Herfst & Winter 2025

Het probleem is dat de situatie op de oceaan gewoon niet zo gunstig is voor winterweer
Er is nooit een situatie op de oceaan die gunstig is voor winterweer, warme oceaanlucht is de antidote van winterweer. De enige manier om hier een echte winter te hebben is om de invloed van de oceaan helemaal niet te hebben. Heel stevige hogedruk dus, bij voorkeur ten noordoosten van ons in Oost-Scandinavie of Noordwest-Rusland (zodat je ook kansen hebt op sneeuw).

De afgelopen weken hebben we ook hogedruk gehad wat ons toch wel een kerstvakantie bezorgd heeft om in te kaderen (althans vergeleken met de natte, warme, en stormachtige kerstvakanties van recente jaren) maar zoals meestal het geval is slaagt die hogedruk er helaas niet in om lang door te kunnen zetten. Ook nu niet, als ik de voorspellingen van de komende dagen zie.

Ik hoop ook dat het toch nog niet voorbij is met de winter, maar op basis van wat er nu in de kaarten staat is het idd onmogelijk om iets zinnigs te zeggen. Ben benieuwd wat we binnen een week van nu gaan zien in de kaarten. Ik hoop vooral niet teveel regen, want dat gaat zo stilletjes aan weer invloed beginnen hebben op hoe de zomer zich straks zal ontwikkelen.

Laatst bewerkt:
De modellen zijn al meer dan 2 weken (letterlijk) het noorden kwijt wat betreft voorspellingen van 3 dagen en langer. Aanvankelijk ging al op Nieuwjaar de verzachting inzetten maar we zijn intussen al een week later en niet alleen is alles opgeschoven, er is zelfs nog steeds geen zekerheid dat die zich effectief doorzet.
Veel hoge druk ten oosten van Groenland, IJsland en Noord-Scandinavië die moeilijk weg te zetten is, daaronder opvullende lagedrukgebiedjes.
Zolang dat zo blijft zitten we in een strakke aanvoer van noordelijke lucht en maakt een doorzettende westcirculatie geen kans.
Nu ZOU die set-up na het weekend eindelijk veranderen maar zoals gezegd horen we dit liedje nu al een tijdje.
Ik zou alvast niet wanhopen voor wie fan is van kou en vuiligheid op de baan want idd. de winter is nooit veraf...

Ik zie hier dat het van 30 december geleden is dat we nog 5°C gehaald hebben als maximum, dus vrij koud tot koud inderdaad. Al stelt het niks voor tegen de extreme zachtheid van het begin van december (het is nog niet voldoende om die zachte perioden te compenseren, om normaal uit te komen qua temperatuur, voorlopig dan toch). We zijn wel van een droog weertype naar meer vuil winterweer overgeschakeld, en af en toe levert dat mooie plaatjes op, maar het is minder voor al wie de weg op moet.
Het ideale scenario voor mij is eerst een dik pak sneeuw onmiddellijk gevolgd door helder vriesweer, en het sneeuwdek en de uitstraling doen dan de rest wel. Die combinatie is zeldzaam in onze contreien.

Toch al positief dat de westcirculatie er niet lijkt door de komen, dan blijft de kans dat de winter nog eens langs komt nog bestaan. Anders wordt de kou terug ver uit West-Europa verdreven en ben je verschillende weken verder vooraleer er terug kansen komen.

Laatst bewerkt:
SjmYJwY.png

Voor dit weekend lijkt het koude scenario te winnen. Nadien enorm onzeker, meerderheid van de lijntjes laat het wel ergens dooien volgende week maar zeker niet allemaal meer zondag/maandag (paar dagen extra) en aanzienlijk cluster dat voor blijvend zeer koud gaat. De hoofdrun is wel één van de warmere leden maar ook die geeft er nu maandag als extra vorstdag bij.

tt4dloB.png

Dit toont mooi aan waarom er op vrij korte / middellange termijn zoveel onzekerheid is qua temperatuur. Grote verschillen op korte afstand. In Duitsland en centraal Europa totaalwinter met ijsdagen en dieper richting oost en noordoost zelfs matig en strenge vorst overdag, terwijl in het westen van Frankrijk positieve dubbele cijfers worden behaald met 10°C en meer

Laatst bewerkt:
Ik geniet toch wel van deze weersomstandigheden. Liever zo'n winter dan maandenlang eentonig grijs regenweer van 5 à 10 graden. Op de baan moet je nu inderdaad wel voorzichtig zijn en voor mensen met zomerbanden is dit ongetwijfeld een hel. Of voor fietsers, want fietspaden zijn zelden prioriteit bij strooidiensten.

En de wind moet maar eens (zelfs al is het maar tijdelijk) draaien uit het oosten en je zit direct in de kou zoals dit weekend zal gebeuren gezien de kou heel dichtbij is, en niet achter de Oeral zoals zo vaak. Zolang die westelijke stroming niet sterk genoeg is om de kou ver uit Europa weg te blazen, zullen de kansen aanwezig blijven. De blokkade houdt goed stand in Scandinavie en delen v. centraal Europa ook bij de zachte opties voor ons, mede door het sneeuwdek daar waar het hogedrukgebied dan makkelijker kan standhouden.

Vraag me toch af waarom er mensen in ons landje permanent met zomerbanden rondrijden... Winterbanden helpen ook hard bij felle regen. En als je de kost daarvan niet wil nemen, pak dan toch all seasons?

Vraag me toch af waarom er mensen in ons landje permanent met zomerbanden rondrijden... Winterbanden helpen ook hard bij felle regen. En als je de kost daarvan niet wil nemen, pak dan toch all seasons?
CrossClimate banden en consoorten lijken mij in ons land een ideaal alternatief voor permanent op zomerbanden rijden.

Eerlijk gezegd, het is nu dat ik winterbanden heb op kosten van het werk, maar zelf zou ik daar ook niet in investeren voor die paar dagen dat het hier sneeuwt op een jaar.
All-season banden lijken mij dan nog het beste compromis.
Winterbanden zijn hier enkel nuttig als je regelmatig op wintersportvakantie gaat, want daar heb je er wel nodig natuurlijk.

Ik pak doorgaans all seasons, vooral uit luiheid, maar mijn huidige auto werd geleverd op zomerbanden, dus die ga ik eerst oprijden. Fun verzekerd, dat wel. Daarnet een 30 jaar oude VW Polo die voor mijn neus een halve 180 doet, vermoedelijk ook op zomerbanden. Denk dat ik 30 cm marge had bij het "remmen". Thuiswerk was vandaag geen optie, want ik "moet aanwezig" zijn voor een videocall met het buitenland. Oude mens, geen Teams, geen WhatsApp, enkel Facetime. En ik heb een Android, dus ik mag hier straks fysiek naast mijn baas gaan zitten terwijl hij Facetimet. No joke.

Het is jullie allemaal gegund, maar voor mij kan dit weer niet snel genoeg verdwijnen. Ik snap echt de appeal niet en het kost alleen maar handenvol geld (niet dat iemand op BG daar een probleem mee heeft, natuurlijk).

Vrijdag moet ik naar Brussel. :help:

Laatst bewerkt:
Mijn vrouw heeft standaard zomerbanden op haar auto (tweedehands), maar dat is een auto die wordt gebruikt om rond de kerktoren te rijden dus ze wil die investering niet doen. Mijn leasewagen heeft wel winterbanden en daar ben ik deze week wel heel content mee. Geen enkele keer het gevoel gehad dat ik de controle verlies.

Vrijdag is moeilijk om te voorspellen omdat het laagje terwijl het over de Benelux trekt van trekrichting verandert en dan nog ook eens eventjes blijft hangen. Van donderdagavond al kans op vrij veel regen en dat zal wellicht wel voor langdurige periodes zijn - af en toe met wat pauzes tot en met vrijdag laat, eventueel nog later. Donderdagavond regen dus maar dan op een gegeven moment wellicht overgaand in winterse neerslag

ALARO, het mode dat het KMI gebruikt laat dat al gebeuren op vrijdagochtend. Geen idee of dat een model is die sneeuwaccumulatie onderschat of overschat typisch gezien, maar elk detailmodel zal wel met hun eigen oplossing komen.

alaro-1-58-0.png

alaro-11-58-0.png

Dat gebeurt ook nog eens met forse rukwinden. Laagje wordt door het model om 11u in Zeeland gepositioneerd, ten zuiden van de kern kan de wind fors zijn. Maar er moet niet veel gebeuren om die verwachting nog te doen veranderen, honderd kilometer zuidelijker of noordelijker is al een groot verschil en bovendien met het van trekrichting veranderen terwijl het over de Benelux ligt gewoon enorm tricky.

Laatst bewerkt:
Helpen winterbanden bij zware regen als het niet koud is? Dat is toch een zachtere rubbermix, dus ik zou denken dat voor aquaplaning dat niet helpt? Of hebben die standaard een dieper profiel ook? EDIT: kennelijk doorgaans wel.

Nu, ik moet eerlijk zijn dat het iets is waar ik gewoon niet voldoende in plan. Op mijn vorige wagen had ik winterbanden omdat ik 3 wintermaanden in Noord-Duitsland verbleef, met de huidige denk ik daar altijd te laat aan. En de voorbije winters was dat ook amper een probleem gezien het aantal dagen dat het echt cruciaal was niet zo hoog was.
Ik pak doorgaans all seasons, vooral uit luiheid, maar mijn huidige auto werd geleverd op zomerbanden, dus die ga ik eerst oprijden. Fun verzekerd, dat wel. Daarnet een 30 jaar oude VW Polo die voor mijn neus een halve 180 doet, vermoedelijk ook op zomerbanden. Denk dat ik 30 cm marge had bij het "remmen". Thuiswerk was vandaag geen optie, want ik "moet aanwezig" zijn voor een videocall met het buitenland. Oude mens, geen Teams, geen WhatsApp, enkel Facetime. En ik heb een Android, dus ik mag hier straks fysiek naast mijn baas gaan zitten terwijl hij Facetimet. No joke.

Het is jullie allemaal gegund, maar voor mij kan dit weer niet snel genoeg verdwijnen. Ik snap echt de appeal niet en het kost alleen maar handenvol geld (niet dat iemand op BG daar een probleem mee heeft, natuurlijk).

Vrijdag moet ik naar Brussel. :help:
Als de voorspellingen kloppen en het morgen regent en overdag niet vriest zou ik me weinig zorgen maken over een rit naar Brussel. Allezja, druk zal het sowieso zijn, maar al die toegangswegen en wegen in Brussel zelf zullen wel ok rijden denk ik. Gisteren toch ook enkel maar moeizaam verkeer gehad om uit mijn gemeente en op de R0 te raken, vanaf dan en dus ook in Brussel niets van problemen.

Laatst bewerkt:
Vrijdag is moeilijk om te voorspellen omdat het laagje terwijl het over de Benelux trekt van trekrichting verandert en dan nog ook eens eventjes blijft hangen. Van donderdagavond al kans op vrij veel regen en dat zal wellicht wel voor langdurige periodes zijn - af en toe met wat pauzes tot en met vrijdag laat, eventueel nog later. Donderdagavond regen dus maar dan op een gegeven moment wellicht overgaand in winterse neerslag

ALARO, het mode dat het KMI gebruikt laat dat al gebeuren op vrijdagochtend. Geen idee of dat een model is die sneeuwaccumulatie onderschat of overschat typisch gezien, maar elk detailmodel zal wel met hun eigen oplossing komen.

alaro-1-58-0.png

alaro-11-58-0.png

Dat gebeurt ook nog eens met forse rukwinden. Laagje wordt door het model om 11u in Zeeland gepositioneerd, ten zuiden van de kern kan de wind fors zijn. Maar er moet niet veel gebeuren om die verwachting nog te doen veranderen, honderd kilometer zuidelijker of noordelijker is al een groot verschil en bovendien met het van trekrichting veranderen terwijl het over de Benelux ligt gewoon enorm tricky.
De meeste sneeuw die er nu ligt zal hier wegregenen, maar er is toch nog een kansje dat er nog wat overblijft of bijvalt nadat de kern doorgetrokken is blijkbaar. Zal nowcasten worden.

Het verschilt ook elke run. Verder dan 3 dagen vooruitkijken heeft niet veel zin momenteel. Soms vind ik dat het beter was toen voorspellingen maar 3 dagen vooruit keken. Nu zitten we ons al te vaak blind te staren op kaarten een week vooruit waar dan uiteindelijk niets van uitkomt :)

In de zomer dan is het weer voorspelbaarder, vooral hogedruksituaties en hittegolven die zijn beter te voorspellen voor 1 week vooruit.

De meeste sneeuw die er nu ligt zal hier wegregenen, maar er is toch nog een kansje dat er nog wat overblijft of bijvalt nadat de kern doorgetrokken is blijkbaar. Zal nowcasten worden.
Hte gevaar is dat wellicht het meeste wegregent maar dat dan de sneeuwresten een blok ijs worden.

Ik geniet toch wel van deze weersomstandigheden. Liever zo'n winter dan maandenlang eentonig grijs regenweer van 5 à 10 graden. Op de baan moet je nu inderdaad wel voorzichtig zijn en voor mensen met zomerbanden is dit ongetwijfeld een hel. Of voor fietsers, want fietspaden zijn zelden prioriteit bij strooidiensten.
Ik geniet hier ook van. Vooral gisteren vond ik erg fijn: de belangrijke wegen reden gewoon zonder problemen, en op de kleine baantjes was het ook OK, dus er was weinig tot geen verkeershinder in mijn contreien maar wel een prachtig sneeuwtapijt. Het beste van beide werelden.

Maar sowieso ben ik fan van seizoensvariatie. Heelder weken en maanden hetzelfde weer: het hoeft voor mij zeker niet. Dus wat mij betreft is wat afwisseling in het gekende "zacht voor de tijd van het jaar met buien"-patroon dat we hier in de herfst en winter vaak zien zeer welkom.

I dont like EV's met hun achtertractie in dit weer. Vandaag wijselijk een thuiswerkdagje ingepland en goed gegokt.

Het verschilt ook elke run. Verder dan 3 dagen vooruitkijken heeft niet veel zin momenteel. Soms vind ik dat het beter was toen voorspellingen maar 3 dagen vooruit keken. Nu zitten we ons al te vaak blind te staren op kaarten een week vooruit waar dan uiteindelijk niets van uitkomt :)
Helemaal akkoord. Gisteren werden sommige Hollanders op weerwoord al helemaal loco toen een of andere run (weet niet meer van welk model) januari 1996-like kaarten liet zien met -10 en lager.
Die zagen zo al een Elfstedentocht voor zich. Lijkt me niet te gaan gebeuren met dat grote sneeuwdek daar dat nooit helemaal zal wegsmelten voor het er zaterdag weer begint te vriezen en sneeuw is net wat je niet wil als snelle ijsvorming vereist is.

Kan eventueel nog later deze maand als er transportkou uit het oosten zou komen (die wel heel erg dichtbij zit) en dan is het niet onmogelijk maar dan moet eerst wel die sneeuwlaag weg.

I dont like EV's met hun achtertractie in dit weer. Vandaag wijselijk een thuiswerkdagje ingepland en goed gegokt.
Wat ik veel zie zijn jonge gasten die hun rijopleiding deden met een 75pk naft en dan ineens een 300pk+ rwd EV salariswagen onder hun gat kregen geschoven waar ze totaal niet mee om kunnen (is niet specifiek op jou bedoeld voor alle duidelijkheid ;) )

Terug
Bovenaan