Heb je ooit al eens gevreesd voor je leven?

Paar jaar geleden had ik op een morgen plots moeite met m’n woorden te vinden en spreken.

Was een heel vies gevoel. In gedachten was het correct maar als ik sprak lukte het niet.

Via wachtdienst naar hospitaal gestuurd. Tegen dat ik daar was ging het beter, maar toch een CAT scan en MRI genomen.

Ze vonden niet echt iets maar hebben voor een 2nd opinion de beelden doorgestuurd naar het UZ.

Bleek dat er sporen waren van een eerder incident in m’n hersenen maar onmogelijk te zeggen wanneer dat gebeurd was.

Uiteindelijk geen last meer van gehad maar op het moment zelf was ik er niet gerust in.
 
3 keren echt voor mijn leven gevreesd:
  1. Tijdens het surfen in Spanje, zat ik in het water bij veel te hoge en krachtige golven.
    Op een bepaald moment werd ik onder water getrokken en de golven bleven snel op elkaar volgen. De kracht van elke golf duwde me vlak tegen de bodem. De druk was zo groot dat ik me niet 1 centimeter van de bodem kon duwen. Tussen 2 golven had ik ofwel net genoeg tijd om een paar sec boven water te geraken, of gewoon helemaal niet. Die situatie heeft toch een goede 5min geduurd, waarbij ik aan het einde fysiek compleet uitgeput was.
    Op het einde lag ik nogmaals vast op de bodem en dacht ik letterlijk "dees is het, hier geraak ik niet meer uit". Op een bepaald moment dan toch nog een moment gevonden om tussen 2 barrages weg te zwemmen.

  2. Opnieuw in Spanje, ging ik met een groep bungeejumpen. De bestuurder van het busje (type dit), reed enorm roekeloos en gevaarlijk. Ik had hem al meerdere keren gevraagd om rustiger te rijden, maar marginale surfer dude wou niet luisteren.
    Op een gegeven moment verloor hij dan de controle in een scherpe bocht langs een afgrond, omdat hij iemand aan het inhalen was en er tegenliggers kwamen. Het busje begon bijna dwars op het wegdek te schuiven, richting de afgrond.
    Uiteindelijk heeft het ding zich wel op tijd hersteld en rechtgetrokken. Maar als die gast op dat moment had geremd, gingen we waarschijnlijk over kop en de afgrond in.
    Direct erna die bus aan de kant laten zetten, en die kerel achter zijn stuur uit getrokken om zelf verder te rijden.

  3. Tijdens mijn achtste skydive (wat de sprong na behalen van uw brevet is, maw de eerste sprong die je echt "alleen" doet), weigerde mijn parachute in eerste instantie goed open te gaan. Ge zijt tegen dan gewoon om uw chute te trekken, een heel harde schok te krijgen en u daarvoor ietwat op te trekken zodat uw lies en ballen niet bont en blauw zien ... maar dit keer was er geen schok.
    Ik keek omhoog en zag mijn parachute als een fladderend bolletje boven me hangen. Vrij snel kickte de training wel in, en uiteindelijk heb ik het ding wel fatsoenlijk open gekregen.


Van #1 onthoud ik vooral dat ik "aanvaard" had dat ik ging sterven, rare gewaarwording. Dat ... en een geweldig respect voor de onmetelijke kracht van een hoopke bewegend water.
Van #2 breekt het koud zweet me nog altijd uit als ik eraan denk.
En #3 was echt enorm cliché ... time slowed down. Dat heeft hoop en al 3 seconden geduurd, maar ik kan u de 1000 verschillende gedachten opsommen die door mijn hoofd gingen.
 
ik heb als jonge tiener met hoogtevrees een rappel-afdaling gedaan in Durbuy. toe vreesde ik (onterecht wel) voor mijn leven ja.

rationele angsten heb ik eigenlijk zelden.
 
3 keren echt voor mijn leven gevreesd:
  1. Tijdens het surfen in Spanje, zat ik in het water bij veel te hoge en krachtige golven.
    Op een bepaald moment werd ik onder water getrokken en de golven bleven snel op elkaar volgen. De kracht van elke golf duwde me vlak tegen de bodem. De druk was zo groot dat ik me niet 1 centimeter van de bodem kon duwen. Tussen 2 golven had ik ofwel net genoeg tijd om een paar sec boven water te geraken, of gewoon helemaal niet. Die situatie 3 seconden geduurd, maar ik kan u de 1000 verschillende gedachten opsommen die door mijn hoofd gingen.
In Tunesië ook eens door de golven naar onder geduwd en naar achter dieper de zee in gezogen. Uiteindelijk toch op eigen kracht terug naar de kust kunnen zwemmen maar ik vergeet nooit het gevoel van "shit tegen deze kracht kan ik niets beginnen" en in die tijd was ik nog een getrainde zwemster die 5 keer per week ging trainen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Automatische versnellingsbak van vorige wagen die het begaf midden in een autosnelwegbocht. Een constante "PIEP PIEP PIEP" en ik kon geen gas meer geven, het ging dan nog eens bergop. Op dat stuk was geen pechstrook voorzien tot +-300 meters verderop na het bergop gedeelte, waar een vrij korte strook voorzien is... net op tijd nog kunnen uitbollen, tegen dat ik er was reeds ik nog iets van 30km/u.

In die bocht komen wagens af aan 90km/u, mag er niet aan denken dat ik daar tot stilstand zou gekomen zijn.
 
Nog nooit echt moeten vrezen voor m'n leven.

Ik ben ook ooit eens serieus bedreigd geweest met een mes tegen mijn buik als ik 15 jaar was en ik dacht toen ook dat het plots heel slecht ging aflopen met mij. Heel afgelegen in een donker steegje. Gelukkig was ik nuchter en stond ik meteen op scherp of ik was een vogel voor de kat. Die 15 minuten dat ik 'gegijzeld' werd leken uren. Eén van die personen ben ik een jaar later tegengekomen, wat er dan door mij ging valt niet uit te leggen. Precies een injectie van angst.
 
"Vrezen voor m'n leven" nooit echt eigenlijk, want om te vrezen moet je tijd hebben.
Wel al een paar keer serieus chance gehad.

- Als kind met m'n ouders in de auto op de snelweg in Frankrijk: de vrachtwagen die rechts van ons reed week plots af naar ons middelste rijvak, raakte de auto pal voor ons (scheelde 10 meter zoiets). Die auto werd weggekatapulteerd en knalde op de rechtse vangrail. Blijkbaar waren de inzittenden allebei morsdood. Dus enkele meters verschil en ik was wrs niet ouder geworden dan 5 of zo.
- Een aantal jaartjes terug eens een brug overgefietst en bij het afdalen (toen ik al veel snelheid had afgemaakt) plots gemerkt dat m'n remmen niet meer pakten. Ik ging dan volop richting een druk kruispunt, dus dat was wel effe paniek. Ik heb min of meer een paar schoenen versleten op 10 seconden tijd (door af te remmen met m'n voeten), maar bon. 😂
- Ook een paar jaartjes terug met de studentenclub op skiverlof. Ik stond te wachten aan de zijkant van piste te wachten op een paar mensen. Was niet echt aan het opletten, maar ineens word ik 'aangeskied' door een vreemde waardoor ik achterover val, m'n skies vliegen uit en ik glij buiten de piste op een nogal steile afgrond met diepsneeuw. Gelukkig wel tamelijk snel kunnen afremmen met m'n skiebotten, maar ik moest maar eens de malchance hebben om tegen een boom te vliegen of een uitstekende steen. Ook totaal niks aan over gehouden, zelfs m'n kledij was nog in goede staat. Die mens heeft duizend keer z'n excuses aangeboden, al was dat wrs ook wel voor een stuk omdat m'n vrienden het hebben zien gebeuren en die mens bijna hadden gelyncht. :oi22:

Valt nog mee dus. Nooit geen problemen gehad met vechtpartijen of zo (of toch geen waar er messentrekkers tussen liepen).
Houdt het leven wat spannender imo.
 
1x bewust. tijdens surfvakantie eens in stroming terecht gekomen. En effectief gewoon niet meer terug naar de kust geraken. Uiteindelijk 2km afgedreven voor ik terug op het strand geraakt ben.

2x onbewust. eerste keer heel zware allergische reactie op verdovingsmiddel. Had blijkbaar dezelfde symptomen als een overdosis. De andere keer als kind met een bloedvergiftiging in het ziekenhuis beland.
 
Als kind (5-7 jaar?) op zo een waterfiets in Egypte plots in een storm terecht gekomen. Dacht echt dat ik nooit meer aan het strand ging geraken.


In een bocht met de motor onderuit gegaan in een gebergte, de afgrond langs de weg was toch een goede 20-30 meter gok ik. "Gelukkig" klem gezeten onder de vangrail.

16 jaar oud: Enorme amandelontsteking. Schoot plots wakker om 4 uur 's ochtends wakker en was serieus aan het stikken. Kon niemand roepen of schreeuwen, zelfs de gang aflopen tot bij mijn ouders was moeilijk. Uiteindelijk een uur of 2 in non-stop stik toestand gezeten eer ik op spoed was en ze snel een onstekingsremmer konden toedienen die me terug liet ademen.
 
1) Als 5-jarige in de kliniek opgenomen, ik zag eruit als zo'n ondervoed Afrikaans kindje met opgezwollen buik. Bleek dat mijn darmen niks meer van voeding opnamen en ik aan het verhongeren was. Ze dachten eerst aan een hersentumor die de boel ontregelde. Veel onderzoeken later bleken mijn darmen kapot te zijn door een extreme en zeldzame vorm van lactose intollerantie, bekend geval nummer 3 in Europa.

2) Naar het werk aan het rijden, heuveltje naar beneden en na die heuvel was een flauwe bocht. In die flauwe bocht was een boer gepasseerd en lag het vol modder. Ik neem die bocht maar mijn auto begint te glijden op die modder en gaat rechtdoor in plaats van de bocht te nemen, recht op een verlichtingspaal af. Geremd, de ABS heeft ingegrepen en zo mijn auto in de juiste richting kunnen trekken, ik zat intussen al op het linkervak. Was er toen een tegenligger geweest had ik er recht opgeknald.
 
Als kind eens bijna van een ravijn gedonderd in de Ardennen. Ik kon mij nog vast houden aan de rand van het pad en had gelukkig ook grip met mijn voeten maar was doodsbang.

Als volwassene alleen een paar jaar geleden grote schrik gehad voor alzheimer of jongdementie. Ik ben zelfs naar de neuroloog geweest en heb testen en een MRI op mijn hersenen laten doen. Daar bleek ook dat ik littekenweefsel heb in mijn hersenen. Een jaar later was dit niet slechter dus ze lieten het rusten. Blijkbaar is dat ook niet héél abnormaal om dat te hebben.
 
1 keer een jaar of 10 geleden. Toen woonden mijn vrouw en ik nog in een klein appartementje zonder eigen garage. Rond 20u vertrokken we toen naar onze wekelijkse boardgamenight. Auto stond 30-40 meter van ons appartement op straat geparkeerd dus wij stappen daar rustig naartoe. Ineens horen we zo iets rammelend van achter een bocht aan komen rijden. Ik dacht in mezelf "allez wat voor een wrak zal da weer zijn". Was dus een - zo bleek achteraf - in een buurgemeente gestolen Audi A5 met daarin 3 inzittenden. De bumper aan de voorkant hing er al bijna volledig af en ging volle snelheid over een vluchtheuveltje. Daarachter politiewagen. Toen begonnen we door te hebben dat er iets niet klopte dus al instinctief richting een random oprit van een van de aangrenzende huizen gelopen. Die Audi stopt ineens pal voor ons, inzittenden springen er uit en die beginnen te schieten op de politiewagen achter hen. Op die moment wij gewoon spurten, die oprit op en ons gaan verschuilen achter de auto die daar geparkeerd stond. Daar een twintigtal seconden blijven wachten, we hoorden het geschiet nog steeds doorgaan. Uit schrik dat die gangsters onze richting zouden uitkomen dan als 2 zotten op die mensen die daar woonden hun achterdeur beginnen kloppen en schreeuwen van "laat ons binnen" en die hebben ons dan uiteindelijk binnengelaten. Bleek daar een of andere juwelen homeparty aan de gang te zijn en mensen vroegen zich af wat dat "geknal" was dat ze hoorden. Achteraf bleek dan dat die gangsters ontsnapt waren, wel geen slachtoffers gelukkig. Kan u verzekeren dat je echt gewoon rent voor uw leven op dat moment, uw overlevingsinstinct neemt het volledig over.
 
Een paar jaar geleden fietste ik terug naar huis na een café avond. In een verlaten straat tegengehouden geweest door 3 gasten.
Werd van fiets getrokken en weet dat ik vastgehouden werd en vuisten op me zag afkomen. Volgende dat ik mij herinner is dat ik bebloed wakker werd in het midden van de straat.
Niets gestolen, geen aanleiding; geval van "zinloos geweld"
 
Laatst bewerkt:
Nooit echt gevreesd voor mijn leven maar een paar keer toch wat geluk gehad:

Eens achtervolgd geweest met de wagen door iemand die enkele jaren later een seriemoordenaar bleek te zijn.​
Een ongeval met de wagen waarbij mijn wagen gegrepen werd op 10cm voor mijn voeten. Moest dat 50cm naar achter geweest zijn was ik plat.​
Een keer overhoop gereden op de fiets als kleuter door een wagen.​
Als kleuter in een zwembad gevallen maar gelukkig hadden ze dat snel gezien en mij opgevist.​
Een pallet met stenen dat 2m naast me van de kraan viel.​
 
Al de helft van de wereld rondgereisd, zelfs tot in zotte buurten a la de gure buurten van Mexico city, Compton in Los Angeles, Johannesburg etc etc, maar nee, de keer dat ik echt zo iets had van..fuck dit was close, was toen ik te veel gedronken had, in m'n bed gekropen met een kauwgom in m'n mond, en 's nachts wakker sprong, zonder zuurstof, beetje het gevoel zoals je slaapapneu hebt en wakker schiet om lucht te happen, maar deze keer kon ik geen lucht happen omdat die kauwgom echt vanachter in m'n keel zat, toen dacht ik echt...fuck, dit was close.
'k Weet het, ik had liever ook gezegd in een drive-by in LA ofzo, maar nee, kauwgom in de keel -_-
 
Jaar of 8 oud, Atlantische oceaan in zuiden van Frankijk. Mijn vader staat zijn kinderen te overschouwen, ik sta wat te springen over de (in mijn herinneringen) gigantische golven. Verder en verder. Vader bezorgd "opletten" maar ik kon de wereld aan. Ik draai me om, zoek de aandacht van mijn vader om "een showtje" te doen (duiken in de golven of weet ik veel). Opeens een golf over mijn hoofd, ik zit in een wastrommel (of zo lijkt het toch) en wordt meegesleurd. Op het moment dat ik weet waar ik ben en wil recht staan, bam, de volgende golf en weer verder weggesleurd. Paniek, overal bubbels, de zon die je ziet, paniek. Dan plots toch een arm rond me van een of andere wildvreemde Fransoos die het gezien had. Mijn vader al in paniek omdat ik opeens weg was. Geen idee of het verkeerd ging aflopen of ik opeens wel weer boven water ging komen maar het voelde wel aan als "shit, ik ga dood"

Sindsdien toch een schrik gepakt van een wilde zee en eigenlijk van water algemeen.
 
Meerdere keren al precies amai :thinking:

Italië reis met het middelbaar met een oververmoeide chauffeur (want die moest 's nachts op alle parkings continue wakker blijven om de bus te beschermen tegen de toen zeer actieve inbraken op bus/truck rustplaatsen, afwisselen van chauffeurs was toen nog niet de mode).
Toen we een of andere slapende vulkaan gingen gaan bezoeken met de bus al die haarspeldbochten aan het veroveren, de brave man had blijkbaar wat onderschat hoeveel manoeuvres hij ging moeten doen. De remmen waren daardoor hélemaal oververhit geraakt waardoor ie plots tijdens het nemen van een scherpe bocht achteruit blééf gaan (wij zaten achteraan en zagen plots enkel nog afgrond achter ons). Om god weet welke reden is de bus dan toch tot stilstand gekomen (voldoende grote steen onder wiel wrsl). Buiten ik en men maten (die toevallig aan het achterste raam zaten) had eigenlijk niemand iets door. Chauffeur en lerares stappen rustig uit en gaan achteraan de bus gaan staan (zodat we zogezegd niet konden horen wat ze zeiden), maar zijn spierwit gezicht en haar tranen verklapten wel dat het effectief niet veel gescheeld had :unsure: Afaik heeft -buiten ons 4 op de achterbank - dat niemand ooit geweten.
(Dezelfde chauffeur heeft dan nog de hoogte van een brug mis ingeschat en er tegen geschraapt (en terwijl een ventilatiekapje van boven afgebroken), die man heeft ook geen beste week gehad toen :D )

Voor de echte TNG anciens van het eerste uur, er was een kleine groep mensen (Belgian MoOo Farm) daarin actief in de wondere wereld van het Distributed Computing (RC5-72, en dan later BOINC, Folding@Home, ...) waarin ik nogal... hard in opging :unsure: (gelijk de meesten mij wel kennen). Voor een specifiek projectje (de IRC bot?) had ik mij (toen nog student) 2 weken opgesloten op men kamertje met enkel een heel grote pak suikerwafels en een hoop Cola flessen. De kamer werd uiteindelijk verlaten om naar een van de Matrix films in de cinema te gaan kijken, waarvan ik mij quasi niets meer herinnerde omdat ik (zonder alcohol) de grootste kater ever had. Blijkbaar had mijn dieet zo goed als alle ijzer uit men bloedsomloop gehaald (ik had <10% van de verwachte hoeveelheid volgens de bloedtest) en is dat is dus blijkbaar nogal kritisch voor de zuurstofrondvoer in je lichaam :unsure:
Heb toen bijna 2 weken zo lam als iets in men bed gelegen (zonder ook maar enig besef van tijd) overlevend op van die tubes supercondensed food die ze geven aan astronauten en bejaarden. 20 jaar later krijg ik nog altijd de koude rillingen als ik een Suzywafel zie.

Een keer random op de autosnelweg op weg naar men werk, ik was redelijk chill iemand links aan het inhalen en de persoon in de auto die ik aan het inhalen was (had mij helemaal niet gezien) wou plots plaats maken voor iemand die veel te snel van de oprit kwam. Terwijl hij mij NET niet raakte (ik zou er mijn vinger niet durven tussen gestoken hebben) ziet hij in de allerlaatste fractie van een seconde dat ik vlak naast hem reed, wijkt hij uit, verliest alle controle over zen stuur en is ie beginnen slippen/ronddraaien over meerdere rijstroken. We zijn dan met een paar aan de kant gaan staan om toch efkes te bekomen, nog altijd geen flauw idee hoe er daar niemand schade aan had overgehouden noch waarom zen bestelautotje niet is beginnen tollen.

Twee jaar geleden eind augustus naar Gran Canaria geweest om te gaan geocachen. Op de dag dat we (men vrouw + ik) de zwaarste bergtrail deden (wandelingske van 12u) kreeg ik net nadat we alle beschaving voorbij waren (zelfs geen enkel GSM ontvangst meer) een mega zonneslag, met urenlang geen schrijntje schaduw, frisse wind of ook maar één andere mens in de buurt. Dat waren wegeltjes op zo van die richels + klimmen over van die natuurlijke stormdrains, daar kon je met geen enkel gemotoriseerd voertuig nog bij geraken. Na menig uur slingerziek doorwandelen (was korter/gemakkelijker om door te wandelen dan terug te keren met al die beklimmingen) dan toch terug in de beschaving geraakt en de eerste de beste buurtwinkel met airco binnengestrompeld. Dat had eigenlijk geen half uur langer moeten duren holy shit.
Bij het nemen van een taxi terug naar het hotel zei de taxi chauffeur (een local die als hobby al jarenlang van die bergwandelingen deed) dat we een enorm domme inschattingsfout hadden gemaakt om in die tijd van het jaar op die plaats een trail te doen (vandaar dat we gans de dag niemand hadden tegengekomen) en dat we eigenlijk aan de andere kant van het eiland hadden moeten zitten (waar tenminste bomen waren). Dat heeft ons toch héél stevig laten verschieten die keer.

HOW AM I STILL ALIVE
 
Terug
Bovenaan