fineer er volledig af te strippen en dan het blanke hout te laten.
Iemand een goede truk om die fineer er af te krijgen? Ik ben het afsteken/krabben met een plamuurmes al deftig beu, de laag is te dik om vlot af te schuren met mijn huidig gereedschap (en bvb een zware bandschuurmachine kopen krijg ik thuis niet verkocht).
Ik heb ff gedacht van het in vochtige doeken te wikkelen om de rest ook los te weken maar dat lijkt mij dan toch niet zo'n strak plan wegens veel tijd nodig en ook wel nefast voor het hout zelf.
 
Ik heb mij als hobbyprojectje, zo tussen de echte (verbouwings) werken door, aan het opmaken van een oude openklapbare spiegel gewaagd. Die heeft sinds minstens 10 oktober 1981 (dixit de krantenverpakking) in een garage gestaan dus tja, wat vochtschade...
Nu, het beslag is nog goed/recupereerbaar, de spiegels zelf zijn nog nagenoeg nieuwstaat en het houtwerk is nog in verbazend goede staat. Massief hout (vermoedelijk beuk) met een fineerlaag op. Die fineer is aan het lossen of al stukken weg.
Nu was mijn idee die fineer er volledig af te strippen en dan het blanke hout te laten.
Iemand een goede truk om die fineer er af te krijgen? Ik ben het afsteken/krabben met een plamuurmes al deftig beu, de laag is te dik om vlot af te schuren met mijn huidig gereedschap (en bvb een zware bandschuurmachine kopen krijg ik thuis niet verkocht).
Ik heb ff gedacht van het in vochtige doeken te wikkelen om de rest ook los te weken maar dat lijkt mij dan toch niet zo'n strak plan wegens veel tijd nodig en ook wel nefast voor het hout zelf.
Eens verwarmen met een verfbrander of strijkijzer en kijken of de lijm lost.
Zou een multitool kunnen helpen om het los te krabben?
 
Mag je een gewoon muurstopcontact inwerken in een aanrecht?
Staat minstens 2m van spoelbak.
Echt in het werkblad? Lijkt me niet erg praktisch (vuil etc.)
Beter een stopcontacten zuiltje dat omhoog komt als je er op drukt.
vuil kruipt overal.
moet dit gewoon in orde maken voor de keuring.
staat nu een vaste op voet, maar heeft randaarde ipv penaarde
 
Mag je een gewoon muurstopcontact inwerken in een aanrecht?
Staat minstens 2m van spoelbak.

vuil kruipt overal.
moet dit gewoon in orde maken voor de keuring.
staat nu een vaste op voet, maar heeft randaarde ipv penaarde
Ik weet niet of vloer / aanrecht als hetzelfde telt.
Mijn keurder keurde wandstopcontacten die ingebouwd waren in een holle vloer af. Niet geplaatst door mij uiteraard, ik voorzie steeds stopcontacten die voorzien zijn voor vloer (inderdaad, met deksel).
 
Dakwerker is bezig om asbestleien dak te vervangen door pannendak.
aangezien dit meer weegt+ ik langs binnen ga isoleren door harde Pir platen tegen het gebinte te schroeven.
Heb ik op de houten balken van de verdieping een zware houten balk gelegd en dan rechtopstaand houten balken waar ik een V uit gezaagd heb en vasgenageld\geschoten met mijn paslode nagelpistool. 9 extra steunpunten in totaal.
2 uurtjes werk aan gehad.

als de dakwerker klaar is leg ik op mijn gemak alle elektriciteit (voor onderliggende verdieping) nieuw tussen de balken voor ik een osb vloertje vastknal. Daarna netjes isoleren.

kan ik eigenlijk foto’s toevoegen zonder dat deze ergens online staan?
 
Ooit eens gelezen dat je dat best verwijdert want dat neemt dan vocht op en zet uit in de aansluitingen enzo en op den duur zorgt dat voor lekken.

Maar moet dat zelf ook nog doen en bij het googlen nu blijkt dat dat geen kwaad kan.
 
Ik heb een sectionale garagepoort. Dat zal aluminium zijn, denk ik.
Prijs laten maken om te lakken/spuiten in hetzelfde kleur als de ramen.

Alles samen (onvetten, schuren, panelen afnemen, spuiten,...) hebben ze 1 dag werk en kost mij dat 680 euro.

Ik ga dat dus zelf doen. Tips? Moeten die panelen eraf? Welke lak raden jullie aan? Ervaringen?
Bij slecht weer moet ik het niet doen lijkt me, maar ook niet bij warm zonnig weer.
 
Had nog wat oude tuinpalen staan van de vorige eigenaar, en de oudste is te groot voor het kleuterschommeltje, dus hebben we maar een schommel geklust.

Staat gewoon los op de grond, is zwaar genoeg om niet weg te schommelen door een ukkie van 3. Binnen een paar jaar investeren we dan wel in een grote (als we onze nieuwe tuin hebben 😁)
 
Vandaag wel gemerkt dat plaatmateriaal exact zagen (voor kasten Enzo) toch echt zeer lastig is met gewoon een cirkelzaag en lat.

Na de zomer komt er een zaagtafel dus 🙈🙈 (eerst nog wat sparen)
 
Laat dat gewoon zagen. Bij een fatsoenlijke Handelaar kost dat vrij weinig
 
Laat dat gewoon zagen. Bij een fatsoenlijke Handelaar kost dat vrij weinig
Is ook gewoon deel van de fun he. Ik kan het perfect allemaal op voorhand laten zagen, maar voor sommige kleine projectjes loont dat gewoon niet.

Voor een volledige dressing bv zou ik het altijd wel op maat laten zagen.
 
Snap ik, maar een deftige zaagtafel met extensies die precies genoeg is om een kast te zagen als festool precisio kost zelfs in occasie richting de 2000 knotsen. Daar kan ik echt veel zaagwerk voor laten doen :)
 
Terug
Bovenaan