Herfst & Winter 2025

Tegenwoordig is het toch met sprekend gemak dat er temperaturen worden gehaald die ver boven het gemiddelde liggen. Het maandgemiddelde van 11,9°C zal wel nog zakken, maar het zal al zeker niet meer beneden het normale novembergemiddelde zakken.

Merk op dat de droogtebarometer van 'pre-waak' naar 'normaal' werd bijgesteld.
De Vlaamse droogtecommissie kan met een gerust hart haar winterslaap aanvatten.

Uiteindelijk heeft de droogte dit jaar nooit echt voor problemen gezorgd. Minder dan alle nattigheid van de vorige 2 jaar alleszins.

Ik zie dat Ukkel dit jaar tot nu toe op 542.2mm zit. Wellicht een droog jaar dus maar geen record.

Ik zie dat Ukkel dit jaar tot nu toe op 542.2mm zit. Wellicht een droog jaar dus maar geen record.
In 2018 hadden we 650mm neerslag. De op papier natste maand van het jaar moet nog komen (en nog een halve november), dus kan zelfs zijn dat we minder slecht gaan doen dan 7 jaar geleden.
Daarvoor moeten we al teruggaan naar 1989 met 639mm neerslag.
Als we dat niet breken, is het alvast het droogste jaar uit mijn leven aangezien we dan al moeten teruggaan naar 1976 met 540mm. En zijn zelfs nog drogere jaren dan 1976 geweest en we zitten daar nu al boven, dus zelfs als er vanaf nu geen druppel meer valt dit jaar, komen we niet in de top 5 droogste jaren ooit.

Las op verscheidene plaatsen dat er al mogelijk een vroege SSW in de maak is.

SzfxUwQ.png

Behoorlijk frisse pluim verder, al ligt de operationele run een stuk onder het gemiddelde en toont GFS toch iets anders.

Het blijft idd. frisjes en de verzachting die er oorspronkelijk al vanaf het weekend in zat, wordt steeds verder achteruit geschoven wat nooit een goed teken is voor de betrouwbaarheid ervan.
Anderzijds ook niks bijzonder abnormaal qua temperaturen maar het valt nu des te harder op omdat we net uit een periode met 14-15-16 graden komen.
Het is vooral de somberheid die in deze periode storend is met hoop en al 8,5u daglengte waar tussen nu en half december nog eens 45 min. zal van afgeknepen worden (geknabbeld ;) ).

Site van het KMI ligt plat.

Donderdag op vrijdag wellicht onstabiel met buien die eventueel tijdelijk of kortstondig licht winters kunnen zijn. Natte sneeuw, korrelhagel en dat soort toestanden.

Het KMI laat weer steken vallen. Toen ik gisteren keek nog code groen voor Vlaanderen. En nu blijkt er op sommige plaatsten sneeuw te liggen, vooral in West-Vlaanderen precies.

Nu heeft men wel code geel uitgegeven maar veel te laat.

Aan de kust enkel regen en korrelsneeuw/hagel. Enkel tijdens een bui heel even wit maar smelt direct weer weg. Temperatuur ook positief.
Vanaf de polders is het wel prijs.

Ik had me verwacht aan stevige vorst deze nacht, maar temperaturen waren positief. Nu prachtig weer hier, dus even genoten van een stevige wandeling in het bos.

Terug
Bovenaan