HDMI kabel, welke?

Ook is het vaak zo dat bv kabels dat voor HDMI 1.4 gecertificeerd zijn, dat die plots niet meer geschikt zijn voor HDMI 2.0/2.1.
Gewoon omdat fabrikanten hun oude kabels niet opnieuw gaan certificeren, maar gewoon 'nieuwe kabels' gaan certificeren.
Vaak identiek dezelfde kabel, maar soms een andere kop (ander mal), maar intern gewoon identiek zijn als de oude.

En nu in praktijk. Wat is de kans dat zijn tv 4k 120Hz of 8k ondersteunt?
Het gaat ook over een digicorder (1080i), PS3 (1080p) en een laptop (eventueel 4k).

En goldcoated heeft geen nut bij HDMI. Dat gaat over de geleidbaarheid van goud tov koper, maar HDMI is digitaal, daar doet de geleidbaarheid er niet toe, uw signaal is correct of niet.

Lengte is wel van belang, maar inderdaad pas vanaf 3 meter.

En wat hier gezegd is, is dat het voor zijn usecase bijna niet uitmaakt welke kabel hij gaat kopen. En dat het zeker geen te dure moet zijn. Die kabel van Amazon is een goeie, en niet duur. Die van coolblue is dan eigenlijk al veel te duur. Maar voor je het weet komt er hier wel iemand af met deze: https://www.iear.nl/product/audioquest-hdmi-dragon-earc-30-m/ en dat is gewoon bullshit.
En dit is dus het ultieme schoolvoorbeeld van een ongeïnformeerde gebruiker die zijn onzin maar blijft uitkramen zonder dat ze ook maar 1 letter van de meegegeven links erop nalezen, of ook maar enige kennis hebben. Laat staan dat ze ook maar 1 post met aandacht hebben gelezen in gans dit topic. Maar toch compulsief hun onzin maar moeten meegeven dat 100% fout is. Proficiat.

OP heeft duidelijk gevraagd naar toekomstige consoles die enkel met een HDMI 2.1 kabel de volle ondersteuning kunnen bieden wat deze consoles aanbieden.

90%+ van alle OLED tv's zijn 120 hz.

Als je al HDMI 2.1 kabels voor 16 € kan kopen, waarom zou je nog moeite doen om minderwaardige kabels te kopen?

Laatst bewerkt:
Krefel Hdmi kabels van de pc winkel Tones, dit zijn kabels van het merk In-akustik

Monoprice via Amazon heeft er ook goede tot 3m, moet je er langere nodig hebben, de Atzebe Hdmi 2.1 heeft zich al meermaals bewezen op afstanden van +10m.

Laatst bewerkt:
Herinner mij nog een conversatie van jaren geleden waarbij een verkoper (zal de keten hier maar niet vermelden) een meer dan €50 kostende 2 meter lange HDMI kabel aansmeerde aan klanten naast mij voor de verbinding tussen hun fonkelnieuwe 1080p TV en hun digicorder (die destijds een miserabele 1080i/720p was). Die verkoper zat dus effectief de bullshit marketing praat te verkondigen alsof die gold-plated kabel voor betere beeldkwaliteit zou zorgen, op die beperkte afstand, met een digitale signaalbron met beperkte resolutie. :ROFLMAO: Ik was als toenmalig student ing. elektronica ferm aant twijfelen om die verkoper te onderbreken en die mensen aan te raden om op een ander een even goed presterende HDMI kabel van nog geen 5€ te kopen.

Om dus maar te zeggen dat er destijds enorm veel (vaak foutieve) marketing klap rond HDMI kabels werd verteld aan onwetende klanten.

Om een ander voorbeeld te geven: cat5e Ethernet kabel is ook verouderd maar haalt bij beperkte afstand en interferentie ook gewoon ruim 1gbps (en meer). Is cat6 kabel beter? Absoluut. Is cat6 daarom noodzakelijk? Meestal niet.

Geen probleem dus om even te testen met een cheap-ass HDMI kabel om te zien tegen welke parameters de console linkt met de TV, en of er al dan niet artifacts zouden optreden.

Om een ander voorbeeld te geven: cat5e Ethernet kabel is ook verouderd maar haalt bij beperkte afstand en interferentie ook gewoon ruim 1gbps (en meer). Is cat6 kabel beter? Absoluut. Is cat6 daarom noodzakelijk? Meestal niet.
Dat hangt natuurlijk ook weer allemaal af voor wat je het gaat gebruiken. Leg ik bij verbouwing een cheapass Cat5E? Nee, dan ik voor het wat duurdere spul zodat het er weer even tegen kan. Gaat het om wat losse kabeltjes voor de bomma haar tv aan het internet te krijgen. Nou, maakt dan niet zoveel uit.

Herinner mij nog een conversatie van jaren geleden waarbij een verkoper (zal de keten hier maar niet vermelden) een meer dan €50 kostende 2 meter lange HDMI kabel aansmeerde aan klanten naast mij voor de verbinding tussen hun fonkelnieuwe 1080p TV en hun digicorder (die destijds een miserabele 1080i/720p was). Die verkoper zat dus effectief de bullshit marketing praat te verkondigen alsof die gold-plated kabel voor betere beeldkwaliteit zou zorgen, op die beperkte afstand, met een digitale signaalbron met beperkte resolutie. :ROFLMAO: Ik was als toenmalig student ing. elektronica ferm aant twijfelen om die verkoper te onderbreken en die mensen aan te raden om op een ander een even goed presterende HDMI kabel van nog geen 5€ te kopen.

Om dus maar te zeggen dat er destijds enorm veel (vaak foutieve) marketing klap rond HDMI kabels werd verteld aan onwetende klanten.

Geen probleem dus om even te testen met een cheap-ass HDMI kabel om te zien tegen welke parameters de console linkt met de TV, en of er al dan niet artifacts zouden optreden.
Ze hebben dit al uitgebreid getest. Gewoon ff google gebruiken.

HDMI 2.0 kabels gebruikt op een HDMI 2.1 tv en dan gechecked welke hdmi 2.0 kabels effectief de xbox in HDMI 2.1 mode met alle features laten opstarten in 4k @120 hz met hdr 10 bit en 4:4:4 chroma subsampling.

Het resultaat: Enkel die "dure gold-plated" 2.0 18 Gbit kabels konden genoeg bandbreedte leveren voor de full 2.1 feature set (40 Gbit) buiten enkele uitzonderingen die dan een super korte lengte hadden.
Diezelfde kabels dat jij afdoet als onzin.

Maar het is inderdaad gewoon beter om rechtstreeks voor de goedkoopste HDMI 2.1 kabel te gaan ipv dure brol kabels te kopen. Daar is iedereen het over eens.

Long story short HDMI 2.1 is cheap, geen enkele reden nog om het risico te nemen om een oudere kabel te nemen die geen zekerheid biedt dat die zal werken en je dan in de toekomst toch moet gaan vervangen.

Laatst bewerkt:
En nu in praktijk. Wat is de kans dat zijn tv 4k 120Hz of 8k ondersteunt?
Het gaat ook over een digicorder (1080i), PS3 (1080p) en een laptop (eventueel 4k).

En goldcoated heeft geen nut bij HDMI. Dat gaat over de geleidbaarheid van goud tov koper, maar HDMI is digitaal, daar doet de geleidbaarheid er niet toe, uw signaal is correct of niet.

Lengte is wel van belang, maar inderdaad pas vanaf 3 meter.

En wat hier gezegd is, is dat het voor zijn usecase bijna niet uitmaakt welke kabel hij gaat kopen. En dat het zeker geen te dure moet zijn. Die kabel van Amazon is een goeie, en niet duur. Die van coolblue is dan eigenlijk al veel te duur. Maar voor je het weet komt er hier wel iemand af met deze: https://www.iear.nl/product/audioquest-hdmi-dragon-earc-30-m/ en dat is gewoon bullshit.

LG OLED https://www.lg.com/nl/televisies/lg-oled55c16la :cool:

dus HDMI wel van belang..?

Uiteindelijk ben ik er nog niet uit...

dus 2.1, kan, en is misschien best en futureproof?
Dus welke kabel, waar ? 2-3m lang

Ik heb geen zin om op die brakke site met kut layout door die massa lijst te scrollen.

Al die goedkopere kabels dat die mensen jou hier aansmeren zijn "High Speed" kabels van 10 gbit = 1080p@60 hz max dus GEEN 4K
De Premium High Speeds 2.0 zijn 18 Gbit
en de Ultra speed 2.1 zijn 48 Gbit.

Koop degene dat jij persoonlijk zelf nodig hebt, ik heb geen flauw idee welke poorten jouw tv heeft en wat jij nodig hebt, maar ik zag er toch enkele tussen van 48 Gbit aan 22 € zo op het eerste zicht.
Je kan altijd op details klikken en als die 48 Gbit vermelden en HDMI 2.1, dan zit je goed.

Iemand hierboven had al de juiste kabels aangeraden voor 16 € en die haaks waren

AND THE WINNER IS! Bedankt! zonet 3 besteld!

Bedankt voor alle respons!

Hebt ge goed gekeken dat uwe haakse hdmi connector naar de "buitenkant" gaat uitwijken?

Heb haakse, maar de "kop" tot waar de kabel kan plooien , is de lengte al te lang, m.a.w tv hangt te dicht tegen de muur.

heb de haakse aan de toestellen verbonden en de rechte op de tv.

Terug
Bovenaan