Het grote DIY topic

Je bedoelt dus die beide helften bovenop mekaar lijmen, zodat die 36mm dik wordt? Lijkt mij idd wel een perfecte oplossing dan, als 244*122 een standaardmaat is.

Pintje voor Rofco & BearPils! :woohoo:
yep
afaik is het 244*122, maar meer en meer zie ik ook 250*125 verschijnen in m'n houthandel. Beiden zijn goed genoeg.

Als het echt goedkoop mag, gewoon eliotis pine multiplex nemen, wel zoeken naar een plaat met weinig noesten aan 1 kant (dat is dan je bovenkant). Dan ben je voor 30e wel gesetteld denk ik.

Voor de lijm: voldoende lijm ertussen en met een reststukje wat opensmeren. Daarna goed op elkaar klemmen. Bij dat soort groottes zijn wat bakstenen/zakken zand ook goed als gewicht. Je kan er additioneel nog vijzen indraaien langs de onderkant, maar je lijm is in principe voldoende + als je dan eenserop zaagt/boort loop je altijd risico om in een vijs te zitten.

De foto's die ik hier al eens gepost heb, die tonen ook een "werkbank" met zo'n eliotis pine multiplex op.
 
Da's dus zot hé...

mijn materiaal in Padouk uitgerekend: 10500 euro, hetzelfde in Robinia: bijna 18000. Ik ben nog altijd niet van de ratten besnuffeld hoor.
Als ze mij later vragen wat voor materiaal ik gebruikt heb dan zeg ik gewoon europees hardhout, maar het type weet ik niet hoor....
Ze zijn hier vorig najaar een Robinia komen omdoen (heel circus geweest om het te mogen doen, terwijl die aan zijn wortels meer dan 1m diep was uitgerot). De boomwerker vroeg toen zo heel subtiel of hij "de overschot niet mocht meenemen".
Ik zeg geen probleem, maar we weten alletwee wat een tafelblad in Robinia waard is dus dan geeft ge wel 50% korting op de factuur zeker?
Hij moest is lachen en ik kreeg als antwoord "allez als ge de prijzen kent dan zal ik het wel als haardhout verzagen".
 
Klein blundeetje aan mijn kant. Het tafeltje dat ik had gemaakt heb ik in de blanke lak gezet. 2 lagen erop. En ik dacht dat het goed droog was. Maar nu doet het iedere keer 'krrrrrkkkk' als je je glas op heft. Met zo een mooi plakkende gevoel.

Eerstdaags maar eens kijken of ik de lak eraf krijg en dan opnieuw beginnen. Mss was het toch iets te koud de afgelopen week op te lakken
 
Voor het schilderen heb ik in alle kamers de ventilatieroosters eraf gehaald. Maar nu krijg ik ze er precies niet meer goed in, die 3 gaten "pakken" zo goed niet meer waardoor ze een paar mm te ver uitsteken. Moet ik die er gewoon met kracht inkloppen een andere plaats? Het zijn geen schroeven.

Ik heb nu ontdekt dat ik die eigenlijk los kan draaien van elkaar. Had ik het metalen stuk in de muur moeten laten, en enkel het witte plastic losdraaien voor te schilderen?

xl8159T.jpg


yx5ic5X.jpg
 
Kunt er ineens ook mooie roosters in draaien nu :p


Op de houtdiscussie: mijn ouders hebben hun garage bekleed met thermowood. Door het daar te zien hebben wij besloten om dat ook te gebruiken voor ons houtkot en omheining/carport. Maar smaken verschillen natuurlijk.
Los van smaak heb ik sinds mijn experimentje met Thermo Ayous besloten om dat nooit meer te gebruiken waar dat contact kan maken. Thermowood is echt veel te zacht, dat zit direct vol scheurtjes en deukjes. Ok de prijs is er ook wel naar, maar voor bv mijn tuinhuis zou ik het echt niet overwegen. Is tegen rijden met de grasmaaier of kruiwagen, spelende kinderen die er tegen vallen, een bal ertegen, etc... is echt direct permanente schade bij thermowood.
 
Los van smaak heb ik sinds mijn experimentje met Thermo Ayous besloten om dat nooit meer te gebruiken waar dat contact kan maken. Thermowood is echt veel te zacht, dat zit direct vol scheurtjes en deukjes. Ok de prijs is er ook wel naar, maar voor bv mijn tuinhuis zou ik het echt niet overwegen. Is tegen rijden met de grasmaaier of kruiwagen, spelende kinderen die er tegen vallen, een bal ertegen, etc... is echt direct permanente schade bij thermowood.
Goh, ik moet zeggen dat ik dat bij mijn ouders ni direct zo ervaar. Daar vliegen toch ook redelijk wat ballen van de kleinkinderen tegen enal, maar geen schade.
 
bal ertegen zal nu nog wel meevallen maar ik heb onlangs een groot stuk mdf binnengedragen in ons tuinhuis (natuurlijk te lui om de dubbele deur open te doen) en door de wind was die efkes tegen de dichtsbijzijnde lat gevallen. Dat ziet ge nu wel.
 
Voor het schilderen heb ik in alle kamers de ventilatieroosters eraf gehaald. Maar nu krijg ik ze er precies niet meer goed in, die 3 gaten "pakken" zo goed niet meer waardoor ze een paar mm te ver uitsteken. Moet ik die er gewoon met kracht inkloppen een andere plaats? Het zijn geen schroeven.

Ik heb nu ontdekt dat ik die eigenlijk los kan draaien van elkaar. Had ik het metalen stuk in de muur moeten laten, en enkel het witte plastic losdraaien voor te schilderen?
Die flexibel had met tape aan die ijzervorm moeten vast getaped worden bij installatie. Dit draai je dan met schroef/gyprocvijs vast in plafond (met of schilderwerken zou niet mogen uitmaken op die mm). De afwerking draai je dan simpel erin of uit bij werken..
 
Geen idee of dit het juiste topic is, maar het heeft weinig zin om hier een apart topic voor te openen.

Ik zou het houten speeltuig (grenen denk ik) hier in de tuin eens moeten behandelen. Staat hier al enkele jaren, nog nooit iets aan gedaan. Ik zou beginnen met het eens op te schuren, en daarna behandelen met een beschermingsproduct. Ik heb al eens even rondgekeken, maar ik zie de bomen door het bos niet meer.
Wat kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ik zie dat er tegenwoordig ecologische varianten van carboline bestaan. Is dit iets? Of zou het hout te donker worden? (een beetje kleur kan geen kwaad, maar donkerbruin is iets teveel van het goede).
Blijkbaar heeft Xyladecor ook een enorm gamma, maar dit lijkt me relatief duur, en hier heb ik ook geen idee welke het beste is.

iemand tips?
 
Die flexibel had met tape aan die ijzervorm moeten vast getaped worden bij installatie. Dit draai je dan met schroef/gyprocvijs vast in plafond (met of schilderwerken zou niet mogen uitmaken op die mm). De afwerking draai je dan simpel erin of uit bij werken..
Hoe kan ik dat nu dan best nog afwerken of aftapen? De afvoerflexibel lijkt idd gewoon los te hangen.

2e vraagje, gewoon uit interesse. Het was nu bevestigd met een kop die een vierkant is (geen kruis of zeshoek). Werd dat dan pneumatisch erin geschoten of welke techniek is dit? De 3 gaten waren niet evenwijdig gemaakt, dus het is duidelijk manueel erin geschoten of geklopt.
XNf5n2X.jpg




xl8159T.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kunt er ineens ook mooie roosters in draaien nu :p



Los van smaak heb ik sinds mijn experimentje met Thermo Ayous besloten om dat nooit meer te gebruiken waar dat contact kan maken. Thermowood is echt veel te zacht, dat zit direct vol scheurtjes en deukjes. Ok de prijs is er ook wel naar, maar voor bv mijn tuinhuis zou ik het echt niet overwegen. Is tegen rijden met de grasmaaier of kruiwagen, spelende kinderen die er tegen vallen, een bal ertegen, etc... is echt direct permanente schade bij thermowood.
Ayous is volgens mij ook wel het zachtste van al die soorten thermowood.
 
In mijn hoof een 3.5 x 2.5 of 3x3 voor het tuinhuis en dan nog een luifel van 2.5 a 3 eraan.

Beton storten uitbesteden zou ik willen vermijden, het zal hard labeur zijn om het zelf te doen maar 1350 EUR voor een plateauke voor een tuinhuis te storten (ge geraakt er enkel met een pomp) daar wil ik wel al is wat zakskes voor sleuren.
Tuinhuizen de cock in puurs, ik heb hier een carport besteld online. De kwaliteit is goed, de prijs zeer scherp.
 
Hoe kan ik dat nu dan best nog afwerken of aftapen? De afvoerflexibel lijkt idd gewoon los te hangen.

2e vraagje, gewoon uit interesse. Het was nu bevestigd met een kop die een vierkant is (geen kruis of zeshoek). Werd dat dan pneumatisch erin geschoten of welke techniek is dit? De 3 gaten waren niet evenwijdig gemaakt, dus het is duidelijk manueel erin geschoten of geklopt.
ivm die vijzen, dat zijn gewoon quick schroeven, veel gebruikt door elektriciens en installateurs. Die zijn daar gewoon in gevezen. Maar niet echt de manier van werken imo bij gyproc
 
ikzelf zou hout achter die gyproc gestoken waarin ik dan een gat maakte en dan konden die schroeven daar grip in vinden. Of je kan gebruik maken van geschikte pluggen voor gyrpoc en dan daarin uw vijs draaien.
Ik zou eens proberen of je die flexibel niet wat uit de muur kan trekken (wel voorzichtig dat je hem niet beschadigd of ergens anders los trekt) en dan proberen aan die buis te tapen. Dan die buis (ik dacht dat dat ventielhouder noemde) terug in uw muur steken en vast zetten met geschikte gyprocvijzen en pluggen.
 
Tuinhuizen de cock in puurs, ik heb hier een carport besteld online. De kwaliteit is goed, de prijs zeer scherp.
Ik heb eens rap op hun site gekeken, valt idd wel mee van prijs (allez nog altijd 5000 EUR in thermowood den). Ik denk dat het ongeveer hetzelfde zou zijn als wanneer ik zelf mijn materiaal bestel, er zitten hier ook wel standaard 2 ramen in en die moet ik al niet hebben.
 
Ik heb eens rap op hun site gekeken, valt idd wel mee van prijs (allez nog altijd 5000 EUR in thermowood den). Ik denk dat het ongeveer hetzelfde zou zijn als wanneer ik zelf mijn materiaal bestel, er zitten hier ook wel standaard 2 ramen in en die moet ik al niet hebben.
Het voordeel is dat je geen verlies hebt. Als je zelf hout gaat kopen ga je met veel zaagafval zitten. Een kit is compleet en moet je gewoon in elkaar steken.

Ofwel moet je het tuinhuis maken zoals roger van dobbit een soort hsb met afwerking in een fraaie houtsoort.
 
Dat tweede is de bedoeling, onze keuze voor de afwerking ligt op HPL.
Hout is nog een stuk duurder, of ge moet het in thermowood doen maar dat is voor mij een nie wieder.
 
WOCA exterior oil gebruik ik voor ons hout. Behoudt de natuurlijke look in tegenstelling tot beits.
Ik gebruik de LARIKS variant.
 
Terug
Bovenaan