Heb je ooit al eens gevreesd voor je leven?

In Tunesië ook eens door de golven naar onder geduwd en naar achter dieper de zee in gezogen. Uiteindelijk toch op eigen kracht terug naar de kust kunnen zwemmen maar ik vergeet nooit het gevoel van "shit tegen deze kracht kan ik niets beginnen" en in die tijd was ik nog een getrainde zwemster die 5 keer per week ging trainen.
Ik heb dat ook eens gehad dat ik door 'normaal' te zwemmen de kust niet meer kon bereiken. Ik dreef steeds verder af en elke keer ik naar adem hapte kreeg ik een golf over mij.

Ik ben niet beginnen panikeren, dat heeft toch geen zin. Ik ben dan gewoon telkens onder water gedoken bij elke golf. En dan telkens een paar krachtige slagen richting de kust. Bij de volgende golf (die snel volgde), hop snel ademhalen, terug onder water duiken en net daarna opnieuw een paar krachtige slagen. Allé het is moeilijk uit te leggen maar zo ongeveer heb ik het toen uitgevoerd.

En zo ben ik terug aan de kust geraakt. Maar ik was echt stikkapot. En ik ben dus vrij sportief.

Golven zijn echt niet te onderschatten. Koelbloedigheid, een beetje geluk en een goeie conditie helpen enorm. Maar je onderschat dat toch wel, als je dat niet gewoon bent.
 
- als kleuter eens handstand aan het doen in het kinderzwembadje terwijl niemand aan het kijken was, en ik had even een black-out en wist niet meer hoe ik mij terug omgekeerd moest stellen. Zal niet echt levensgevaarlijk zijn maar herinner mij de angst nog goed

- Als kind bijna gestikt door een plastiek stukje van speelgoed, mijn vader was er toen net op tijd bij, herinner mij dat ook nog goed

- Een jaar of 14 geleden eens met mijn wagen geslipt over een oliespoor onder een brug. Ben toen drie keer met de wagen rondgedraaid vooraleer ik tot stilstand kwam vlakbij de berm. Gelukkig waren toen net mensen aan het werk bij de berm die het verkeer zijn gaan stilleggen, want ik stond met de neus van mijn wagen tegen het tegemoetkomend verkeer. Toen dacht ik echt dat het gedaan was, ben toen efkes in schok geweest en lange tijd veel schrik gehad toen ik over dat stuk moest passeren en de eerste keer terug de auto in moest.
 
Sinds die Rus recent opgegeten werd door een haai ga ik de zee niet meer in terwijl ik vroeger een waterrat was en aan de Côte d'Azur diep dook tot tegen de algen rondom het platform in de baai, en ook nog en jaartje of 2 als sport gedoken.
Wat waren me dat tijden zeg... Tegenwoordig boeit duiken me niet meer, los van die haaien...

Anyway.

Eens aquaplanning gehad en tussen 2 auto's over 3 rijbanen van links naar rechts in een boog gezweeft over de baan, vreemd narig gevoel geen controle te hebben... Was echt spierwit en dacht tegen ofwel de middenberm of de rechter rails te vliegen.

Ook eens in slaap gevallen achter 't stuur en gelukkig net enkele meters voor de mogelijke impact wakker geworden en als een gek naar links gestuurd, op cruise control aan 120... Was recht richting een brugpeiler aan 't gaan.
Met Autopilot ben ik nu wat geruster...
 
Weinig near misses gehad met de auto tot hiertoe. Een keer wou ik vlotjes afslaan tot er plots een dertigtonner opdook die ik niet had gezien. Mocht ik hebben doorgereden was het prijs geweest. En eenmaal ingedommeld op de autostrade toen ik 120 reed en naar links afweek. Gelukkig op tijd wakker geworden en de stroom adrenaline in je lijf was best wel verkwikkend.
 
Ik heb de brute pech gehad dat ik op 22 maart 2016 in Zaventem Luchthaven was. Ik was net voorbij de vertrekhal en was in een gang ongeveer 100m verderop (bij de handbagagecontrole) naar de wc toen de eerste bom ontploftte. Ik voelde en hoorde het gebeuren, maar had het weggeschreven als een machinaal geluid. Niet bij stilgestaan. Nog een halve minuut in de gang op mijn toenmalige partner gewacht die dan uit de wc kwam. Toen we terug door de gang wandelden, merktten we mensen in de verte erg snel lopen. Ik weet nog bijzonder goed hoe hard me dat opviel, hoe vreemd het leek omwille van hun overdreven snelheid maar ik dacht 'die zullen moeten lopen voor hun vlucht te halen'.

Toen we uit de gang kwamen, zag ik links veel stof, gewonde bebloede mensen met oppervlakkige wonden en stond ik verbouwereerd te kijken. Ik wist totaal niet wat er gaande was. De tijd leek echt stil te staan. Dat moment duurde een eeuwigheid. Plots riep er een man in het Frans naar ons, wat we daar deden, dat we moesten weglopen, dat er bommen zijn ontploft en dat er mensen met machinegeweren aan het schieten waren. Ik keek naar mijn ex, we wisselden een blik uit en we zijn als gekken beginnen lopen richting de terminals. De bommen waren nog maar een minuut geleden ontploft dus we waren bij de eerste die door de grote gangen liepen. Blijven lopen en lopen. Mijn ex die achterop hinktte, kon mijn tempo niet volgen. Ik die me omdraai, zijn hand vastnam en als een gek door de taxfree-winkelzone lopen. De enige gedachte die door mijn hoofd spooktte was dat ik zo ver mogelijk moest geraken. Maakt niet uit waar, als ik maar ver van die plek geraaktte. Op een gegeven moment komen mijn ex en ik toe in de terminalzone, samen met de eerste andere mensen die van de plek van onheil kwamen. De mensen die in de terminalzone zaten, wistten nog niet wat er gaande was. Ik was in paniek, er had natuurlijk iemand gezegd dat er mensen waren met machinegeweren en ik was bang dat ze deze richting gingen uitkomen. Ondertussen stroomden er andere mensen toe in de terminalzone die licht gewond waren. Je hoorde de consternatie in de terminalruimtes zwellen. Ik klamptte een personeelslid van de luchthaven aan en vroeg haar of ze wist wat er gaande was. Ze zei zachtjes tegen mij dat ze op de intercom had gehoord dat er bommen waren ontploft in het treinstation onder de luchthaven maar dat ze niets luidop wilt zeggen om geen paniek te veroorzaken. Ik begin volledig te panikeren en ik kan maar aan 1 ding denken en dat is zo ver mogelijk van de gang geraken die de terminals verbindt met de vertrekhal. Nog steeds in de volle overtuiging dat er nog terroristen waren met wapens. Samen met mijn ex naar het uiteinde van een terminal gelopen. Daar geprobeerd aan de deuren, te vragen of we aub de tarmac mochtten oplopen. Dat mocht niet. Er stond aan elke deur al beveiliging.

Plots ging er een alarm af over heel de luchthaven. Weet het nog zo goed. Zware tuuten en dan de woorden 'Terror alarm....Terror alarm....Terror alarm'. Heel de terminalzone begon te panikeren. Mijn ex heeft toen zware metalen poorten naar beneden zien gaan die de terminal afscheidde van de gang naar de vertrekhal, maar ik heb dat niet gezien en hij had dat niet gezegd dus was nog volledig aan het stressen over de mogelijke terroristen die gingen komen. Ik begon te socializen met mensen, hun uitgelegd wat we hadden gezien, waarop zij dan ook weer in paniek geraaktten, wat dus niet echt hielp. Ik ging er ook van uit dat de terroristen ook bij ons hadden kunnen zitten. Door de chaos meegegelipt, en dat ze ook misschien gewoon bommen meehadden. 3 kwartier/een uur ging voorbij, dat ik nog steeds in volle stress een verstopplek zocht samen met mijn partner zonder echt rationeel na te denken, zo ver mogelijk van groepen mensen en van de vertrekhal. Ineens beseftte ik dat ik een gsm had. Helemaal niet mee bezig geweest. Ik keek even. 72 gemiste oproepen van mijn moeder. Ik was mentaal zo afgeleid en afwezig en bezig met uitdokteren wat ik moest doen dat ik heel dat gegeven compleet was vergeten. Ik heb geen sterke band met mijn ouders, maar toen ik m'n moeder belde en hoe haar stem zo hard brak toen ze opnam en mijn naam schreeuwde, daar word ik nog steeds emotioneel van. Dat was écht een uiting van pure emotionaliteit. Het moeilijkste telefoontje dat ik ooit heb moeten doen. Samen een flink pak gehuild aan de lijn.

Een uur later werden we door het aanwezige veiligheidspersoneel opgedragen om ons allemaal braaf in rijtjes te zetten richting een specifieke gang. Die gang leidde naar de tarmac. Na een tijdje mochtten we doorwandelen en werden we geëscorteerd naar de tarmac door politie en veiligheidspersoneel. Eenmaal de deur uitgekomen op de tarmac was het hallucinant. Er vlogen helikopters boven ons, en ik zag snipers op de daken van de gebouwen. Militairen/zwaarbewapende agenten die ons begeleidde. Heel erg filmisch allemaal. Ik had op een gegeven moment zicht op de vertrekhal en zag de gebroken ruiten door de ontploffingen. Overal soldaten met machinegeweren en agenten met sniper rifles. We werden begeleid naar een plein naast de tarmac. Daar kregen we even onderdak. Aangezien ik mijn handbagage nog meehad en ik fotograaf ben, heb ik dan me maar even afgeleid door foto's te nemen van hoe het er op die moment aan toeging op dat pleintje. Dat heeft me erg gekalmeerd en gaf me ook een doel. Het viel me op dat het erg sereen was daar ook. Iedereen was kalm. Weinig gehuil te horen. Vooral veel empathie.

We werden wel allemaal systematisch ondervraagd op een gegeven moment. Twee vragen. Wat mijn naam was en of ik iets heb gezien. Die vraag werd aan iedereen gesteld daar. Na een uur of 2 werden we met politie en militairen begeleid naar de uitgang van de luchthaven vlakbij Zaventem dorp. Daar stond massaal veel pers opgesteld, die meteen als een zwerm op ons afkwamen. Ik liep samen met m'n toenmalige partner naar Zaventem centrum. Een vriendin en een vriend (die op de luchthaven werkt) kwamen ons ophalen met de auto. Toen die vriendin uit haar wagen staptte en richting mij kwam wandelen, armen gespreid met tranen in haar gezicht, begon het mij pas helemaal te dagen wat er net allemaal was gebeurd. Ik ben als een gebroken mens beginnen huilen en huilen. De vriend die met haar mee was heeft later moeten horen dat zijn collega is gestorven door de eerste bom die is ontploft. Het gegeven dat er ook nog een aanslag was in de metro in Brussel heb ik weinig kunnen vatten.

Een erg emotionele dag voor mij, en ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik er zo gemakkelijk vanaf ben geraakt. Er zijn mensen geweest die daar veel ergere dingen hebben moeten doorstaan. Ik ben de dag erna toch met de auto naar Berlijn vertrokken. Ik wou aan andere dingen denken, en thuiszitten om dan enkel het nieuws mee te krijgen had mij geen deugd gedaan. De weken die erop volgden waren moeilijk. Angst om het openbaar vervoer te nemen. Maar dat is snel weggeëbt. Het heeft mij sowieso ook sterker gemaakt, zo'n crisissituatie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat ook eens gehad dat ik door 'normaal' te zwemmen de kust niet meer kon bereiken. Ik dreef steeds verder af en elke keer ik naar adem hapte kreeg ik een golf over mij.

Ik ben niet beginnen panikeren, dat heeft toch geen zin. Ik ben dan gewoon telkens onder water gedoken bij elke golf. En dan telkens een paar krachtige slagen richting de kust. Bij de volgende golf (die snel volgde), hop snel ademhalen, terug onder water duiken en net daarna opnieuw een paar krachtige slagen. Allé het is moeilijk uit te leggen maar zo ongeveer heb ik het toen uitgevoerd.

En zo ben ik terug aan de kust geraakt. Maar ik was echt stikkapot. En ik ben dus vrij sportief.

Golven zijn echt niet te onderschatten. Koelbloedigheid, een beetje geluk en een goeie conditie helpen enorm. Maar je onderschat dat toch wel, als je dat niet gewoon bent.
Ja, zo in de wastrommel terecht komen, wel vaker voor gehad. Is best vies als je zo boven komt en denkt naar lucht te kunnen happen en dan direct terug een golf op uw kop te krijgen. Ik denk dat veel mensen de kracht van de Atlantische oceaan onderschatten de eerste keer.
 
Wtf.
Elaborate?
Ik was als jonge gast met mijn auto aan het rijden in een vrij landelijk gebied. Opeens krijg ik de indruk dat iemand mij volgt. Dan zo wat tests gedaan als links pinken en naar rechts afslaan, pas heel laat pinken, blok rond rijden,... en die wagen bleef me volgen. Toen kwam ik in het dorp en wist ik dat er verderop een parking was achter een muur. Wat extra gas gegeven, op de parking gepinkt en direct gedraaid zodat ik vlak achter de muur stond met zicht naar de straat. Toen die wagen tevoorschijn kwam zag ik dat die ook naar de parking pinkte en toen ben ik snel achter hem naar de andere kant hééél snel weggereden. Toen heb ik hem goed gezien (kalend, 40er)
Dat heeft wel lang door mijn hoofd gespookt en een jaar of 2-3 later zag ik op het nieuws dat een man die als seriemoordenaar werd opgepakt en meende hem te herkennen. Zijn laatste mannelijke slachtoffer leek op mij en reed met een gelijkaardige wagen. Hij woonde in de buurt en volgens mij ben ik ongeveer aan zijn huis gepasseerd tijdens die rit. (edit: eens op Googlemaps gekeken en ik was inderdaad langs die zijn huis gepasseerd)
100% zeker ben ik natuurlijk niet, maar ik ga het hem ook niet gaan vragen :)
 
Laatst bewerkt:
Toen ik een jaar of 16 was gestikt thuis in een stuk cake, mijn vader had al geluk EHBO curcus gedaan op het werk en begon direct met het heimlich manoeuvre, mijn moeder al aan het bellen naar den 100, ik begon weg te draaien, uiteindelijk stuk cake er uit.

Echter door het zuurstof tekort wil je zo snel mogelijk terug inademen, uiteraard grote hap adem genomen, stuk cake schoot terug in verkeerde keelgat en mijn vader kon opnieuw beginnen maar was er dan redelijk snel uit.

Ik was 5 minuten ervoor alleen thuis, mijn ouders hadden net hun jas weggehangen, als die bijvoorbeeld nog voor een rood licht hadden gestaan dan had ik dit wss niet kunnen typen.
 
Toen ik een jaar of 16 was gestikt thuis in een stuk cake, mijn vader had al geluk EHBO curcus gedaan op het werk en begon direct met het heimlich manoeuvre, mijn moeder al aan het bellen naar den 100, ik begon weg te draaien, uiteindelijk stuk cake er uit.

Echter door het zuurstof tekort wil je zo snel mogelijk terug inademen, uiteraard grote hap adem genomen, stuk cake schoot terug in verkeerde keelgat en mijn vader kon opnieuw beginnen maar was er dan redelijk snel uit.

Ik was 5 minuten ervoor alleen thuis, mijn ouders hadden net hun jas weggehangen, als die bijvoorbeeld nog voor een rood licht hadden gestaan dan had ik dit wss niet kunnen typen.
Ik heb dat eens meegemaakt met mijn dochter die een jaar oud was: een groot stuk appel in haar keel en ze was erin aan het stikken. Puur op instinct haar razendsnel uit de stoel gehaald, schuin boven de afwasbak gehouden en op haar rug geklopt tot het eruit was. Die was daar meer dan een uur lang niet goed van en ik ook niet.
 
nu ik eraan denk:
op kamp met de scouts (14 jaar, ongeveer). leiding had een nachtelijke zoektocht door het bos georganiseerd, per groep, maar zonder leider op stap.
onderweg hadden ze dan over de baan een hek geplaatst met "privé - toegang streng verboden". nog een 5 minuten staan discussiëren of we wel juist zaten, maar de instructies waren 100% zeker: doorlopen.
lopen we in het complete donker langs een smal zijpad, steekt daar ineens een auto zijn phares op, en trekt er éne een kettingzaag op gang en begint achter ons te lopen. ik ben dan gevallen: dan neep ik hem toch ook wel.

bleek dan deel te zijn van het spel. ben ik toch de rest van de avond serieus pissed geweest op de leiding...
 
Ik heb dat eens meegemaakt met mijn dochter die een jaar oud was: een groot stuk appel in haar keel en ze was erin aan het stikken. Puur op instinct haar razendsnel uit de stoel gehaald, schuin boven de afwasbak gehouden en op haar rug geklopt tot het eruit was. Die was daar meer dan een uur lang niet goed van en ik ook niet.

Nooit op de rug kloppen want voor hetzelfde geld klop je het er dieper in. Enige goeie manier is heimlich methode toepassen.
 
- als kleuter eens handstand aan het doen in het kinderzwembadje terwijl niemand aan het kijken was, en ik had even een black-out en wist niet meer hoe ik mij terug omgekeerd moest stellen. Zal niet echt levensgevaarlijk zijn maar herinner mij de angst nog goed
Op mijn vrijgezellen, nadat we op restaurant geweest waren na een lange dag activiteiten, kwam ons een partybus halen. In die bus stond een grote, niet al te hoge bak vol ijsblokken waarin allemaal bier zat. Na een tijdje was dat water met veel ijs. Een vriend van mij wou onnozel doen. 'Ik duik snel even achter een pint!' riep hij. Ging handenstand op die bak staan en liet zich met zijn hoofd zakken in dat water.

Die stond met z'n benen omhoog in een hoek, dus evenwicht zoeken was niet nodig. Hij had de kracht niet in z'n armen om zichzelf omhoog te duwen en dat hadden wij ook plots door. Ik heb hem daaruit getrokken en die ging meteen op de grond liggen. Die was bijna verdronken.

Ik heb staan wenen van het lachen. Van dumb ways to die gesproken.

Nooit op de rug kloppen want voor hetzelfde geld klop je het er dieper in. Enige goeie manier is heimlich methode toepassen.
Bij een baby of peuter zeggen ze toch altijd dat je die op uw knie moet leggen met de rug naar boven en hoofd lichtjes naar beneden hellend om dan op hun rug te tikken. Het heimlich zou bij zo'n jonge kinderen niet goed werken.
 
Nooit op de rug kloppen want voor hetzelfde geld klop je het er dieper in. Enige goeie manier is heimlich methode toepassen.
Twee jaar geleden nog eens een EHBO cursus gevolgd en voordat je de heimlich toepast moet je 5 keer op de rug kloppen.
Screenshot_2023-08-11-10-07-14-604_com.cube.gdpc.fa.jpg
 
EHBO methodes veranderen ook elk jaar. vroeger zeiden ze bvb dat je "Stayin Alive" moest zingen tijdens de CPR, maar tegenwoordig vinden ze dat niet meer passen
 
  • Haha
Waarderingen: Lint
Ik heb de brute pech gehad dat ik op 22 maart 2016 in Zaventem Luchthaven was. ....
Wat een ongelofelijk knap geschreven stukje crisis situatie die je daar neer schreef. Ik begon zonder zever, helemaal te rillen bij het lezen van je post. Zo nauwkeurig en realistisch weergegeven. Chapaux. posts als deze doet me toch weer dankbaar deugd dat dit forum bestaat.
 
Wat een ongelofelijk knap geschreven stukje crisis situatie die je daar neer schreef. Ik begon zonder zever, helemaal te rillen bij het lezen van je post. Zo nauwkeurig en realistisch weergegeven. Chapaux. posts als deze doet me toch weer dankbaar deugd dat dit forum bestaat.

Graag gedaan. Het is raar, maar erover vertellen is ook een soort van verwerkingsproces. Ik word er steeds weer emotioneel van, maar ergens ook op een positieve manier? Ik heb daar ook veel goede zaken gezien bijvoorbeeld die ik hier bovenstaand niet heb vermeld.

Toen we door de gangen liepen van de vertrekhal richting de terminal waren er wat mensen voor ons die al aan het weglopen waren. Deze mensen namen hun tijd om te vertragen, omwegen te nemen en de nietsvermoedende mensen die aan het winkelen waren in de taxfree zone en de resto's/bars aan te manen om te beginnen weglopen. Die mensen waren clueless, en in de lopers hun hoofd ging de aanslag nog niet voorbij zijn en waren er nog terroristen onderweg. Ze namen een risico om andere mensen eventueel te redden. Ook wij hebben zo meerdere mensen/families in die zone proberen overtuigen van mee te lopen met ons, en het voelde erg geruststellend aan als ze dat ook effectief deden. Sommigen hadden er ook niet echt oor naar, maar ik ging ze natuurlijk ook niet fysiek aanmanen van mee te lopen. Sommigen twijfelden niet omdat ze de paniek zagen in onze ogen en liepen meteen met ons mee.

Ik heb veel mensen elkaar zien troosten, zien helpen met wonden. Uiterst professioneel en vriendelijk gedrag van de hulpdiensten. Dat pleintje naast de tarmac voelde ook zo veilig door het medeleven en het puike werk van politie en het luchthavenpersoneel. Een groot samenhorigheidsgevoel. Ik heb na de events van die dag er eigenlijk geen duistere gevoelens aan over gehouden. Nu, dat is makkelijk voor mij natuurlijk. Ik ben er belachelijk goed uitgekomen. Ik kan mij niet voorstellen wat het moet geweest zijn als je effectief in de vertrekhal aanwezig was. Dat is een heel ander soort trauma dat enkel valt te vergelijken met oorlogssituaties. Mijn angst voor openbaar vervoer is tijdelijk nogal groot geweest. Maar aangezien ik in Brussel woon en met de trein naar Antwerpen pendel, had ik niet veel keuze dan me snel weer aan te passen. Ik ben sindsdien nog eens in de luchthaven geweest om naar de VS te vliegen en dat was wel een beetje slopend. Binnen 3 weken keer ik een 2de keer terug voor een vlucht naar Rome en ik ben terug wel weer nerveus. Naar die plek teruggaan haalt alles natuurlijk wel weer boven. Maar goed, we moeten allemaal verder. Komt in orde.
 
Terug
Bovenaan