Er is nooit een situatie op de oceaan die gunstig is voor winterweer, warme oceaanlucht is de antidote van winterweer. De enige manier om hier een echte winter te hebben is om de invloed van de oceaan helemaal niet te hebben. Heel stevige hogedruk dus, bij voorkeur ten noordoosten van ons in Oost-Scandinavie of Noordwest-Rusland (zodat je ook kansen hebt op sneeuw).Het probleem is dat de situatie op de oceaan gewoon niet zo gunstig is voor winterweer
De afgelopen weken hebben we ook hogedruk gehad wat ons toch wel een kerstvakantie bezorgd heeft om in te kaderen (althans vergeleken met de natte, warme, en stormachtige kerstvakanties van recente jaren) maar zoals meestal het geval is slaagt die hogedruk er helaas niet in om lang door te kunnen zetten. Ook nu niet, als ik de voorspellingen van de komende dagen zie.
Ik hoop ook dat het toch nog niet voorbij is met de winter, maar op basis van wat er nu in de kaarten staat is het idd onmogelijk om iets zinnigs te zeggen. Ben benieuwd wat we binnen een week van nu gaan zien in de kaarten. Ik hoop vooral niet teveel regen, want dat gaat zo stilletjes aan weer invloed beginnen hebben op hoe de zomer zich straks zal ontwikkelen.
Laatst bewerkt:

)