Advies voor monitor (evt. nodige accessoires? )

Obi Wan Kenobi

Well-known member
Hallo,
We zijn bezig met een nieuwe bureautje te bouwen en ik heb een beetje technische kennis maar ben zeker geen expert
  • Op de monitor zouden we dan graag snel een laptop kunnen aansluiten (voor dubbel scherm) voor thuiswerk
  • Alsook 1 console (Playstation , Nintendo Switch of dergelijke)

  • 27" scherm (max. 70 cm breed)
  • Geen curved
  • Liefst ingebouwde audio, geen must (meestal toch met koptelefoon, maar is toch makkelijk dat we geen boxen moeten hangen dan).
  • Vesa 100x100 (wordt aan de muur gehangen (voet dus niet belangrijk). (heb nog eentje liggen)
  • Gebruik van Adobe premiere pro / Photoshop (Hobby) en af en toe eens gamen -Play station , procyclingmanager op laptop (gaming laptop) en wat er op dat moment wat hyped.

  • Misschien op latere termijn wordt er nog een desktop pc aangesloten (maar nog geen zicht op wanneer hiervoor).

    De vraagjes:
  • Is een USB-C aansluiting een must ? onze laptops hebben een HDMI aansluiting (misschien voor toekomstige apparaten) ?
  • Welk type sync raden jullie dan aan ? (mijn Laptop heeft wel een Nvidea kaart,)maar versta het niet zo goed ;)


  • AOC AG274QXM Ik kwam op deze uit , maar ik denk dat dit wat overkill is en het hoeft zeker geen gamer look te hebben.
  • Philips 27M1N5500ZA/00 Denk dat deze dan beter is ?

    Groetjes
 
USB-C is imo enkel nuttig als je je laptop ook van voeding, USB en eventueel ethernet wil voorzien met 1 kabel. Dan is dat een meerwaarde.
Anders gewoon HDMI of Displayport gebruiken, elke recente moni heeft minstens 2 HDMI en vaak ook een DP port. Optioneel is een USB hub, die schakelt de USB poorten op het scherm door als je in je pc ook een USB uplink kabel steekt. Dat is handig als je een muis en keyboard op je desk wil laten.

Er zijn schermen die ook een "KVM switch" aan boord hebben, daarmee kan je USB en inputs switchen tussen 2 devices, bijvoorbeeld je desktop en je laptop.

Ik gebruik 1 27"Dell 4k scherm met ingebouwde USB-C dock (stroom / ethernet / USB), 1 25"Dell 2K scherm met een extern docking station dat voeding, externe audio (DAC / headphone amp), webcam en microfoon doorgeeft via Thunderbolt en 1 3440x1440p ultrawide met 144hz refresh rate die aan mijn PC hangt via displayport, maar waar ik af en toe mijn mac aan hang via HDMI.

Refreshrate fijn, vind tot 144Hz de moeite, hoger niet echt. PC's met recente Nvidia en AMD kaarten kunnen hoge refresh aan, maar je wil waarschijnlijk ook variabele refreshrate. Gsync of Freesync 2 is dat dan. Beiden werken met Nvidia kaarten. Dat is nuttig als je GPU niet tot aan de max van je scherm geraakt, maar wel hoger dan pakweg 60Hz. Dat ziet er dan goed uit...

Zoek naar IPS als type paneel, met freesync 2 of gsync, 144Hz of daar in de buurt en vesamount met een fijne bezel en je zit goed...
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan